TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 03 dec 2006 14:41

Mijn man en ik zijn allebei opgegroeid met tv in huis. Zelf hebben wij er ook één. We hebben echter onlangs besloten de tv voortaan boven te zetten (nee daar hebben we geen aansluiting).
Af en toe halen we m naar beneden als we iets echt persé willen zien wat dan ook nog es verantwoord is.

Met het kastje op zich is niks mee. Er is echter giga veel rotzooi op welke zender dan ook.
Doordat dat tie beneden stond zetten we m puur uit gemak vaak aan. Toen we van de zomer op vakantie waren hadden we geen tv en misten we ook niks. Dat was t moment dat we besloten dat we m thuis ook niet meer beneden wilden hebben. We keken teveel. En we merkten dat we daardoor ook minder tijd besteedden aan bijbelstudie/t lezen van een goed boek/goede gesprekken.

We laten een nieuw huis bouwen en hebben met de projectleider afgesproken dat ze qua bekabeling enzo er niet echt rekening mee hoeven te houden. Oftewel: boven geen aansluiting en beneden op een plekje waar de tv geen parmanente standplaats krijgt/kan krijgen.

We ervaren deze beslissingen nog steeds als zeer geweldig!

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 03 dec 2006 20:27

ook in de kerk waar mijn man opgegroeid is ( nu het hhk) hebben ze een eigen bieb en er werd wel degelijk beweerd dat als je naar de openbare bieb ging je met de verkeerde boeken thuis kwam (zelfs als je christelijke boeken meenam werd er voor het gevaar gewaarschuwd)

kort om je moest lid worden van de bieb van de kerk of niets lezen maar de openbare bieb was /is fout.

maar goed ik dacht dat God ons een stel hersens heeft gegeven om zelf na te denken en niet om te doen wat de ander goed/fout vind en alles wat we doen heeft consekwenties voor je zelf

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 03 dec 2006 20:34

rosalie83 schreef:
sela schreef:mensen die altijd al een tv hebben gehad gaan over het algemeen anders met een tv om dan iemand die alleen bij de buren kijkt. daarmee zal de 1 in dit topic vanuit die en de ander vanuit die visie spreken. en de ander ergens tussenin.

Weet je wat mij opvalt? Mensen die van huis uit geen tv gewend zijn gaan er vaak he-le-maal in op zodra ze ergens tv kunnen kijken of later zelf een tv hebben. En mensen die van huis uit tv hebben en gewoon geleerd hebben dat het normaal is om tv te hebben zolang je maar eerst in de gids kijkt wat er komt en dan een goede keuze maakt hebben dat niet.

Daar zit wel wat in, maar het is niet het hele verhaal. Er zijn ook genoeg mensen waarbij de TV de hele dag aanstaat en de kinderen daar ook mee opgroeien.
Natuurlijk is er een flinke groep mensen die met de gids bepalen wat ze kijken. Maar ik denk dat de groep die gaat zitten en zapt een stuk groter is.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 dec 2006 20:44

Liisje schreef:

maar goed ik dacht dat God ons een stel hersens heeft gegeven om zelf na te denken en niet om te doen wat de ander goed/fout vind en alles wat we doen heeft consekwenties voor je zelf

Probleem is dat we die hersens vooral gebruiken om onszelf zoveel mogelijk te plezieren, maar niet tot eer van God en heil van onze naaste.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 20:55

Omega schreef:Liisje schreef:

Probleem is dat we die hersens vooral gebruiken om onszelf zoveel mogelijk te plezieren, maar niet tot eer van God en heil van onze naaste.

Als dat zo is, is er allicht sprake van gevaar. Maar ik vraag me wel af in hoeverre deze stelling opgaat voor gelovigen. Want leert de Bijbel ons niet dat de Geest ons verandert zodat we ons leven steeds meer op Hem en zijn eer gaan richten? Als ik naar mezelf kijk weet ik dat ik me wel eens schuldig maak aan het eerste, maar dat de Geest het tweede wel in me werkt en het steeds meer plek krijgt. De vraag is dan denk ik hoe iemand met bepaalde dingen omgaat. De een zal bij TV snel de fout in gaan, de ander zal op een feest of in een cafe snel de fout in gaan en zo verschilt het heel erg per persoon. Die dingen waar je snel de fout in gaat moet je zeker uit de weg gaan, maar als iemand anders moeite heeft met iets hoef ik het daarom toch nog niet te laten als het niet tussen God en mij in staat en die naaste er geen last van heeft?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 dec 2006 21:51

Marnix schreef:

Die dingen waar je snel de fout in gaat moet je zeker uit de weg gaan, maar als iemand anders moeite heeft met iets hoef ik het daarom toch nog niet te laten als het niet tussen God en mij in staat en die naaste er geen last van heeft?

In principe heb je daarin natuurlijk gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd. Mijn ervaring is echter -als ik op mezelf zie en dat proef ik ook wel bij anderen- dat we graag naar onszelf toe redeneren. Eigenlijk willen we de wereld helemaal niet loslaten. Een beetje God en een beetje wereld is eigenlijk een combinatie die ons wel bevalt. Maar we hebben te maken met een jaloers God Die gesteld is op Zijn eer. Hij wil niet een beetje, maar ons helemaal.

