God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Voda

Berichtdoor Voda » 02 nov 2006 13:37

Jantjes schreef:....gaat er weldegelijk een plicht uit van ieder mens in de Verbondsbeschouwing...

Kun je uitleggen wat je hier bedoelt Jantjes ? En wat houdt dat "Verbondsbeschouwing" in ? Ik begrijp dit niet namelijk.. :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2006 14:38

klopt Jantjes. Zeggen dat geloven niet zonder verplichtingen is klopt.... hoewel het als het goed is wel een mogen wordt in plaats van een moeten. Denk aan Psalm 119 die je al eens aanhaalde, de wet moet niet iets zijn waar je je aan moet houden... maar wat je liefhebt en waar je graag naar wilt leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 nov 2006 19:27

Voda schreef:
Jantjes schreef:....gaat er weldegelijk een plicht uit van ieder mens in de Verbondsbeschouwing...

Kun je uitleggen wat je hier bedoelt Jantjes ? En wat houdt dat "Verbondsbeschouwing" in ? Ik begrijp dit niet namelijk.. :|

Het is niet zo dat God alleen een Verbond gesloten heeft met Abraham, Izak en Jacob: Jer 11:3-4 Zeg dan tot hen: Zo zegt de HEERE, de God Israels: Vervloekt zij de man, die niet hoort de woorden dezes verbonds. Dat Ik uw vaderen geboden heb, ten dage als Ik hen uit Egypteland, uit den ijzeroven, uitvoerde, zeggende: Zijt Mijner stem gehoorzaam, en doet dezelve, naar alles wat Ik ulieden gebiede; zo zult gij Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.

maar dat Verbond geld ook voor ons.

Heb 10:16-17 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden; En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.

Heb 10:22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.

Dit is een Verbondsbeschouwing.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 03 nov 2006 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 nov 2006 19:35

Marnix schreef:klopt Jantjes. Zeggen dat geloven niet zonder verplichtingen is klopt.... hoewel het als het goed is wel een mogen wordt in plaats van een moeten. Denk aan Psalm 119 die je al eens aanhaalde, de wet moet niet iets zijn waar je je aan moet houden... maar wat je liefhebt en waar je graag naar wilt leven.

Akkoord.
8>)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2006 20:27

Pfoe....Ik heb niet alles gelezen hier, dat was me net iets teveel, dus vergeef me als ik iets dubbel zeg, maar ik lees hier wel dat er door sommige ERG makkelijk over de bekering wordt gepraat.
Poesje werd aangevallen op haar post, doordat ze zei dat ze het moeilijk vond/vind om het Onze Vader te bidden, omdat ze zich afvraagd of ze Hem wel haar Vader kan noemen in het gebed, terwijl ze voelt dar ze geen Kind van Hem is. Ik voel dat net zo.
Ik ben eerder hier op Refoweb ook al eens aangevallen doordat ik zei dat ik geen Kind van Hem ben. Ik kreeg toen zelfs te horen dat (omdat ik er mee bezig was) WEL een Kind van Hem zou zijn, en dat ik dat moest geloven. Sinds dien ben ik erg gaan minderen om mee te posten hier op Refoweb, omdat ik me erg aangevallen voelde op mijn visie over een waarachtig Kind van Hem te zijn.
Het werd mij als het ware opgelegd dat ik gewoon moest geloven dat Hij ook voor mij had geleden aan het kruis. Wat geloven sommige hier dan eigenlijk erg makkelijk.
Er wordt in de Bijbel gesproken over het "aannemen" van God. Daar wordt hier op Refoweb ook veel over gesproken en dat is ook vaak tegen mij gezegd. Maar ik hoop dat jullie het verschil kennen tussen aannemen en pakken. Aannemen is met open handen ontvagen, grijpen is het pakken bij God vandaan, en dat is niet wat Hij bedoelde.
Tuurlijk is het niet zo dat je dan maar rustig moet wachten totdat je het krijgt, maar je moet vragen aan Hem of je het van Hem mag krijgen. God moet het doen, maar wij moeten erom smeken. En dat smeken gebeurd bij mij te weinig, ik verlang wel om een Kind van Hem te zijn, maar wil er geen dingen voor laten. Zo zitten wij eigenlijk allemaal in elkaar. God vraag zo weinig van ons, waar wij komen met zoveel excuses aan....

