Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dine
Luitenant
Luitenant

Re: Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor Dine » 17 mar 2009 14:11

Het is inderdaad het probleem van onze ouders, maar ze halen heel sterk het 5e gebod erbij en de dominee enz..
Als wij niet naar hen luisteren dan willen ze gesprekken met ons en de dominee want ze voelen zich nog verantwoordelijk.
Ik ben inderdaad nog niet ver met mn studie, maar dat is mijn verantwoordelijkheid (vind ik, vinden zij niet..) en mn vriend heeft ook nog niet lang een baan, maar hij heeft er in ieder geval één!
Dus zo wordt het heel complex allemaal.. en heel moeilijk ](*,)
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 mar 2009 14:59

Ja, ze hebben geen been om op te staan, dus halen ze er van alles bij. Als ze jou verbieden te trouwen, overtreden ze zelf het 5e gebod. en waarom: omdat de overheid zelf jou de mogelijkheid geeft om te kunnen trouwen met wie je wilt.
Als jij in alle liefde aangeeft dat je niet van plan bent om naar ze te luisteren,
Als jij in alle liefde aangeeft dat je zelf je beslissing wilt nemen,
Als jij altijd geduldig met ze blijft,
dan kan jij je ten opzichte van God verantwoorden dat je hebt gedaan wat je kon, en is het hún verantwoordelijkheid dat ze er niet mee kunnen omgaan.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 mar 2009 14:59

Als ik jou was had ik een van de ouderlingen of de dominee zelf om hulp gevraagd.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 mar 2009 19:23

DesertRose schreef:Als ik jou was had ik een van de ouderlingen of de dominee zelf om hulp gevraagd.

Ja, dat zou ik ook doen. Ze kunnen iig nooit tegen jou zeggen dat je niet mag trouwen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik vraag me dan ook af wat je ouders hiermee willen bereiken?
Je kan ze iig om advies vragen hoe jij nu het beste kan handelen in deze situatie!
Sterkte!
Afbeelding

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 mar 2009 20:21

Hopelijk kan je dit snel afronden Dine, wat een toestand.

Ik zou zeggen, zet alles voor jezelf heel goed op een rijtje: wat jullie willen, wanneer jullie willen trouwen enzenz.
Ga nog 1 keer het gesprek hierover aan met je ouders. Vertel hun heel duidelijk dat jullie zeker zijn van je zaak, dat jullie willen trouwen. Misschien moet je er voor de duidelijkheid even erbij vermelden dat je volwassen bent, dat ze jullie niks kunnen verbieden en dat het jullie leven is waar jullie zelf verantwoordelijk voor zijn. Geef ze vervolgens voor de laatste keer de gelegenheid om hun gevoelens ed hier over te uiten. En geef vervolgens aan dat jullie vanaf nu gaan genieten van de voorbereidingstijd en dat ze zelf mogen kiezen of ze blijven mopperen of dat ze mee gaan genieten. Dan kan jij het iig afronden.

*Annette*
Majoor
Majoor

Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor *Annette* » 17 mar 2009 20:50

Wat n vreselijke rot situatie Dine! Veel sterkte meid!
Wat de toekomst brengen moge........

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2009 22:31

Dippie schreef:
Ja, dat zou ik ook doen. Ze kunnen iig nooit tegen jou zeggen dat je niet mag trouwen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Dat is dan wel afhankelijk van het kerkgenootschap waar je lid van bent. Ik kan mij zo voorstellen dat binnen bepaalde kringen nogal wordt benadrukt dat je je ouders moet eren. In concreto betekent dat eigenlijk dat je moet gehoorzamen.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 mar 2009 23:40

Sabra schreef:
Dippie schreef:
Ja, dat zou ik ook doen. Ze kunnen iig nooit tegen jou zeggen dat je niet mag trouwen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Dat is dan wel afhankelijk van het kerkgenootschap waar je lid van bent. Ik kan mij zo voorstellen dat binnen bepaalde kringen nogal wordt benadrukt dat je je ouders moet eren. In concreto betekent dat eigenlijk dat je moet gehoorzamen.

Dan nog kunnen ze het jou niet verbieden.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2009 11:37

Dine schreef:Het is inderdaad het probleem van onze ouders, maar ze halen heel sterk het 5e gebod erbij en de dominee enz..
Als wij niet naar hen luisteren dan willen ze gesprekken met ons en de dominee want ze voelen zich nog verantwoordelijk.
Ik ben inderdaad nog niet ver met mn studie, maar dat is mijn verantwoordelijkheid (vind ik, vinden zij niet..) en mn vriend heeft ook nog niet lang een baan, maar hij heeft er in ieder geval één!
Dus zo wordt het heel complex allemaal.. en heel moeilijk ](*,)

24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.

Of in de SV:

24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.

Het is dus Bijbels en goed dat iemand zijn ouders verlaat en samen met haar man een nieuwe weg inslaat.. en dat heeft ook consequenties voor de verantwoordelijkheden die de ouders voor hun kind hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 mar 2009 20:13

Ik ken natuurlijk de ouders van Dine niet, maar soms hebben mensen (ouders) ook gewoon (veel) tijd nodig om aan veranderingen te wennen en deze te accepteren. Ik heb wel gezien dat het na verloop van tijd beter ging en dat de ouders in kwestie gingen beseffen dat ze de keuze van hun volwassen kinderen moesten accepteren. Hopelijk geldt dat in jullie geval ook, Dine!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 23 mar 2009 21:57

Dank voor jullie reacties!
Ze kunnen niet accepteren dat wij samen keuzes maken waar zij het niet mee eens zijn.
@ D.R.: wij hebben inderdaad ook om hulp gevraagd, maar zij hebben dat ook gedaan, alleen bij een andere dominee. Dus dat is ook weer moeilijk.
Maar dat zij alles focussen op het 5e gebod, dat is moeilijk, want dat maakt het gesprek moeilijk..
Wij zijn het daar natuurlijk niet mee eens, maar als zij zo op hun standpunt blijven. :|

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 23 mar 2009 22:11

Wat ik me nu afvraag, is waarom halen ze het vijfde gebod erbij? Zij zijn het niet eens met de keuzes van jullie. Maar daarmee gaat het toch nog niet tegen het vijfde gebod in? Het lijkt mij wel erg makkelijk om te zeggen om je eigen gelijk te halen met het vijfde gebod. Erg lastige situatie dine! Sterkte, ook met je vriend!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 mar 2009 16:54

Dine schreef:Dank voor jullie reacties!
Ze kunnen niet accepteren dat wij samen keuzes maken waar zij het niet mee eens zijn.
@ D.R.: wij hebben inderdaad ook om hulp gevraagd, maar zij hebben dat ook gedaan, alleen bij een andere dominee. Dus dat is ook weer moeilijk.
Maar dat zij alles focussen op het 5e gebod, dat is moeilijk, want dat maakt het gesprek moeilijk..
Wij zijn het daar natuurlijk niet mee eens, maar als zij zo op hun standpunt blijven. :|

even een tip die ik zomaar de lucht in slinger: ik zou mijn "eigen" dominee opgeven, en met "hun" dominee gaan praten. of minstens iemand die in dezelfde kerkraad als die dominee zit. jouw ouders doen toch geen stapje dichterbij, dus moet jij de minste willen zijn.
(kan ik natuurlijk makkelijk zeggen vanaf de zijlijn, het is maar een kreet in de lucht)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 mar 2009 21:56

Sabra schreef:
Dippie schreef:

Exact, ik kan me zo voorstellen dat de ouderling en dominee in principe atijd aan de kant van de ouders gaan staan.

Anyway, ik begrijp het niet Dine. In feite zouden je ouders juist blij moeten zijn dat je wel voor het huwelijk kiest. Er zijn er zat die gewoon gaan samenwonen en dat zou helemaal tegen de principes van je ouders ingaan neem ik aan. In plaats van dat ze ook blij zijn dat ze ook mee mogen maken dat een dochter in het huwelijk treed. Oftewel onbegrijpelijk gedrag van je ouders, voor mij dan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 24 mar 2009 22:15

DesertRose schreef:
Dine schreef:Dank voor jullie reacties!

even een tip die ik zomaar de lucht in slinger: ik zou mijn "eigen" dominee opgeven, en met "hun" dominee gaan praten. of minstens iemand die in dezelfde kerkraad als die dominee zit. jouw ouders doen toch geen stapje dichterbij, dus moet jij de minste willen zijn.
(kan ik natuurlijk makkelijk zeggen vanaf de zijlijn, het is maar een kreet in de lucht)

Ja, maar die dominee is familie, dus dat vinden wij niet echt 'objectief'.. en we willen er geen familiekwestie van maken.
Ik begrijp ook echt niet waarom ze vasthouden aan dat 5e gebod. ze blijven maar zeggen dat ze 'nog zoveel verantwoordelijk voor ons hebben' etc.
Het is zo onbegrijpelijk!

Terug naar “Archief”