Kan liefde je aangepraat worden?Relatie op het spel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 21:45

tante-tortel schreef:Toch blijft het me verbazen dat we zo weinig bereid zijn om voor de ander te veranderen. Liefde is toch je richten op de ander?

Dit heb ik dus ook heel sterk. Daarbij wil ik wel weer zetten dat je wel jezelf moet blijven, maar dat gebeurd uit eindelijk toch wel. Je karakter kan je namelijk niet zomaar even veranderen. Hooguit je uitingen en gedragingen aanpassen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 21:47

Ervaring leert dat wanneer je een dergelijk groot beslag op de ander wilt leggen door hem/haar te willen veranderen, je relatie zware tijden tegemoet gaat.

Een van de verworvenheden van een stabiele relatie is het vrijlaten van de ander. Levensruimte schenken/toekennen. Daarmee bewijs je ook respect naar de ander.
Van nature zouden we allemaal kleine potentaten worden in het willen beheersen/bezitten van de ander.

Heerszucht zit in ons allen.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 21:47

Gerdien B. schreef:
tante-tortel schreef:Toch blijft het me verbazen dat we zo weinig bereid zijn om voor de ander te veranderen. Liefde is toch je richten op de ander?

Dit heb ik dus ook heel sterk. Daarbij wil ik wel weer zetten dat je wel jezelf moet blijven, maar dat gebeurd uit eindelijk toch wel. Je karakter kan je namelijk niet zomaar even veranderen. Hooguit je uitingen en gedragingen aanpassen.

Inderdaad.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 21:47

Gerdien B. schreef:Wanneer is iets fundamenteel?

Goeie vraag, maar er zijn een aantal zaken die er bij mij in 25 jaar ingebakken zijn. Ik ben nogal druk en praterig bijvoorbeeld. Ik zou dat niet kunnen onderdrukken. Op het moment dat ik dat moet gaan doen word ik ongelukkig. Zo is dat met meerdere dingen.
Daarbij zijn er genoeg zaken waarbij ik echt vind dat je daar in rekening met elkaar houdt. Dat kan een klein simpel voorbeeld zijn als: muziek die hij afschuwelijk vind en jij mooi, draaien als hij er neit is en als je samen bent, muziek opzetten die je beide mooi vind. Ik zal niet snel opwekkingsmuziek opzetten als hij er is.

Natuurlijk, maar dat bedoel ik ook niet. Mijn ex vond bepaalde muziek die ik draaide ook niet echt leuk. Ik heb me keurig aangepast. Dat doe je uit liefde en dat vind ik ook geen enkel probleem. Van zulke dingen durf ik wel te zeggen dat je dat zelfs kunt opgeven, omdat het geen fundamentele zaken zijn in je leven. Je moet wel zelf die afweging maken wat je wil, een ander kan jou dat niet opdragen. Je moet zélf ook achter die keuze staan, anders kun je nooit "om de ander" dat opgeven.

Stel dat jij iets doet waar van zij meerdere keren aangeeft dat zij daar zich heel vervelend al dan niet ongelukkgi onder voelt als je dat doet. Heb je dan nog zoiets van: tja dat ben ik?
Dat zou ik heel cru vinden. Als jij echt werkelijk om haar geeft en voor haar wil gaan, vind ik dat je ook de moeite moet doen er wat aan te doen. Doe jij je best en het lukt je niet.. dat is dan punt 2. :wink:

Misschien sla ik inderdaad wat stappen over in mijn verhaal net, maar ik reken dit tot een logische gang van zaken. Op het moment dat je ontzettend veel om iemand geeft (en dat heb ik zeker gedaan in het verleden) dan kan en wil je bepaalde dingen opgeven. Dat zou ik in de toekomst ook zeker kunnen doen, laat dat voorop staan. Maar wat ik wil aangeven is dat ik zie dat sommige mensen (en idd, vaker vrouwen dan mannen) hun partner op vreselijk veel vlakken wil veranderen. Op dat moment vraag ik me af op welke grond hij of zij verliefd is geworden op de ander.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 21:49

em_ma schreef:

Daar versta ik de pijlers onder die mw. Hoek-van Kooten oa. aanhaalt: geestelijk, lichamelijk, sociaal en emotioneel.
Als je elkaar daarin voor het grootste gedeelte aanvoelt en op 1 lijn ligt, dan zit het wel goed.