Om kort te gaan....Bekering is niet makkelijk, bekering is niet iets wat zomaar even plaatsvind, bekering is iets heel teers, iets waar je niet aan kan komen bij een ander, maar ook iets wat je dus de ander helemaal niet mag opleggen. Je kan niet zomaar zeggen; Jij bent bekeerd en als je dat niet geloofd, dan..... Er gaat zoveel aan de bekering vooraf!

Ik heb weleens de uitspraak gehoord van; "Met open ogen de hel inlopen" Het klinkt misschien erg hard, maar kdenk eerlijk gezegd wel dat het wel een uitspraak is om over na te denken.....
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 nov 2006 20:48

Dippie schreef:Pfoe....Ik heb niet alles gelezen hier, dat was me net iets teveel, dus vergeef me als ik iets dubbel zeg, maar ik lees hier wel dat er door sommige ERG makkelijk over de bekering wordt gepraat.
Poesje werd aangevallen op haar post, doordat ze zei dat ze het moeilijk vond/vind om het Onze Vader te bidden, omdat ze zich afvraagd of ze Hem wel haar Vader kan noemen in het gebed, terwijl ze voelt dar ze geen Kind van Hem is. Ik voel dat net zo.
Ik ben eerder hier op Refoweb ook al eens aangevallen doordat ik zei dat ik geen Kind van Hem ben. Ik kreeg toen zelfs te horen dat (omdat ik er mee bezig was) WEL een Kind van Hem zou zijn, en dat ik dat moest geloven. Sinds dien ben ik erg gaan minderen om mee te posten hier op Refoweb, omdat ik me erg aangevallen voelde op mijn visie over een waarachtig Kind van Hem te zijn.
Het werd mij als het ware opgelegd dat ik gewoon moest geloven dat Hij ook voor mij had geleden aan het kruis. Wat geloven sommige hier dan eigenlijk erg makkelijk.
Er wordt in de Bijbel gesproken over het "aannemen" van God. Daar wordt hier op Refoweb ook veel over gesproken en dat is ook vaak tegen mij gezegd. Maar ik hoop dat jullie het verschil kennen tussen aannemen en pakken. Aannemen is met open handen ontvagen, grijpen is het pakken bij God vandaan, en dat is niet wat Hij bedoelde.
Tuurlijk is het niet zo dat je dan maar rustig moet wachten totdat je het krijgt, maar je moet vragen aan Hem of je het van Hem mag krijgen. God moet het doen, maar wij moeten erom smeken. En dat smeken gebeurd bij mij te weinig, ik verlang wel om een Kind van Hem te zijn, maar wil er geen dingen voor laten. Zo zitten wij eigenlijk allemaal in elkaar. God vraag zo weinig van ons, waar wij komen met zoveel excuses aan....

Om kort te gaan....Bekering is niet makkelijk, bekering is niet iets wat zomaar even plaatsvind, bekering is iets heel teers, iets waar je niet aan kan komen bij een ander, maar ook iets wat je dus de ander helemaal niet mag opleggen. Je kan niet zomaar zeggen; Jij bent bekeerd en als je dat niet geloofd, dan..... Er gaat zoveel aan de bekering vooraf!

Ik heb weleens de uitspraak gehoord van; "Met open ogen de hel inlopen" Het klinkt misschien erg hard, maar kdenk eerlijk gezegd wel dat het wel een uitspraak is om over na te denken.....

Hier ben ik het helemaal mee eens!! :D

André

Berichtdoor André » 03 nov 2006 21:32

Dippie schreef:Ik heb weleens de uitspraak gehoord van; "Met open ogen de hel inlopen" Het klinkt misschien erg hard, maar kdenk eerlijk gezegd wel dat het wel een uitspraak is om over na te denken.....
Ik denk dat je daar niet over na hoeft te denken, het is niet Bijbels te onderbouwen m.i.

