op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 jan 2009 12:50

Soms niet alleen kunst 8)

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 12 jan 2009 16:34

rafaell schreef:Het gaat erom dat je verbaal en non-verbaal goed en aangenaam kunt communiceren, seks valt natuurlijk onder het laatste.

rafaell schreef:Soms niet alleen kunst 8)

Op beide punten kan ik niet anders dan het ermee eens zijn :mrgreen:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 jan 2009 17:07

Nou, seks is niet het ALLERBELANGRIJKSTE in mijn relatie, maar ik vind het wel heel belangrijk... (hierbij versta ik onder seks het hele spectrum van knuffelen tot gemeenschap) ... en: ook heel belangrijk, dat je met elkaar over seks kunt praten: wat vind je fijn, wat is misschien fijner/leuker, wat vind je frustrerend, hoe vaak, etc.

(ik denk altijd aan het bekende verhaal van 2 mensen die bij een huwelijkstherapeut komen, omdat 'hun huwelijk niet meer werkt'... als de therapeut doorvraagt, dan komen intimiteitsproblemen aan de orde. De vrouw klaagt erover dat haar man ALTIJD seks van haar wil, waardoor zij zich bij de minste geringste toenadering omdraait en de man zegt gefrustreerd te zijn: hij houdt van zijn vrouw, en zou dat ook graag in de vorm van seks beantwoord willen zien! Als de therapeut hen beiden vraagt, hoe vaak ze eigenlijk graag seks zouden willen hebben, antwoorden beiden precies hetzelfde en lopen ze hand-in-hand de praktijk weer uit... :D)

Kortom: praat met je partner niet alleen over je relatie, maar ook over seks en intimiteit! (scheelt vaak een hoop frustratie)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 jan 2009 10:54

rafaell schreef:Ik ben ook christen hoor. Je nieuwe partner hoeft aan jou toch geen verantwoording af te leggen over wat hij/zij deed op seksueel gebied voordat jullie een relatie kregen. Lekker belangrijk.

rafaell schreef:Blanco aan een relatie beginnen is natuurlijk sowieso een illusie. Kijk je praat wel overal over, ook over je seksleven voor de tijd, maar het maakt mij echt niet uit of ze al het bed met iemand gedeeld heeft. Als er van beide kanten sprake is van verliefdheid en ze zou mij enkel afwijzen op grond van het feit dat ik geen maagd ben, dan zou ik dat toch wel redelijk raar vinden. Volgens mij is het juist wel fijn als een partner enige relevante ervaring heeft :)

rafaell schreef:Nee daar moet ook gewoon ruimte voor zijn buiten het huwelijk, het hoort wat mij betreft bij liefde.

Ben je nu niet je eigen niet-maagd zijn aan het goedpraten Raaf? Je noemt jezelf christen maar wel of geen maagd-zijn is voor jou geen enkel issue, sterker nog, je zou zelfs wensen dat je volgende partner "enige relevante ervaring heeft"; terwijl de Bijbel daarentegen van genesis tot het ontstaan van de kerk moeite heeft met seks buiten het huwelijk. Denk aan allerlei stenigingsacts in het OT en de woorden van Jezus tegen de Samaritaanse met de vele mannen in het NT. Hoe rijm jij die bijbelwoorden met je eigen opvatting?

Je opmerking dat het volgens jou wel fijn zou zijn als je partner enige relevante ervaring heeft, vind ik zacht gezegd frappant. Ik ben nog nóóit iemand tegengekomen, ook onder niet-christenen niet, die hoog opgeeft van de sexuele vaardigheden van de partner bij diverse exen opgedaan. Het is modieus om te zeggen dat het allemaal niet uitmaakt, maar niemand praat echt vol trots over de exen en de sexuele kunsten daar opgedaan van zijn/haar partner. Daarom snap ik niet zo goed waarom je die opmerking maakt - maar wellicht zoek ik er teveel achter.

Wat versta jij onder liefde trouwens Raaf?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 10:58

Mwah, seks in een relatie en buiten een huwelijk, hoeft niet per definitie onchristelijk te zijn. Ook dáárover zijn de meningen nogal licht verdeeld.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 jan 2009 11:06

Uiteraard, maar misschien ligt dat eerder aan hoe je 'huwelijk' definieert. OF je dat ziet als een door kerk en staat bezegeld verbond, of eerder een stabiele relatie tussen twee partners waarvan je weet dat dit voor eeuwig is.
Op basis van de bijbel zou je het laatste ook kunnen legitimeren, maar volgens mij een los-vast relationeel leven met diverse partners niet.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:13

Ja, precies. Het enige wat het huwelijk 'meer' waard maakt dan die stabiele relatie, zijn wat formele gebeurtenissen.

En ach, beiden zijn vergankelijk van aard. Niet dat ik daarmee de deur volledig open wil zetten voor 'vrije seks', maar de gedachte dat je gemeenschap zult hebben met 1 partner, lijkt me vandaag de dag een irreeële gedachte.

Maar desalniettemin wel een mooi streven natuurlijk. :)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 jan 2009 11:23

Waarom zou dat vandaag de dag een irrationeel streven zijn? De mens is altijd al een lustig en driftig wezen geweest, en bij elke cultuur op elke plaats zie je wetjes, bepalinkjes en ander gereguleer om de menselijke copuleerdrang te matigen ;)
Het is vandaag de dag niet persé moeilijker dan vroeger om maagd te blijven. (Okay, vergeleken met 50 jaar terug wel idd., maar ook toen had je genoeg verleidingen en werd er genoeg gevoosd en hadden hoeren ook een druk bestaan.)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:31

Giovannino schreef:Waarom zou dat vandaag de dag een irrationeel streven zijn? De mens is altijd al een lustig en driftig wezen geweest, en bij elke cultuur op elke plaats zie je wetjes, bepalinkjes en ander gereguleer om de menselijke copuleerdrang te matigen ;)
Het is vandaag de dag niet persé moeilijker dan vroeger om maagd te blijven. (Okay, vergeleken met 50 jaar terug wel idd., maar ook toen had je genoeg verleidingen en werd er genoeg gevoosd en hadden hoeren ook een druk bestaan.)
Hehe. :) Als er vroegah gevoosd werd, werd dat waarschijnlijk veel meer 'heimelijk' gedaan. Scheiden was een taboe. Terwijl scheiden vandaag de dag bijna 'hot' is, en het allemaal nogal laagdrempelig wordt gemaakt.

Tja, 2 op de 3 de huwelijken die in een echtscheiding eindigen bijvoorbeeld. Zo zijn er nog tal van onderzoeken die dat streven vrij (niet irrationeel, maar niet reëel) laten lijken. Die hedendaagse, hedonistische geest ook! ;)

Maar goed, wat stelt een huwelijk nu méér voor dan een stabiele relatie?
(Niet zozeer een persoonlijke vraag, ik vraag me dat af. ;) )

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 jan 2009 12:34

Giovannino schreef:Uiteraard, maar misschien ligt dat eerder aan hoe je 'huwelijk' definieert. OF je dat ziet als een door kerk en staat bezegeld verbond, of eerder een stabiele relatie tussen twee partners waarvan je weet dat dit voor eeuwig is.
Op basis van de bijbel zou je het laatste ook kunnen legitimeren, maar volgens mij een los-vast relationeel leven met diverse partners niet.

Leuk veel mensen denken als ze trouwen dat het voor eeuwig is, maar zelfs in reformatorische gezindte blijkt dat lang niet altijd zo te zijn. Je weet namelijk nooit wat er gebeurt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 jan 2009 12:44

CaptainCaveman schreef:Tja, 2 op de 3 de huwelijken die in een echtscheiding eindigen bijvoorbeeld.
Nu maak je het wel heel bont... in Nederland is het 1 op de 3.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 jan 2009 12:46

Giovannino schreef:Ben je nu niet je eigen niet-maagd zijn aan het goedpraten Raaf?

Nee hoor dat neem ik gewoon als een gegeven.

Je noemt jezelf christen maar wel of geen maagd-zijn is voor jou geen enkel issue, sterker nog, je zou zelfs wensen dat je volgende partner "enige relevante ervaring heeft";

Klopt het zou toch fijn zijn als de een niet veel verder ontwikkeld is als de ander, dat kan namelijk vervelend zijn.

terwijl de Bijbel daarentegen van genesis tot het ontstaan van de kerk moeite heeft met seks buiten het huwelijk. Denk aan allerlei stenigingsacts in het OT en de woorden van Jezus tegen de Samaritaanse met de vele mannen in het NT. Hoe rijm jij die bijbelwoorden met je eigen opvatting?

