seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 jan 2007 12:39

Hero schreef:
Dorothee schreef:Dat ik slachtoffer ben heb je goed gelezen, de rest absoluut niet!! Mijn moeder was en is GEEN vreemdeling in haar eigen gezin, haar rol daarin werd NIET gezien als huishoudster, zeker NIET door de gezinsleden. Hero, misschien zie je het zelf niet en is het nodig dat anderen het tegen je zeggen, maar je doet me heel veel zeer met deze opmerkingen. Er staat toch nergens dat mijn moeder een vreemdeling en huishoudster was... En ik heb dat toch ook nergens gesuggereerd?? Kijk alsjeblieft een beetje uit met al te snelle interpretaties!

Dorothee ... laat het hier dan maar bij — immers : door het gedrag van sommige anderen in deze discussie, was het al niet meer mogelijk om hier normaal over te praten ....

Onzin Hero! Ookal waren alle andere reacties er niet, dan stonden de postings van Dorothee nog rotsvast. Het is duidelijk wat ze zegt, en wellicht zou je excuses kunnen maken voor je onbeschofte gedrag in plaats van andere mensen de schuld geven 'dat er niet normaal over te praten valt'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2007 12:40

rosalie83 schreef:
Hero schreef:
Dorothee schreef:Dat ik slachtoffer ben heb je goed gelezen, de rest absoluut niet!! Mijn moeder was en is GEEN vreemdeling in haar eigen gezin, haar rol daarin werd NIET gezien als huishoudster, zeker NIET door de gezinsleden. Hero, misschien zie je het zelf niet en is het nodig dat anderen het tegen je zeggen, maar je doet me heel veel zeer met deze opmerkingen. Er staat toch nergens dat mijn moeder een vreemdeling en huishoudster was... En ik heb dat toch ook nergens gesuggereerd?? Kijk alsjeblieft een beetje uit met al te snelle interpretaties!

Dorothee ... laat het hier dan maar bij — immers : door het gedrag van sommige anderen in deze discussie, was het al niet meer mogelijk om hier normaal over te praten ....

Onzin Hero! Ookal waren alle andere reacties er niet, dan stonden de postings van Dorothee nog rotsvast. Het is duidelijk wat ze zegt, en wellicht zou je excuses kunnen maken voor je onbeschofte gedrag in plaats van andere mensen de schuld geven 'dat er niet normaal over te praten valt'.

Hero, je maakt jezelf compleet belachelijk en dit topic tot een farce.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 jan 2007 12:58

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wil alle mensen die dat wel hebben veel liefde toewensen. Dingen als seksueel misbruik laten altijd wonden achter. Misschien dat het littekens worden, maar de pijn blijft. Ik denk dat het zaak is om daar heel zorgvuldig mee om te gaan, en de sfeer die ik zo tussen de regels door lees is een sfeer die bij mensen veel pijn kan doen. Let op wat je schrijft, en er hoeven geen 5 reacties op 1 post te komen, dan word de sfeer alleen maar grimmiger.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2007 13:03

L'être extraterrestre schreef:Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wil alle mensen die dat wel hebben veel liefde toewensen. Dingen als seksueel misbruik laten altijd wonden achter. Misschien dat het littekens worden, maar de pijn blijft. Ik denk dat het zaak is om daar heel zorgvuldig mee om te gaan, en de sfeer die ik zo tussen de regels door lees is een sfeer die bij mensen veel pijn kan doen. Let op wat je schrijft, en er hoeven geen 5 reacties op 1 post te komen, dan word de sfeer alleen maar grimmiger.

mooi verwoord Letre. Ik sta volledig achter deze posting
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2007 13:42

Dorothee ... hoe was toen in die tijd, de verstandhouding met je moeder ?? — en hoe is deze verstandhouding nu ...??

of:

Wat erg voor je Dorothee! Hoe was je contact met je moeder in die tijd? Als je hier niet op wilt antwoorden moet je het niet doen. Veel sterkte!

Dat is al een heel verschil. Dat dikgedrukte komt al erg overheersend over. Verder zie ik niets van medeleven in deze vraag. Dan kun je hem beter niet stellen. Verder ben ik niet van plan om de SAV-lessen-juf uit te hangen. Maar ik hoop dat we wat voorzichtig zijn naar mensen die er mee te maken hebben gehad en naar mensen waar we boos op worden.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 30 jan 2007 14:20

L'être extraterrestre schreef:Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wil alle mensen die dat wel hebben veel liefde toewensen. Dingen als seksueel misbruik laten altijd wonden achter. Misschien dat het littekens worden, maar de pijn blijft. Ik denk dat het zaak is om daar heel zorgvuldig mee om te gaan, en de sfeer die ik zo tussen de regels door lees is een sfeer die bij mensen veel pijn kan doen. Let op wat je schrijft, en er hoeven geen 5 reacties op 1 post te komen, dan word de sfeer alleen maar grimmiger.

