Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2007 14:50

Ik lees ook wel eens iets, m'n waarde. Bovendien, waarom zou een Arabier mij vertellen wat hij werkelijk denkt?

En als jij zelf al aangeeft, dat Arabieren worden gediscrimneerd in Israel, waarom zou ik een land dat een dergelijke apartheid hanteert, dan steunen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 feb 2007 17:10

Aragorn schreef:Die stelling durf ik inderdaad gerust aan, want het is nogal bizar dat een groep mensen zich in een land vestigt en vervolgens de helft ervan als eigen territorium toegewezen krijgt tegen de wens van de oorspronkelijke bevolking in, wiens belangen amper in overweging genomen worden.

Ten eerste bepaalde de VN (wat uiteraard goedgekeurd werd door de Joden) dat Israël en Palestina door 2 gebieden moesten worden verdeeld. Israël is dus maar gedeeltelijk verantwoordelijk....voor het toewijzen van het gebied. Dus de Arabieren zouden hun ongenoegen moeten uiten tegen de VN. Ten tweede leefden er ook joden begin 20e eeuw in Palestina. Die zouden zeker allemaal gedwongen naar Andalucie moeten verhuizen..... Ten derde....gaan we verder naar het verleden...dan zijn de Joden de oorspronkelijke bewoners van het land. En zeg nou zelf Palestina is gewoon de beste keus. Daar liggen hun roots. Tot slot hebben heel veel joden land gekocht en niet het land met geweld ingenomen.
Overigens snap ik je gevolgtrekking niet....een beslissing van 58,5 jaar geleden is een vrijbrief voor het hedendaags geweld. Als we dat gaan doortrekken....dan kan heel de wereld zich daar wel op beroepen. Lekkere wereld wordt het dan.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat die lokale bevolking zo'n plan verwerpt. Dat kwam Ben-Goerion overigens ook goed uit, want daarmee verwerd het plan tot een dode letter en had hij een vrijbrief om met geweld de grenzen vast te stellen (en inderdaad het grootste gedeelte van de Palestijnen uit hun dorpen te verdrijven of te doden en hun dorpen te vernietigen). Waarmee het Joodse territorium na de oorlog dus ook een stuk groter uitviel dan het oorspronkelijke plan.

Als de Arabieren geen oorlog hadden gevoerd...dan was Israël gewoon netjes in hun toegewezen gebied gebleven....als je dan oorlog wilt voeren....dan moet je ook de consequenties er van in willen inzien. En dan nog is Israël zo loyaal om het veroverde gebied na een aantal maanden/jaar weer terug te geven. Dat pleit alleen voor Israël.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2007 17:13

Wat is de meerwaarde van steun aan Israel? Tot op heden zie ik het nut er niet van in. Mede dankzij het geklooi in het Midden-Oosten hebben we torenhoge energieprijzen en dat merk ik aan de pomp. Het feit dat Europa Israel steunt, is hier mede debet aan.

Fijn hoor.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 feb 2007 17:19

Nog een punt. Als het conflict tussen de Joden en de Palestijnen zich af heeft gespeeld en nog steeds speelt, waarom bemoeide Egypte, Jordanië, Libanon en Syrië zich er mee? Israël had zeker het recht om die landen binnen te vallen en die gebieden blijvend te houden.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2007 17:21

reform schreef:
Aragorn schreef:Die stelling durf ik inderdaad gerust aan, want het is nogal bizar dat een groep mensen zich in een land vestigt en vervolgens de helft ervan als eigen territorium toegewezen krijgt tegen de wens van de oorspronkelijke bevolking in, wiens belangen amper in overweging genomen worden.

Ten eerste bepaalde de VN (wat uiteraard goedgekeurd werd door de Joden) dat Israël en Palestina door 2 gebieden moesten worden verdeeld.

Ja, natuurlijk keurden de Zionisten dat goed, daar hadden ze zelf zo hard voor gelobbied. Het punt is alleen dat het bijzonder vreemd is dat een kolonistengemeenschap in een land gaat wonen, daar een eigen staat eist en vervolgens de helft van dat land krijgt terwijl dat gewoon de oorspronkelijke bevolking toebehoort.

En zeg nou zelf Palestina is gewoon de beste keus. Daar liggen hun roots. Israël is dus maar gedeeltelijk verantwoordelijk....voor het toewijzen van het gebied.

Nee, want men claimde zelf het recht op een eigen staat en heeft de VN ook verteld welk gebied men dan zou willen hebben.

Dus de Arabieren zouden hun ongenoegen moeten uiten tegen de VN. Ten tweede leefden er ook joden begin 20e eeuw in Palestina...die zouden zeker allemaal gedwongen naar Andalucie moeten verhuizen.....

Neehoor, die mochten daar gewoon blijven wonen. Waarom zouden ze weg moeten?

Ten derde....gaan we verder naar het verleden...dan is Israël de oorspronkelijke bewoner van het land. Tot slot hebben heel veel joden land gekocht en niet het land met geweld ingenomen.

In 1948 was bijna 6% van de totale oppervlakte van Palestina in Joods bezit. Zoveel is dat dus niet. Dat er vroeger ook Joden gewoond hebben is leuk voor ze, maar dat geeft niemand het recht om degenen die er na hun vertrek honderden jaren gewoond hebben maar weer te verdrijven.

Overigens snap ik je gevolgtrekking niet....een beslissing van 58,5 jaar geleden is een vrijbrief voor het hedendaags geweld. Als we dat gaan doortrekken....dan kan heel de wereld zich daar wel op beroepen. Lekkere wereld wordt het dan.

Ik zeg niet dat het een vrijbrief is, maar wel dat het tot een escalatie van geweld geleid heeft.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat die lokale bevolking zo'n plan verwerpt. Dat kwam Ben-Goerion overigens ook goed uit, want daarmee verwerd het plan tot een dode letter en had hij een vrijbrief om met geweld de grenzen vast te stellen (en inderdaad het grootste gedeelte van de Palestijnen uit hun dorpen te verdrijven of te doden en hun dorpen te vernietigen). Waarmee het Joodse territorium na de oorlog dus ook een stuk groter uitviel dan het oorspronkelijke plan.

Als de Arabieren geen oorlog hadden gevoerd...dan was Israël gewoon netjes in hun toegewezen gebied gebleven....als je dan oorlog wilt voeren....dan moet je ook de consequenties er van in willen inzien. En dan nog is Israël zo loyaal om het veroverde gebied na een aantal maanden/jaar weer terug te geven. Dat pleit alleen voor Israël.

Geweldig wat loyaal: eerst pakken we jullie gebied af, maar na een poosje geven we daar in onze oneindige grootmoedigheid weer een stukje van terug. Chapeau, chapeau!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2007 17:21

@ reform

Wie bepaalt dat?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 feb 2007 17:25

Optimatus schreef:Als je het mij vraagt, is dat baarlijke nonsens. Als je de huidige inwoners van de Westoever, de Gazastrook en Oost-Jeruzalem (dat voor 1967 door Jordanië werd bestuurd) vraagt: wat verkiest u:

1. Israelisch bestuur (met alle rechten en plichten voor u als Israelisch burger)
2. Arabisch bestuur
3. Palestijns bestuur

dan zal de meerderheid toch voor optie 2 of 3 kiezen, maar zeker niet voor optie 1.

Los daarvan, je gaf zelf al aan dat de Arabieren worden gediscrimineerd in Israel dus van gelijke rechten is geen sprake.

Daar vergis jij je in. Ik kom vaak genoeg in Israël en spreek met iedereen. Als je met de gewone Arabische man in de straat spreekt wil hij duizend keer liever onder een wat voor ook politiek klimaat in Israël wonen dan onder een Arabische broeder, hetzij Abbas en welk ander figuur maar ook. Dat zullen ze nooit voor de camera zeggen, dat betekent hun dood als ze dat zouden doen.
Ik heb innig medelijden met de gewonen Palestijnse man of vrouw, die onder zeer erbarmelijke omstandigheden hun leven leven.

Ik wil nog even op Aragorn reageren omdat hij niet weet wat een dhimmy is. Dat zegt mij dat jij je nooit serieus in deze materie verdiept hebt. Hier breekt mijn klomp. Ben jij academisch gevormd en heb jij je verdiept in de Islam. Jij weet er niet veel van, jij bent voor mij door de mand gevallen.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 feb 2007 17:39

Nee, want men claimde zelf het recht op een eigen staat en heeft de VN ook verteld welk gebied men dan zou willen hebben.

Natuurlijk wel....dan hadden landen als Nederland dat maar niet moeten accepteren.

In 1948 was bijna 6% van de totale oppervlakte van Palestina in Joods bezit. Zoveel is dat dus niet. Dat er vroeger ook Joden gewoond hebben is leuk voor ze, maar dat geeft niemand het recht om degenen die er na hun vertrek honderden jaren gewoond hebben maar weer te verdrijven.

