Verzekeringen en Gods voorzienigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Verzekeringen en Gods voorzienigheid

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2009 11:15

De nieuwsgierigheid wordt groter en groter...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 12:49

Bij mijn weten is een ziektekostenverzekering wettelijk verplicht. En dan schijnt men het wel te doen, immers je moet de overheid gehoorzamen?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 mar 2009 12:58

Volgens deze site: http://www.svb.nl/Images/3238NZ_0208_tcm47-123076.pdf Kun je daar dus ook onderuit komen.
Waarin o.a. staat dat als je ontheffing hebt gekregen je toch een vast bedrag in een fonds moet storten waar je een beroep op kunt doen als je toch kosten maakt.
Dat is dan toch hetzelfde? Of ben ik nu dom?

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 16:13

Nee, lijkt mij niet. Volgens mij is het ook hetzelfde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2009 22:55

Nou, ik geloof dat de Joepie een meloen zonder pitjes is.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 mar 2009 23:40

Nee, het niet hetzelfde. Je stort een bepaald verplicht bedrag op een (niet eigen)rekening die je mag gebruiken, is dat geld op dan moet je van je andere spaargeld de rekeningen betalen.
Het zotte van dit hele systeem is dat de overheid er ook nog wat van wil plukken. Heb je een jaar geen ziektekosten of hou je aan het eind van het jaar nog wat over op die rekening dan mag (lees moet) je de helft daarvan aan de overheid doneren i.p.v. dat je dat evt voor een volgend jaar mag bestemmen.

Heb je hier wel eens over nagedacht: er is zoiets als een waarborgfonds waar iedereen aan meebetaalt en dat uitkeert indien hij iemand invalide rijdt met een door hem veroorzaakt ongeluk. Heel de gemeenschap van verzekerden hoest dus geld op om hem als onverzekerde schadeloos te stellen. Want dat de onverzekerde enkele miljoenen zou kunnen ophoesten om zo iemand schadeloos te stellen is natuurlijk onzin, dat kan bijna niemand.

Door je dus niet te verzekeren, leg je de lasten bij hen die zich wel verzekeren. Indien niemand zich zou verzekeren, dan heeft iemand die invalide wordt door een autoongeluk, dat niet door hem wordt veroorzaakt gewoon pech.

Joepie, als je consequent zou zijn in jouw vertrouwen op God, zou jij ook elke som geld komende uit dit waarborgfonds moeten weigeren, als jij invalide wordt gereden. Ook zou jij dan elk geld dat bij schade aan jou toegebracht wordt uitgekeerd, komende uit een verzekering van de veroorzaker, consequent moeten weigeren.

Het waarborgfonds is vooral voor die mensen die wat veroorzaken en doorrijden zonder gepakt te worden. Als je als niet verzekerde iemand invalide "maakt" moet je dit gewoon zelf ophoesten voor zover ik weet betaald het waarborgfonds dat niet.

Als een ander jouw invalide maakt mag je dat geld wel accepteren, waarom niet? Als je in de bijbel leest blijkt dat mensen de schade aan anderen of andermans eigendommen ook moesten vergoeden.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 mar 2009 08:17

Volgens de informatie die ik hier neer zette, moet je altijd als gewetensbezwaarde elke maand geld in dat potje stoppen. En kun je daar gebruik van maken als er iets gebeurd.
Wat is dan het verschil met een ziektekostenverzekering b.v.

Wij verzekeren ons ook tegen veel dingen niet. We hebben wat moet: zoals een ziektekostenverzekering omdat ik het verschil niet zie tussen de constructie die de regering heeft bedacht en de ziektekosten verzekering.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 mar 2009 12:58

Optimatus schreef:Nou, ik geloof dat de Joepie een meloen zonder pitjes is.

:lol: :lol:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 16 mar 2009 10:43

Off topic: @Optimatus: Joepie Meloen is een mannetje. :wink:
En: Ik was niet in de gelegenheid eerder te reageren, vandaar mijn late reactie. :wink: :(

Eerst even het waarborgfonds: Het waarborgfonds is in het leven geroepen door mensen die zelf verzekerd zijn en ernstig benauwd waren dat er mensen onverzekerd rondliepen omdat ze te weinig geld al hadden om de verzekering te betalen. Memmen legt het keurig uit, het waarborgfonds is geen verzekering voor gemoedsbezwaarden, eerder een boete omdat ze onverzekerd zijn.

Tot op heden hebben we geprobeerd zoveel mogelijk de achterliggende argumenten te noemen voor het niet-verzekeren.

Het lijkt erop alsof mensen die zich verzekeren hun verstand gebruiken en mensen die zich niet verzekeren hun gevoel laten spreken.

Nou, dan komt nu de tegenovergestelde bewering: Mensen die zich verzekeren laten hun gevoel spreken, want ze zijn vreselijk benauwd dat het misschien kan gebeuren dat hun zoontje het huis van de buren in de brand steekt, en het misschien wel ooit (laten we het duur houden, het kan ook een luxe huis zijn) 500.000 euro moeten betalen, en zich daarom verzekeren. Ik ben benieuwd hoeveel je van de verzekering krijgt.

Gemoedsbezwaarden leunen niet op de kerk en het waarborgfonds. Natuurlijk, er is altijd kaf onder het koren, maar dat heb je bij alle groeperingen die er zijn, ongeacht wat ze voorstaan of waar het over gaat. Het is heel fijn dat we kunnen opmerken dat gemoedsbezwaarden die soms in hele moeilijke problemen komen zo goed door de kerk geholpen worden. Dat geeft aan dat er nog liefde tussen en voor elkaar is.