Heel mooi gezegd L'être extraterrestre, ik denk inderdaad dat je heel voorzichtig moet zijn met wat je zegt.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 jan 2007 15:52

Annet, ik was vanmorgen bij maatschappelijk werk in mijn woonplaats. Daar staat een telefoonnummer voor huiselijk geweld, maar dat was regiogericht. Er stond ook op een poster een heel duidelijk nummer ook als er maar een vermoeden is dat er iets met een kind of kinderen aan de hand is. Dat nummer was zo gemakkelijk dat ik het zo kon onthouden: 0900-123 123 0. Dat is dus het landelijk meldpunt AMK.
Je zóu er dus een telefoontje aan kunnen wagen.

Ik heb de reacties van de afgelopen dagen wat op me laten inwerken. Ik wist dat het een beladen onderwerp was en dat het zoveel mensen raakt is duidelijk. Maar ik had niet gerekend met welles-nietes reacties op cijfers. En die komen ook duidelijk voort uit betrokkenheid van bepaalde mensen. Omdat ze het in de omgeving hebben meegemaakt, omdat ze gemerkt hebben dat het in eigen kerk verzwegen wordt (en laten we er niet omheen draaien: in vrijwel alle kerken wordt het verzwegen, er is een meldpunt seksueel geweld in pastorale relaties, maar bepaald niet over incest), om pijn die meegedragen wordt.
Cijfers zijn in diepste wezen niet belangrijk. Het gaat erom dát het voorkomt. En wat ik me afvraag is of men zich dat bewust is en ook, of er het besef is dat de taal die in de kerk gebruikt wordt soms heel confronterend kan zijn en kan raken aan de pijn...

Maar ik hoop vooral dat we in gesprek kunnen zijn en blijven, zonder op elkaar te hakken, omdat misschien iemand zich als het ware verstopt achter cijfers of achter andere dingen die er ogenschijnlijk niet toe doen, maar in diepste wezen voortkomen uit een pijn die opgelopen is.

Onze vorige predikant had in de voorbeden altijd éénzelfde zinsnede:
"Heer onze God, wees bij mensen met een barst in hun hart".
En veel mensen - ook hier - weten precies wat daarmee bedoeld wordt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 jan 2007 17:26

Riska schreef:Onze vorige predikant had in de voorbeden altijd éénzelfde zinsnede:
"Heer onze God, wees bij mensen met een barst in hun hart".
En veel mensen - ook hier - weten precies wat daarmee bedoeld wordt.

Mooi Riska.

Toen in onze gemeente de liturgiecommissie de voorbeden ging verzorgen stelde onze predikant als eis dat elke keer op een of andere wijze aandacht aan dit 'probleem' gegeven zou worden.
Vorige zondag klonk:
Voor hen, die door toedoen
van onszelf of anderen
het zicht op Uw liefde
zijn kwijtgeraakt
bidden wij:
Heer, ontferm U.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 jan 2007 18:05

Denken jullie/weet iemand dat als een meisje seksueel 'misbruikt' word op ongeveer haar 7e levensjaar, dat dit impact kan hebben in haar hele leven?

Ik bedoel niet dingen als het hebben van seks, eerder seksuele handelingen.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 30 jan 2007 18:30

L'être extraterrestre schreef:Denken jullie/weet iemand dat als een meisje seksueel 'misbruikt' word op ongeveer haar 7e levensjaar, dat dit impact kan hebben in haar hele leven?

Ik denk het wel, mijn "collega's" in de klinische praktijkpsychologie komen veel vrouwen tegen die zoiets hebben meegemaakt en daar hun hele leven lang last van hebben. (angststoornissen, depressies etc.)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 jan 2007 18:32

Roodkapje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Denken jullie/weet iemand dat als een meisje seksueel 'misbruikt' word op ongeveer haar 7e levensjaar, dat dit impact kan hebben in haar hele leven?

Ik denk het wel, mijn "collega's" in de klinische praktijkpsychologie komen veel vrouwen tegen die zoiets hebben meegemaakt en daar hun hele leven lang last van hebben. (angststoornissen, depressies etc.)
Ook als het 'maar' een keer of 3, 4 is gebeurd?

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 30 jan 2007 18:45

L'être extraterrestre schreef:
Roodkapje schreef:

Ook als het 'maar' een keer of 3, 4 is gebeurd?

Ook als het 'maar' een keer of 3, 4 gebeurd is. Voor sommigen is één keer al vaak genoeg.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2007 18:59

Dat weet ik wel zeker dat 1x al zo'n impact kan hebebn dat het veel kapot kan maken.
Wat dacht je van je vertrouwen in je medemensen, het lichamelijk contact met anderen kan er moeizaam door worden, negatief denken, depressie en ga zo nog maar door. Ligt er net aan hoe het kind er toen mee om is gegaan en hoe de omgeving heeft gereageerd
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 30 jan 2007 19:18

Ook als het 'maar' een keer of 3, 4 gebeurd is. Voor sommigen is één keer al vaak genoeg.

Voor iedereen is 1 keer al teveel...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2007 19:44

Wat een ellende allemaal weer :| Sterkte voor de mensen die het nu zeker nodig hebben!

Terug naar “Archief”