Dat de VN heeft besloten dat Israël daar een staat mag oprichten, geeft de Arabieren niet het recht om zich daar met allerlei geweld zich tegen te verzetten. Daarvoor woonden de Joden honderden jaren....waar stel je die grens? Israël woont er nu ook al weer 58 jaar.....58 jaar geleden..ga je dan nog lopen zeiken over dat kleine stukkie land ter grootte van een gemiddeld trapveld. Het zou niet gek zijn als die mensen zich wat aan development gingen doen i.p.v oorlog voeren, waar je al van tevoren weet dat je kansloos bent.

Geweldig wat loyaal: eerst pakken we jullie gebied af, maar na een poosje geven we daar in onze oneindige grootmoedigheid weer een stukje van terug. Chapeau, chapeau!

Ja dat is zeker loyaal. Als je oorlog voert....en je wint, dan mag je het gebied houden. Maakt Noord-Italië (omgeving Sterzing) zich nog steeds zo druk dat Italië dat gebied bezit...

Dat Israël het dan weer teruggeeft...pleit alleen maar voor ze. Ik weet zeker dat die arabieren dat niet zouden doen. Die zien Israël het liefst van de wereldbol verdwijnen.
Laatst gewijzigd door reform op 12 feb 2007 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2007 17:43

De Südtiroler willen nog steeds bij Oostenrijk horen, waarde Reform.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 feb 2007 17:45

Optimatus schreef:De Südtiroler willen nog steeds bij Oostenrijk horen, waarde Reform.

Klopt, maar die gaan zich tenminste niet verlagen tot zelfmoordacties in restaurants en dergelijke.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2007 18:16

Sabra schreef:
Aragorn schreef:Natuurlijk zijn die er, maar het met geweld verbreiden van de politieke Islam is er daar geen van.

En op basis waarvan weerleg je mijn stelling dat het niet zo is? Op jouw gevoelens? Heb jij enig weet van de invloed van de Salafisten en Islamisten?

Op basis van het feit dat die stromingen slechts een van de zovele zijn binnen de Islam. Beweren dat alle moslims dat geloven en zich daar actief mee bezighouden is te vergelijken met een opmerking als dat alle christenen Maria zouden aanbidden.

Dat heb ik wel, namelijk de onvrede over de manier waarop het Zionisme (en daarmee ook het Westen) zich gemanifesteerd hebben in Palestina. Als Engelsen zoiets in Ierland geflikt hadden (ik noem maar een voorbeeld) zouden de reacties waarschijnlijk weinig anders zijn, maar dat probeer jij te verdoezelen door je te verschuilen achter het Islamitisch antisemitisme (wat zeker wel bestaat, maar dat is niet dé oorzaak van dit conflict).

Wat is het dan?

Dat heb ik nu al meerdere keren verteld: het feit dat de Joden tegen de wil van de lokale bevolking in half Palestina voor zich opgeëist hebben en deze Palestijnen vaak met geweld verdreven heeft en hun dorpen vernietigd.

Ik weet dat er genoeg moslims zijn die zich bij de uitoefening van hun geloof daar niet in eerste instantie op richten. Jij poneert zomaar de stelling dat dat de belangrijkste opdracht binnen de Islam is zonder daar enig bewijs of argument voor aan te dragen (behalve de bewering dat ik niets van de islam zou weten als ik iets anders zeg dan jij).

Het feit enkel dat jij heb begrip dhimmy niet kent verbaasd mij zeer, zeker in deze discussie. Een dhimmy is term die wordt gebruikt om iemand aan te duiden die na betaling van enige belasting het recht wordt verleend om in het midden van islamieten te wonen.

Ah ok, ik kende het fenomeen wel, maar kon het niet zo snel koppelen aan het woord dhimmy.

Dus het feit dat ik het niet verzin maar het gebaseerd is op gedegen historisch ondezoek van een gerespecteerd academicus zegt jou niets. In dat geval vraag ik me af of er nog wel een basis voor verder gesprek is.

Ik ben zo arrogant dat ik durf te stellen dat ik met betrekking tot dit onderwerp heel wat meer literatuur heb gelezen dan jij. De gerespeteerde academicus waaraan jij refereert ken ik echter niet, wat natuurlijk een minpunt mijnerzijds zou kunnen zijn. Overigens is het feit dat iemand wetenschapper is natuurlijk geen garantstelling voor de juistheid van zijn stellingen, maar dat geldt evenzeer voor mijn bronnen.

Ik geloof best dat jij meer gelezen hebt dan ik, maar dat je hem niet kent is idd een gemis jouwerzijds. Enfin, hij is net als Benny Morris een van de zogenaamde 'New Historians' en op Wikipedia is wel het eea over hem te vinden: Ilan Pappé.

Jij stelt dat de Joden de Arabieren met geweld hebben verdreven. Ik ben dan vooral geïnteresseerd in het waar, wanneer en hoe.