:!: :!:
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 21:50

Op welke vlakken dan vooral? Of zijn er geen specifieke vlakken?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 21:52

Alphonsus schreef:Ervaring leert dat wanneer je een dergelijk groot beslag op de ander wilt leggen door hem/haar te willen veranderen, je relatie zware tijden tegemoet gaat.

Een van de verworvenheden van een stabiele relatie is het vrijlaten van de ander. Levensruimte schenken/toekennen. Daarmee bewijs je ook respect naar de ander.
Van nature zouden we allemaal kleine potentaten worden in het willen beheersen/bezitten van de ander.

Heerszucht zit in ons allen.

Ik draai het ook om. Je wilt gewoon veranderen voor de ander, uit liefde tot die ander.
Niet omdat die ander dat van je eist, dan heb je een instabile situatie, maar omdat je de ander lief hebt.

Al moet ik zeggen dat er genoeg huwelijken stranden waarin de partners elkaar "vrij" laten. Waardoor je dus gewoon maar een beetje langs elkaar heen gaat leven. Dan heb je niets wat je bind. Want je bent toch vrij?
Je mag doen en laten wat jij wil, zo ben je, dus kom vooral niet aan me.
Ik wil mezelf blijven!
Maar in een huwelijk is het niet IK maar Wij.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 21:52

em_ma schreef:

Daar versta ik de pijlers onder die mw. Hoek-van Kooten oa. aanhaalt: geestelijk, lichamelijk, sociaal en emotioneel.
Als je elkaar daarin voor het grootste gedeelte aanvoelt en op 1 lijn ligt, dan zit het wel goed.

-edit- Eauverbeaudige peaust
Laatst gewijzigd door Abdijbiertje om 1:00 op 05 jun 2008 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 22:01

ps... Abdijtje ;)

Gerdien B. schreef:Op welke vlakken dan vooral? Of zijn er geen specifieke vlakken?

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 22:02

Gerdien B. schreef:ps... Abdijtje ;)

Gerdien B. schreef:Op welke vlakken dan vooral? Of zijn er geen specifieke vlakken?

:oops:

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2008 22:03

Zelf vind ik ze alle 4 heel belangrijk, geestelijke het allerbelangrijkst.
Laatst gewijzigd door em_ma op 05 jun 2008 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 22:03

#-o

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 22:05

em_ma schreef:

Zelf vind ik ze alle 4 heel belangrijk, geestelijke het allerbelangrijkst.

Ja, maar zoals Gerdien hierboven aangeeft: Het is te basaal. Bijna alles valt hieronder. Specificeren is details geven op je post.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 22:09

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Misschien sla ik inderdaad wat stappen over in mijn verhaal net, maar ik reken dit tot een logische gang van zaken. Op het moment dat je ontzettend veel om iemand geeft (en dat heb ik zeker gedaan in het verleden) dan kan en wil je bepaalde dingen opgeven. Dat zou ik in de toekomst ook zeker kunnen doen, laat dat voorop staan. Maar wat ik wil aangeven is dat ik zie dat sommige mensen (en idd, vaker vrouwen dan mannen) hun partner op vreselijk veel vlakken wil veranderen. Op dat moment vraag ik me af op welke grond hij of zij verliefd is geworden op de ander.

Mijn vraag was eigenlijk hier op gericht. Zijn er vlakken waarop vrouwen dat specifiek doen, die het meest er uit springen?

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 22:11

Gerdien B. schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Misschien sla ik inderdaad wat stappen over in mijn verhaal net, maar ik reken dit tot een logische gang van zaken. Op het moment dat je ontzettend veel om iemand geeft (en dat heb ik zeker gedaan in het verleden) dan kan en wil je bepaalde dingen opgeven. Dat zou ik in de toekomst ook zeker kunnen doen, laat dat voorop staan. Maar wat ik wil aangeven is dat ik zie dat sommige mensen (en idd, vaker vrouwen dan mannen) hun partner op vreselijk veel vlakken wil veranderen. Op dat moment vraag ik me af op welke grond hij of zij verliefd is geworden op de ander.

Mijn vraag was eigenlijk hier op gericht. Zijn er vlakken waarop vrouwen dat specifiek doen, die het meest er uit springen?

Hm, goeie. Ik denk typische "mannenzaken" als voetballen kijken, haantjesgedrag, mannenpraat op een verjaardag met vrienden, dat soort dingen. Daar worden vrouwen in de meeste gevallen niet blij van. Maar ook dat is per relatie verschillend natuurlijk.

Terug naar “Archief”