Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2006 14:43

Heeft dit nog iets te maken met de oorspronkelijke bedoeling van het topic? :roll:

Het lijkt overigens wel of discussies over Judaïsme nooit zonder ellenlange posts kunnen. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jan 2006 18:49

Het is helemaal geen discussie over het Judaisme... :P

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 21 jan 2006 19:36

Ook toevallig dat dit onderwerp Kerk Israel , Nieuwe Verbond nu heel uitvoerig aan de orde komt.
Ja waarom zou het altijd weer over Israel moeten gaan he ......
nou ja dat is nu immmers de basis van het christendom
maar ja replacement theologie is wel goed ingeburgerd....

Ik snap niet dat sommigen van jullie zo'n beeld hebben van Het Joodse Volk dat de Torah aan een wederspannig volk is gegeven. want ze zouden beter moeten weten.....maarreh
Joden zijn gewone mensen hoor ! Niet iedereen is even spiritueel . Als je in Israel bent zul je dat wel zien . bijna iedereen heeft tv en internet mobile phone, en het leven is tamelijk intensief ! Waarom zou je je druk moeten maken over een belofte aan de vaderen , welke in het licht van de historie, niet altijd zo rooskleurig was
maar
wij zien toch ook dat veel "christenen "nu ook aan het dwalen zijn en in Gods ogen aan het hoereren zijn met allerlei afgoden.???????
Waarom zouden Joden zich dan "beter of heiliger" moeten gedragen,
come on mensen: we leven wel in de 21 e eeuw !

MAAR VOOR DE GEINTERESSEERDEN :

Vanaf nu zijn we begonnen met de behandeling van Romans 9-11.
Dat zal echt een paar weken in beslag nemen..
voor studie materiaal audio verwijs ik jullie naar de engels talige uitleg op de web site van de jerusalem assembly. Wat er nu behandeld wordt kun je dan een week of twee later horen vanaf je computer. dus voor Romans 9 tot 11 wor4dt dat misschien volgende week dat je dit kunt horen.
http://www.jerusalemassembly.com/teachi ... dio&page=1
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2006 20:24

Yael schreef:Het is helemaal geen discussie over het Judaisme... :P

Maar wel onvermijdelijk over Joden en Christenen, anders zou jij je hier al niet zoveel begeven. :P

En dat is misschien ook best leuk, maar dit topic vind ik net iets te interessant om daardoor te laten verdringen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 jan 2006 21:20

Yael schreef:
hettys schreef:Waren er nog joodse christenen die de wet hielden in de vierde eeuw?
Dat vraag ik me een beetje af.

Ik vraag me ook af of bijbelse feesten toen werden afgeschaft, of dat dat al veel eerder, onder Paulus gebeurde.

Hoe kom je erbij dat de Bijbelse feesten door of onder Paulus zijn afgeschaft?
Dit zegt Handelingen 21:20 (Statenvertaling)
En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.

Mi. leefde de Joden in de tijd van Paulus gewoon conform te Thora. Hetgeen waar hij tegen ageerde was de gedachte dat je door het houden van de Thora gerechtvaardigt zou kunnen worden. En het Judaiseren van de heidenen die werd wijsgemaakt dat wanneer ze niet leefde volgens de Thora ze niet behouden konden worden.
Maar het proberen te leven naar Gods Wet (uit dankbaarheid) wordt volgens mij nergens gezegt dat, dit verkeerd is. (Tenminste zo interpreteer ik het.)
Romeinen 7:12 (Statenvertaling)
Alzo dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.

Iemand zei van de week ''dat wanneer je wederomgeboren bent'' je dan wil leven volgens Gods Wet, alleen het vreemde is dat deze persoon aan de andere kant weer meegaat in het denken dat de Wet niet meer helemaal geldig is of hoe zeg je dat?? Vind het allemaal maar vreemd.

Gods wet is voor de meeste christenen: de wet van Christus.

1 kor: 9
20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden. 23 Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.

Paulus stond niet onder de joodse wet, Hij onderwierp zich er alleen aan om Joden te winnen voor het geloof.

Ik kan 101 argumenten aanvoeren om aan te tonen dat paulus verantwoordelijk was voor het buiten werking stellen van de wet (Ef 2) maar dan kunnen we het beste een nieuwe topic openen.

Want waarom zagen de farizeeërs joodse christenen als ketters? Niet omdat zij in een messias geloofden, want dat was normaal in het jodendom. Er waren veel messiassen, en toch bleef iedereen gewoon geaccepteerd in het Jodendom.
Het was de afschaffing van de wet o.l.v. Paulus, waardoor Joden zich afzetten tegen het christendom.

Hmm zou het ook niet kunnen zijn omdat Jezus claimde de enigste Weg te zijn? Want Paulus heeft de Wet niet afgeschaft, die autoriteit heeft hij niet.

Ik weet nooit goed het verschil tussen 'buiten werking stellen' en 'afschaffen'.
Het één houdt m.i. praktisch gezien het ander in.

Er zijn aanwijzingen in de bijbel dat de zondag al veel eerder werd gevierd en ook alle heidense feesten werden allang eerder door christenen gevierd. Het makkelijkste was om deze te veranderen in een christelijk feest, zodat de mensen hun jaarkalender niet al te drastisch hoefden te varanderen.

