Vrijgezellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2009 12:24

Gerdien B. schreef:
ajl schreef:Ik denkg dat het opleidingsniveau van iemand ook bij je moet passen. Ik ben zelf namelijk academisch geschoold en denk dat je daar ook een klik/link moet hebben.

Mijn vriend is op moment met zijn 2de universitaire studie bezig en ik had al moeite om de MAVO in 5 jaar afgerond te krijgen. Heb daarna MBO gedaan en verder niet. We hebben dus een behoorlijk verschil hierin, maar dat is voor ons geen probleem.

Niet voor iedereen is dat een punt, maar niveausverschil is niet hetzelfde als verschil in opleiding. Het gaat - voor mij tenminste - meer om interesse tonen in elkaars leven, en de moeite nemen over dingen die je niet direct aangaan toch een mening te vormen. En dat zit volgens mij bij julie wel goed. Je hoeft geen studie politicologie gedaan te hebben om te kunnen meepraten over actuele zaken, maar zo nu en dan een keer de krant lezen en politiek niet afdoen met "interesseert me niet dus hoef ik er geen mening over te hebben" is wel cruciaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 12:29

er stond in de posting er boven toch werkelijk: opleidingsniveau ;)
daar protesteer ik echt tegen. Als je inderdaad maar open minded bent, dan maakt het niveau niet uit. Je kunt niet echt slim zijn maar toch je best doen om (veel) kennis te vergaren, maar er zijn ook mensen die de moeite niet nemen om meer kennis te krijgen, omdat ze vinden dat ze toch niet slim zijn. Daar ligt volgens mij het verschil. Deze houding heb je niet alleen bij laag opgeleiden maar ook bij hoog opgeleiden. Al zal het daar in verhouding wel minder zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 nov 2009 12:57

Misschien geldt dat niet voor iedereen, maar ik weet zeker dat het wel voor mij geldt. Ik zou er minder moeite mee hebben als mijn man hoger opgeleid zou zijn dan dat ik hoger opgeleid zou zijn. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik heb graag een partner met wie ik kan sparren en die mij intellectueel uitdaagt in plaats van dat ik hem bij moet praten over allerlei dingen.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 30 nov 2009 12:59

ajl schreef:Misschien geldt dat niet voor iedereen, maar ik weet zeker dat het wel voor mij geldt. Ik zou er minder moeite mee hebben als mijn man hoger opgeleid zou zijn dan dat ik hoger opgeleid zou zijn. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik heb graag een partner met wie ik kan sparren en die mij intellectueel uitdaagt in plaats van dat ik hem bij moet praten over allerlei dingen.

Helemaal mee eens :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2009 13:05

Gerdien B. schreef:er stond in de posting er boven toch werkelijk: opleidingsniveau ;)
daar protesteer ik echt tegen. Als je inderdaad maar open minded bent, dan maakt het niveau niet uit. Je kunt niet echt slim zijn maar toch je best doen om (veel) kennis te vergaren, maar er zijn ook mensen die de moeite niet nemen om meer kennis te krijgen, omdat ze vinden dat ze toch niet slim zijn. Daar ligt volgens mij het verschil. Deze houding heb je niet alleen bij laag opgeleiden maar ook bij hoog opgeleiden. Al zal het daar in verhouding wel minder zijn.

Het is vooral je willen inleven in de dingen die voor de ander belangrijk zijn. Als de man alleen maar geïnteresseerd is in bier en voetbal, en de vrouw alleen in mensenrechten in west-afrikaanse landen, dan voorzie ik geen lange relatie tussen die twee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2009 13:11

maar dat heeft niks te maken met opleidingsniveau. :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 13:23

inderdaad Evelien

ajl schreef:Misschien geldt dat niet voor iedereen, maar ik weet zeker dat het wel voor mij geldt. Ik zou er minder moeite mee hebben als mijn man hoger opgeleid zou zijn dan dat ik hoger opgeleid zou zijn. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik heb graag een partner met wie ik kan sparren en die mij intellectueel uitdaagt in plaats van dat ik hem bij moet praten over allerlei dingen.
dit is niet altijd direct aan opleidingsniveau gekoppeld. dit kan ook prima met iemand die ergens minder kennis van heeft.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 nov 2009 13:29

Dat ben ik niet met je eens. Vaak heeft iemand niet voor niets een bepaald opleidingsniveau gedaan, dat ligt toch ook aan hetgeen je kan bevatten/leren
( uitzonderingen daargelaten). Als beide personen eenmaal aan het werk zijn, ontstaat daar toch vaak frictie, omdat je beide in een ándere wereld' functioneert. Over koetjes en kafjes praten heb je na enige tijd wel gehad en elke keer alles uit de kast moeten halen om bepaalde processen uit te leggen ( hoe leergierig die ander ook is), is niet aan mij besteed. Sommige mensen maakt het niets uit en hebben daar geen last van. Ik zou daar wel last van hebben als mijn partner veel lager opgeleid zou zijn dan ik.

