Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 apr 2008 21:33

Wat een heerlijk genuanceerd oordeel over het kdv. Alsof je een slechte moeder bent als je 3 dagen werkt.Ik ga straks ook 3 dagn werken en voel mij er absoluut niet schuldig over. Ik zie nl. in mn omgeving ( ik weet het, dat is een klein referentiekader) dat het de kinderen absoluut geen kwaad doet.

@ tante tortel.....roken is dodelijk, is juridisch en medisch onjuist. Niet iedereen die rookt, gaat aan het roken dood. Uit onderzoek is wel gebleken dat iemand die rookt een grotere kans kan hebben om daar aan te overlijden. Klein woordje,groot verschil in betekenis :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 apr 2008 12:24

[quote="ajl"]Wat een heerlijk genuanceerd oordeel over het kdv. Alsof je een slechte moeder bent als je 3 dagen werkt.Ik ga straks ook 3 dagn werken en voel mij er absoluut niet schuldig over. Ik zie nl. in mn omgeving ( ik weet het, dat is een klein referentiekader) dat het de kinderen absoluut geen kwaad doet.

Zeg niet dat je een slechte moeder bent, maar ik hoor van verschillende mensen die het kdv ook niks vinden. Kinderen komen weinig buiten, hele muffe lucht binnen. Kinderen moeten al zo lang naar school en waarom moeten ze dan die tijd dat ze thuis kunnen zijn, ook nog weggebracht worden??

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 apr 2008 13:25

ajl, ben benieuwd of je het straks ook nog zo makkelijk vindt
om je kindje weg te brengen... :)
Ik zou er niet aan moeten denken eerlijk gezegd.
Maar goed, is niet voor iedereen hetzelfde natuurlijk.

Met 10 weken ga je weer aan het werk? Ze zijn dan nog zó klein..
Ik zou ook niets willen missen.
Dat je in een schriftje leest wat voor nieuwe dingen ze weer heeft geleerd.

Hoor en lees trouwens ook niet al te positieve dingen over het KDV.
De verloskundige zit hier in hetzelfde gebouw als het verblijf,
nou, wat een geschreeuw en gehuil daar altijd. :/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2008 13:49

pol schreef:Door al dat gesleep van kdv naar creche/speelzaal etc, denk ik dat de kinderen minder struktuur hebben. Heb 2 schoonzussen die de kinderen overal en nergens brengen. Bij de een worden de kinderen rampje 1 en rampje 2 genoemd. Luisteren nergens na, gruwelijk druk (aandacht) en als ze komen zuchten we allemaal.
Andere schoonzus keft heel hard over die familie. maar brengt haar kinderen ook overal en nergens. Met gevolg dat het oudste kind van 3en een half hard Oma roept als er iets is. En ze is nog steeds niet zindelijk, want niemand bekommert zich erom.

Ik vind zelf dat in de eerste 4 jaar van het kind, de basis wordt gelegd. De kinderen van nu krijgen veel te veel prikkels, Als je ze 1 dag wegbrengt, vind ik dat persoonlijk genoeg. Iemand die een kind 3-5 dagen wegbrengt alleen om zelf te werken en eigen carriere, is die niet erg egoistisch bezig???
(ik bedoel nu niet de mensen die financieel gezien, MOETEN, werken zoals bijstandsmoeders ofzo)

3-5 dagen is wel wat veel ja. Maar als je nou bijvoorbeeld allebei 4x9 werkt en 1 dag in de week je iemand op laat passen die dat graag doet (oma!!!), hou je maar 2 dagen over voor kdv. Er zijn dus wel oplossingen mogelijk. Allebei full-time werken, ja das wel egoistisch. Alsof je dat nodig zou hebben.

Wat het leggen van die basis betreft, dat heeft ook wel weer zijn weerszijden.... Op een kdv kan een kind wel leren sociaal te zijn, went het aan een andere omgeving etc. Als mama er altijd is kan een kind wel een moederskindje worden. Dus 1 of 2 dagen kdv in de week hoeft niet eens zo slecht te zijn dan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 apr 2008 19:18

hier geen oma's die willen oppassen hoor... die werken zelf nog..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 apr 2008 19:21

trijntjejohanna schreef:hier geen oma's die willen oppassen hoor... die werken zelf nog..

Tantes en ooms werken beter denk ik... als ze zelf ook kids hebben kan je ze toch mooi uitwisselen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 apr 2008 19:25

mijn moeder past wel op, een tot twee dagen in de week. Voel me er niet schuldig over ofzo, maar zou dr toch niet vanaf 10 weken naar het kdv brengen. Vind dat echt nog (te) vroeg. Nu zou ze het denk geweldig vinden met al die andere kinderen, maar als je gewoon veel naar buiten gaat met deze zon, kunnen ze ook goed met elkaar spelen.