Verzekeringen werken individualiserend. Als de kerk in het verleden haar taak altijd goed had verstaan, dan was er veel minder sprake geweest van verzekeren door die oorzaak. Verzekeringen zijn van buitenaf de kerk binnengekomen. Dit geeft reeds aan dat men allicht huiverig kan zijn ten opzichte van verzekeringen.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2009 10:46

Onze kerk is ook verzekerd. Onder andere tegen brand.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 mar 2009 11:11

Nu nog graag antwoord op mijn vragen? Joepie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2009 12:28

Nou, dan komt nu de tegenovergestelde bewering: Mensen die zich verzekeren laten hun gevoel spreken, want ze zijn vreselijk benauwd dat het misschien kan gebeuren dat hun zoontje het huis van de buren in de brand steekt, en het misschien wel ooit (laten we het duur houden, het kan ook een luxe huis zijn) 500.000 euro moeten betalen, en zich daarom verzekeren. Ik ben benieuwd hoeveel je van de verzekering krijgt.

Wat is dat voor een vreemde bewering. Mensen die zich verzekeren kunnen dat gewoon doen omdat ze hun verstand laten spreken. Maar in principe is de scheiding tussen gevoel en verstand die je maakt totaal niet logisch. Kom ik weer even op het voorbeeld van de autogordel uit. Dat iemand zijn autogordel omdoet is een verstandelijke keuze. Tegelijkertijd wordt het verstand ook weer bepaald door gevoel. Je wil niet dat je als je een ongeluk krijgt, overlijdt of zwaar gewond raakt dus wat doe je : Je doet een gordel om. Waarom? Om dit kans te verkleinen.

Als je je verzekert hoef je niet bang te zijn dat je huis in de brand vliegt ofzo. Maar je weet met je verstand dat de kans bestaat dat dat gebeurt en dat je dan financieel een enorm probleem hebt. Dus wat doe je: Je verzekert je.

Het is vooral verstand met ook wat gevoel erbij, die twee gaan altijd hand in hand. Beweren dat mensen die zich verzekeren allemaal vreselijk bang zijn dat er iets mis gaat is onzin. Net als dat iemand die een gordel draagt niet vreselijk bang hoeft te zijn dat hij een ongeluk krijgt. Maar de kans dat het gebeurt is altijd aanwezig en als je dan geen gordel draagt heb je een flink probleem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 16 mar 2009 15:33

Optimatus schreef:Onze kerk is ook verzekerd. Onder andere tegen brand.

Onze kerk is niet verzekerd.

tante-tortel schreef:Nu nog graag antwoord op mijn vragen? Joepie?

Dat probeer ik dan uit eigen portemonnee te doen. Nee, ik heb geen ziektekostenverzekering.

Marnix schreef:Wat is dat voor een vreemde bewering. Mensen die zich verzekeren kunnen dat gewoon doen omdat ze hun verstand laten spreken. Maar in principe is de scheiding tussen gevoel en verstand die je maakt totaal niet logisch. Kom ik weer even op het voorbeeld van de autogordel uit. Dat iemand zijn autogordel omdoet is een verstandelijke keuze. Tegelijkertijd wordt het verstand ook weer bepaald door gevoel. Je wil niet dat je als je een ongeluk krijgt, overlijdt of zwaar gewond raakt dus wat doe je : Je doet een gordel om. Waarom? Om dit kans te verkleinen.

Als je je verzekert hoef je niet bang te zijn dat je huis in de brand vliegt ofzo. Maar je weet met je verstand dat de kans bestaat dat dat gebeurt en dat je dan financieel een enorm probleem hebt. Dus wat doe je: Je verzekert je.

Het is vooral verstand met ook wat gevoel erbij, die twee gaan altijd hand in hand. Beweren dat mensen die zich verzekeren allemaal vreselijk bang zijn dat er iets mis gaat is onzin. Net als dat iemand die een gordel draagt niet vreselijk bang hoeft te zijn dat hij een ongeluk krijgt. Maar de kans dat het gebeurt is altijd aanwezig en als je dan geen gordel draagt heb je een flink probleem.

Met je gedachtengang erachter ben ik het eens. Maar het klinkt netzo onlogisch om te zeggen dat iemand die niet verzekert alleen op basis van gevoelsargumenten te werk gaat. Het is puur op basis van het verstand om te zeggen dat iets helemaal niet hoeft te gebeuren, daar komt verder geen gevoelswerk bij. Dus eigenlijk was mijn bewering een zelfde soort als de bewering dat iemand die zich niet verzekert dit puur doet op gevoel.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 mar 2009 15:45

Maar je stort wel elke maand in het potje van de overheid?

En hoe denk je dat te betalen als je ziek wordt? Ik moet er trouwens niet aan denken als ik al bedenk hoeveel operatie's ik heb ondergaan en hoe veel ziektekosten wij al hebben gehad met ons gezin.

En je doet dan zeker ook niet aan geboorteregeling?

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 16 mar 2009 16:17

Je bent verplicht om aan het Waarborgfonds te betalen ja.

Let wel dat de ziektekosten mede verhoogd zijn door de verzekeringen.

Daar doe ik niet aan mee inderdaad.

Terug naar “Archief”