Gerdien B. schreef:Wanneer is iets fundamenteel?
Goeie vraag, maar er zijn een aantal zaken die er bij mij in 25 jaar ingebakken zijn. Ik ben nogal druk en praterig bijvoorbeeld. Ik zou dat niet kunnen onderdrukken. Op het moment dat ik dat moet gaan doen word ik ongelukkig. Zo is dat met meerdere dingen.
Daarbij zijn er genoeg zaken waarbij ik echt vind dat je daar in rekening met elkaar houdt. Dat kan een klein simpel voorbeeld zijn als: muziek die hij afschuwelijk vind en jij mooi, draaien als hij er neit is en als je samen bent, muziek opzetten die je beide mooi vind. Ik zal niet snel opwekkingsmuziek opzetten als hij er is.
Natuurlijk, maar dat bedoel ik ook niet. Mijn ex vond bepaalde muziek die ik draaide ook niet echt leuk. Ik heb me keurig aangepast. Dat doe je uit liefde en dat vind ik ook geen enkel probleem. Van zulke dingen durf ik wel te zeggen dat je dat zelfs kunt opgeven, omdat het geen fundamentele zaken zijn in je leven. Je moet wel zelf die afweging maken wat je wil, een ander kan jou dat niet opdragen. Je moet zélf ook achter die keuze staan, anders kun je nooit "om de ander" dat opgeven.
Stel dat jij iets doet waar van zij meerdere keren aangeeft dat zij daar zich heel vervelend al dan niet ongelukkgi onder voelt als je dat doet. Heb je dan nog zoiets van: tja dat ben ik?
Dat zou ik heel cru vinden. Als jij echt werkelijk om haar geeft en voor haar wil gaan, vind ik dat je ook de moeite moet doen er wat aan te doen. Doe jij je best en het lukt je niet.. dat is dan punt 2.

Misschien sla ik inderdaad wat stappen over in mijn verhaal net, maar ik reken dit tot een logische gang van zaken. Op het moment dat je ontzettend veel om iemand geeft (en dat heb ik zeker gedaan in het verleden) dan kan en wil je bepaalde dingen opgeven. Dat zou ik in de toekomst ook zeker kunnen doen, laat dat voorop staan. Maar wat ik wil aangeven is dat ik zie dat sommige mensen (en idd, vaker vrouwen dan mannen) hun partner op vreselijk veel vlakken wil veranderen. Op dat moment vraag ik me af op welke grond hij of zij verliefd is geworden op de ander.