Sabra schreef:Aragorn schreef:Natuurlijk zijn die er, maar het met geweld verbreiden van de politieke Islam is er daar geen van.
En op basis waarvan weerleg je mijn stelling dat het niet zo is? Op jouw gevoelens? Heb jij enig weet van de invloed van de Salafisten en Islamisten?
Op basis van het feit dat die stromingen slechts een van de zovele zijn binnen de Islam. Beweren dat alle moslims dat geloven en zich daar actief mee bezighouden is te vergelijken met een opmerking als dat alle christenen Maria zouden aanbidden.
Dat heb ik wel, namelijk de onvrede over de manier waarop het Zionisme (en daarmee ook het Westen) zich gemanifesteerd hebben in Palestina. Als Engelsen zoiets in Ierland geflikt hadden (ik noem maar een voorbeeld) zouden de reacties waarschijnlijk weinig anders zijn, maar dat probeer jij te verdoezelen door je te verschuilen achter het Islamitisch antisemitisme (wat zeker wel bestaat, maar dat is niet dé oorzaak van dit conflict).
Wat is het dan?
Dat heb ik nu al meerdere keren verteld: het feit dat de Joden tegen de wil van de lokale bevolking in half Palestina voor zich opgeëist hebben en deze Palestijnen vaak met geweld verdreven heeft en hun dorpen vernietigd.
Ik weet dat er genoeg moslims zijn die zich bij de uitoefening van hun geloof daar niet in eerste instantie op richten. Jij poneert zomaar de stelling dat dat de belangrijkste opdracht binnen de Islam is zonder daar enig bewijs of argument voor aan te dragen (behalve de bewering dat ik niets van de islam zou weten als ik iets anders zeg dan jij).
Het feit enkel dat jij heb begrip dhimmy niet kent verbaasd mij zeer, zeker in deze discussie. Een dhimmy is term die wordt gebruikt om iemand aan te duiden die na betaling van enige belasting het recht wordt verleend om in het midden van islamieten te wonen.
Ah ok, ik kende het fenomeen wel, maar kon het niet zo snel koppelen aan het woord dhimmy.
Dus het feit dat ik het niet verzin maar het gebaseerd is op gedegen historisch ondezoek van een gerespecteerd academicus zegt jou niets. In dat geval vraag ik me af of er nog wel een basis voor verder gesprek is.
Ik ben zo arrogant dat ik durf te stellen dat ik met betrekking tot dit onderwerp heel wat meer literatuur heb gelezen dan jij. De gerespeteerde academicus waaraan jij refereert ken ik echter niet, wat natuurlijk een minpunt mijnerzijds zou kunnen zijn. Overigens is het feit dat iemand wetenschapper is natuurlijk geen garantstelling voor de juistheid van zijn stellingen, maar dat geldt evenzeer voor mijn bronnen.
Ik geloof best dat jij meer gelezen hebt dan ik, maar dat je hem niet kent is idd een gemis jouwerzijds. Enfin, hij is net als Benny Morris een van de zogenaamde 'New Historians' en op Wikipedia is wel het eea over hem te vinden:
Ilan Pappé.
Jij stelt dat de Joden de Arabieren met geweld hebben verdreven. Ik ben dan vooral geïnteresseerd in het waar, wanneer en hoe.
Waar: honderden dorpen in Palestina, waarvan Deir Yassin het bekendste voorbeeld is, maar ook in een stad als Haifa. Wanneer: voornamelijk in 1948. Hoe: Men had in de jaren vóór het uitroepen van de Joodse staat al een uitgebreide documentatie aangelegd van Palestijnse dorpen met hun kenmerken, topografie, blacklists met namen van mensen die bijvoorbeeld geparticipeerd hadden in de Palestijnse opstand van 1929 en andere verdachte sujetten, etc. Vervolgens werd het betreffende dorp aangevallen en ingenomen, de dorpelingen op een rij gezet, de mensen op de blacklist vaak ter plekke geexecuteerd en de rest weggevoerd of -gejaagd.
waarnemer schreef:Ik wil nog even op Aragorn reageren omdat hij niet weet wat een dhimmy is. Dat zegt mij dat jij je nooit serieus in deze materie verdiept hebt. Hier breekt mijn klomp. Ben jij academisch gevormd en heb jij je verdiept in de Islam. Jij weet er niet veel van, jij bent voor mij door de mand gevallen.
Het is wel erg makkelijk om mijn kritiek op de gang van zaken rond de oprichting van de staat Israël op deze manier te negeren hè?

Overigens is dit voor mij niet bijzonder relevant, aangezien ik het vooral als een politiek conflict zie en niet zozeer religieus. Zoals het Zionisme ook in eerste instantie een seculiere politieke beweging is.