Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: Jonge moeder

Berichtdoor J.A. » 15 jun 2010 20:05

Tuinfluiter schreef:een kindje van rond 1 jaar is ook nog zo klein en als ze ouder worden word het niet makkelijker, want dan worden ze peuterpuber, ze worden brutaal, tegen de tijd dat ze 4 jaar worden raken ze uitgespeeld en zijn aan school toe...

Hier wil ik even op reageren, niet op de persoon, maar gewoon op de tekst :D

Onze dochter kreeg op 3 jarige leeftijd een zusje, en heeft daar veel meer moeite mee dan mijn andere kinderen waar er maar 1 of 1,5 jaar tussenzat :D
Dus die ´vlieger´ gaat niet altijd op! En dan zou een kindje erbij nooit kunnen, als ze 4 jaar zijn, gaan ze net naar school dus dat is erg wennen, als ze 5 zijn gaan ze grenzen zoeken, als ze 6 zijn gaan ze net lezen...enzovoort...

Kleintjes accepteren gewoon dat ze hun aandacht moeten delen met een broertje of zusje, en wat oudere kinderen zien dat hun plekje ingenomen wordt, aandacht van anderen gaat meer naar de baby dan naar hen, dat is erg moeilijk voor een 3 jarige!

Ik was 20 toen ik trouwde, kreeg de 1ste 9 maanden na ons trouwen en ben nu 28.
Tuurlijk denk je weleens, wat was ik toen jong, maar juist omdat je jong bent, kon je ook veel aan,
wij hebben veel problemen gehad met de oudste, en als je wat ouder geweest was, had dat misschien wel helemaal opgebroken, maar nu herstel je daar ´makkelijker´ van...je bent wat veerkrachtiger zeg maar..

En kinderen krijg je, dus jong moeder worden beslis je niet (altijd) zelf!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 16 jun 2010 08:36

J.A. schreef:En kinderen krijg je, dus jong moeder worden beslis je niet (altijd) zelf!

Dat is zeker. Ik raakte vrij jong zwanger. Dat was welkom, maar ook slikken:ineens is het echt. Toen ging het mis en nu denk ik meer aan kids dan ervoorr. Ik was nooit erg met het onderwerp kinderen bezig en geniet erg van de vrijheid. Maar tegelijk denk je ook -al hoop ik natuurlijk van niet-; het kan weer misgaan...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 16 jun 2010 09:10

Sterkte, Koeitje!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jun 2010 07:47

Hier nog een jonge moeder. Ik trouwde op mijn 19e en net voor ik 21 werd, werd de oudste geboren. De tweede volgde binnen 2 jaar en de volgende twee (een tweeling) ruim 2 jaar daarna. Op m'n 24e had ik (hadden wij) dus 4 kinderen! Krap 5 jaar later werd de 5e geboren en weer ruim 2 jaar later de 6e. Nu ben ik 32 jaar en moeder van 6 kinderen.
Gelukkig heb ik een man die me steunt in het doen van dingen naast m'n huishouden, zodat ik niet alleen daar in bezig ben. Dat lijkt me nl. absoluut niet leuk :mrgreen: Ik vind veel voldoening in vrijwilligerswerk (voor kerk en school etc.), betaald werk komt wel weer als de kinderen wat groter zijn en dat vind ik prima. Ik doe nu wel een gedeelte van de administratie van ons eigen bedrijf (zo'n 4 uur per week). Ook een voordeel is bijv., dat de opa's en oma's (en in ons geval (thuiswonende) tantes) ook nog jong en actief zijn.
Een nadeel is dat we bij de eerste nog niet zoveel regelmaat hadden. Dat is er wel gekomen natuurlijk, vooral na de geboorte van de tweeling. Ook was het vrij pittig om vrij snel na ons trouwen zwanger te zijn, met misselijkheid enzo. Als ik had geweten dat ik zwanger kon worden, had ik het alleen om die reden niet erg gevonden als een zwangerschap nog wat op zich had laten wachten.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 25 jun 2010 10:27

@Sophie77: Een tweeling lijkt me wel heftig erbij!
Ik was ook 24 toen ik 4 kinderen had, en dan krijg je als je in de stad loopt vragen als:
Ben je oppas van al die kindertjes?
Nee, de moeder...
Dan moet je ze eens zien kijken :mrgreen:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jun 2010 10:50

@ J.A.: Achteraf gezien was het eerste half jaar met de tweeling wel pittig ja, maar toen ik erin zat, ging het voor m'n gevoel allemaal prima. Toen ze groot genoeg waren om samen te spelen, werd het m.i. rustiger dan met 4 'losse' kinderen. Ze hadden (en hebben) altijd een leeftijdsgenootje om mee te spelen, met veel dezelfde interesses. Dat is echt heerlijk. Toen na 5 jaar de 5e geboren werd, vond ik het eerlijk gezegd in m'n hart wel een beetje jammer dat het niet weer een tweeling was ... In je eentje spelen is veel minder leuk, ik vond het eigenlijk een beetje zielig :wink: O.a. om die reden ben ik weer begonnen met oppaskinderen die ong. van haar leeftijd zijn. Tot de tweeling geboren werd, had ik ook oppaskids, erna ben ik een paar jaar gestopt.
Ik kreeg meestal reacties als: "Druk zeker?", maar ik zei dan altijd zoiets als: "Soms wel, maar gelukkig ben ik nog jong!" Zelf betrap ik me nu op dezelfde reactie als ik moeders zie met een paar kleintjes ...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 25 jun 2010 10:52

Wow. Ik heb echt respect voor jullie! Wat een verantwoordelijkheid. En jullie hebben er nog lol in ook als ik het goed lees....

