Scheiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Re: Scheiding

Berichtdoor André » 21 apr 2009 18:14

Even voor de goede orde, er staat veel meer in de Bijbel over scheiding als dat hier genoemd wordt. Mozes verteld over een 'scheidbrief' en Jezus wordt daar later over ondervraagd door de schriftgeleerden. Dat was mijn idee meer, als je iets zo stellig brengt als dat zij doet, moet je niet raar opkijken dat er mensen zijn die ook in de Bijbel lezen en meer tegenkomen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 23:40

Daar waar liefde woont gebied de Heer zijn zegen, hoe harteloos kunnen "mensen" zijn om mensen te gebieden samen te blijven als de liefde er niet meer is, of van één kant moet/kan komen? Om nog maar te zwijgen over als er sprake is van psychische stoornissen of (psychische) mishandeling van een persoon in een huwelijk..etc..etc..

Scheiden is veelal een zaak van veel verdriet, zeker kerkmensen zullen niet zomaar tot scheiding overgaan, lijkt mij tenminste... Wat ik mij vaak in deze materie wel eens afvraag, waarom wordt er zo zwaar aan het zevende gebod getild terwijl men veelal bij wat met zou kunnen noemen een leugentje om bestwil er zo luchtig over wordt gedaan, terwijl dit toch net zo goed ingaat tegen het gebod van: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen u naaste..

Er zijn meerder bijbelteksten te vinden die over echtscheiding gaan, waar op men statisch zou kunnen zeggen, dat scheiding alleen is toegestaan op grond van overspel. Daarbij wordt overspel ook gelinkt in de bijbel aan bv het overspel plegen met steen en hout, wat ik uitlees als andere goden dienen dan God. Dit kan men m.i. op vele manieren doen, door bv het nalopen van materiële of ander zaken hoger te stellen dan God dienen.

Zo ook zijn er bijbelteksten te vinden waar men kan lezen over genade die Jezus verleent aan bijvoorbeeld de overspelige vrouw...

Mijn punten/vragen zijn dan, waarom aan het ene gebod een zwaarder gewicht hangen dan aan een ander gebod? Waar blijft het genade aanbod, lees vergeving van de zonden?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 apr 2009 10:23

Dat over scheiding erg moeilijk (moeilijker dan over veel andere 'zonden') gedaan wordt is logisch lijkt me. Het heeft nou eenmaal een enorme impact op veel levens en dat niet alleen van de partners zelf, maar ook voor de omgeving (vooral eventuele kinderen). Het lijkt me dan ook goed om meer aandacht aan een gebod te geven, er moeilijker over te doen, dan over iets wat minder impact heeft.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 22 apr 2009 10:59

esli schreef:Dat over scheiding erg moeilijk (moeilijker dan over veel andere 'zonden') gedaan wordt is logisch lijkt me. Het heeft nou eenmaal een enorme impact op veel levens en dat niet alleen van de partners zelf, maar ook voor de omgeving (vooral eventuele kinderen). Het lijkt me dan ook goed om meer aandacht aan een gebod te geven, er moeilijker over te doen, dan over iets wat minder impact heeft.

Ok, dat zou een antwoord op de vragen kunnen zijn.

Moet er dan juist niet meer naar de mens gekeken worden, en de reden waarom iemand wil scheiden of iemand gescheiden is? Dit i.p.v. van zoals er nu in sommige kerkverbanden de regel wordt gehanteerd:'Gij zult niet scheiden. punt' of als je gescheiden bent/wilt, mag je niet meer hertrouwen, punt.

Daarbij komt nog het punt van de zonde. Zonde is en blijft volgens mij voor God zonde, Hij verdraagt deze niet het is m.i. de mens die er een verschil in zwaarte lijkt aan te brengen. Blijft voor mij toch de vraag hangen van, waarom stapt de mens zo snel over het ene gebod heen, terwijl de mens soms over ander geboden zo gemakkelijk lijkt heen te stappen. Ergens vind ik het niet logisch.

Juist, (en dat is een persoonlijke mening) omdat het zoveel impact heeft op (veel) levens, kan ik er niet bij dat men soms meer naar de regel leeft/kijkt (Gij zult niet echtbreken punt.) dan dat men naar de mens kijkt die er mee van doen heeft of mee te maken heeft gehad.

Wat is belangrijker, strikte regelgeving hanteren, of oog hebben voor de naaste?