Ik merk het bijvoorbeeld al meer vrienden die veel lager opgeleid zijn dan ik. Het gaat prima om daar een aantal dagen/avonden mee op te trekken en een hoop plezier mee te maken, maar ik merk toch een verschil. Zij hebben geen flauw idee wat mijn drijfveren zijn in mijn werk en de uitdagingen die ik daarin heb en begrijpen dat ook vaak niet.
Laatst gewijzigd door ajl op 30 nov 2009 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 30 nov 2009 13:42

Evelien schreef:maar dat heeft niks te maken met opleidingsniveau. :wink:

Het inlevingsvermogen (Sensitiviteit) heeft zeker te maken met intelligentie.
Als je langs elkaar heen leeft zonder kennis te hebben hoe de nader zich in een bepaalde situatie voelt,
dan is het ook heel moeilijk met die gevoelens rekening te houden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2009 13:48

Door een niet aangeboren hersenletsel ben ik de enige van het gezin die op het ivbo zat. De rest zat allemaal op havo en vwo. Thuis waren de gesprekken qua niveau hoger dan bij mijn klasgenoten thuis en dat merkte ik gewoon puur als er discussies waren (op welk gebied dan ook). Daardoor ben ik blij dat mijn man een hbo diploma op zak heeft. Ik leer nog steeds van m'n man en hij ook van mij (op wat minder belangrijke zaken misschien, maar toch wel leuk).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 14:01

Wiepie schreef:
Evelien schreef:maar dat heeft niks te maken met opleidingsniveau. :wink:

Het inlevingsvermogen (Sensitiviteit) heeft zeker te maken met intelligentie.
Als je langs elkaar heen leeft zonder kennis te hebben hoe de nader zich in een bepaalde situatie voelt,
dan is het ook heel moeilijk met die gevoelens rekening te houden.

Dan moet jij mij toch is uitleggen dat de meeste hoogbegaafden autistische trekken hebben. Zij zijn sociaal gezien zwak, zeker in verhouding met hun kennis. Daardoor komt autisme (1 grote kenmerk is dat zij zich niet kunnen inleven in een ander) in Nederland ook veel voor rond Eindhoven. laat daar nu ook net heel veel mensen wonen met een hoog opleidingsniveau.

Sta je open voor elkaar en wil je van elkaar leren, dat is meer het punt. Ik kan veel leren van mijn vriend, maar ik weet dat ik hem ook wel dingen leer. Dan niet direct in kennis misschien, maar wel in andere zaken.

@ajl: het niveau verschil is eerder merkbaar in dat de één iets sneller iets begrijpt dan de ander. Voor mij moet het gewoon in simpel nederlands uitgelegd worden, maar dan kan ook ik het bevatten. De reden dat ik het op een universiteit het niet zou trekken is het tempo in combinatie met de moeilijke samenhang van woorden en zinnen. Zodra iemand het rustig en makkelijke woorden iets uitlegt kan ik het zelfde bevatten. Je hoeft echt niet gelijk in 2 andere werelden leven. ja, mijn werk is totaal anders dan de zijne. Je kan dat zo laten en ieder zijn gang laten gaan. je kan ook de tijd en energie er in steken om je in het werk van de ander te verdiepen, ook al is dat werk niets voor jou.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 nov 2009 14:15

Ik denk dat je daarmee het niveau van de universiteit bagatelliseert. Het is namelijk meer dan iets in snel tempo tot je kunnen nemen en als het makkelijker Nederlands verteld dat 'iedereen' het wel zal begrijpen. Je moet ook zelf dingen kunnen ontdekken en wetenschappelijk onderzoek kunnen doen en dat is iets dat je niet snel kan aanleren. Ik moet zeggen dat mijn ega daar ook veel beter in is dan ik :wink:

Het in iemands werk verdiepen is voor mij onvoldoende in een relatie. Ik wil een sparring partner hebben waar ik mee in discussie kan gaan. Zoals ik al in eerdere posts aangaf geldt dat niet voor iedereen, maar wel voor mij.

