Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2008 07:40

Mariska vd Peijnacker schreef:Dat kan inderdaad, maar het hoéft niet. :wink:

Nee. Maar we hebben het denk ik niet alleen over wat wel en niet hoeft maar ook over wat beter is en minder goed. :)

Wie behoeften altijd maar direct bevredigt mist juist een hoop genot. Naar een pretpark gaan is leuk, maar als je iedere dag naar een pretpark gaat geniet je na een paar weken echt niet meer zo van als die eerste keer in een pretpark.

Matigheid (niet voor niets een van de kardinale deugden) versterkt juist verlangen en genot. Juist op zo'n manier kan je denk ik voorkomen dat er sleur in komt, dat het genot zich beperkt tot "ik moet even wat kwijt" etc. Als je je niet kan inhouden lijkt het daar wel op, een (deze tijd kenmerkende) kortetermijnvisie van snelle behoeftebevrediging waar je uiteindelijk echtniet gelukkig van wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mei 2008 16:00

Galateia schreef:
MissF schreef:We praten er gewoon samen veel over, en zorgen ervoor dat we allebei geven en nemen.

Wij praten er niet zoveel over, wij DOEN het gewoon :wink:

:yahoooo:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 mei 2008 19:37

Galateia schreef:
Smurffie schreef:*oorklappert*

Ik heb toch echt wel een ander beeld van het huwelijk geloof ik..Niet altijd rozegeur en maneschijn, maar allicht beter dan dit :shock:

Rustig maar, Smurf, het kan ook anders 8)

Dat dacht ik ook ja 8)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 mei 2008 19:47

Ik vind het juist fijn om erover te praten.
Ik ben van mijzelf totaal niet open over wat ik fijn vind of wat niet. Over seksualiteit in het algemeen wel, maar echt diepgaander niet.
Voor mij is het juist enorm fijn om erover te praten. Zo durf ik zelf meer aan te geven.
Want seks is niet gewoon seks. Bij seks komt gelukkig veel meer kijken. Seksualiteit is veel breder dan gemeenschap hebben. En door erover te praten kunnen we samen ontdekken wat we fijn vinden en wat juist niet, en kunnen we juist veel meer genieten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 10 mei 2008 20:48

MissF schreef:Ik vind het juist fijn om erover te praten.
Ik ben van mijzelf totaal niet open over wat ik fijn vind of wat niet. Over seksualiteit in het algemeen wel, maar echt diepgaander niet.
Voor mij is het juist enorm fijn om erover te praten. Zo durf ik zelf meer aan te geven.
Want seks is niet gewoon seks. Bij seks komt gelukkig veel meer kijken. Seksualiteit is veel breder dan gemeenschap hebben. En door erover te praten kunnen we samen ontdekken wat we fijn vinden en wat juist niet, en kunnen we juist veel meer genieten.

Dat betekent mijns inziens dat de hier naar voren gebrachte toepassing kan bijdragen aan een rein seksleven.
De kans dat sex verzondigd neemt af wanneer je in staat bent om het ook woordelijk te beleven. Op deze wijze kun je gestimuleerd doch ook eventueel gecorrigeerd worden.

"De benauwde zwijger/zwijgster" KAN vastlopen in zich zelf en dan KAN seks onevenredig zwaar gaan drukken en dan KAN zoiemand vluchten in een pseudo wereld waarin onreinheid toegang KAN krijgen.

LET OP: hier wordt de mogelijkheid genoemd en dus niet dat iedereen die in een vaste relatie zwijgt als het graf over seks dus per definitie verkeerd zou handelen.

Let vooral op de eerste alinea van mijn bijdrage.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 11 mei 2008 11:30

Overigens ben ik zeer benieuwd welke "methoden" ervoor ons openstaan om een relatie rein te houden.

Er met elkaar over spreken is er één.

Wie heeft ervaring/oefening m.b.t. dit onderwerp?

B.v. gezamenlijk bidden om een reine relatie?

of de strijd aangaan zoals Paulus aangeeft in de Romeinenbrief: Indien gij door de Geest de werkingen des lichaams (o.a. onreinheid) doodt, zult gij leven. M.a.w. een Gideons geest.

Gaarne verneem ik van jullie wat er nog meer moge zijn, tot hulp van ons allen.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2008 15:13

samen bidden, samen zoeken, samen prijzen, samen danken... Je leeft samen dus als het goed is leef je ook samen met Hem. Op Hem gericht zijn (God liefhebben) en op je partner gericht zijn (je naaste liefhebben). Ook hier zijn Gods gouden leefregels dus heel actueel. Je moet dan gewoon regelmatig samen evalueren en scherp blijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 mei 2008 15:36

Alphonsus schreef:
Let vooral op de eerste alinea van mijn bijdrage.

Al die voorbehoudens die je maakt, leiden tot een nogal zwakke stelling. Je spreekt enkel over kunnen, drukt je uit in eventuelateiten en onwaarschijnlijkheden.

