Abortus of baby houden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2008 09:14

Ik vind dat ze het samen moeten doen, maar misschien dat de stem van haar iets zwaarder weegt, omdat zij het uiteindelijk allemaal wel moet onder gaan.

@ Hram-J
Ik heb al regelmatig van ongelovigen gehoord dat ze het absoluut niet erg vinden als ik zeg dat ik voor ze bid, dat ik hoop dat ze de kracht krijgen om iets te kunnen dragen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: slim zijn, er is hoop

Berichtdoor Harm-J » 16 sep 2008 11:27

parsifal schreef:Hmm, ga je me nu vertellen dat je moord en uitbuiting op dezelfde morele schaal plaatst als jaloezie? In zekere zin heb je gelijk natuurlijk, ware het niet dat de gevolgen hier op aarde van een geheel andere orde zijn. In geval van abortus wordt er een leven vernietigd voor deze aarde. Dat lijkt me iets wat niet aan te raden is.

Ik probeerde het niet van vanuit de wereldse morele schaal te benaderen. Het zijn gelovigen (ik soms net zo goed) die vaak de neiging hebben de zonden onderling te classificeren. Ik zelf zal nooit iemand abortus aanraden. Wat betreft de wereldse moraal, ligt het een stuk lastiger, het ligt er maar aan hoe iemand tegen het ongeboren leven aankijkt. Ziet iemand het als een klompje cellen(tot een bepaalde tijd) of van af het begin af aan als een stukje nieuw leven. (Door God in de moederschoot gepland) of er ergens tussen in...

parsifal schreef:Jep, is allemaal waar. Maar als je abortus ziet als het vernietigen van een leven weegt het door jouw genoemde kwaad echt niet op tegen het kwaad van een abortus (rationeel gezien). Verder is er best hulp te krijgen ook voor mensen die niet bij een kerk horen. Het krijgen van ene kind kan ten koste gaan van luxe en misschien zelfs een carriere. Het punt is dat op een Christelijk forum om een mening gevraagd wordt, daar zijn nu eenmaal veel mensen die sowieso seks buiten het huwelijk afkeuren, maar zeker veel mensen die het vernietigen van een leven voor min of meer triviale dingen afkeuren.

Wat betreft het punt van hulp krijgen voor mensen die niet bij een kerk horen is het in mijn ogen toch wel marginaal te noemen. Daarbij gaat het vaak maar om een tijdelijk iets, wat ergens ook logisch is. Het punt komt wel dat de mensen of vrouw zelf toch alleen verder moet.

Het punt van het christelijk forum en dat er nu eenmaal veel mensen zijn die sowieso seks buiten het huwelijk afkeuren, maar zeker veel mensen die het vernietigen van een leven voor min of meer triviale dingen afkeuren. Daar probeerde ik alleen aan te geven dat men niet te snel moet oordelen en niet alleen door de eigen bril zaken moet bekijken. Misschien was ik er in mijn tekst niet helder over?

parsifal schreef:Hmm, voor zover ik weet zijn het niet alleen Christenen die ongeboren leven als menselijk leven zien. En ja, als abortus het vernietigen van een mensenleven is dan mag het ook best veroordeeld worden toch? (Of redeneer je hetzelfde in geval van eerwraak?)

Het ligt er aan (denk ik) welke definitie er bij het woord veroordelen gebruikt wordt? Hiermee bedoel ik of je iemand die een abortus wil laten uitvoeren of al heeft laten uitvoeren bij voorbaat (voorgoed) schuldig verklaard en je daarbij niet kijkt naar de eigen zondige aard (Jezelf daarmee feitelijk boven de ander stelt) Of als aangeven dat iets niet kan en waarom jij vindt dat het niet kan met uitleg waarom en waarop jij je of iemand zich baseert. Lastig is het wel, als er 2 moralen door elkaar lopen, de wereldse wettelijke moraal en de bijbelse moraal. (nog los gezien van het feit hoe breed of smal iemand één of beide van die moralen hanteert.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 16 sep 2008 14:48

haring schreef:
gempa schreef:tis vind ik behoorlijk egoistisch om te zeggen je bent niet welkom, want dan kan ik geen lol meer maken, of het is niet goed voor mijn carriere.