André

Berichtdoor André » 22 apr 2009 11:07

Hij verdraagt deze niet het is m.i. de mens die er een verschil in zwaarte lijkt aan te brengen.
Dat is ook zo, want iemand die gescheiden is kun je aanwijzen, zo ook iemand die voor een huwelijk zwanger is. Mensen die de belasting oplichten kun je niet aanwijzen, dus dat is niet 'boeiend' om over te roddelen. (Zomaar een gedachte)
En verder zegt Jezus in de 4 evangeliën bijna zonder ophouden dat er geen verschil is in zonden.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 apr 2009 11:48

Het lijkt mij dat er wel degelijk verschil is in 'zwaarte' van zonden, maar voor elke zonde is vergeving nodig, daarin zijn ze gelijk.
En oog hebben voor de naaste lijkt me veel belangrijker dan strikte regelgeving. Het kan dan ook eigenlijk niet bestaan dat een kerk zegt als iemand wil scheiden of na scheiding wil hertrouwen dat dat niet mag, punt. Dan zal juist het gesprek belangrijk zijn en oog voor de persoon in kwestie. Dan kan de naastenliefde vorm krijgen, dat kan niet door puur regels na te leven. (Al kunnen de regels, tijdens een open gesprek, natuurlijk blijven staan.)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 22 apr 2009 12:06

esli schreef:Het lijkt mij dat er wel degelijk verschil is in 'zwaarte' van zonden, maar voor elke zonde is vergeving nodig, daarin zijn ze gelijk.

Hoe kom jij tot die conclusie dat er wel degelijk verschil is in zwaarte van zonde, bijbels gezien, als ik vragen mag? Het zondigen tegen de Heilige Geest buiten beschouwing gelaten. Ik zelf kan er geen bijbelse onderbouwing van vinden, wel van het tegendeel. Hierbij denk ik aan Jezus, die diverse malen op het tegendeel lijkt te wijzen.

Edit:

Mogelijk komt men/je uit in de zichtbare/onzichtbare zonden. De eerlijkheid gebied mij te schrijven dat ik met dat punt binnen de kerk veel moeite heb, daar men dan m.i. meer gericht is op het uiterlijk en niet meer op het innerlijk. Lees: Het is God die het hart aanziet en juist door de buitenkant heen kijkt. Het is voor alsnog in mijn ogen een menselijke scheiding die men probeert aan te brengen tussen wat men zou kunnen noemen de openbare zonden versus de niet zichtbare zonden.

Misschien is het beter om hier een nieuw topic aan te wijden? Dit ook omdat je van scheiden (openbare zonde) terecht zou kunnen komen (en wat ineens in mijn hoofd op komt) in de moeilijkheid van bijvoorbeeld wat genoemd wordt een ketterse leer verkondigden en ook wordt geschaard (dacht ik) onder openbaren zonden?

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 24 apr 2009 16:44

graag wil ik vertellen dat mijn ouders allebei weer opnieuw gelukkig getrouwd zijn :D beiden met iemand anders en wat ik erg leuk vind is dat mijn zus en ik er weer 2 lieve halfbroertjes bij hebben en die zijn beiden 1 jaar jonger dan onze eigen kinderen want mijn vader is weer opnieuw begonnen. En we hebben 2 gezellige stiefzussen erbij die allebei 1 jaar jonger dan ons zelf zijn. Niet dat we nou stonden te juichen dat onze ouders opnieuw gingen trouwen hoor (onze stiefzussen en mijn zus en ik waren getuigen in het stadhuis bij mijn moeder en stiefvader toen ze trouwden en we hebben toch wel wat traantjes gelaten :( maar ja het is en was niet anders...) maar ze zijn allebei gelukkig en dan denk ik: zelf wil ik ook gelukkig zijn en waarom zou ik het mijn ouders niet gunnen. Je wilt hoe oud of jong je ook bent denk het allerliefste dat je eigen ouders altijd bij elkaar blijven maar ja soms loopt het anders en kun je het ze toch niet altijd(!!) :mrgreen: kwalijk nemen.... :D En wat leuk is dat toen mijn moeder en stiefvader zoveel jaar getrouwd waren en tijdens dat feest heeft mijn stiefvader ons allevier (stiefzussen en mijn zus en ik en aanhang) gezegd dat hij het super vind dat wij zo goed met elkaar overweg kunnen!! We gaan eens per jaar in ieder geval een weekendje of weekje met zijn allen in een hotel of huisjes en onze halfbroertjes zijn eigenlijk onze neefjes.. Ze zijn lief ook allebei en ze vergelijken hun 2 als mijn zus en ik van vroeger wat betreft karakter en is leuk!! Dus iedereen zou ik aanraden probeer ervan te genieten dat ze gelukkig zijn en je familie wordt gewoon groter en als je er positief bij blijft wordt het een leuke grotere familie!! :wink:

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 24 apr 2009 18:52

Verwijderd, deze link is hier misplaatst.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 apr 2009 17:12

heftig marierose, maar als je ouders opnieuw getrouwd zijn wie houdt ze dan tegen ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 27 apr 2009 12:37

Niemand houd ze tegen maar doordat ik een aantal reactie's las in dit forum dat het bijbels niet mag enz. En wilde ik gewoon reageren hierop dat het allemaal wel goed kan komen en dat het volgens mij niets mis mee is als zelfs refomensen gaan scheiden... En het feit dat ze nu allemaal gelukkiger zijn is ook super toch.. Het zijn natuurlijk geen leuke dingen en het is inderdaad behoorlijk heftig maar ja, soms gaan nu eenmaal sommige dingen zo en ik denk dat niemand gaat trouwen met iemand en denkt van zou het later misschien misgaan?

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 27 apr 2009 13:14

waar ik persoonlijk moeite mee heb, is dat mensen dit ook tegen mij zeggen; je kan toch niet de rest van je leven na een scheiding alleen blijven?
God is toch liefde, die wil toch ook niet dat je vader of moeder ongelukkig is?
Je gunt je ouders toch zeker nog wel geluk?

Jazeker gun ik mijn ouders alle geluk van de wereld!!
Maar ... Dit alles wel wat in overeenstemming is zoals God het wil.

Als je Jezus liefheb en naar Zijn Woord wil leven, kan je zeker door te vertrouwen op Hem alleen blijven, Hij geeft je echt de kracht en de liefde, maar je moet het wel willen zien, en willen ervaren en willen vertrouwen op Hem.
Ik zeg niet dat je dan geen verdriet en pijn en moeite kent, maar die mag je wel in de handen van onze Hemelse Vader leggen en daar laten liggen, zodat je het zelf niet hoeft te dragen.

God is zeker liefde, maar wel door het genadewerk van Jezus Christus, en volgens de richtlijnen die God ons heeft gegeven in Zijn Woord om naar de leven.

Het afgaan op ons eigen gevoel is niet! goed, we moeten de wil van Jezus volgen, ook al hebben wij mensen daar moeite mee. Ik voel ook verdriet als mijn ouders door alle probl en scheiding verdriet hebben, maar we leven hier wel in het tijdelijke, en mogen ons ook getroost voelen door het zicht, wat we mogen hebben door het genadewerk van Jezus, op het eeuwige paradijs.
Daar leven we uiteindelijk toch voor, op weg naar het huis van onze Hemels Vader.
Dan zijn die jaren pijn en verdriet hier op aarde maar van korte duur, als je mag zien op het eeuwige leven.

gr happy mom

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 apr 2009 21:06

1 Korinthe 7 vanaf vers 8 schreef:8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.
10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.

1 Korinthe 7:39 en 40 schreef:39 Een vrouw is gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij is gestorven, is ze vrij om te trouwen met wie ze wil, mits het een huwelijk is in verbondenheid met de Heer. 40 Maar ze is gelukkiger wanneer ze ongetrouwd blijft. Dat is althans mijn mening, en ik meen dat ook ik de Geest van God bezit.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2009 09:18

Het is zo makkelijk om met die bijbelteksten te gaan smijten als je zelf gelukkig getrouwd bent. En dan bedoel ik gelukkig in de zin van: dat het goed zit.

Hoeveel stellen gaan uit elkaar omdat ze moesten trouwen? Of dat ze denken dat ze met elkaar moeten trouwen omdat ze seks gehad in hun verkeringstijd.

Als je lang met elkaar geleefd heb en je partner gaat bij je weg om een of andere reden, dan val je volgens mij in een enorm gat. En verlang je op een gegeven moment ook weer naar een partner.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 30 apr 2009 09:24

Evelien schreef:Het is zo makkelijk om met die bijbelteksten te gaan smijten als je zelf gelukkig getrouwd bent. En dan bedoel ik gelukkig in de zin van: dat het goed zit.

Hoeveel stellen gaan uit elkaar omdat ze moesten trouwen? Of dat ze denken dat ze met elkaar moeten trouwen omdat ze seks gehad in hun verkeringstijd.

Als je lang met elkaar geleefd heb en je partner gaat bij je weg om een of andere reden, dan val je volgens mij in een enorm gat. En verlang je op een gegeven moment ook weer naar een partner.

Helemaal met je eens!

@Kwebbel: Aan 'smijten' met Bijbelteksten heb je niks.
Afbeelding

Terug naar “Archief”