Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 23 okt 2006 17:29

Gershwin schreef:@ Airke: ik wilde geen namen noemen, maar vermoed dat Ri@nne, om precies te zijn, bij Eleos in Zeeland langs geweest is, en die afdeling staat zacht gezegd niet heel goed bekend.

Ik ben nog nergens langs geweest, dat ik het probleem. maar goed dat ik weet dat eleos in zeeland niet goed bekend staat, waarom eigenlijk niet?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 17:35

Eh... dat weet ik ook alleen maar van een paar losse verhalen (waaronder mijn moeder ;) ). Ik denk dat ze misschien te weinig competente mensen in huis hebben, ofzo. En misschien heb ik per ongeluk de goede verhalen gemist, dat kan ook nog.

In elk geval: hulp zoeken bij een depressie is wel slim :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 29 okt 2006 18:19

Ik heb sowieso nog nooit echt positieve berichten gehoord over Eleos. Misschien dat sommige mensen er wel goede ervaring mee hebben.... Feit is gewoon dat als het niet klikt/niet helpt je dat 'gewoon' moet zeggen en desnoods iets anders moet zoeken. Maar goed, het is wel heel vervelend als je weer weg moet omdat het niet helpt. Hulp krijgen is niet zozeer een drempel, hulp zoeken wel (volgens mij).

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 29 okt 2006 18:25

De verhalen over Eleos zijn heel erg verschillend, ik denk dat het heel erg ligt aan je behandelaar. En de dingen eromheen moeten ook wel goed lopen, het opzetten van je behandelplan, de bespreking van je casus in het team enz. en volgens mij ligt daar een van de problemen van Eleos. En 't is beroerd dat je daar als client de dupe van wordt.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 okt 2006 12:34

mini schreef:Ik heb sowieso nog nooit echt positieve berichten gehoord over Eleos.
Ik wel gelukkig. d:)b
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 30 okt 2006 13:58

windekind schreef:
mini schreef:Ik heb sowieso nog nooit echt positieve berichten gehoord over Eleos.
Ik wel gelukkig. d:)b

Ik ook. :wink:

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 30 okt 2006 18:01

mooi :) toch mensen die er wel goede ervaringen mee hebben, wel fijn dat je dat ook even wilt delen. Zeker ook voor mensen die daar momenteel hulp zoeken. Het zal idd zo zijn zoals Saskia zegt.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2006 18:09

Elke hulpverlening, christelijk of niet, kan goed zijn en kan heel verkeerd uitvallen. Dat heeft vaak niet met de organisatie op zich te maken, maar alles met de vraag of het tussen jou en een behandelaar klikt. Dat is nl. absoluut noodzakelijk: het moet zeer beslist klikken, anders komt er niks van terecht.
Het enige dat dan verkeerd kan gaan binnen een organisatie is, wanneer men het 'niet-klikken tussen cliënt en behandelaar' niet accepteert.
In dat geval moet je op zoek naar iemand anders binnen een andere instantie (of naar een zelfstandig behandelaar), want het gaat om jou en niet om die instantie...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 18:10

Maar is het niet zo dat er ook een hoop mis kan gaan door bureaucratie?

Mijn moeder heeft ook minder-prettige ervaringen bij Eleos, mijn broertje wel weer betere. Ik ben er nooit geweest, ik zit gewon bij de GGZ en daar is alles wel goed geregeld.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 okt 2006 18:12

Waarom moet het klikken met je behandelaar? Die man/vrouw doet gewoon z'n werk, en je komt in zekere zin voor een zakelijke relatie.

Ik zeg niet dat dat de beste manier is, maar evengoed mogelijk en m.i. niet slechter (mits het geaccepteerd wordt) dan een goede klik-relatie, of hoe je dat ook noemen wilt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2006 18:16

Hm, het gaat toch wel iets verder dan een zakelijke relatie? Cliënten moeten zich wel op hun gemak voelen, het gevoel hebben dat ze de ander kunnen vertrouwen. Anders is er een redelijke kans dat de behandeling niet zal slagen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 18:22

windekind schreef:Waarom moet het klikken met je behandelaar? Die man/vrouw doet gewoon z'n werk, en je komt in zekere zin voor een zakelijke relatie.

Ik zeg niet dat dat de beste manier is, maar evengoed mogelijk en m.i. niet slechter (mits het geaccepteerd wordt) dan een goede klik-relatie, of hoe je dat ook noemen wilt.
:roll: :roll:

Sorry hoor, maar ik ga toch echt niet mijn hele hebben en houden bij iemand op tafel leggen die me maar half begrijpt ofzo.

Of zoals iemand van de GGZ die met mijn moeder praat in een 4-gesprek zei over huishoudelijke klusjes: Je bent toch een grote meid, dan kun je best wat doen.. Dan kan ik die iemand wel schieten en laat ik echt niets meer los hoor. (Ze had wel gelijk overigens :wink: )

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 okt 2006 20:20

L'être extraterrestre schreef:
windekind schreef:Waarom moet het klikken met je behandelaar? Die man/vrouw doet gewoon z'n werk, en je komt in zekere zin voor een zakelijke relatie.

:roll: :roll:

Sorry hoor, maar ik ga toch echt niet mijn hele hebben en houden bij iemand op tafel leggen die me maar half begrijpt ofzo.

Of zoals iemand van de GGZ die met mijn moeder praat in een 4-gesprek zei over huishoudelijke klusjes: Je bent toch een grote meid, dan kun je best wat doen.. Dan kan ik die iemand wel schieten en laat ik echt niets meer los hoor. (Ze had wel gelijk overigens :wink: )
Voor mensen die erg last hebben van gevoelens van achterdocht bijvoorbeeld, is het fijn te weten dat de behandelaar zijn geld verdient door te praten met hun, en dat hij daar verder niet persoonlijk door geraakt wordt ofzo.
En verder is het bij mensen met wie je je verder niet zo erg verbonden voelt ook makkelijker om eerlijk te zijn, kritiek te hebben en te aanvaarden, etc.

En als je het gevoel dat je iemand kunt vertrouwen is dat toch wat anders dan dat je een klik hebt? Een klik heeft te maken met herkenning, vertrouwen meer met goodwill denk ik. Dat hoeft niet samen te gaan.

André

Berichtdoor André » 30 okt 2006 20:26

L'être extraterrestre schreef:Sorry hoor, maar ik ga toch echt niet mijn hele hebben en houden bij iemand op tafel leggen die me maar half begrijpt ofzo.
Het is overigens een veel gehoorde uitspraak van clienten: ze begrijpen mij toch niet....
Oké, dus als een behandelaar(ster) te dicht bij de waarheid komt, stop jij met praten, zou je daar veel mee bereiken denk je?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 20:27

Dat weet ik ook wel, en ik zie het ook nog wel, maar nog steeds ben ik niet van plan te praten met iemand waar ik bij binnen kom en gelijk weer weg wil rennen.

Terug naar “Archief”