Ten eerste wil ik zeggen, iedereen is een egoist maar dan op zijn of haar eigen manier. Ten 2de, wij zijn er gewoon niet klaar voor om een kind op te voeden. En als ik een kind op de wereld zet wil (later dan) wil ik het goed doen en niet een beetje goed. Er komt nogal wat bij kijken om een kind op te voeden. En wij zijn (vooral mijn vriendin) nog maar net "volwassen".

Kun je bij benadering aangeven wanneer je wel klaar bent voor een kind?
Ik werd zelf ook vader op mijn 23e, maar ik heb er gewoon een leuk studentenleven naast gehad waaronder mijn kind niet heeft geleden.

Het komt bij mij (met alle respect overigens voor je openheid in deze) over als weglopen van je verantwoordelijkheid.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 sep 2008 14:50

Die vraag kwam bij mij ook naar boven, wanneer wel? Waar moet dat 'klaar zijn voor' aan voldoen?
AfbeeldingAfbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 sep 2008 14:53

volgens mij ben je er nooit echt klaar voor. Er is altijd wel een reden te bedenken....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2008 15:54

lammetje schreef:volgens mij ben je er nooit echt klaar voor. Er is altijd wel een reden te bedenken....

maar er is wel een verschil tussen zwanger worden terwijl je het heel graag wilt en zwanger worden terwijl je het absoluut niet wilt en je hoofd er niet naar staat.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 sep 2008 18:57

ik ben het met MissF eens op pagina 1:
toch gefeliciteerd, het is iets wat voortkomt uit liefde tussen 2 mensen
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 sep 2008 20:51

Geweldig dat je vriendin zwanger is mogen worden. Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen! Denk daar ook eens aan. En een positieve ervaring van het geloof hierin? Als je het kind geboren laat worden als een geschenk van God dan zal hij ook helpen bij de praktische moeilijkheden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 sep 2008 21:02

Pivo schreef:Geweldig dat je vriendin zwanger is mogen worden. Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen! Denk daar ook eens aan. En een positieve ervaring van het geloof hierin? Als je het kind geboren laat worden als een geschenk van God dan zal hij ook helpen bij de praktische moeilijkheden.

ik reageer voorderest niet in dit topic maar hier ben ik het helemaal mee eens!
Goede reactie.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 sep 2008 21:16

Pivo schreef:Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen!

Inderdaad...
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 sep 2008 22:28

Ja maar, het gaat er nu om in dit topic of dit zin heeft om te melden, haring is totaal niet gelovig.Dan heeft gaan zitten op God en alles eromheen helemaal geen zin.
Maar ik blijf er wel bij dat ik het egoistisch vind, en dan boeit het even niet dat iedereen egoistisch is (in principe ben ik dat ook, dat ik wel een kindje op de wereld hoop te zetten). Ik vind gewoon (misschien erg hard) dat je gevolgen van daden moet dragen, in plaats van je er van af te maken. Dat vind ik onvolwassen. Van seks kunnen kinderen komen, dat ís gewoon zo. Hoe erg je het ook niet wilt, en hoe erg je dat ook niet als reden hebt om gemeenschap te hebben. Het gevolg is er gewoon. En dat zal men moeten accepteren, denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 sep 2008 22:37

MissF schreef:Ja maar, het gaat er nu om in dit topic of dit zin heeft om te melden, haring is totaal niet gelovig.Dan heeft gaan zitten op God en alles eromheen helemaal geen zin.
Maar ik blijf er wel bij dat ik het egoistisch vind, en dan boeit het even niet dat iedereen egoistisch is (in principe ben ik dat ook, dat ik wel een kindje op de wereld hoop te zetten). Ik vind gewoon (misschien erg hard) dat je gevolgen van daden moet dragen, in plaats van je er van af te maken. Dat vind ik onvolwassen. Van seks kunnen kinderen komen, dat ís gewoon zo. Hoe erg je het ook niet wilt, en hoe erg je dat ook niet als reden hebt om gemeenschap te hebben. Het gevolg is er gewoon. En dat zal men moeten accepteren, denk ik.

Helemaal mee eens. Ik vind het ook erg egoïstisch.
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 sep 2008 01:41

Toch blijft mij bij de gedachte hangen kijken wij nu niet te gekleurd naar de/het stelling/verhaal/ vraag (Het is mij nog steeds niet duidelijk wat zijn doelstelling van zijn vraag hier op forum geweest is, hopelijk biedt hij hier ons nog duidelijkheid over) van Haring, abortus blijft abortus, ok. Maar wat als Haring nu had geschreven, dat hij bv had een bank willen beroven...? Hoeveel mensen hadden dan misschien niet de schouders opgehaald? Mijn motto blijft, beide zaken blijven zondig! Waarom hangen wij aan het een zoveel gewicht en aan ander zaken soms zo weinig gewicht? (bijbels gezien) M.i. verdraag God geen enkele zonde, Hij heeft toch niet voor niets zijn zoon naar de aarde gezonden.

Het komt nu bij mij over, en dat is heel menselijk denk ik.., dat mensen emotioneler reageren, omdat er voor veel mensen raakvlakken in het verhaal zitten, Hierbij denk ik aan mensen die een miskraam hebben doorstaan, mensen die geen kinderen kunnen krijgen, mensen die juist wel kinderen hebben mogen ontvangen etc. Het komt op het zelfde neer als iemand bijvoorbeeld met een bepaalde ziekte te maken heeft gekregen, die zal waarschijnlijk dan emotioneler reageren op een vraag, mededeling, stelling daarover, dan iemand die daar niet mee te maken heeft gehad.

Als 2e blijf ik mij afvragen, kijken wij ook niet met te wereldse ogen naar de vraag van Haring? vandaar dat ik al eerder in het topic schreef: "Daarbij moet men ook niet vergeten dat God zo machtig is, dat Hij ook voor een ongeboren/geaborteerd kind een plaats aan Zijn tafel bereidt kan hebben als Hij dat nodig acht". Men kan het erg vinden dat een kindje niet geboren mag worden, maar worden wij allen niet geboren om eens te sterven? Iedereen klampt zich feitelijk aan dit aardse leven vast, ik net zo goed, er zijn weinig mensen die zeggen: laat mij morgen maar sterven. Toch is dit leven wat wij nu leiden, niet het leven zoals God het bedoelt heeft, dat leven komt later pas. Van dat latere leven weten wij ook, dat wij op die belofte van God mogen vertrouwen en dat het daar wel goed zal zijn, zoals God het bedoeld heeft.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 sep 2008 07:33

Daphne schreef:
Pivo schreef:Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen!

Inderdaad...

En toch blijf ik dit een non-argument vinden. Ik kan dan toch ook zeggen: er zijn zoveel stellen die er alles voor over hebben om te voorkomen dat ze een kind krijgen (er zijn er zelfs die abortus plegen!) Dat is toch geen reden dat anderen dan ook maar geen kind moeten krijgen? Wat een larie.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 17 sep 2008 08:02

Wat Lalage hier zegt ben ik het toch wel voor een groot deel mee eens.
Er zijn genoeg stellen die een grote kinderwens hebben en er zijn ook mensen die juist geen of nog geen kind willen, denk niet dat je het dan zo moet zien als die en die willen graag een kind en het lukt niet en een ander die wel zwanger is mogen worden wil het kindje niet hebben, dus hoe kan iemand toch geen of nog niet een kind willen??
Tuurlijk, mensen die zoiets horen dat een stel hun kindje niet willen hebben die kunnen dat niet begrijpen.
Het heeft niets te maken met mensen die een kind willen en niet krijgen en mensen die het niet willen het wel krijgen.

Terug naar “Archief”