Wij mensen zijn ongelooflijk zwak. Als ik aan het eind van de avond terugkijk dan moet ik belijden dat is alles verzondigd heb. Alles! Zonder genade zou het voor mij onmogelijk zijn om zalig te worden. Juist omdat ik weet wat mijn zwakke punten zijn, probeer ik bij die grens weg te blijven; een prachtige advies dat Koos de Jong ooit gaf. De tv is voor mij een grens waar ik beter niet in de buurt kan komen.

Bovendien: Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 22:04

Omega schreef:Marnix schreef:

Die dingen waar je snel de fout in gaat moet je zeker uit de weg gaan, maar als iemand anders moeite heeft met iets hoef ik het daarom toch nog niet te laten als het niet tussen God en mij in staat en die naaste er geen last van heeft?

In principe heb je daarin natuurlijk gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd. Mijn ervaring is echter -als ik op mezelf zie en dat proef ik ook wel bij anderen- dat we graag naar onszelf toe redeneren. Eigenlijk willen we de wereld helemaal niet loslaten. Een beetje God en een beetje wereld is eigenlijk een combinatie die ons wel bevalt. Maar we hebben te maken met een jaloers God Die gesteld is op Zijn eer. Hij wil niet een beetje, maar ons helemaal.

Wij mensen zijn ongelooflijk zwak. Als ik aan het eind van de avond terugkijk dan moet ik belijden dat is alles verzondigd heb. Alles! Zonder genade zou het voor mij onmogelijk zijn om zalig te worden. Juist omdat ik weet wat mijn zwakke punten zijn, probeer ik bij die grens weg te blijven; een prachtige advies dat Koos de Jong ooit gaf. De tv is voor mij een grens waar ik beter niet in de buurt kan komen.

Bovendien: Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is.

Okeej, ik vind het heel goed dat je dit doet hoor... en ook dat je anderen oproept om kritisch te kijken naar zichzelf, en er niet te makkelijk over te denken. Dat is alleen maar positief. Alleen blijven er dan denk ik zeker nog wel christenen met tv over :) Ik vind dat je hier goed mee omgaat, waar ik moeite mee heb is met mensen die alle christenen met tv gelijk afdoen als valse christenen ofzo, mensen die anderen die tv hebben gewoon veroordelen, ze hebben immers een tv en de tv is van de duivel. Aan zo'n zwart-wit denken heb ik een hekel, jou visie is een stuk genuanceerder en volgens mij idd goed. Maar ik doe mijn tv niet weg :) ;) Zolang dat niet tot een negatieve visie op mijn relatie met God leidt heb ik nergens moeite mee :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 14:16

Met TV is het net als met internet: het is niet het medium zelf, maar de gebruiker ervan die het tot een gevaar of juist tot iets zinvols maakt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 mar 2007 23:15

ik had toen ik thuis woonde geen tv omdat mijn ouders zwaar gereformeerd zijn, maar nu ik getrouwd ben heb ik wel tv(breedbeeld ;-))
ik zou hem echt niet wegdoen, ik vind het heerlijk om na een dag werken lekker te relaxe met een wijntje en tv kijken, op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor. enne kostbare genadetijd?? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 mar 2007 23:24

marcel081276 schreef:op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor

Dit zegt denk ik al genoeg.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 mar 2007 23:28

Sabra schreef:

kijk als jij geen jensen wil kijken moet je dat gewoon niet doen, simpel. maar reken het mij niet aan dat ik het wel doe.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2007 10:33

verschilt nogal per uitzending.... overigens vind ik het een waardeloos programma maar goed, ieder z'n meug. (of meuk)

Ach, je moet gewoon zorgen dat je genoeg andere dingen te doen hebt in je leven. Dan ga je echt niet zoveel voor de buis hangen. Want sport kijken is leuk, maar sporten is leuker. De natuur op je tv zien is leuk,maar er doorheen wandelen (of crossen met je mountainbike :P) is leuker. Naar leuke meiden kijken op tv is leuk, maar naar je vriendin toe is toch altijd leuker :)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mar 2007 10:42

Er zijn dingen die ik beslis niet kijk, andere dingen wel.
Ik heb aan mijn kinderen gemerkt dat ze alles keken wat los en vast was toen ze er net zelf over konden beschikken, maar dat er nu in eigen huis, bv. gekeken wordt naar Journaal, actualiteitenrubrieken en bv. de TV-makelaar, maar dat hij ook heel veel gewoon uit staat. Ze zijn er beide zeer kritisch over en veel vinden ze gewoon rommel.

Wat mijzelf betreft: journaal, actualiteitenrubrieken en ik ben verzot op de KRO-detectives.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 mar 2007 11:16

Sabra schreef:

Die reactie ook. Bah, wat kortzichtig.
pobody's nerfect

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 07 mar 2007 12:15

marcel081276 schreef:ik had toen ik thuis woonde geen tv omdat mijn ouders zwaar gereformeerd zijn, maar nu ik getrouwd ben heb ik wel tv(breedbeeld ;-))

Zwaar gereformeerd? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?
:wink:

ik zou hem echt niet wegdoen, ik vind het heerlijk om na een dag werken lekker te relaxe met een wijntje en tv kijken, op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor.

Wat is jouw uitgangspunt voor het stellen dat er nix mis mee is? Je hebt toch ergens een basis voor deze stelling, neem ik aan?

enne kostbare genadetijd?? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?

Lees je Bijbel, bidt elke dag dat je groeien mag...

- Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

genadetijd: Tijd om te geloven en te bekeren. Om God te dienen. Niet alleen als je daar zin in hebt, maar altijd.

Terug naar “Archief”