Het lijkt overigens wel of discussies over Judaïsme nooit zonder ellenlange posts kunnen.

Moderator: Moderafo's
Yael schreef:hettys schreef:Waren er nog joodse christenen die de wet hielden in de vierde eeuw?
Dat vraag ik me een beetje af.
Ik vraag me ook af of bijbelse feesten toen werden afgeschaft, of dat dat al veel eerder, onder Paulus gebeurde.
Hoe kom je erbij dat de Bijbelse feesten door of onder Paulus zijn afgeschaft?
Dit zegt Handelingen 21:20 (Statenvertaling)En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.
Mi. leefde de Joden in de tijd van Paulus gewoon conform te Thora. Hetgeen waar hij tegen ageerde was de gedachte dat je door het houden van de Thora gerechtvaardigt zou kunnen worden. En het Judaiseren van de heidenen die werd wijsgemaakt dat wanneer ze niet leefde volgens de Thora ze niet behouden konden worden.
Maar het proberen te leven naar Gods Wet (uit dankbaarheid) wordt volgens mij nergens gezegt dat, dit verkeerd is. (Tenminste zo interpreteer ik het.)
Romeinen 7:12 (Statenvertaling)Alzo dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
Iemand zei van de week ''dat wanneer je wederomgeboren bent'' je dan wil leven volgens Gods Wet, alleen het vreemde is dat deze persoon aan de andere kant weer meegaat in het denken dat de Wet niet meer helemaal geldig is of hoe zeg je dat?? Vind het allemaal maar vreemd.
Want waarom zagen de farizeeërs joodse christenen als ketters? Niet omdat zij in een messias geloofden, want dat was normaal in het jodendom. Er waren veel messiassen, en toch bleef iedereen gewoon geaccepteerd in het Jodendom.
Het was de afschaffing van de wet o.l.v. Paulus, waardoor Joden zich afzetten tegen het christendom.
Hmm zou het ook niet kunnen zijn omdat Jezus claimde de enigste Weg te zijn? Want Paulus heeft de Wet niet afgeschaft, die autoriteit heeft hij niet.
Er zijn aanwijzingen in de bijbel dat de zondag al veel eerder werd gevierd en ook alle heidense feesten werden allang eerder door christenen gevierd. Het makkelijkste was om deze te veranderen in een christelijk feest, zodat de mensen hun jaarkalender niet al te drastisch hoefden te varanderen.
Ik ben benieuwd welke aanwijzingen dat dan zijn, waar de zondag ipv de Sjabat gevierd wordt. Waarom staat dat dan niet duidelijker aangegeven als God dat veranderd wilde hebben? (wat ik niet geloof).
Ja de christenen zijn van hun Joodse wortels weggegaan dat is jammer.De christelijke concilies in de vierde eeuw werden speciaal gehouden om eenheid van godsdienst te creëren. In die tijd gonsde het van de leerstellige christelijke twisten. De keizer besloot dat dat een ongezonde situatie was. Er moest eenheid komen.
En die kwam er.
groetjes.
Hmm heb ook andere dingen over die keizer Constantijn gelezen... 'k Weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Wat ogenschijnlijk een eenheid moest lijken zorgde voor de catastrofe dat het geloof van zn Joodsheid ontdaan werd. En de (wrange) vruchten plukken we tot op de dag van vandaag.
hettys schreef:Gods wet is voor de meeste christenen: de wet van Christus.
kor: 9
20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden. 23 Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.
Paulus stond niet onder de joodse wet, Hij onderwierp zich er alleen aan om Joden te winnen voor het geloof.
Ik kan 101 argumenten aanvoeren om aan te tonen dat paulus verantwoordelijk was voor het buiten werking stellen van de wet (Ef 2) maar dan kunnen we het beste een nieuwe topic openen.
Ik weet nooit goed het verschil tussen 'buiten werking stellen' en 'afschaffen'.
Het één houdt m.i. praktisch gezien het ander in.
Ik zal een nieuwe topic openen met een antwoord op deze argumenten (heb even weinig tijd)
Okee?
groetjes.
hettys schreef:Yael schreef:Waren er nog joodse christenen die de wet hielden in de vierde eeuw?
Dat vraag ik me een beetje af.
Ik vraag me ook af of bijbelse feesten toen werden afgeschaft, of dat dat al veel eerder, onder Paulus gebeurde.
Hoe kom je erbij dat de Bijbelse feesten door of onder Paulus zijn afgeschaft?
Dit zegt Handelingen 21:20 (Statenvertaling)En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.
Mi. leefde de Joden in de tijd van Paulus gewoon conform te Thora. Hetgeen waar hij tegen ageerde was de gedachte dat je door het houden van de Thora gerechtvaardigt zou kunnen worden. En het Judaiseren van de heidenen die werd wijsgemaakt dat wanneer ze niet leefde volgens de Thora ze niet behouden konden worden.
Maar het proberen te leven naar Gods Wet (uit dankbaarheid) wordt volgens mij nergens gezegt dat, dit verkeerd is. (Tenminste zo interpreteer ik het.)
Jael schreef:Gods wet is voor de meeste christenen: de wet van Christus.
En wat is de Wet van de Messias dan?
Want waarom zagen de farizeeërs joodse christenen als ketters? Niet omdat zij in een messias geloofden, want dat was normaal in het jodendom. Er waren veel messiassen, en toch bleef iedereen gewoon geaccepteerd in het Jodendom.
Het was de afschaffing van de wet o.l.v. Paulus, waardoor Joden zich afzetten tegen het christendom.
Hmm zou het ook niet kunnen zijn omdat Jezus claimde de enigste Weg te zijn? Want Paulus heeft de Wet niet afgeschaft, die autoriteit heeft hij niet.
Er zijn aanwijzingen in de bijbel dat de zondag al veel eerder werd gevierd en ook alle heidense feesten werden allang eerder door christenen gevierd. Het makkelijkste was om deze te veranderen in een christelijk feest, zodat de mensen hun jaarkalender niet al te drastisch hoefden te varanderen.
Ik ben benieuwd welke aanwijzingen dat dan zijn, waar de zondag ipv de Sjabat gevierd wordt. Waarom staat dat dan niet duidelijker aangegeven als God dat veranderd wilde hebben? (wat ik niet geloof).
Ja de christenen zijn van hun Joodse wortels weggegaan dat is jammer.
Jael schreef: Hmm heb ook andere dingen over die keizer Constantijn gelezen... 'k Weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Wat ogenschijnlijk een eenheid moest lijken zorgde voor de catastrofe dat het geloof van zn Joodsheid ontdaan werd. En de (wrange) vruchten plukken we tot op de dag van vandaag.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten