Raido schreef:De oorzaak is juist het loslaten van de regels overeenkomst Het Verbond waarvan de evenwicht te vinden is in wet en Evangelie.
Ah en dat zijn:
Zing Psalmberijming 1773; alleen op de niet-ritmische manier al het andere is de Heere uw God een gruwel.
Lees de Statenvertaling; het liefst in gothische letters al het andere is de Heere uw God een gruwel.
Vrouwen draagt rokken, waarvan de zoom de grond net niet raakt, doet gij anders dan zijt gij uw man een oneer en de Heere uw God een gruwel.
Vrouwen draagt in Gods huis een hoofddeksel formaat zeeschuit; doet gij dit niet dan zijt gij den Heere uw God een gruwel. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer 'regels overenkomstig Het Verbond waarvan het evenwicht te vinden is in wet en Evangelie'. We hebben het hier niet over dingen uit de Bijbel maar dingen die in een bepaalde traditie staan en mensen weldegelijk doet besluiten naar een andere kerk; of niet meer naar een kerk te doen gaan (het eerste is nog erger dan het andere). Een reden voor mij om van mijn kerk te gaan is onderandere het taalgebruik, de stilzittende vroomheid en het sektarische wereldbeeld.
Je werkt op mijn lachspieren Raido,
Jij noemt enkele zaken (niet-ritmische zingen, hoed/rok van de vrouw enz.) waarvan jij vind, dat zijn menselijke inzettingen of regeltjes en klinkklare nonsens. Persoonlijk laat ik al deze zaken zoals ze zijn en als iemand vind te doen overeenkomstig iets, moed hij/zij dat doen. Je moed wel rekening houden dat er een geschiedenis achter ons is die onmogelijk kan worden overgeslagen en waaruit iets is ontstaan en veelal op grond van. Inderdaad kan dat traditie zijn. let niet te veel op het uiterlijke maar veelmeer op het innerlijke hoewel, waar iemands hart van vol is, loopt zijn mond over, of spreekt daarmee in zijn uiterlijke. Col 3:12-13 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid; Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.
Als dat (zoals je noemt en hierboven in de eerste alinea kort aangehaald) de rede is om van kerk te veranderde, is dat geen goede grond, want die komt voor uit het tegenovergesteld wat ik hier boven aanhaalt uit Colossenzen.
Als ik zeg dat regels zijn en betekenen overeenkomst ‘Het Verbond’ waarvan een weerspiegeling in wet en Evangelie zijn, kan ik dat het beste weergeven zoals ik het ook mijn kleine kinderen leer.
Opent uwen mond;
Eist van mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.