Waar: honderden dorpen in Palestina, waarvan Deir Yassin het bekendste voorbeeld is, maar ook in een stad als Haifa. Wanneer: voornamelijk in 1948. Hoe: Men had in de jaren vóór het uitroepen van de Joodse staat al een uitgebreide documentatie aangelegd van Palestijnse dorpen met hun kenmerken, topografie, blacklists met namen van mensen die bijvoorbeeld geparticipeerd hadden in de Palestijnse opstand van 1929 en andere verdachte sujetten, etc. Vervolgens werd het betreffende dorp aangevallen en ingenomen, de dorpelingen op een rij gezet, de mensen op de blacklist vaak ter plekke geexecuteerd en de rest weggevoerd of -gejaagd.

waarnemer schreef:Ik wil nog even op Aragorn reageren omdat hij niet weet wat een dhimmy is. Dat zegt mij dat jij je nooit serieus in deze materie verdiept hebt. Hier breekt mijn klomp. Ben jij academisch gevormd en heb jij je verdiept in de Islam. Jij weet er niet veel van, jij bent voor mij door de mand gevallen.

Het is wel erg makkelijk om mijn kritiek op de gang van zaken rond de oprichting van de staat Israël op deze manier te negeren hè? :wink: Overigens is dit voor mij niet bijzonder relevant, aangezien ik het vooral als een politiek conflict zie en niet zozeer religieus. Zoals het Zionisme ook in eerste instantie een seculiere politieke beweging is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2007 18:23

reform schreef:

Natuurlijk wel....dan hadden landen als Nederland dat maar niet moeten accepteren.

Dat hadden ze inderdaad ook niet moeten doen.

Israël woont er nu ook al weer 58 jaar.....58 jaar geleden..ga je dan nog lopen zeiken over dat kleine stukkie land ter grootte van een gemiddeld trapveld. Het zou niet gek zijn als die mensen zich wat aan development gingen doen i.p.v oorlog voeren, waar je al van tevoren weet dat je kansloos bent.

Ik zeg ook niet dat de Joden er nu weer op moeten hoepelen.. Maar wat je hier zegt is natuurlijk kul: als je land afgepakt is is er niets mis mee om daartegen te strijden. Alhoewel de methoden die zelfmoordterroristen menen te moeten gebruiken natuurlijk ten allen tijde verwerpelijk zijn, daar wil ik ook niets aan afdoen.

Ja dat is zeker loyaal. Als je oorlog voert....en je wint, dan mag je het gebied houden. Maakt Noord-Italië (omgeving Sterzing) zich nog steeds zo druk dat Italië dat gebied bezit...

Dus als de Duitsers de oorlog gewonnen zouden hebben zou jij niet klagen over het feit dat zij hier ondertussen al zo'n 60 jaar de dienst uitmaakten? :roll:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 feb 2007 18:44

Optimatus schreef:
En als jij zelf al aangeeft, dat Arabieren worden gediscrimneerd in Israel, waarom zou ik een land dat een dergelijke apartheid hanteert, dan steunen?

Waarom steun je dan wel de Palestijnen?

Bovendien is er helemaal geen sprake van apartheid in Israël, daar iedereen gelijke rechten heeft. Discriminatie moet niet worden verstaan in de zin dat de overheid onderscheid maakt tussen burgers, maar hoe bepaalde bevolkingsgroepen elkaar benaderen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 feb 2007 18:45

Optimatus schreef:Ik lees ook wel eens iets, m'n waarde. Bovendien, waarom zou een Arabier mij vertellen wat hij werkelijk denkt?

Als je een persoonlijk gesprek voert met Arabieren willen ze jou als buitenlander best wel iets vertellen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 feb 2007 18:49

Aragorn schreef:Ja, natuurlijk keurden de Zionisten dat goed, daar hadden ze zelf zo hard voor gelobbied. Het punt is alleen dat het bijzonder vreemd is dat een kolonistengemeenschap in een land gaat wonen, daar een eigen staat eist en vervolgens de helft van dat land krijgt terwijl dat gewoon de oorspronkelijke bevolking toebehoort.

Beste Aragorn, misschien moet je je ook eens verdiepen in de stukken land die aan de Joden werden toegewezen. Daar was geen mens te bekennen omdat het vaak onvruchtbare stukken grond betrof.

In 1948 was bijna 6% van de totale oppervlakte van Palestina in Joods bezit.

Nu heb je het over particulier bezit. De lokale Arabische bewoners bezaten helemaal niets.

Er is helemaal niets afgepakt, maar het is veroverd in een oorlog die was begonnen om de Joden uit te roeien.
Laatst gewijzigd door Sabra op 12 feb 2007 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”