Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 12 feb 2008 21:37

Ik vind het ook helemaal niks als ik kids dit soort dingen zie doen en hoor roepen.
Docenten op mijn opleiding heb ik wel eens horen zeggen dat het hoort bij de ego-ontwikkeling van jongens ofzo. als in 'ik ben een mannetje en ik ben sterk en ik ben de beste'. 8) :?
Ze ermee laten stoppen is haast onbegonnen werk...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 feb 2008 10:53

Kinderen opvoeden is moeilijk, tenminste, zo ervaar ik het. Zeker als ze ouder en wijzer worden.
Mijn zoontje sla ik vrijwel nooit of hij moet het vreselijk bont maken, en daar bedoel ik mee dat hij me een onwijs grote mond geeft. Daar ben ik absoluut niet van gediend. Hij krijgt dan een tik op zn wang, waar hij van schrikt. Pijn zal het niet doen, want ik sla niet vind ik (iemand slaan doe je met je vlakke hand, en hard), ik geef een correctie. Laten voelen dat hij fout is. En door dat schrikeffect gaan ze huilen en lijkt het of ze onwijs pijn hebben, maar dat kan gewoon niet.
Soms lijkt het net of je een speelkameraad voor ze bent. En enerzijds mag dat wel, maar ik ben en blijf zn moeder.
Het klinkt nu net of ik een kenau van hier tot gunter ben, maar dat is niet zo hoor. Juist niet. Van verschillende mensen heb ik al gehoord dat ik eigenlijk ehm...hoe zal ik het zeggen, te zachtzinnig ben. Dat mn zoontje best wel eens harder aangepakt mag worden. Maar ja... dat blijf ik moeilijk vinden. Ik doe het dan wel, maar twijfel daarna dan toch weer of ik het wel goed gedaan heb. Terwijl ik wel merk dat het werkt.
Maar goed. Kinderen hebben grenzen nodig en die moet je heel duidelijk stellen. Nee is dus nee, en niet na een halve dag ineens toch ja. Of zoiets van...je kijkt maar wat je doet. Daarmee ga ik nog weleens de mist in. Zeker als er heel te tijd om gezeurd wordt...:?

Moeilijk blijft het...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 11:05

Juist doordat ze zo hard gillen lijkt het of er ik weet niet wat aan de hand is. Terwijl het 9 van de 10 keer gespeeld is, daar ben ik inmiddels al wel achter.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 feb 2008 11:20

*Annet* schreef:Juist doordat ze zo hard gillen lijkt het of er ik weet niet wat aan de hand is. Terwijl het 9 van de 10 keer gespeeld is, daar ben ik inmiddels al wel achter.

Precies! Heel herkenbaar dus :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 mei 2008 22:32

*schop*

mogen de kinders later naar bed als het warm is?
ze komen niet in slaap door de warmte dus laat je ze dan langer op of gaan ze toch naar bed en lezen ze daar nog wat bijv?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 09 mei 2008 22:43

Tot nu toe geen last, ze slapen super. Ik hou alles goed donker en dicht overdag. Vlak voor ze naar bed gaan de boel open, doorwaaien en pitten maar.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 mei 2008 10:04

nee Sarah gaat juist eerder! Ze is helemaal op om 18 uur, dus ga haar niet op laten blijven tot half 8...

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 10 mei 2008 10:11

Bij ons gaan ze wel later ( al zijn wel moe van buiten spelen) Het is nu vakantie, dat scheelt wel vind ik.
Maar ze gaan ook wel eens een avond vroeg, hoor!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mei 2008 20:02

ik vond het zelf altijd ontzettend balen als ik al naar bed moest en je hoorde nog anderen buiten spelen. Ik had ook weinig slaap nodig, dat scheelt ook wel denk ik.

Nu vind ik het ook wel lekker als de kinders nog een beetje bijtijds gaan zodat we nog wat avond "voor onszelf" hebben. Het gebeurt ook nu veel dat ze laat slapen, ook omdat het zolang licht is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 mei 2008 20:56

