Alcohol drinken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 22:49

Gerdien B. schreef:als je niet meer zonder kunt en zodra je niet meer drinkt afkick verschijnselen krijgt ;)

Dat lijkt me een goede omschrijving ja. Aantallen zeggen wat dit betreft denk ik niet zo heel veel. Soms drink ik 6 dagen niets, en dan heb ik er ook helemaal geen behoefte aan, terwijl ik andere keren weer dagen achter elkaar een paar alcoholische consumpties naar binnen werk.

Dus verslaafd zal ik wel niet zijn. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 22:57

Dus verslaafd zal ik wel niet zijn. Smile

Als je niet weet of je verslaafd bent, dan zul je het überhaubt niet zijn ws. :P

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 23:00

Smurffie schreef:

Als je niet weet of je verslaafd bent, dan zul je het überhaubt niet zijn ws. :P

sommige mensen zijn er aan verslaafd en denken dat ze alles nog onder controle hebben en zonder kunnen als het moet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 23:07

Gerdien B. schreef:
Smurffie schreef:

sommige mensen zijn er aan verslaafd en denken dat ze alles nog onder controle hebben en zonder kunnen als het moet.

Ow, maar ze weten het écht wel dat ze verslaafd zijn, alleen ontkennen ze het.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 23:08

Smurffie schreef:
Gerdien B. schreef:
Smurffie schreef:

Ow, maar ze weten het écht wel dat ze verslaafd zijn, alleen ontkennen ze het.

zodra iemand er achter komt dat hij/zij verslaafd is, dan moet er dus een tijd er voor zijn geweest zonder dat hij /zij het wist terwijl die persoon het al wel was ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 23:12

Gerdien B. schreef:
Smurffie schreef:

Ach, ik onthou me niet alleen als het moet van drank en krijg geen afkickverschijnselen, dus dat zal wel loslopen. :wink:

topkok

Berichtdoor topkok » 24 mei 2006 23:20

wat zijn die afkickverschijnselen dan?? ik werk wel in de horeca waar alle drank voor het 'grijpen' is. als jij 1 of 2 baco wil na het werk of 1 of 2 biertjes dan kan dat gewoon. Dat is dan meestal na mijn werk en dan drink ik 'altijd' nog ff wat met collega's en dan zeker meestal alchohol rond de 2 3 biertjes. Nu was ik gisteren thuis. en dan hebik ik zoiets rond 10 uur ik lust wel een biertje?? ben je dan verslaafd?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 23:22

laat maar is paar dagen achter wege om alcohol te drinken. Let dan op de drang die je hebt naar alcohol en on let dan op andere afkick verschijnselen.

topkok

Berichtdoor topkok » 24 mei 2006 23:24

wat zijn die afkick verschijnselen dan heb je daar voorbeelden van?? dan word het iets concreter

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 23:38

topkok schreef:wat zijn die afkickverschijnselen dan?? ik werk wel in de horeca waar alle drank voor het 'grijpen' is. als jij 1 of 2 baco wil na het werk of 1 of 2 biertjes dan kan dat gewoon. Dat is dan meestal na mijn werk en dan drink ik 'altijd' nog ff wat met collega's en dan zeker meestal alchohol rond de 2 3 biertjes. Nu was ik gisteren thuis. en dan hebik ik zoiets rond 10 uur ik lust wel een biertje?? ben je dan verslaafd?
Dat kun je worden als je jou regelmaat dagelijks hanteert.
Er zit ook nog een groep tussen niet drinken en verslaafd zijn.
Deze wordt ook wel omschreven als probleemdrinker(ster)
En je hebt natuurlijk nog de alcoholist(e)

Wanneer kun je spreken van alcoholverslaving? Hoe stel je dat vast?
Bepalen of iemand verslaafd is, gebeurt aan de hand van verschillende definities o.a. van Jellinek, van de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie) en die van de DSM IV (Diagnostical Statistical Manual vierde editie). Volgens de DSM kun je spreken van afhankelijkheid wanneer drie van onderstaande criteria optreden.
1. Vaker en meer gebruiken dan je van plan bent.
2. Mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden.
3. Veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik.
4. Gebruiken ondanks het feit dat je belangrijke dingen moet doen. Beperking van hobby's, sociale activiteiten of zelfs werk.
5. Voortdurend gebruik, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
6. Tolerantie (= meer nodig hebben om effect nog te voelen)
7. Het optreden van onthoudingsverschijnselen bij stoppen.

Wat is het verschil tussen een probleemdrinker en een alcoholist?
Een probleemdrinker, is iemand die veel drinkt en allerlei problemen heeft die met het drinken te maken hebben. Dit kunnen gezondheidsklachten of problemen met relaties of werk zijn. Verder kunnen er problemen ontstaan door verkeersongelukken of door geweld- en agressiedelicten. Ook kunnen er verslavingsproblemen optreden.
Vaak heeft iemand met alcoholproblemen zoveel problemen dat door de omgeving gezegd wordt: logisch dat de man drinkt, hij heeft het ook zo moeilijk. Vergeten wordt dan, dat veel problemen door het drinken zijn ontstaan. De Jellinek heeft eens een campagne gevoerd met de slogan:

'Drink je omdat je het moeilijk hebt of heb je het moeilijk omdat je drinkt?'.

Deze slogan maakte duidelijk dat problemen ook vaak door het alcoholgebruik ontstaan.
Een alcoholist is iemand die aan drie van de onderstaande 9 criteria voldoet:

- ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
- vaker en meer gebruiken dan je van plan bent
- last hebben van onthoudingsverschijnselen
- gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen
- mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden
- veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik
- gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen
- beperking van hobby's, activiteiten of zelfs werk
- voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.

Een probleem drinker hoeft nog geen alcoholist te zijn. Maar vaak zit hij er niet ver vanaf. Een alcoholist is per definitie ook een probleemdrinker. Hij drinkt veel en heeft op zijn minst een verslavingsprobleem.

Hoe raak je verslaafd? Hoe wordt iemand alcoholist?

Verslaafd raken gebeurt niet van de ene dag op de andere. Verslaafd raken begint meestal met het steeds weer opnieuw willen ervaren van het effect van alcohol. Doordat je dit steeds weer wilt, went je lichaam aan alcohol. Hierdoor heb je steeds meer alcohol nodig. Na verloop van tijd ontstaan als gevolg van het alcoholgebruik allerlei problemen. Problemen die weer weggedronken worden. Hierdoor komt de drinker in een spiraal naar beneden terecht.

Bron: http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/subject.php?id=1

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 27 mei 2006 18:45

topkok schreef:wat zijn die afkickverschijnselen dan?? ik werk wel in de horeca waar alle drank voor het 'grijpen' is. als jij 1 of 2 baco wil na het werk of 1 of 2 biertjes dan kan dat gewoon. Dat is dan meestal na mijn werk en dan drink ik 'altijd' nog ff wat met collega's en dan zeker meestal alchohol rond de 2 3 biertjes. Nu was ik gisteren thuis. en dan hebik ik zoiets rond 10 uur ik lust wel een biertje?? ben je dan verslaafd?

Ik denk dat jij meer een gewoonte drinker bent... Je hoeft niet meteen verslaafd te zijn als je verlangt naar een koud biertje. Want ik verlang na een avondje werken ook wel eens naar een biertje

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 27 mei 2006 19:44

hermanmulder schreef:Je hoeft niet meteen verslaafd te zijn als je verlangt naar een koud biertje
Gelukkig niet idd, anders kon ik mezelf ook wel betitelen als verslaafd. En ik denk velen met mij.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 20 jun 2006 13:27

Nou en of, dan zou volgens mij de halve mannenwereld verslaafd zijn! :D 8)
What a wonderfull girl!!

topkok

Berichtdoor topkok » 10 jul 2006 22:32

wow ik word echt een goede onthouder ik heb al gewoon vanaf 22 juni 23:00 niks gebruikt ook geen peuk ofzo ik heb er eig ook helemaal geen zin in, maar soms toch wel een beetje als ik langs zo'n gezellig kroeg loop hier in engeland lekker koud biertje maar is helaas niet toegestaan komt goed!!

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 11 jul 2006 09:05

topkok schreef:wow ik word echt een goede onthouder ik heb al gewoon vanaf 22 juni 23:00 niks gebruikt ook geen peuk ofzo ik heb er eig ook helemaal geen zin in,

Ga zo door mijn zoon!

topkok schreef: maar is helaas niet toegestaan komt goed!!

Hoezo, niet toegestaan? Heb je jezelf een verbod opgelegd?
What a wonderfull girl!!

Terug naar “Archief”