topkok schreef:wat zijn die afkickverschijnselen dan?? ik werk wel in de horeca waar alle drank voor het 'grijpen' is. als jij 1 of 2 baco wil na het werk of 1 of 2 biertjes dan kan dat gewoon. Dat is dan meestal na mijn werk en dan drink ik 'altijd' nog ff wat met collega's en dan zeker meestal alchohol rond de 2 3 biertjes. Nu was ik gisteren thuis. en dan hebik ik zoiets rond 10 uur ik lust wel een biertje?? ben je dan verslaafd?
Dat kun je worden als je jou regelmaat dagelijks hanteert.
Er zit ook nog een groep tussen niet drinken en verslaafd zijn.
Deze wordt ook wel omschreven als probleemdrinker(ster)
En je hebt natuurlijk nog de alcoholist(e)
Wanneer kun je spreken van alcoholverslaving? Hoe stel je dat vast?
Bepalen of iemand verslaafd is, gebeurt aan de hand van verschillende definities o.a. van Jellinek, van de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie) en die van de DSM IV (Diagnostical Statistical Manual vierde editie). Volgens de DSM kun je spreken van afhankelijkheid wanneer drie van onderstaande criteria optreden.
1. Vaker en meer gebruiken dan je van plan bent.
2. Mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden.
3. Veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik.
4. Gebruiken ondanks het feit dat je belangrijke dingen moet doen. Beperking van hobby's, sociale activiteiten of zelfs werk.
5. Voortdurend gebruik, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
6. Tolerantie (= meer nodig hebben om effect nog te voelen)
7. Het optreden van onthoudingsverschijnselen bij stoppen.
Wat is het verschil tussen een probleemdrinker en een alcoholist?
Een probleemdrinker, is iemand die veel drinkt en allerlei problemen heeft die met het drinken te maken hebben. Dit kunnen gezondheidsklachten of problemen met relaties of werk zijn. Verder kunnen er problemen ontstaan door verkeersongelukken of door geweld- en agressiedelicten. Ook kunnen er verslavingsproblemen optreden.
Vaak heeft iemand met alcoholproblemen zoveel problemen dat door de omgeving gezegd wordt: logisch dat de man drinkt, hij heeft het ook zo moeilijk. Vergeten wordt dan, dat veel problemen door het drinken zijn ontstaan. De Jellinek heeft eens een campagne gevoerd met de slogan:
'Drink je omdat je het moeilijk hebt of heb je het moeilijk omdat je drinkt?'.
Deze slogan maakte duidelijk dat problemen ook vaak door het alcoholgebruik ontstaan.
Een alcoholist is iemand die aan drie van de onderstaande 9 criteria voldoet:
- ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
- vaker en meer gebruiken dan je van plan bent
- last hebben van onthoudingsverschijnselen
- gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen
- mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden
- veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik
- gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen
- beperking van hobby's, activiteiten of zelfs werk
- voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
Een probleem drinker hoeft nog geen alcoholist te zijn. Maar vaak zit hij er niet ver vanaf. Een alcoholist is per definitie ook een probleemdrinker. Hij drinkt veel en heeft op zijn minst een verslavingsprobleem.
Hoe raak je verslaafd? Hoe wordt iemand alcoholist?
Verslaafd raken gebeurt niet van de ene dag op de andere. Verslaafd raken begint meestal met het steeds weer opnieuw willen ervaren van het effect van alcohol. Doordat je dit steeds weer wilt, went je lichaam aan alcohol. Hierdoor heb je steeds meer alcohol nodig. Na verloop van tijd ontstaan als gevolg van het alcoholgebruik allerlei problemen. Problemen die weer weggedronken worden. Hierdoor komt de drinker in een spiraal naar beneden terecht.
Bron:
http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/subject.php?id=1