scheermes schreef:Ik weet (nog) weinig van het onderwerp af, maar heb wel een opmerking over je conclusie. Je trekt het constant zijn van de vervalsnelheid in twijfel op basis van het onderzoek naar heliumdiffusie. Maar dat gaat er wel vanuit dat de snelheid van de heliumlekkage constant is(bij constante temperatuur). Waarom vind je die constante betrouwbaarder dan de andere?
Sorry scheermes, ik heb het verkeerd uitgelegd. Uitleg op de DVD van het RATE-project die ons een duidelijke beschrijving geeft hoe het werk. Voor de animaties moet je de DVD zelf bekijken:
http://www.dutchcreationscience.com/web ... egory_id=7"Ik laat mensen vaak een stuk graniet zien, genaamd granodioriet. Als je het gesteente heel goed bekijkt,
zie je er vlokken zwarte mica in. In deze stukjes mica zitten gewoonlijk microscopische zirkoniumsilicaat-
kristallen, vaak zirkoon genaamd. Dit zirkoon is radioactief. Als gesmolten gesteente afkoelt
vormt het zirkoonkristallen. Wanneer het kristallen vormt, trekken deze uraniumatomen tot zich. Uraniumatomen zijn niet volledig stabiel. Om de zoveel tijd stoten ze een alfadeeltje uit. Een
alfadeeltje bestaat uit twee neutronen en twee protonen. De protonen zijn de rode, de neutronen de
blauwe deeltjes. Stel dat ik zo groot ben als een microscopisch zirkoonkristal en ik er een in mijn handen
heb. Stelt u zich de uraniumatomen voor in dat kristal. Het uraniumatoom stoot een alfadeeltje uit.
Dat alfadeeltje gaat het kristal binnen, stopt, trekt twee elektronen tot zich en verandert in een heliumatoom.Helium is een licht, snelbewegend, glibberig atoom. Daarmee bedoel ik dat het zich niet graag
aan andere atomen hecht. Het is een verwaand atoom, vandaar de naam 'edelgas'. Het hecht zich
niet aan andere atomen en kan zich door de kristalstructuur van atomen heenwurmen. Het wurmt zich
tussen de atomen door, 't kristal uit. Het wordt in laboratoria gebruikt om minuscule lekjes te vinden,
omdat helium zo goed kan ontsnappen. Het helium lekt dus uit het zirkoon. Hoe kleiner het zirkoon,
des te sneller het lekken plaats kan vinden en hoe heter het zirkoon, des te sneller het atoom rondstuitert
en des te sneller het weglekt. De snelheid waarmee dat gebeurt is erg belangrijk, want aan de
hand van de heliumlekkage schatten we de ouderdom van het kristal. De hoeveelheid helium die uit
het kristal is gelekt, gedeeld door de leksnelheid, levert de heliumlek-ouderdom op. En die is erg jong:
6000 jaar. De hoeveelheid lood in een kristal en de radioactieve vervalsnelheid vertellen ons hoe lang
het duurt om bij de huidige snelheid zoveel lood te krijgen. Het antwoord voor de kristallen die wij onderzochten,is ongeveer 1,5 miljard jaar."
Dus helium is eigenlijk een afvalproduct uit het uraniumverval in lood. Je kunt ze dus wel naast elkaar zetten, maar niet apart nemen want ze zijn niet los van elkaar te nemen. Dus RATE vond het vreemd dat Helium er wel uit het zirkoon glipt dat er in 1,5 miljard jaar geen helium meer over is, terwijl het verval van uranium naar lood wel 1,5 miljard jaar duurt. Ik kan geen afvalstoffen produceren die in de prehistorie op de vuilnisbelt gegooid worden. Dat is het idee erachter. Sorry voor de verkeerde uitleg, heeft iemand nog een verbeterende uitleg of vergeet ik iets ik hou me aanbevolen.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."