Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 mar 2006 13:53

Oké, ik was/ben benieuwd hoe anderen daar over denken..
Wat donor zijn betreft zal je verschillende meningen houden, en ik hoop dat we die van elkaar respecteren! Eerlijk gezegd vind ik het daarom jammer dat er direct gezegd word, dat iets een domme uitspraak is!
Ik denk hoe ik wil denken, en laat een ander denken hoe hij/zij wil..
Daar kunnen we toch normaal over praten?!
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mar 2006 15:18

ik kreeg hem vorige week het forumulier... zo gelijk ff op de post gooien
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2006 15:57

Poesje schreef:Dat heb ik gelezen ja..
Maar wat ik zeg, is de werkelijkheid wel!
Je denkt toch niet dat je God voor kan zijn?

Wat jij zegt is inderdaad wel waar, maar dat wil niet zeggen dat het relevant is. Want wie zegt jou dat het Gods plan is om jou nu dood te laten gaan ipv over 10 jaar pas met gebruik van donororganen? Als je die wel gebruikt zul je ook geen moment te vroeg of te laat overlijden, dus is er nog steeds sprake van Gods tijd. God kun je inderdaad niet voor zijn, wat je ook doet, dus het is nogal onzin om dat dan als argument te gebruiken in deze kwestie.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 mar 2006 17:35

Aragorn schreef:Wat jij zegt is inderdaad wel waar, maar dat wil niet zeggen dat het relevant is. Want wie zegt jou dat het Gods plan is om jou nu dood te laten gaan ipv over 10 jaar pas met gebruik van donororganen? Als je die wel gebruikt zul je ook geen moment te vroeg of te laat overlijden, dus is er nog steeds sprake van Gods tijd. God kun je inderdaad niet voor zijn, wat je ook doet, dus het is nogal onzin om dat dan als argument te gebruiken in deze kwestie.

Ik gebruikte het ook niet als argument..het was meer een vraag die in me op kwam na jou reactie! Maar goed, daar gaat het ook niet om nu!
Wat Gods plan is weten we inderdaad niet, zoals je al zegt.. Maar wanneer ik ook sterf, nu of over bijv. 10 jaar, God zal me zonder donor-organen ook laten leven! Ik ben afhankelijk van God en niet van donororganen!

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2006 18:30

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. God laat al die aids-wezen ook niet leven zonder dat ze medicijnen gebruiken, dus daar zijn ze wel degelijk afhankelijk van. Evenals dat jij als je kanker hebt niet zult genezen als je geen bestralingen of chemokuren gebruikt.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 mar 2006 18:37

Aragorn schreef:Dat is natuurlijk niet helemaal waar. God laat al die aids-wezen ook niet leven zonder dat ze medicijnen gebruiken, dus daar zijn ze wel degelijk afhankelijk van. Evenals dat jij als je kanker hebt niet zult genezen als je geen bestralingen of chemokuren gebruikt.

Nu noem je iets anders..dat is niet te vergelijken met elkaar! Wat jij noemt zijn medicijnen! Dat komt niet uit het lichaam van een ander mens!

Herman Finkers

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 mar 2006 20:55

Poesje schreef:
Aragorn schreef:Dat is natuurlijk niet helemaal waar. God laat al die aids-wezen ook niet leven zonder dat ze medicijnen gebruiken, dus daar zijn ze wel degelijk afhankelijk van. Evenals dat jij als je kanker hebt niet zult genezen als je geen bestralingen of chemokuren gebruikt.

Nu noem je iets anders..dat is niet te vergelijken met elkaar! Wat jij noemt zijn medicijnen! Dat komt niet uit het lichaam van een ander mens!

en die medicijnen zijn getest op lichamen van (levende) mensen...Door hen proefkonijn te laten zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 mar 2006 21:13

Poesje schreef:
Aragorn schreef:Wat jij zegt is inderdaad wel waar, maar dat wil niet zeggen dat het relevant is. Want wie zegt jou dat het Gods plan is om jou nu dood te laten gaan ipv over 10 jaar pas met gebruik van donororganen? Als je die wel gebruikt zul je ook geen moment te vroeg of te laat overlijden, dus is er nog steeds sprake van Gods tijd. God kun je inderdaad niet voor zijn, wat je ook doet, dus het is nogal onzin om dat dan als argument te gebruiken in deze kwestie.

Ik gebruikte het ook niet als argument..het was meer een vraag die in me op kwam na jou reactie! Maar goed, daar gaat het ook niet om nu!
Wat Gods plan is weten we inderdaad niet, zoals je al zegt.. Maar wanneer ik ook sterf, nu of over bijv. 10 jaar, God zal me zonder donor-organen ook laten leven! Ik ben afhankelijk van God en niet van donororganen!

Misschien gebruikt God die donororganen wel als middel om je te laten leven.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 mar 2006 21:16

Zo kan je inderdaad denken.. Maar zo zie ik dat niet!
Daarvoor hebben we ons lichaam niet van God gekregen..

Herman Finkers

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 mar 2006 19:09

ik heb toevallig gisteren oproep gekregen om donor te worden of juist niet
ik wil het wel maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik precies wil doneren en de kans is heel klein dat je donor kan zijn. want je moet in het ziekenhuis overlijden als ik het goed gelezen heb. want die lichaamsdelen moeten zo snel mogelijk eruit.

als iemand GEEN donor wil zijn en die zou eigenlijk een nieuwe nier moeten anders overleefd diegene het niet. vind ik dat die het niet verdient ik vind dat persoonlijk heel ego want zelf geef je niks weg maar als je het zelf nodig hebt sta je er wel voor open dat kan ik echt heel slecht uitstaan.
heb dat meegemaakt met een klasgenoot der broertje die moest een nieuwe nier heeft hij gelukkig ook op tijd gekregen maar ze zijn bij hun thuis wel tegen donors ik kan dat echt niet begrijpen hoe denken jullie daar over???

le Chevalier de Moralité
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor le Chevalier de Moralité » 24 mar 2006 19:24

U wilt dus alleen geven aan mensen die ook geven?
Welnu, dan zullen wat beleven
Waarin zijt gij dan beter dan de heiden?
Ik hoop dat u mij spoedig met een antwoord kan verblijden.
Hoe komt het dat, ondanks dat ik eenzame mensen ken, ze nog steeds eenzaam zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2006 19:38

Je zou ook gewoon kunnen accepteren dat je op een bepaalde dag sterft..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2006 19:40

God kan toch ook donororganen gebruiken om jou nog langer genadetijd te geven.... hoe je het ook wend of keert... sterven doe je toch op Zijn tijd
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 mar 2006 19:43

Hoe consequent ben je als je wel wilt ontvangen maar niet wilt geven?
Zelf maakt het mij niet uit wie evt. mijn organen krijgt een voorstander of een tegenstander van het donor-zijn. (Als je nl. uitzonderingen gaat maken van liefst geen die of die dan kun je net zo goed geen donor zijn.)
Principieel zie ik ook geen probleem met het donor zijn. En daarbij is het toch mijn verantwoording? In de Bijbel wordt het nergens uitdrukkelijk verboden, die mogelijkheden hadden ze toen niet eens. Nu wel. Waarom zou je daar dan geen gebruik van mogen maken? Tot stof zul je zo wie zo terugkeren.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 mar 2006 20:26

mij maakt het ook absoluut niet uit wie mijn organen krijgt maar ik vind het raar als je er tegen ben maar je wilt wel een orgaan ontvangen als je ernstig ziek bent
dan ben je er niet tegen anders zou je dat ook niet aannemen
moeilijk vind ik het allemaal maar ik wil anderen mensen helpen omdat ik zelf ook geholpen wil worden als ik zelf ziek ben of wat dan ook

Terug naar “Archief”