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 25 jun 2010 12:39

Idd respect!

Wat ik alleen nog zo goed kan begrijpen dat er dan kennelijk de optie is om te stoppen met werken, zo jong zijn en dan toch alles kunnen betalen :shock:
Wij leven echt niet luxe, hebben een normaal huis en auto, een goede baan, maar hebben toch echt meer dan één inkomen nodig..

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 25 jun 2010 13:15

@Blompje: wsl maakt het verschil waar je woont?

ik spreek dus nu voor mijn gezin:

wij kunnen nu goed rondkomen op 1 'normaal' inkomen, maar ben wel erg blij met de kinderbijslag!
Om mijn kinderen naar de opvang te brengen kost mij meer dan dat ik zou gaan werken,
hier in de omgeving zou het voor mij alleen in een kas of in een winkel zijn, nou, dat brengt echt niet veel op!
En eigenlijk wil ik gewoon thuismoeder zijn, nu de kids nog zo klein zijn!
En dat vraagt wel wat creatief te zijn met het geld, maar ons lukt het gelukkig nu goed!

Wij hebben er nog maar 1 in de pampers, en dat merk je ook goed!
Ik koop 9 van de 10 keer in de uitverkoop kleding voor de kinderen en dan vaak voor volgend jaar, om de mode geef ik niet zo heel veel, dus van een jaar terug maakt me niet zo uit!
Of via mp en dan wel de leuke merken zoals Pointer of Barbara Farber, dat doen sommigen na 1 of 2x dragen al weg, en dan heb je voor een 10tje nog een mooier shirtje dan je in de winkel zou hebben voor dat geld of nog duurder!

En met boodschappen ga ik naar de Lidle, ook wel naar de C1000 ofzo, maar dan wel voor de
goeie aanbiedingen van vlees en vleeswaren!

Verder ga ik niet vaak weg, dus dan geef je ook niet zo snel geld uit!
Dat vind ik echt een heel verschil: ik moet nu 20 min. rijden voor de stad,
en als ik echt ga winkelen dan is het 3 kwartier verder,
en dat doe ik toch niet zo snel als dat het dichterbij is,
en dat merk je echt in je portomonee!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jun 2010 22:46

Uiteindelijk kost een kindje net zo veel of weinig als je er zelf van maakt. Als ik zou willen kan ik al zijn kleding krijgen van een tante en schoonzus, maar omdat wij het verder niet heel krap hebben, vind ik het wel leuk om een deel toch zelf te kopen (en voor de zomer heb ik sowieso zijn hele garderobe nieuw, maar ik koop nooit merkkleding, op een enkel liefshirtje in de uitverkoop na ;) of dure kleding). Luiers koop ik ook in de aanbieding, 3 pakken van 40 luiers ofzo voor 15 euro. Hij gebruikt er 3 a 4 per dag, dus dat valt dan wel mee. Eten doet hij gewoon met de pot mee, dat kost amper extra. Dus het valt mij best mee. En ik kies ervoor om nu soms wat nieuw speelgoed te kopen voor hem, omdat wat hij heeft weinig uitdaging meer heeft, maar je kunt er ook voor kiezen dat niet te doen of het via mp te kopen ofzo. Kinderopvang kost best wat, maar ik verdien altijd no heel wat meer dan dat wij netto daaraan betalen.

Ik vind het soms wel eens jammer dat ik jong moeder ben, omdat mijn ouders nu nog zo jong zijn. Het is wel heel fijn dat ze nog lekker flexibel zijn, maar ze werken allebei gewoon volop. Mijn vader 5 tot 6 dagen per week, mijn moeder 4, dus ze zien Jurian eigenlijk minder dan ze zouden willen. En in geval van nood kan ik best wel eens op ze terugvallen, maar niet als ze werken. Nu heb ik gelukkig niet werkende schoonouders, dat scheelt weer.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 26 jun 2010 08:04

Mee eens, dat een kind echt niet veel hoeft te kosten. Hier ook geen dure kleertjes e.d. Wel altijd nieuw. Alleen de schoenen zijn een aanslag, maar goed dat kan hier niet anders. Maar ik geloof dat je met de kinderbijslag echt een heel eind kan komen als ze klein zijn, (Hoe het is als ze groter worden weet ik niet...).

Kinderopvang kost echt niet heel veel. Je krijgt veel toeslag, afhankelijk van je inkomen, maar dat is zeker rendabel!

