Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 14:16

Optimatus schreef:Ik vraag me af of je er goed aan doet, iemand zomaar uit z'n eigen gezin weg te plukken. Is adoptie op afstand niet veel zinvoller?

Eigen gezin?
Adoptiekinderen die hierheen komen hebben geen gezin meer!
Die zaten in de een tehuis omdat ouders/moeder hem/haar te vondeling hebben gelegd.
Of omdat hij/zij een hazelip of andere handicap had.
Etc.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 09 nov 2006 14:30

Optimatus schreef:Ik vraag me af of je er goed aan doet, iemand zomaar uit z'n eigen gezin weg te plukken. Is adoptie op afstand niet veel zinvoller?

doel je hier op pleegzorg binnen Nederland? Of op adoptie?

volgens mij worden er geen kinderen zomaar uit hun gezin weggeplukt.... Of er is geen gezin of er is geen opvoeding en liefde mogelijk binnen dat gezin.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2006 14:50

Dat gebeurt in principe ook niet bij adoptie. Adoptie is officieel pas een optie als duidelijk is dat een kind niet door naaste familieleden kan worden opgevangen en er ook in het land van herkomst geen geschikt pleeg- of adoptiegezin is.

Het 'zomaar wegplukken' van kinderen uit gezinnen is niet aan de orde. Althans, niet wanneer je langs legale weg handelt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 nov 2006 17:37

ik zou naast eigen kinderen een stuk of wat financiele adopties willen doen, zodat ze ook in hun land kunnen blijven leven en binnen hun cultuur!!

dit punt weegt bij mij heel zwaar!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 nov 2006 09:38

paprikameisje2 schreef:ik zou naast eigen kinderen een stuk of wat financiele adopties willen doen, zodat ze ook in hun land kunnen blijven leven en binnen hun cultuur!!

dit punt weegt bij mij heel zwaar!!

Dat is ook supergaaf!
Zo'n kindje woont lekker bij zijn eigen ouders, wordt ondersteund, krijgt eten, drinken, onderwijs, medische hulp. En jij krijg af en toe een brief van hem/haar en je kunt hem/haar zelf ook schrijven en dingetjes opsturen zoals stickers en zo. Gewoon gaaf! Voelt toch een beetje als je eigen kindje, alleen dan ver weg ;)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 nov 2006 09:48

Je kunt financiële adoptie niet vergelijken met 'echte' adoptie, vind ik.

In het geval van financiële adoptie leven de ondersteunde kinderen doorgaans gewoon in een gezin. Een arm gezin weliswaar, maar toch. Ze gaan naar school, krijgen te eten, hebben het al-met-al nog betrekkelijk goed.

Dat is bij adoptiekinderen per definitie niet het geval. Verstoten door familie, te vondeling gelegd, wegkwijnend in tehuizen, levend in onmogelijke situaties. Als dat hun 'cultuur' is, vind ik dat geen argument om ze maar te laten zitten. Me dunkt ook dat de urgentie daar wel iets groter is.
Maar goed, dat neemt natuurlijk niet weg dat je met financiële adoptie ook hele goede dingen kunt doen. Het is alleen iets van een totaal andere orde en het heeft i.t.t. tot adoptie geen enkele impact voor jezelf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2006 10:03

Er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar neem nou China: daar is een semi-legale export van kinderen (vooral meisjes, de jochies kunnen blijven) als gevolg van het één-kind-beleid. Daar wens ik dus niet aan mee te werken, met als onbedoeld bijeffect de ellende in tehuizen en kinderen die bij het vuilnis worden gezet...

Een diabolisch dillemma eigenlijk.

Toch, en zeker gezien mijn affiniteit met Afrika, voel ik meer voor financiële adoptie. Zo blijft een kind in "eigen land" en kan daar op termijn iets voor gaan betekenen - zo voorkom je brain drain en allerlei lastige omstandigheden in Nederland (ik denk aan een vorm van heimwee, maar ook aan racisme).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 nov 2006 11:11

Je gaat echter voorbij aan het feit dat adoptiekinderen per definitie kansloos zijn, terwijl dat bij financiële adoptie in veel mindere mate het geval is.

Ik bedoel: iedereen is natuurlijk vrij om daarin een eigen keuze te maken, maar in mijn beleving kloppen de argumenten die je gebruikt om je keuze te onderbouwen niet. Simpelweg omdat adoptie en financiële adoptie niet met elkaar te vergelijken zijn (zie boven).

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 nov 2006 13:00

Optimatus schreef:Er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar neem nou China: daar is een semi-legale export van kinderen (vooral meisjes, de jochies kunnen blijven) als gevolg van het één-kind-beleid. Daar wens ik dus niet aan mee te werken, met als onbedoeld bijeffect de ellende in tehuizen en kinderen die bij het vuilnis worden gezet...

Een diabolisch dillemma eigenlijk.

Toch, en zeker gezien mijn affiniteit met Afrika, voel ik meer voor financiële adoptie. Zo blijft een kind in "eigen land" en kan daar op termijn iets voor gaan betekenen - zo voorkom je brain drain en allerlei lastige omstandigheden in Nederland (ik denk aan een vorm van heimwee, maar ook aan racisme).

Niet alleen in Afrika kun je kinderen financieel adopteren. Zoals je ook kinderen kunt adopteren uit andere landen dan China.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2006 13:59

Ben het ten dele met jullie eens, maar ik probeer in deze toch enige voorzichtigheid te betrachten. Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor Afrika. Het is het armste continent en ik voel me dan toch enigszins betrokken genoeg om een druppel bij te dragen. De vraag alleen: hoe. Met het naar Nederland halen van kinderen is eigenlijk alleen het kind enigszins geholpen, maar niet een gemeenschap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 nov 2006 14:00

Dat is waar. Voor elk van de opties is genoeg te zeggen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 nov 2006 22:56

Vriendje van mijn zoon is ge-adopteerd uit Afrika. Hij was al wat ouder toen hij met zijn zusje naar Nederland kwam. Weet nog heel veel van Afrika. Ik kreeg het idee van hem dat hij terug zou willen. Dat is moeilijk! Het is nu nog een kind, maar toch, de dingen die hij zei, zetten me wel aan het denken.

Van het weekend hoorde ik van een stel dat bezig is met adoptie dat aan hun een kindje is toegewezen. Een meisje, idd uit China. Wat prachtig om de blijdschap bij hun te zien. Na zovele jaren wachten........ het deed me echt wat. Heb al foto's gezien van de kleine meid!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 09:27

Zeker als kinderen wat ouder zijn als ze hier komen en ze nog dingen weten uit hun geboorteland hebben ze eerder het gevoel eens terug te willen. Maar ja, ik geloof niet dat dat raar is, of fout. Als je als adoptieouders daar goed mee omgaat, ik hoorde van een gezin die met z'n allen naar het geboorteland geweest zijn, echt mooi!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 09:00

Is er nog iemand die iets te vertellen heeft over adoptie? Ervaringen, nieuwtjes, etc?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 10 jan 2007 09:12

Als je je email adres pb't dan zoek ik mijn scriptie nog wel ff op. Kun je vooral je voordeel doen met de literatuurlijst :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”