*Annet* schreef:Juist doordat ze zo hard gillen lijkt het of er ik weet niet wat aan de hand is. Terwijl het 9 van de 10 keer gespeeld is, daar ben ik inmiddels al wel achter.
Ik had dat afgelopen week in AH, daar mocht het kind het mandje niet meer vasthouden (boodschappen lagen op de band en het mandje werd op de stapel gezet), nou ze zette me toch een scene zeg!! :shock: gillen van hier tot en met, moet het net druk en warm zijn :x de vader (neem ik aan teminste :roll: ) negeerde het waardoor het geluid zich verhoogde naar een flink aantal decibel. Ik vond hier een corrigerende tik ook wel op z'n plaats. Even laten weten dat het gegil in een supermarkt niet hoort. Vele mensen ergerden zich er aan.
Hard slaan heb ik helaas meegemaakt van m'n vader, dus dat zal ik niet doen. Maar een corrigerende tik (even op z'n plaats zetten) is niets mis mee. Ze moeten wel weten dat jij de ouder bent en dat ze naar jou moeten luisteren. En als je er later op terugkomt en vraagt waarom het kind snapt dat het niet mag gillen in de supermarkt, dan is de woede ook allang gestild (denk ik tenminste :roll: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 22 mei 2008 09:39

maar dat is lastig hoor, en moeilijk over te oordelen, meestal is het toch het beste om het te negeren, en er is niks zo irritant als blikken van mensen die het denken beter te weten.
bij onze winkel staat er een brandweerauto buiten(zon wiebelding)
ik heb zoonlief(die is in ik ben 2 en zeg nee-fase), ook al gillend door de winkel moeten rijden omdat hij er in moest, terwijl de afspraak is dat we dat na de boodschappen doen, maar de 3 keer is het toch geland. en stribbelt hij niet meer tegen, en dat is dan jammer voor mijn medewinkelaars, maar als ik er opin zou gaan ben ik maanden bezig

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 mei 2008 12:05

Waarom moet een corrigerende tik gegeven worden dan?
Ik heb uren liggen gillen in de winkels, mijn moeder negeerde me gewoon. 'Je zoekt het maar uit op de grond' zei ze dan. Het was zo over :)
Laten we alsjeblieft wel voor ogen houden dat gillende kinderen in een winkel echt niet altijd het gevolg zijn van een slechte opvoeding.
De consultatiebureau arts zei tegen mijn moeder:' mevrouw, gefeliciteerd, u hebt een dochter met een enorme eigen wil, daar mag u trots op zijn.' Toen zag ze dat niet in, later echt wel :D Je kunt het ook gewoon leren om als positief te zien. (en ik heb er nu ook nog wel profijt van ;) )Ik probeer ook altijd als ik die kids in de winkel zie krijsen en gillen, niet te beoordelen op ouders ofzo, maar om te denken: zo, die heeft een heerlijke eigen wil. Goedzo, dan kun je later voor de wereld opkomen. Dat heltp best :mrgreen:

(en trouwens: ik mocht gewoon niet meer naar de winkel als ik had gegild, en dat was kei jammer)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 mei 2008 12:40

Ik denk dat gillen een heel lastig iets is.
Ik heb dus oppaskindjes. En twee zijn echte gillerds. En dan niet gewoon, nee echt zo ontzettend hard dat je oren er van tuten en dat de buren minstends moeten denken dat ze mishandeld worden. Ook dikke tranen rollen er direct over de wangen.
En waarom? Om niks.
Toen ze nog in de kinderwagen lagen begonnen ze te gillen zodra ik de winkel binnen ging. Dus dat was snel over. Ik ging niet meer met ze naar de winkel. En ze waren dus nog gewoon baby. Dus corrigeren was niet mogelijk en je snapte ook niet waarom ze het nou deden.
Nu is de oudste drieenhalf dus die doet het nu niet meer zo veel, maar zodra er ook maar iets hem dwars zit begint hij en ook direct heel erg hard.
En er is echt al van alles geprobeert om het te stoppen.
Op de gang zetten, in bed leggen, uitleggen dat je best mag huilen als iets zeer doet maar dat het wel minder hard mag, het helpt niet.
Ik zeg nu gewoon: SSSSSSSSSSSTTTTTT! Niet gillen, mond dicht en ophouden. Bij de jongen helpt dat tegenwordig.
Maar het meisje is een echte jankerd dus die gaat gewoon door.
Ook negeren maakt het er niet beter op.
Dus blijft een lastig iets. Want ze gilt en gilt, dat je oren er van tuten.
Echt een ongelofelijk geluid. Heel hoog en enorm hard.
Ik til ze nu op en zet ze altijd in de badkamer met de deur dicht, en vertel haar dat ze mag binnenkomen als ze is gestopt. Eerder niet.
En op een gegeven moment stopt het dan. Kan soms echt wel een half uur duren.
Ik heb trouwens ook de buren erover ingelicht want het is een oorverdovend geluid, dat er niets aan de hand is maar dat ze gewoon wil gillen en janken.

Want ze huilt echt om niets. Als één van de andere kinderen met iets aan het spelen is en zij wil het dan doet ze het al.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 mei 2008 14:15

MissF schreef:Ik heb uren liggen gillen in de winkels

Het was zo over :)

Huh?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 mei 2008 14:33

haha dat dacht ik ook al :mrgreen: