Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2006 00:23

De grenzen van 1967 zijn anders door vrijwel de hele wereld erkend.

Het enige waar ik mij telkens weer over verbaas is de enorme aandacht voor een erg klein stukje land waar een strijd wordt gestreden die relatief weinig levens kost, maar dat gebieden in de wereld waar elke dag of in het recente verleden honderden, zoniet duizenden mensen het leven lieten geen onderwerp van gesprek zijn.

Ik ben het met Optimatus eens dat deze kwestie hier nu wel genoeg ge- en herkauwd is, de posities zijn bekend, de argumenten ook, laten we verder gaan met iets anders.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jun 2006 19:15

Daar zou je dan topic(s) over kunnen openen. Hier gaat het over Israel, dus logisch dat er dan over de situatie daar gesproken wordt.
Als je daar geen zin meer in hebt, niemand die je verplicht hier te reageren.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 jun 2006 19:31

Optimatus schreef:
Yael schreef:
Raido schreef:
Qassamraketten op Israel = geen beschietingen op Gaza.

Geen Joodse bezetting = Geen raketten ;)

Hoezo bezetting? In principe zijn er niet eens vaste grenzen. :P
Israel heeft zich daarbij teruggetrokken uit de Gazastrook.

De grenzen van 1948 stonden vrij vast.

vrij uitgekauwd inderdaad, maar ik kan het op een paar kleine feitjes mis hebben, maar ik raak vrij snel in de war als ik mensen hoor praten over het feit dat Israel de "bezette" gebieden moet teruggeven, bijvoorbeeld als het over de Westbank (met in het bijzonder bepaalde delen van Jeruzalem) gaat. Het leuke is inderdaad dat Israel dat in 1967 veroverd heeft? Of moet ik zeggen: heroverd sinds het in 1956 veroverd werd door Jordanie?
Het gaat er maar net om vanuit welke geschiedenis je praat over "bezet". Bedoel je daarmee de grenzen van 1956? Of 1948? Of 1967?
what the soul hides, blood tells

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2006 21:17

Je kunt deze zaak vanuit zeer veel perspectieven benaderen. Wat enkel vast staat is dat Israël geen land van de Palestijnen heeft veroverd.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 jun 2006 22:20

:D

omdat ze in 1948 geen land geaccepteerd hebben en dus nooit echt eigen land hebben gehad?
als dat zo is, dan is de term "bezette gebieden" eigenlijk onjuist. Tenzij er in 1956 of 1967 of 1973 iets is afgesproken waar ik niets van weet (ik lees me niet in de details van resoluties etc).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jun 2006 21:00

Wel opmerkelijk trouwens dat wat op het strand gebeurd is, er steeds meer op wijst dat het Israelische leger er niks mee te maken heeft...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jun 2006 21:42

als de feiten maar boven tafel komen, dan is alles goed. Geen doofpot. Heeft het Israelische leger niks gedaan, dan hebben ze niks gedaan, en treft hen ook geen schuld.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jun 2006 21:58

Inderdaad.

Maar Hamas heeft wel de informele wapenstilstand daardoor opgezegt.
Israel: HaNegbi to Haniyeh: Stop suicide bombers or we’ll kill you. (bron: Arutz Sheva).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2006 22:26

Sabra schreef:Je kunt deze zaak vanuit zeer veel perspectieven benaderen. Wat enkel vast staat is dat Israël geen land van de Palestijnen heeft veroverd.

Neen, maar wel land dat in meerderheid door Palestijnen wordt bewoond. Feitelijk zou Israel de Westoever en Gaza terug moeten geven aan Jordanië respectievelijk Egypte die er dan heel goed aan doen niet een nieuw probleem te scheppen en deze twee gebieden af te staan aan een nieuw te vormen Palestina dat naast Israel bestaat.

Wellicht kan, als Israel inderdaad een dergelijke oplossing in gang zet en uitvoert, Israel in de NAVO worden opgenomen (indien gewenst).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 22 jun 2006 12:02

Optimatus schreef:Neen, maar wel land dat in meerderheid door Palestijnen wordt bewoond. Feitelijk zou Israel de Westoever en Gaza terug moeten geven aan Jordanië respectievelijk Egypte die er dan heel goed aan doen niet een nieuw probleem te scheppen en deze twee gebieden af te staan aan een nieuw te vormen Palestina dat naast Israel bestaat.
Zou je eens een definitie kunnen geven van het Palestijnse volk? Ik vraag me (nog steeds) af wat hun oorsprong is.
Het gedeelte van het mandaatgebied wat ten oosten van de Jordaan lag is al helemaal aan de (Palestijnse) Arabieren gegeven. Het kleine stukje dat over bleef ten westen van de Jordaan wilde men opnieuw verdelen om (opnieuw) tot een twee-staten oplossing te komen
De Palestijnen/Arabieren hebben dit altijd geweigerd.
Trouwens, wel eens gehoord van de Islamitische principes "dar al Islam" en "dar al harb"?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2006 14:19

Ik vind het altijd een beetje triest dat mensen de Palestijnen geen volk willen noemen en tegelijkertijd nijdig worden als ik verklaar dat ik grote twijfels heb jegens het genetisch volk zijn van wat zich joden noemt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jun 2006 15:02

Optimatus schreef:tegelijkertijd nijdig worden als ik verklaar dat ik grote twijfels heb jegens het genetisch volk zijn van wat zich joden noemt.

Hoe bedoel je dat precies? Dat de Joden al eeuwen geleden hebben opgehouden te bestaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2006 19:45

Ik kan me niet voorstellen dat er nog veel mensen rondlopen die afstammen van de Hebreën van langgeleën zonder dat er allerhande ander bloed tussen gekomen is. Dan moet er wel enorm veel inteelt zijn geweest.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 22 jun 2006 20:51

Optimatus schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er nog veel mensen rondlopen die afstammen van de Hebreën van langgeleën zonder dat er allerhande ander bloed tussen gekomen is. Dan moet er wel enorm veel inteelt zijn geweest.
Dat jij je dat niet voor kunt stellen is jouw probleem. De werkelijkheid van het bestaan van het Joodse volk wordt echter niet begrensd door het voorstellingsvermogen van wie dan ook.
Bovendien geef je daarmee impliciet aan dat Hitler geen 6mlj Joden vermoord heeft, omdat er (volgens jou dan) kennelijk twijfels zijn over het bestaan van het Joodse volk. Heeft ie helemaal voor niets die vernietgingsmachine in werking gezet. Toch sneu voor die Hitler, om het maar even cynisch neer te zetten.
Bovendien is het beginnen over het afstammen van het Joodse volk geen antwoord op de vraag die gesteld wordt.
Historisch feit is ondertussen wel dat in de officiële stukken over het mandaatgebied Palestina wél gesproken wordt over "The Jewish people" maar níet over "The Palestinian people" o.i.d.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 jun 2006 21:45

Heeft ie helemaal voor niets die vernietgingsmachine in werking gezet.

oh dat valt wel mee, want veel mensen vergeten dat er naast 6 miljoen joden nog miljoenen meer mensen zijn vermoord. De joden worden eruit gelicht en in het "zonnetje" gezet lijkt het wel. Beetje ongebruikelijke term, maar er waren ook zigeuners, homosexuelen, gehandicapten, criminelen, politieke gevangen, verzetsstrijders, etc in die kampen.

En dan bijvoorbeeld het gegeven dat Rusland ten tijde van Stalin 50 miljoen slachtoffers maakte. Ik weet de precieze volgorde niet meer, maar laten we zeggen dat Rusland in de oorlog zelf 30 miljoen doden had, en buiten de oorlog onder Stalins bewind 20 miljoen slachtoffers. Of natuurlijk net andersom.

Maar samen met al die andere aantallen (de geallieerde troepen van Amerika, Engeland en Frankrijk hebben bijvoorbeeld ook zeker wel 1 miljoen slachtoffers gemaakt) vallen die 6 miljoen Joden toch wel in het niet...

Feit blijft dat de Joden volgens mij toch wel tamelijk zuiver zijn. Nee, er is geen overblijfsel van alle stammen. Volgens mij zijn de tegenwoordige "joden" afkomstig van het twee-stammenrijk. De rest is volgens mij helemaal uitgestorven. Geen idee eigenlijk.

Maarre... iedereen heeft het toch over "de Palestijnen" of anders gezegd "het Palestijnse volk"? Nu verlegt het gejammer zich en gaat men de Palestijnen verdedigen met "niemand noemt ze een volk". Nou, ga fijn huilen met de wolven in het bos. Wat wil men daar nu eigenlijk mee bereiken met zulke klaagzangen?

Terug naar “Archief”