Ik ben benieuwd welke aanwijzingen dat dan zijn, waar de zondag ipv de Sjabat gevierd wordt. Waarom staat dat dan niet duidelijker aangegeven als God dat veranderd wilde hebben? (wat ik niet geloof).
Ja de christenen zijn van hun Joodse wortels weggegaan dat is jammer.

De christelijke concilies in de vierde eeuw werden speciaal gehouden om eenheid van godsdienst te creëren. In die tijd gonsde het van de leerstellige christelijke twisten. De keizer besloot dat dat een ongezonde situatie was. Er moest eenheid komen.

En die kwam er.

groetjes.

Hmm heb ook andere dingen over die keizer Constantijn gelezen... 'k Weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Wat ogenschijnlijk een eenheid moest lijken zorgde voor de catastrofe dat het geloof van zn Joodsheid ontdaan werd. En de (wrange) vruchten plukken we tot op de dag van vandaag.

Ik zal een nieuwe topic openen met een antwoord op deze argumenten (heb even weinig tijd :wink: )

Okee?

groetjes.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jan 2006 22:24

hettys schreef:Gods wet is voor de meeste christenen: de wet van Christus.

En wat is de Wet van de Messias dan?

kor: 9
20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden. 23 Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.

Paulus stond niet onder de joodse wet, Hij onderwierp zich er alleen aan om Joden te winnen voor het geloof.

Ik kan 101 argumenten aanvoeren om aan te tonen dat paulus verantwoordelijk was voor het buiten werking stellen van de wet (Ef 2) maar dan kunnen we het beste een nieuwe topic openen.

Hmm ben benieuwd. :wink:

Ik weet nooit goed het verschil tussen 'buiten werking stellen' en 'afschaffen'.
Het één houdt m.i. praktisch gezien het ander in.

Het enige wat volgens mij echt buitenwerking is gestelt (voorlopig of voor altijd dat is me niet duidelijk) is de Tempeldienst.
In welke context staat dat ook weer van buiten werking stellen?

Ik zal een nieuwe topic openen met een antwoord op deze argumenten (heb even weinig tijd :wink: )

Okee?

groetjes.

Is goed hoor Hetty. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jan 2006 22:31

Aragorn schreef:
Yael schreef:Het is helemaal geen discussie over het Judaisme... :P

Maar wel onvermijdelijk over Joden en Christenen, anders zou jij je hier al niet zoveel begeven. :P

Tja dat is meestal onvermijdelijk als je het over de Bijbel hebt.
Ja dat is misschien wel zo. :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jan 2006 19:30

En dan vraag ik me af waarom ik degene ben die pb's kreeg (in het verleden) over het 'off-topic' gaan. Mensen laten we het bij de oorspronkelijke discussie houden.

hettys
Majoor
Majoor

Joodse christenen versus kerk?

Berichtdoor hettys » 22 jan 2006 23:11

Hooi!

Ik neem deze reactie even als uitgangspunt voor een nieuwe topic. met excuses voor andere deelnemers aan de discussie.

hettys schreef:
Yael schreef:Waren er nog joodse christenen die de wet hielden in de vierde eeuw?
Dat vraag ik me een beetje af.

Ik vraag me ook af of bijbelse feesten toen werden afgeschaft, of dat dat al veel eerder, onder Paulus gebeurde.

Hoe kom je erbij dat de Bijbelse feesten door of onder Paulus zijn afgeschaft?
Dit zegt Handelingen 21:20 (Statenvertaling)
En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.

Mi. leefde de Joden in de tijd van Paulus gewoon conform te Thora. Hetgeen waar hij tegen ageerde was de gedachte dat je door het houden van de Thora gerechtvaardigt zou kunnen worden. En het Judaiseren van de heidenen die werd wijsgemaakt dat wanneer ze niet leefde volgens de Thora ze niet behouden konden worden.
Maar het proberen te leven naar Gods Wet (uit dankbaarheid) wordt volgens mij nergens gezegt dat, dit verkeerd is. (Tenminste zo interpreteer ik het.)

Inderdaad.
Nergens wordt verteld dat het houden van de wet echt fout is. Alleen maar dat het opleggen (aan anderen) van de wet verkeerd is.

Wel vernemen we dat nieuwe bekeerlingen de wet niet hoeven houden, uitgezonderd een paar details:

Hand. 15:
19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.

Das alles.

dus de bijbelse feesten, koosjer eten, het hoeft allemaal niet meer. (bahalve wanneer je dat wilt)
Dat is dus ook de reden dat Paulus zich aanpast aan verschillende gewoonten. (ze zijn te onbelangrijk om als geschilpunt te fungeren)

Jael schreef:
Gods wet is voor de meeste christenen: de wet van Christus.

En wat is de Wet van de Messias dan?

Messias en Christus zijn dus precies dezelfde woorden. Als jij vind dat 'De wet van Christus' niet voldoet, kun je dat ook toepassen op de wet van de de Messias.

Rom. 13:
8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.

21 En voor hen die nietonder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.

Hoe zien jullie deze teksten?

Want waarom zagen de farizeeërs joodse christenen als ketters? Niet omdat zij in een messias geloofden, want dat was normaal in het jodendom. Er waren veel messiassen, en toch bleef iedereen gewoon geaccepteerd in het Jodendom.
Het was de afschaffing van de wet o.l.v. Paulus, waardoor Joden zich afzetten tegen het christendom.

Hmm zou het ook niet kunnen zijn omdat Jezus claimde de enigste Weg te zijn? Want Paulus heeft de Wet niet afgeschaft, die autoriteit heeft hij niet.

ik denk van niet.

Historici zijn het volgende van mening:

"Gedurende de hele regeringsperiode van de Flavische dynastie die zo trots was geweest op geweest op de vernietiging van Jeruzalem en het neerslaan van de joodse rebellie, waren de wijzen van Jawne bezig geweest het karakter van de Joodse traditie om te vormen, die onafhankelijk te maken van de Jeruzalemse tempelen het offerstelsel. In de tijd van Gamaliël 2e werd de tekst van de verplichte en de gen=meenschappelijke vastgesteld. Misschien is in deze periode ook de canonisering van de laatste bijbelboeken afgerond. Christenen werden beschouwd als ketterse sekte en contact met hen was verboden. Er werd bekendgemaakt dat dat Pesach kon worden gevierd zonder het offeren van een paaslam. De orde, seider, van het ritueel op de vooravond van Pesach werd veranderd; het ongezuurde brood en de bittere kruiden konden worden gegeten zonder het v;ees van het lam- in tegenstelling tot de duidelijke bepaling in de bijbel. Er werd een nieuwe tekst opgesteld die uitleg gaf en gebruikt werd bij de rituelen op de pesachavonden. Die tekst wordt Haggada genoemd. Het feest van Pesach, zoals dat in Jawne werd gemodelleerd uit puin van de verwoeste tempel, wordt heden ten dage nog steeds gevierd door de joden"

(Chaim Potok: 'omzwervingen')

Er zijn aanwijzingen in de bijbel dat de zondag al veel eerder werd gevierd en ook alle heidense feesten werden allang eerder door christenen gevierd. Het makkelijkste was om deze te veranderen in een christelijk feest, zodat de mensen hun jaarkalender niet al te drastisch hoefden te varanderen.

Ik ben benieuwd welke aanwijzingen dat dan zijn, waar de zondag ipv de Sjabat gevierd wordt. Waarom staat dat dan niet duidelijker aangegeven als God dat veranderd wilde hebben? (wat ik niet geloof).
Ja de christenen zijn van hun Joodse wortels weggegaan dat is jammer.

Hand. 20:
7 Op de eerste dag van de week (zondag dus) kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde. 8 We waren bijeengekomen in een bovenvertrek, waar veel olielampen brandden

1 kor 16:
1 Wat de collecte voor de heiligen betreft, moet u de richtlijn volgen die ik aan de gemeenten in Galatië gegeven heb: 2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzij leggen

en meer.
Moet ik even naar zoeken.

Jael schreef: Hmm heb ook andere dingen over die keizer Constantijn gelezen... 'k Weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Wat ogenschijnlijk een eenheid moest lijken zorgde voor de catastrofe dat het geloof van zn Joodsheid ontdaan werd. En de (wrange) vruchten plukken we tot op de dag van vandaag.

Inderdaad.
Foute beslissing van de kerk natuurlijk. Begrijp mij niet verkeerd AUB!
Maar het lijkt me logisch dat wanneer een staatshoofd kiest voor een bepaalde religie (Al is het maar een politieke beslissing) dat hij ook kiest voor eenduidige vieringen.

Even voor de duidelijkheid een belangrijke vraag voor de messiasbelijdenden onder ons:

Welke liturgie werd er door joodse hristenen voor de Pesach gebruikt na de val van Jeruzalem?

groetjes.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 23 jan 2006 11:54

ff opmerkinkje
Hier merkte onlangs iemand op dat wij gelovigen niet zonder ellenlange bijbelteksten schijnen te kunnen en vinden ze het off topic gaan als er over Israel gepraat wordt
daardoor voelde hettys zichzelf geroepen om een nieuw topic te starten
Hoezo off Topic ??????>>>>>>

Math.8:11 over de centurion .....
When Jesus heard this, he was astonished and said to those following him, "I tell you the truth, I have not found anyone in Israel with such great faith. 11I say to you that many will come from the east and the west, and will take their places at the feast- table with Abraham, Isaac and Jacob in the kingdom of heaven.....

Avraham Itzhak en Yaacov hadden een verbond met de EEuwige van Israel
de heidenen kregen daar deel aan door het nieuwe verbond door Yeshua het Levende Woord van YHWH

We hebben het over Hem !!!
en niet over een Buddha Thor of Enlil Kerstman Sinterklaas of joosts Paarse tuinkabouter...

De TENACH is de belofte
en Yeshua is de vervulling.....!!!!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 23 jan 2006 11:55

@hettys
als ik wat kan vinden hieromtrend zaket je laten weten!

Terug naar “Archief”