En om weer helemaal on topic te gaan....het intellect van mijn partner is zeker iets waar ik op moet kunnen vallen en dat mij uit moet dagen in een relatie

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2009 14:21

Het in iemands werk verdiepen is voor mij onvoldoende in een relatie. Ik wil een sparring partner hebben waar ik mee in discussie kan gaan. Zoals ik al in eerdere posts aangaf geldt dat niet voor iedereen, maar wel voor mij.

En om weer helemaal on topic te gaan....het intellect van mijn partner is zeker iets waar ik op moet kunnen vallen en dat mij uit moet dagen in een relatie

Maar als ik me niet vergis zijn jullie ook nog wel redelijk in dezelfde beroepsgroep werkzaam toch?
Dat is denk ik ook nogal een verschil.
Wij zitten allebei wel op hetzelfde 'niveau' qua intelligentie gezien. Maar onze vakgebieden liggen gewoon behoorlijk ver uit elkaar! Ik kan wel heel geïnteresseerd vragen naar dat nieuwe systeem op zijn werk, maar op het moment dat hij inhoudelijk (voor hem) interessante dingen gaat vertellen weet hij ook wel dat ik er gewoon geen barst van snap. Op dat gebied zullen we gewoon nooit echt dicht bij elkaar komen. Het is natuurlijk wel belangrijk om wat dat betreft geïnteresseerd te zijn in elkaar.
Verder, over meningen etc. gesproken, denk ik dat je van opleidingsniveau niet altijd veel merkt. De één pakt iets eerder op dan de ander. Sociaal gezien kun je ook totaal verschillende dingen oppikken. Het is belangrijk om daarover in gesprek te blijven met elkaar, maar ik kan me er best wel bij neerleggen als ik soms níet helemaal met hem mee kan denken.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 nov 2009 14:40

Ehm wij hebben dezelfde studie gedaan, maar daar houdt het ook wel op. Wij werken beiden op een totaal ander vakgebied. Mijn man werkt op het gebied van economisch strafrecht en heeft veel met fraude en milieuzaken te maken en ik zit meer in het letselschaderecht en gezondheidsrecht. Inhoudelijk gezien weten wij beiden niet wat de ander precies doet, dus dat gaat niet op.

En niet met de ander mee kunnen denken, is volgens mij het verschil tussen man en vrouw :lol: . Ik maak ook een probleem van dingen wat totaal langs hem heengaat en andersom ook.

Wat mijn man voor mij aantrekkelijk maakt, is dat hij zo totaal anders is dan ik. Wij hebben eigenlijk heel weinig raakvlakken en interesses en het gaat prima :wink:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 30 nov 2009 15:51

Nou ja, ik denk dat iedereen daar toch zijn eigen mening over heeft. Ikzelf neig eerder naar ajls opvattingen wat dit betreft, maar ik kan me ook goed voorstellen dat andere mensen dat niet zo zien. Statistisch is te zien dat de meeste partners een soortgelijke opleiding hebben gedaan of dat de man hoger opgeleid is dan de vrouw. Hoogopgeleide vrouwen en laagopgeleide mannen blijven (statistisch gezien) vaker alleenstaand.

Het argument mbt hoogbegaafden en autisme vind ik een beetje flauw en is ook onjuist. Ten eerste hoeft "hoogopgeleid" niet meteen op "hoogbegaafdheid" te wijzen. Ten tweede hebben verreweg de meeste autisten juist een heel zwakke begaafdheid of slechts een beperkte begaafdheid (ze zijn bijvoorbeeld met wiskunde héél sterk, maar op alle andere intelligentieniveaus heel zwak). Ten derde is er geen bewijs voor een oorzakelijk verband tussen de hoeveelheid autisten en een hoog opleidingsniveau in een bepaald gebied. Dat is een beetje van het type redeneren a la: alle katten zijn sterfelijk, ik ben sterfelijk --> ik ben een kat.

Terug on topic: naar mijn idee zijn dit de basics voor een goede relatie: beide hebben voldoende zelfvertrouwen; beide hebben soortgelijke levensopvattingen; er is sprake van elkaar aanvullen en overlap (in interesses/vaardigheden/etc); beide hebben (naast gezamenlijke factoren) eigen interesses en vrienden.

Laat de discussie hierover maar losbarsten! :mrgreen:

Terug naar “Archief”