Kortom, je punt kun je beter aansnijden in een blijf-van-mijn-lijf huis of in een praktijk van een seksuoloog dan hier op een forum.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 11 mei 2008 16:10

Weet je wat jij moet doen beste vrind? Deze hieronderstaande bekrompen mening bijstellen en plezier maken met je vrouw.

Alphonsus schreef:
Marie Popelin schreef:

Wat versta jij onder perverse daden?

Als er staat dat zij tot één vlees zullen zijn, dan verbind ik daar de normale (?) geslachtsgemeenschap aan waar mannetjes- en vrouwtjesdeel elkaar direct "ontmoeten". Als het door God zo bedoeld is, dan is al het andere pervers.

Daarnaast blijf je vaag met wat er nu precies niet lukt om reine seks hebben.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 mei 2008 17:06

Alphonsus schreef:
Marie Popelin schreef:

Als er staat dat zij tot één vlees zullen zijn, dan verbind ik daar de normale (?) geslachtsgemeenschap aan waar mannetjes- en vrouwtjesdeel elkaar direct "ontmoeten". Als het door God zo bedoeld is, dan is al het andere pervers.

Oei, wat saai. Zoenen in seksuele context is volgens jouw definitie al pervers, laat staan andere dingen die men over het algemeen tot normaal voorspel rekent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2008 18:43

Inderdaad.

En bovendien, waar baseer je het op? De tekst over samen 1 vlees zijn zegt niet dat al het andere niet zondig is. Dus vertel eens: Waarom is het onrein, hoe. Had de Bijbel dan gedetailleerder moeten zijn op dit punt?

Volgens mij snap je het niet goed. De Bijbel beschrijft seksualiteit als iets intiems tussen man en vrouw. Iets wat niet openbaar hoort te worden. Vandaar dat de Bijbel het over gemeenschap, samen 1 vlees worden in vage zin heeft en nergens concreet wordt of in details treedt. Wat tussen man en vrouw gebeurt is niet onrein, maar het zou het wel zijn als dat van de daken werd geschreeuwd. Man en vrouw hebben gemeenschap en hoe en wat, dat hoef jij niet te weten. Daarom is al het andere wat aan dat "1 vlees horen vooraf gaat of er bij hoort" nog niet onrein. Dat zegt de Bijbel nergens.

Overigens heb je het hier vooral over het praktische gedeelte wat betreft voortplanting, mannetjesdeel raakt vrouwtjesdeel. Samen 1 vlees worden en dan zeg je "als het zo bedoeld is door God is al het andere onrein." Troost je.Zo is het niet slechts door God bedoeld. Seks is niet puur voor de voortplanting bedoeld.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 mei 2008 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 11 mei 2008 19:32

Lichamelijk gezien ben je niet in 2 seconden klaar om sex te hebben, je lichaam moet daar op voorbereidt worden. Als je dat overslaat wordt sex een moeilijke bevalling ofwel onmogelijk.
Het is niet zo dat je kan knippen met je vingers, in 1 x vallen de kleren van je lijf en ben je in staat om sex te hebben.
En dat weet Alphonso ook vast, dus beetje respect voor hem!
Je maakt mij niet wijs dat hij zelfs niet van zoenen houdt of daar niet aan doet of dat pervers vindt 8)
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

meboy

Berichtdoor meboy » 11 mei 2008 20:45

Het gaat m.i. niet zozeer om concrete handelingen maar meer om de context waarin iets gebeurt: wat is de uitwerking, wat is het doel? Dient het tot liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid.

Daarom geloof ik ook niet dat tegen je zin in vrijen altijd goed of altijd fout is. Dat ligt eraan wat je ermee beoogt. Zelfs huisje-boompje-hetrootje-seks kan hoewel "technisch" gezien goed uitgevoerd (in een huwelijk met een vrouw en man, zonder perversheid) compleet z'n mooiheid verliezen omdat de context niet klopt; het mist de liefde, de vrede etc. Daarentegen kunnen creatieve/onorthedoxe manieren van seksualiteit nog steeds mooi zijn omdat ze bijdragen aan een gave geestelijke context.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2008 21:36

Alphonsus schreef:
Marie Popelin schreef:

Sjonge, dat zou dan ook betekenen dat alleen de seks die tot doel heeft een kind te verwekken, echt rein is. Dan heeft het een doel.

meboy schreef:Het gaat m.i. niet zozeer om concrete handelingen maar meer om de context waarin iets gebeurt: wat is de uitwerking, wat is het doel? Dient het tot liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid.

Wat onwerkelijk en vreemd: alsof seks tot doel heeft 'lankmoedigheid'. En de rest... soory hoor, maar als ik seks heb met mijn man, dan ben ik niet echt bezig met het doel dat het dient. En wat moet ik me dan voorstellen bij 'goedertierenheid' in relatie tot seks?!

Wat een vreemd topic is dit eigenlijk.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 11 mei 2008 21:46

Ja, het wordt ook steeds uitbundiger en persoonlijker dit topic, wellicht beter als het gesloten wordt.

Terug naar “Archief”