Riska schreef:Het "vrouw-vijandige" bedoel ik tegen de achtergrond van hoe wij nu zaken lezen, met de huidige maatstaven.
Het huwelijk een afspiegeling van de gemeente van Christus?
Efeze 5: 22-33, vergelijkt de gemeente die onderdanig is aan Christus. Hij koppelt het aan het huwelijk.
Ik vermoed dat hij dat in deze tijd niet meer zou kunnen maken en ook niet zou doen.
Overigens: hij was niet voor het huwelijk. "Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter"...
Mijn probleem met dat wat Paulus zegt is, dat hele volksstammen het belangrijker vinden dan wat Jezus zegt en vooral doet. Hij (Jezus) ging met vrouwen om op een manier die in die tijd baanbrekend was.
Het geld nog steeds! Of wij dat nu willen of niet.
En die tekst over wie trouwt doet goed is alleen al een eigen topic waard.
Je moet oppassen met het nemen van enkel een kleine tekst die in een geheel past. Dan kun je maar zo iets denken te weten terwijl er eigenlijk iets heel anders staat in het geheel.
Je koppelt duidelijk onderdanig zijn aan het niet goed omgaan met de vrouw. Maar ook Paulus deed niet anders dan Jezus deed.
Ook hij ging met respect om met de vrouwen.
Het onderdanig zijn aan de man gaat gepaard met de opdracht voor de man: heb uw vrouw lief!
Ik wil nog wel een keer het hele stukje van Efezieërs hier neerzetten, maar er staat meer in dan alleen onderdanig zijn.
Dat is precies wat ik bedoel met een enkele tekst een eruit halen.
Als je alleen het onderdanig zijn neemt, dan gaan vrouwen stuiteren, maar als je het hele stukje neemt dan is het een mooie afspiegeling van het huwelijk zoals het hoort te zijn.
Prachtig!