Maar ik bedoel ook gewoon meer het algehele levensonderhoud. Je huis, auto, gwe, verzekeringen, boodschappen, kleding, giften etc. Dat gaat hier gewoon echt niet lukken op één inkomen en dan zijn we echt niet de enigen, al krijg je die indruk wel eens hier.. We wonen niet in een superdure regio en hebben een heel normaal huis.. Ik vraag me dan altijd gewoon af hoe dat kan bij anderen en wat ik verkeerd doe??

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 jun 2010 20:30

je zult niet veel verkeerd doen.
ligt ook aan de tijd dat je je huis hebt gekocht (als het een koophuis is :wink: ) aan hoehoog de rente toen was en wat voor hypotheekvorm je hebt.

Ik zei vandaag nog tegen iemand: toen Sarah de leeftijd had van Eva Lynn nu, hadden we Eva Lynn als baby al. Hmm als ik daar over nadenk krijg ik het spontaan druk :mrgreen:
Terwijl het best wel mee viel/valt. kan niet echt zeggen dat ik het druk heb, een fulltime werkende vrouw zonder kinderen zal het misschien nog drukker hebben dan ik met 2 kinderen kort op elkaar en een parttime baantje :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 jun 2010 20:43

lammetje schreef:
Ik zei vandaag nog tegen iemand: toen Sarah de leeftijd had van Eva Lynn nu, hadden we Eva Lynn als baby al. Hmm als ik daar over nadenk krijg ik het spontaan druk :mrgreen:
haha daar zat ik laatst ook over na te denken.. als we hetzelfde leeftijdsverschil hadden, dan hadden we nu nog een kind van 15 maand :shock:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 28 jun 2010 08:01

@Blompje: Mijn man is bijna 4 jaar ouder dan ik. Hij is gelijk na z'n MBO-opleiding gestart als zelfstandige en eigenlijk liep dat vanaf het begin erg goed. Zodoende heeft hij bijna 3 jaar behoorlijk kunnen sparen voor we een huis gingen kopen. We kochten een vrijstaand huis met werkplaats en wat grond waar behoorlijk wat aan op te knappen was (dus niet al te duur) in een goedkope regio, voor ongeveer het bedrag wat je nu betaalt voor een normaal rijtjeshuis. Over dat opknappen hebben we jaren gedaan, elke keer een stuk. Het ene jaar het buitenschilderwerk, andere jaren de tuin, de bestrating, een kantoorruimte, de wc, badkamer etc. Omdat we alles zelf doen (manlief bouwt, ik schilder en tuinier etc.), zijn de kosten vaak te overzien. Verder vind ik het erg leuk om op een rommelmarkt bijv. een bed, lamp of wat dan ook te kopen en dat leuk op te knappen. Dan heb ik vaak voor weinig geld weer wat moois erbij en het geeft veel voldoening! Voor de tuin krijg ik vaak stekjes van anderen, en krijgen anderen ze van mij.
Verder eten we goed, maar ik haal bijv. het vlees normaal gesproken niet bij de slager. Bij de Plus of C1000 is het wel wat minder lekker, maar ook veel goedkoper. Ook let ik behoorlijk op aanbiedingen. Gelukkig hebben we redelijk wat ruimte om alles op te bergen, dus als de pakjes macaronimix in de aanbieding zijn, koop ik er gerust 10 tegelijk. Zo doe ik ook met waspoeder, papieren luiers etc. Niet met chips enzo, dat gaat alleen maar sneller op als je het in huis hebt :mrgreen:
Een bezoekje aan de kapper met 4 jongens kost al gauw 50 euro. M.b.v. een boek en door goed te kijken heb ik me wat handigheidjes eigen gemaakt en nu knip ik ze 9 van de 10 keer zelf. Scheelt behoorlijk en als je eenmaal bezig bent, is het nog leuk ook!
Voor de kinderen koop ik per seizoen ong. 2 a 3 stelletjes nieuwe kleren. Niet al te duur, maar ook niet altijd Zeeman of Hans Textiel. Ik ben meer een fan van Hema, H&M en V&D. Zondagse kleren zijn vaak merkkleding, maar ze doen er minimaal 2 jaar mee en dan krijgt de volgende in leeftijd ze. Op schoenen bespaar ik ook niet, maar 'k haal ze wel graag in de uitverkoop. Als de kids meer kleren nodig hebben, koop ik ze tweedehands en ik krijg ook elk jaar vuilniszakken vol. Daar ben ik altijd erg blij mee.
Eigenlijk gaat het prima, maar we hebben ook mindere tijden gekend, hoor! Dan wist ik niet hoe ik de volgende dag een maaltijd op tafel moest krijgen ... Gelukkig kwam er dan altijd een oplossing; een klant die een rekening betaalde, familie die groenten uit de tuin meebracht, iemand die geleend geld terugbetaalde etc. We mogen zeggen dat we nog nooit tekort zijn gekomen, hoewel het zeker de eerste jaren geen vetpot was.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2010 08:40

Of je wordt lid van: Een Lets groep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lokale_ruileconomie

Zo help je elkaar zonder er geld voor uit te hoeven geven en te ontvangen.

Sinds een jaartje zit ik bij zo'n groep en het is ontzettend leuk.

Terug naar “Archief”