Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 16:42

Juist ja, maar we mogen best met een hoop mooie dingen laten zien dat wij verheugd zijn over Diens komst. Op dat punt heb ik de geforceerde soberheid in de protestantse liturgie ook nooit begrepen: waarom moet een kerkdienst sober zijn en niet voorzien worden van een prachtige kerk met christelijke kunst en christelijke gewaden? De tempeldienst was destijds ook niet een sombere plechtigheid, maar een kleurrijke gebeurtenis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 dec 2006 16:49

Optimatus schreef:Juist ja, maar we mogen best met een hoop mooie dingen laten zien dat wij verheugd zijn over Diens komst. Op dat punt heb ik de geforceerde soberheid in de protestantse liturgie ook nooit begrepen: waarom moet een kerkdienst sober zijn en niet voorzien worden van een prachtige kerk met christelijke kunst en christelijke gewaden? De tempeldienst was destijds ook niet een sombere plechtigheid, maar een kleurrijke gebeurtenis.
Om niet af te leiden van Gods Woord.

En weet je wat ik niet begrijp? Dat eeuwige afkraken van jou. Je doet net alsof JOUW kerk superieur is, en wij, reformatorischen, bekrompen mensen die niet van vrolijkheid houden.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 16:51

Het is toch wel wat anders geschenken te geven aan Jezus Christus, de enig geboren Zoon van God dan aan een 5-gangenmenu of voor tientallen (of honderden) euro's bij de Intratuin weg te slepen.

En wat heeft het engelenkoor hiermee te maken?

Misschien bedoelen we allebei iets anders?
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 16:52

Ik mag toch hopelijk wel een afwijkende mening hebben van de mainstream? Ik kraak niks af, ik stel alleen vragen. Als iemand in stemmig zwart kerstmis wil vieren, vind ik dat uitstekend, zolang ik het op mijn manier mag blijven doen. Ik stel alleen de vraag WAAROM iemand in stemmig zwart kerstmis wil vieren.

Of valt dat ook onder afkraken?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 16:57

Kerstfeest vieren mag best een blijde gebeurtenis zijn. Maar laten we het dan wel bij het heilsfeit houden en daaraan gerelateerde dingen als lofliederen en je mooiste kleren aantrekken. (en nee, dat hoeft toch geen zwart te zijn...)
Ik vind dat we wel op moeten passen met bijverzonnen dingen als kerstboom in de kerk e.d. Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Dat leidt af. En heeft ook niets met Jezus' geboorte te maken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 17:01

Lijntjuh schreef:Het is toch wel wat anders geschenken te geven aan Jezus Christus, de enig geboren Zoon van God dan aan een 5-gangenmenu of voor tientallen (of honderden) euro's bij de Intratuin weg te slepen.

En wat heeft het engelenkoor hiermee te maken?

Misschien bedoelen we allebei iets anders?

Wat ik bedoel is dat het toen ook niet één en al soberheid was.

(Maar de mate waarin we nu feest voeren rondom kerst hoeft geen honderden euro's te kosten wat mij betreft :))

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 17:02

Wij hebben een enorme kerstboom in de kerk, maar ik kan niet zeggen dat-ie afleidt. Sterker nog, ik denk dat zo'n ding juist iets toevoegt: er staat een kerstboom in de kerk. O ja, het is kerstmis.

En ik denk dat alle kerkgangers weten dat kerstmis de geboorte van Christus betekent.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 17:02

L'être extraterrestre schreef:
Optimatus schreef:Juist ja, maar we mogen best met een hoop mooie dingen laten zien dat wij verheugd zijn over Diens komst. Op dat punt heb ik de geforceerde soberheid in de protestantse liturgie ook nooit begrepen: waarom moet een kerkdienst sober zijn en niet voorzien worden van een prachtige kerk met christelijke kunst en christelijke gewaden? De tempeldienst was destijds ook niet een sombere plechtigheid, maar een kleurrijke gebeurtenis.
Om niet af te leiden van Gods Woord.

Waarom leidt dat af van Gods woord? Dat begrijp ik gewoon echt niet! In de bijbel is het met de geboorte van Jezus één en al feest!

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 17:03

Ik zie er het nut niet van in, sterker nog...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 17:07

Lijntjuh schreef:Ik zie er het nut niet van in, sterker nog...

...?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 17:16

Het nut van die boom in de kerk...

Ik ben er gewoon op tegen, het is overbodig en wat heeft het met de geboorte van Jezus te maken? Niets.

Het is dan wel geen handel, maar ik moet dan denken aan de handelaren op het tempelplein. Zelf geloof ik dat God Zijn huis zo rein mogelijk wil hebben (hoe moet ik dat zeggen?) Dus zonder opsmuk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 17:18

Lijntjuh schreef:Het nut van die boom in de kerk...

Ik ben er gewoon op tegen, het is overbodig en wat heeft het met de geboorte van Jezus te maken? Niets.

Het is dan wel geen handel, maar ik moet dan denken aan de handelaren op het tempelplein. Zelf geloof ik dat God Zijn huis zo rein mogelijk wil hebben (hoe moet ik dat zeggen?) Dus zonder opsmuk.

Zonder opsmuk. Maar ja, wat is opsmuk? De één vindt een kaars in de kerk niet kunnen, de ander vindt bloemen in de kerk absoluut heidens. Het gaat om het doel ervan! Als je nu mooie adventskaarsen in de kerk hebt staan, heeft dat een doel! Als er bloemen staan en die worden na de dienst door iemand naar een zieke o.i.d. gebracht, dan is dat alleen maar fantastisch! Etc.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 17:38

En die boom dan?

Bij bloemen en kaarsen kan ik me nog iets indenken, dat staat ergens voor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 18:01

Het nut van die boom? Zoals ik al aangaf: een kerstboom wordt met kerstmis geassocieerd. Men denkt: Hee, een kerstboom. Het is kerstmis.

En bij kerstmis denken degenen die in de kerk komen aan het feit dat Christus is geboren.

Natuurlijk, een kerstboom is niet essentieel, maar een kerkgebouw is ook niet essentieel voor het christelijk geloof. Een orgel ook niet. Een predikant ook niet. Maar ze zijn allen functioneel: het kerkgebouw, het orgel, de predikant en ook de kerstboom.

Wie wordt er eigenlijk afgeleid door de kerstboom?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 19:47

Ik...

Terug naar “Archief”