Vanmiddag wilde Sarah overigens niet stil worden bij oma, ze blijf huilen en tot ik er genoeg van had (lag op bed te slapen ivm nachtdienst) ben naar beneden gegaan en heb dr bij me genomen, 5 minuten zitten knuffelen en het was goed. Ze miste me gewoon, oma vind ze geweldig lief, maar op dit moment wilde ze gewoon mama eventjes! Nu was ik in de gelegenheid om even mn bed uit te springen maar als ik op kantoor had gezeten of ergens ver weg had ze dus heel de middag verdrietig bij oma gezeten. Lijkt me niet goed voor het kind als dit iedere week zou gebeuren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 apr 2008 19:27

Lalage schreef:
trijntjejohanna schreef:hier geen oma's die willen oppassen hoor... die werken zelf nog..

Tantes en ooms werken beter denk ik... als ze zelf ook kids hebben kan je ze toch mooi uitwisselen.

hier geen ooms en tantes met kinderen :lol: en die werken ook gewoon of gaan naar school

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 apr 2008 19:33

lammetje schreef:Vanmiddag wilde Sarah overigens niet stil worden bij oma, ze blijf huilen en tot ik er genoeg van had (lag op bed te slapen ivm nachtdienst) ben naar beneden gegaan en heb dr bij me genomen, 5 minuten zitten knuffelen en het was goed. Ze miste me gewoon, oma vind ze geweldig lief, maar op dit moment wilde ze gewoon mama eventjes! Nu was ik in de gelegenheid om even mn bed uit te springen maar als ik op kantoor had gezeten of ergens ver weg had ze dus heel de middag verdrietig bij oma gezeten. Lijkt me niet goed voor het kind als dit iedere week zou gebeuren.

Weet ze dat je dan boven ligt te slapen? Dat merk ik nl bij mijn dochtertje; die heeft zoiets ook als ik wel in de beurt ben maar niet in de gelegenheid om bij haar te komen. Als ze weet dat ik er écht niet ben, dus ook echt weg ben, dan heeft ze dat nooit.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 apr 2008 19:38

ze heeft er nooit last van, ze 'weet' wel dat ik boven ben, maar ze ziet me niet. Heb altijd geleerd dat peuters dan denken dat je ook echt weg bent :-k Maar ze is opt moment zowieso wat onrustig. Vond het wel sneu dat ze dus niet 'voldoende' had aan mn moeder, terwijl ze normaal gesproken helemaal gek met haar is.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 apr 2008 19:47

Voor je moeder ook beroerd! Maar wat ik er ook mee wilde zeggen: ik denk dat zoiets op bijv een KDV of bij een gastoudergezin niet zo snel zal gebeuren. Natuurlijk, als je wegloopt komen er altijd wel tranen (is mijn ervaring tenminste en dat is NIET LEUK...) maar dat is ook snel weer over, gewoon omdat ze snel weer afgeleid worden etc. Ik merk dat het thuis niet zo snel over gaat, gewoon omdat ze weet dat ik er dan toch wel ben en wie weet, als je maar lang genoeg zeurt...komt ze vast wel eventjes! (Mijn ervaring hoor, alle kinderen zijn natuurlijk verschillend :wink: )

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 apr 2008 20:26

hier ook geen oppasoma... die zit zelf nog in de kinderen.. :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 apr 2008 20:51

Mijn schoonmoeder past sowieso niet op, niet voor werkende ouders tenminste.
Mijn moeder is idd ook veel te jong, die werkt de komende 20 jaar nog gewoon. Al lijkt mij het wel ideaal, als mijn moeder een dag of 2 in de week op zou kunnen passen. Volgens mij kan een eventueel kind van ons zich nergens zo veilig en gewenst voelen als bij mijn eigen ouders. Maarja, dat gaat dus niet lukken.
Als we ooit kinderen krijgen, ga ik me er maar eens zorgen om maken :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sela

Berichtdoor sela » 09 apr 2008 23:10

ajl...

wat mij betreft is het te doen, werken en een kindje.
althans, zo is mijn ervaring.
het is een tijd die veel van je vraagt. qua planning en jezelf opdelen.
maar daar staat veel voldoening tegenover.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 apr 2008 23:33

ik heb er in principe weinig moeite mee als moeders enkele dagen blijven werken (wsl zal ik zelf een andere keus gaan maken indien mogelijk). Maar waar ik me wel behoorlijk aan kan ergeren is dat collega's zich ziek melden omdat hun kind ziek is.
1. omdat ze zelf niet ziek zijn, maar zich wel ziek melden en dus doorbetaald worden
2. omdat andere collega's het maar moeten zien op te lossen (bij echte ziekte van een collega heb ik daar geen moeite mee) en soms zelfs dubbele diensten moeten doen.
3. waarom altijd de moeder thuis blijven bij het zieke kind? Papa kan toch ook thuisblijven? Ze kiezen er neem ik aan samen voor dat de moeder blijft werken.

Zo ff frustratie geuit :oops:

( in geval van alleenstaande moeder vind ik het totaaaal anders)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”