(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 07:26

Ik vraag me nog steeds af waarom er in de zwaardere gemeentes weinig mensen aangaan. Beseffen ze niet dat ze zonder het bloed en lichaam van Christus niet kunnen leven? Ze hebben toch ook belijdenis gedaan? Kunnen ze het nog niet nog een keer doen door aan het HA deeltenmen?
Nope, belijdenis houdt niet in dat je onderdeel bent van het verbond en dat je dus bekeerd bent. Jij kerkt Christelijk Gereformeerd; de verbondsleer wijkt af van die van de zwaardere kerken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2006 12:28

Ik verbaas me er ook meer en meer over hoe weinig mensen er bij ons aangaan.

Afgelopen zondag was het weer HA maar de eerste tafel was nog geeneens helemaal vol.

Natuurlijk is het niet aan mij om te oordelen of iemand wel of niet aan kan gaan, maar toch denk ik bij sommige mensen wel eens dat ze best aan mogen gaan maar dat niet doen uit gewoonte of uit (valse)angst.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 jun 2006 12:32

Raido schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom er in de zwaardere gemeentes weinig mensen aangaan. Beseffen ze niet dat ze zonder het bloed en lichaam van Christus niet kunnen leven? Ze hebben toch ook belijdenis gedaan? Kunnen ze het nog niet nog een keer doen door aan het HA deeltenmen?
Nope, belijdenis houdt niet in dat je onderdeel bent van het verbond en dat je dus bekeerd bent. Jij kerkt Christelijk Gereformeerd; de verbondsleer wijkt af van die van de zwaardere kerken.

met mn belijdenis heb ik wel antwoord gegeven op het verbond die God met mij heeft willen sluiten bij mijn doop.

Het HA is telkens weer belijden dat je niet zonder het bloed van Christus kunt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 12:36

met mn belijdenis heb ik wel antwoord gegeven op het verbond die God met mij heeft willen sluiten bij mijn doop.
Yup, dat doe je in die zogenaamde zwaardere kerken dus niet ;)

In de CGK zitten allemaal bekeerde mensen ;)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 jun 2006 12:52

Raido schreef:In de CGK zitten allemaal bekeerde mensen ;)

denken ze dat serieus? Gek dat er dan nog gepreekt word dat we ons moeten bekeren. 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:03

mw schreef:
Raido schreef:In de CGK zitten allemaal bekeerde mensen ;)

denken ze dat serieus? Gek dat er dan nog gepreekt word dat we ons moeten bekeren. 8)
Als je met je belijdenis zegt dat je tot het verbond met God behoord; ben je bekeerd. Bekering plant jou in het verbond (altans vanuit Gergem oogpunt).

Het avondmaal is voor bekeerden; de gelovigen...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 jun 2006 14:52

Raido schreef:Het avondmaal is voor bekeerden; de gelovigen...

hier ben ik het nou niet echt mee eens. Als je gelooft (dan bedoel ik wel een persoolijk geloof) wil het nog zeggen dat je bekeerd bent.
Ik vind het jammer dat er gezegd word dat het HA alleen voor bekeerden is. Zoals het mij geleerd is: het is voor mensen die beseffen dat ze niet zonder het bloed van Christus kunnen.
En tjah....ben je dan al bekeerd? Mijn inziens niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 15:04

hier ben ik het nou niet echt mee eens. Als je gelooft (dan bedoel ik wel een persoolijk geloof) wil het nog zeggen dat je bekeerd bent.
A dus de Bijbel liegt? Zonder bekering is er geen geloof, zonder geloof geen heil en zonder genade geen geloof. Wie gelooft moet bekeerd zijn; anders geloofde hij niet.

Ik vind het jammer dat er gezegd word dat het HA alleen voor bekeerden is. Zoals het mij geleerd is: het is voor mensen die beseffen dat ze niet zonder het bloed van Christus kunnen.
Klopt

Ja

en dat is dus de reden waarom er in de zogenaamde zware kerken minder mensen aan het avondmaal gaan; maakt het uit? Het is een afspiegeling van de mensen die in de Hemel ook zullen eten aan de bruiloftstafel, als je onbekeerd bent hoor je niet te eten.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 jun 2006 15:17

Raido schreef:
A dus de Bijbel liegt? Zonder bekering is er geen geloof, zonder geloof geen heil en zonder genade geen geloof. Wie gelooft moet bekeerd zijn; anders geloofde hij niet.

*denkt ff*. Oke.. mee eens. Maar alleen als ik al naar mij zelf kijkt. Lange tijd geloofde ik, zonder bekeerd te zijn. Lange tijd was ik er van bewust dat ik het bloed nodig had... maar ik had het nog niet. Tijd daarna kwam pas mijn bekering.
Hoe zit het dan met de mensen die wel geloven, maar enorm veel twijfels hebben. Nog niet bekeerd zijn? Is hun geloof dan niet echt?

Klopt

Ja[/quote] daar ben ik het niet mee eens. Ze hoeven dan nog niet bkeerd te zijn, ze zijn dan wel wedergeboren. (als ik het verkeerd zie...zeg het me dan please, wel met onderbouwing)

en dat is dus de reden waarom er in de zogenaamde zware kerken minder mensen aan het avondmaal gaan; maakt het uit? Het is een afspiegeling van de mensen die in de Hemel ook zullen eten aan de bruiloftstafel, als je onbekeerd bent hoor je niet te eten.