Wel in het oude testament vindt men wel meer, bijvoorbeeld dat het houden van een seksslavin mag en over de 1000 vrouwen van Salomo wordt bij mijn weten met geen kwaad woord gerept. Wat men in die tijd en cultuur vond vind ik allemaal niet zo interessant in die zin dat ik het niet als normbepalend beschouw. Ik neem aan dat jij ook je geld gewoon op de bank hebt staan en het renteverbod uit het OT niet meer zo relevant acht :wink: Zoals je in de laatste uitspraak van mij die je quote kunt zien denk ik wel aan seks in een context van liefde en trouw en is het dus relationeel en niet om gewoon zomaar met iemand te doen omdat je daar toevallig zin in hebt. Tot je huwelijk wachten vind ik echt onnodig, we leven in nieuwe tijden waarin we niet zo snel meer trouwen als in de tijden van de Bijbel.
Je opmerking dat het volgens jou wel fijn zou zijn als je partner enige relevante ervaring heeft, vind ik zacht gezegd frappant. Ik ben nog nóóit iemand tegengekomen, ook onder niet-christenen niet, die hoog opgeeft van de sexuele vaardigheden van de partner bij diverse exen opgedaan.

Nou ik zou daar geen problemen mee hebben hoor. De eerste keren is anders toch maar gepruts. Maar misschien hangt dat dan ook samen met het gegeven dat ik zelf geen maagd ben, als je het wel bent en dat een bewuste keuze is dan kan ik me voorstellen dat je het ook fijn zou vinden bij je partner. Ik zit gewoon niet te wachten op slechte sex.

Het is modieus om te zeggen dat het allemaal niet uitmaakt, maar niemand praat echt vol trots over de exen en de sexuele kunsten daar opgedaan van zijn/haar partner. Daarom snap ik niet zo goed waarom je die opmerking maakt - maar wellicht zoek ik er teveel achter.

Het maakt toch ook echt niet uit? Je partner hoeft geen verantwoording aan jou af te leggen over haar seksleven voordat jullie een relatie hadden hoor.

Wat versta jij onder liefde trouwens Raaf?

Liefde in woorden proberen te vangen is haar schromelijk te kort doen, dat weet jij ook Gio :)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 jan 2009 13:03

Giovannino schreef:Uiteraard, maar misschien ligt dat eerder aan hoe je 'huwelijk' definieert. OF je dat ziet als een door kerk en staat bezegeld verbond, of eerder een stabiele relatie tussen twee partners waarvan je weet dat dit voor eeuwig is.

Ik mag toch aannemen dat je op het moment dat je een relatie aangaat de intentie hebt dat eeuwig voort te laten duren.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 jan 2009 13:26

@ Raaf:
zéker ;)

Tot het officiële huwelijk wachten zou ik ook niet als bijbelse norm aan iedereen op willen leggen, wel dat je het houdt bij één persoon. En natuurlijk weet ik dat iedereen fouten kan maken, de beste huwelijken stuk kunnen lopen etc. en dat je dan echt niet krampachtig hoeft te doen om weer een nieuwe relatie aan te gaan, toch is er mijns inziens wel iets 'stuk' gegaan.
Dat er in het OT seksslavinnen, veelwijverij e.d. voorkwamen, weet ik ook wel. Maar erg gelegitimeerd door Goddelijke wetgeving werd dat ook niet, integendeel. Hooglied is in het OT wellicht het beste voorbeeld van hoe het wél moet.
Je kunt wel met argumenten aankomen dat oud-testamentische rentebepalingen etc. nu ook niet meer gelden, toch vind ik dat slap geredeneer. De achterliggende gedachte achter die wet -gerechtigheid, ook als het om geldzaken gaat- is nog onverminderd geldig, voor een christen. Zo ook wetten en bepalingen omtrent sexualiteit. Mij prima als je zegt niet te willen wachten op een officieel huwelijk omdat inderdaad de tijden enorm veranderd zijn en je veel later trouwt dan in het OT. Maar je opmerking dat je liever een partner hebt met seksuele ervaring omdat je niet zit te wachten op slechte seks, kan ik gewoon niet rijmen met de Bijbel.
Ik vraag me gewoon af hoe jij dat doet.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 13:29

Eensch. :) |:)|

Terug naar “Archief”