Maargoed, je kunt dus wel met open ogen de hel inlopen, maar niet je handen ophouden en met open ogen te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven, zodat wij door zijn dood kunnen leven?
Wat zou makkelijker zijn, weet jij het Dippie?
(Ik heb ook niet alles gelezen overigens)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2006 21:40

André schreef:
Dippie schreef:Ik heb weleens de uitspraak gehoord van; "Met open ogen de hel inlopen" Het klinkt misschien erg hard, maar kdenk eerlijk gezegd wel dat het wel een uitspraak is om over na te denken.....
Ik denk dat je daar niet over na hoeft te denken, het is niet Bijbels te onderbouwen m.i.

Maargoed, je kunt dus wel met open ogen de hel inlopen, maar niet je handen ophouden en met open ogen te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven, zodat wij door zijn dood kunnen leven?

Tis denk ik allebei even makkelijk en even verkeerd. Door alleen mijn handen op te houden, heb ik het Geloof nog niet ontvangen. Er moet wat in mijn handen gegeven worden, zolang dat er niet is, heb ik geen WAAR geloof.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 03 nov 2006 21:48

Dippie schreef:
André schreef:

Tis denk ik allebei even makkelijk en even verkeerd. Door alleen mijn handen op te houden, heb ik het Geloof nog niet ontvangen. Er moet wat in mijn handen gegeven worden, zolang dat er niet is, heb ik geen WAAR geloof.
Daarin verschillen wij van mening, ik geloof dat geloven alleen waar kan zijn en niet onwaar.
En ik geloof dat als jij je hand ophoud je het geloof kunt krijgen, je kunt er m.i. zelf niets aan toevoegen, simpel je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij voor onze zonden heeft geleden.
Ik zie ook niet hoe wij tot een gelijkend inzicht kunnen komen, jij wel?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2006 22:27

André schreef:
Dippie schreef:
André schreef:

Daarin verschillen wij van mening, ik geloof dat geloven alleen waar kan zijn en niet onwaar.
En ik geloof dat als jij je hand ophoud je het geloof kunt krijgen, je kunt er m.i. zelf niets aan toevoegen, simpel je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij voor onze zonden heeft geleden.
Ik zie ook niet hoe wij tot een gelijkend inzicht kunnen komen, jij wel?

Deels ben ik het met je eens, deels niet.

1) Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is
2) Ik geloof dat Hij heeft geleden voor de zonden van ZIJN Volk (de uitverkorenen), dus niet dat Hij geleden heeft voor mijn zonden. Als Hij wel heeft geleden voor mijn zonden, betekent dat dus ik Zijn Kind mag zijn....En dat is niet zo...
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 nov 2006 22:39

Ik geloof dat Hij heeft geleden voor de zonden van ZIJN Volk (de uitverkorenen), dus niet dat Hij geleden heeft voor mijn zonden. Als Hij wel heeft geleden voor mijn zonden, betekent dat dus ik Zijn Kind mag zijn....En dat is niet zo...
Je bent er dus van overtuigd dat je niet uitverkoren bent? Waarom werk je in vredesnaam met dingen die verborgen liggen in de raad des Heeren? Als je écht geloofd wat je nu schrijft begrijp ik niet waarom je nog in de kerk zit.

Het is een verloren zaak, eens verdoemd altijd verdoemd, alleen geloof ik niet dat je kunt weten dat je uitverkoren bent (tenzij je tot geloof bent gekomen). God is gestorven voor zijn volk, wat is zijn volk?

Zijn dat niet de mensen die geloven? Geloof.. en je zúlt zalig worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 03 nov 2006 23:04

Om kort te gaan....Bekering is niet makkelijk, bekering is niet iets wat zomaar even plaatsvind, bekering is iets heel teers, iets waar je niet aan kan komen bij een ander, maar ook iets wat je dus de ander helemaal niet mag opleggen.

Ik vind dat je het een ander ook niet af mag nemen door te beweren dat die er maar veel te lichtvaardig over denkt en dat het dus geen WAAR geloof is... Bij degenen die dat namelijk wel geloven is daar precies datzelfde tere proces aan vooraf gegaan.

Ik geloof dat Hij heeft geleden voor de zonden van ZIJN Volk (de uitverkorenen), dus niet dat Hij geleden heeft voor mijn zonden. Als Hij wel heeft geleden voor mijn zonden, betekent dat dus ik Zijn Kind mag zijn....En dat is niet zo...

bedoel je nou: ik ben Zijn kind niet, dus Hij heeft niet geleden voor mijn zonden?

door wie?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 04 nov 2006 13:27

in zondag 15 staat dat Jezus de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijk geslacht gedragen heeft.
dus alle mensen.
worden dan alle mensen zalig? nee das zondag 7, alleen degenen die hem door een waar geloof aannemen.
dat zijn de mensen die door God wedergeboren worden.
want er zal toch een scheiding gemaakt worden tussen bekeerden en onbekeerden.
dan zal het wel openbaar komen of je het ware geloof bezat.
maar dan is je genadetijd wel voorbij en Jezus is daar rechter en geen middelaar meer. :?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 04 nov 2006 14:37

Marnix, ik zal je vraag eens beantwoorden.. :)

Marnix schreef:Hoe wisten mensen in de Bijbel dat ze echt geloofden, dat ze het zaligmakend geloof hadden? Was dat door een of andere ervaring, een gevoel, een openbaring? En hoe weet jij het als je het hebt. Dan ben je opeens van alle twijfel af? Dan weet je het gewoon opeens zeker? Hoe? Ik herken vanuit mijn bekering niet dat ik opeens wist: Ik heb het. Goed om daar over na te denken lijkt mij. Heb je ideeen?

Die kregen een teken van God. Voorbeelden daarvan in de Bijbel zijn: Paulus, Stefanus, en Abraham. Maar ook als ik de geschiedenis van de verloren zoon lees, word me dat duidelijk. God laat je weten, dat Hij je heeft aangenomen als Zijn kind. Of je dan van alle twijfels af bent? In de Bijbel lees je niet dat de bekeerde mens nog twijfels heeft. Dus, ik zou kunnen zeggen: Je bent dan van alle twijfels af. Maar ik zeg dat niet zomaar. En toch geloof ik, dat God je dé zekerheid geeft..!

Dippie, ik ben het eens met wat je hier zegt. Wij denken heel vaak hetzelfde, en dat merk ik nu ook weer. Maar met één stukje ben ik het niet eens. Dit gedeelte:

Met dit stukje doe je alsof je van God al weet dat Hij je niet uitverkoren heeft. Je kan niet zeggen dat je niet bij de uitverkorenen hoort. Want, stel dat God je wel uitverkoren heeft..dan lieg je hier. Ik zou het zelf anders zeggen, bijv: Ik ben Zijn kind (nog) niet, en misschien word ik dat ook wel niet...

Goofy..ik ben het met je eens.. :)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 nov 2006 15:41

Poesje schreef:
Die kregen een teken van God. Voorbeelden daarvan in de Bijbel zijn: Paulus, Stefanus, en Abraham. Maar ook als ik de geschiedenis van de verloren zoon lees, word me dat duidelijk. God laat je weten, dat Hij je heeft aangenomen als Zijn kind. Of je dan van alle twijfels af bent? In de Bijbel lees je niet dat de bekeerde mens nog twijfels heeft. Dus, ik zou kunnen zeggen: Je bent dan van alle twijfels af. Maar ik zeg dat niet zomaar. En toch geloof ik, dat God je dé zekerheid geeft..!

als je op een teken moet wachten (waar staat dat in de Bijbel??) dan kan je bedrogen uitkomen!
Je/ wij hebben GODS WOORD! daarin spreekt Hij tot ons! en dat er mensen zijn die een openbaring krijgen, oké, dat kán wel maar dat is niet de 'standaard procedure' om het even zo uit te drukken.
weet je wat de Heere Jezus tegen Thomas zei?
Joh.20:29
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”