...als ze gelijk hebben (ik geef nu ff niemand gelijk) dan zou het beteken dat er weinig mensen uit die kerken in de hemel komen. Vreemd... dan mogen de dominee's wel ff achter hun oren krabben (niet dat de hemel verdienen aan de ds'en ligt)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 15:30

Oke.. mee eens. Maar alleen als ik al naar mij zelf kijkt. Lange tijd geloofde ik, zonder bekeerd te zijn. Lange tijd was ik er van bewust dat ik het bloed nodig had... maar ik had het nog niet. Tijd daarna kwam pas mijn bekering.
Geloven zonder bekering is geen geloof maar 'een blode toestemming aan een vast staand feit'.

Hoe zit het dan met de mensen die wel geloven, maar enorm veel twijfels hebben. Nog niet bekeerd zijn? Is hun geloof dan niet echt?
Waar geloof twijfeld, wie het zeker weet moet zijn bekering maar goed nazoeken. Wie echt geloofd is bekeerd, Wie niet geloofd is niet bekeerd.

Ze hoeven dan nog niet bkeerd te zijn, ze zijn dan wel wedergeboren. (als ik het verkeerd zie...zeg het me dan please, wel met onderbouwing)
wedergeboren zijn, houdt in dat je ook naar de Hemel gaat; je gelooft opzich maar twijfeld misschien nog. Bekering is dagelijks van de mens.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.Iedereen die uit Geest is mag aangaan aan het avondmaal en het offer voor Christus voor Hem gedenken.

...als ze gelijk hebben (ik geef nu ff niemand gelijk) dan zou het beteken dat er weinig mensen uit die kerken in de hemel komen. Vreemd... dan mogen de dominee's wel ff achter hun oren krabben (niet dat de hemel verdienen aan de ds'en ligt)
Wat is het verschil. Of nou alle belijdende leden aan het avondmaal en slecht de echte bekeerden naar de hemel gaan, of dat alleen de echte bekeerden aan het avondmaal gaan... De scheiding ligt aan duidelijker in de kerk.

P.S. ik praat nou gewoon de leer van mijn kerk naar, waar ik het grotendeels mee oneens ben. Maar het is gewoon het verschil en de reden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 jun 2006 16:50

ik ga me er toch maar eens dieper in verdiepen Kvind het maar vaag bij de gergem :wink:
Hoe denk je er zelf over raido?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2006 08:49

mw schreef:ik ga me er toch maar eens dieper in verdiepen Kvind het maar vaag bij de gergem :wink:
Hoe denk je er zelf over raido?
Ik denk er niet over 8)

Ik geloof dat het avondmaal voor gelovigen is (bekeerden dus) ik trek het lijntje gelovige alleen denk ik wat anders dan 'de gergem'.

topkok

Berichtdoor topkok » 14 jul 2006 21:00

ik heb even een story:

Ik ga hier naar de Zion church dat is vergelijkbaar met de Pinkstergemeente in Nederland, het is een ontiechelijke fijne gemeente, met heel veel toffe mensen, waar ik me best goed in voelt (ook al is het voor 7 weken) Elke zondag beginnen ze met een half uur tot 3 kwartier worship daarna kwam de soort pastor (die de dienst in goede banen leid) naar voren, en die vroeg of alle baby's naar de kreche wouden gaan en alle mensen onder de 18 en kreche in zeg maar naar de jeugd club. Daarna hadden we eerst een preek over How great is your love met en zonder vraag teken. daarna hadden we HA er werdt brood door de bank gegeven, en echt iedereen nam daarvan. ik heb dat dus ook gedaan, omdat ik zeker weet dat Jezus voor mij aan het kruis is gestorven, daarna kwam de wijn, en ook daarvan heb ik genomen. wat zouw jij doen?? meedoen of doorlaten gaan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 jul 2006 00:25

Nu meedoen
Toen ik nog geen belijdenis had gedaan, doorgeven.
Ten eerste gaat het om mij, niet om de mensen om me heen die allemaal wel nemen.
En al is het hun gewoonte, ik wil meegaan in hun gewoonten, prima, maar ik vind persoonlijk nog steeds het belijdenis moment een prachtig moment om de toegang tot het Avondmaal te krijgen. Ik heb op de belijdeniscath nog zoveel bijgeleerd, en mijn geloof is toen in zo'n 'ander' vaarwater terecht gekomen, dat ik achteraf gezien, bijna had kunnen zeggen dat ik, als ik mee had gedaan, onrechtmatig aan het Avondmaal was gegaan.
Dat is niet voor iedereen zo, maar voor mij was dat wel zo. Dus blijf ik bij mijn standpunt van eerste belijdenis, dan Avondmaal, zoals in mijn, en jouw, gemeente gehanteerd wordt.

Maar das allemaal mening, en berust verder niet op algemene feiten :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jul 2006 08:54

MissF schreef:Ten eerste gaat het om mij,

Volgens mij gaat het om een Ander. En de Naam van Hem wordt pijnlijk gemist in je bericht.

Terug naar “Archief”