Met andere woorden: het zou heel goed gebeurt kunnen zijn. Er zijn gegevens met details over de getuigen, maar minder over de zaak zelf. We hebben dus meer getuigen/bronnen nodig voordat we vast kunnen stellen dat het echt zo is. En dan bekijk ik het wetenschappelijk.miss t schreef:Frost schreef:miss t schreef:Sorry hoor, maar ik vind het nogal ongevoelig van jullie dat jullie mij zomaar als fantast aan de kant schuiven!!! Dat het niet in de krant heeft gestaan, ligt misschien aan het feit dat dit in de Filippijnen is gebeurd in een dagopvang voor verwaarloosde kinderen van de vuilnisbelt...
Maar waarom neem je zulke verhalen zo klakkeloos over? Omdat het goede kennissen zijn? Ze waren er zelf niet eens bij zeg je dus ook zij hadden het van horen zeggen. Het zal geen nieuws voor je zijn dat soortgelijke verhalen van uitzonderlijke gebeurtenissen overal ter wereld voorkomen, in allerlei religies en clubs. En ze zeggen allemaal dat ze het van goede betrouwbare bronnen hebben dus dat het wel waar moet zijn. Maar je gelooft toch niet alles wat iedereen beweert? In de praktijk is zo vaak gebleken dat mensen nu eenmaal niet altijd zulke betrouwbare bronnen zijn, ook als ze oprechte bedoelingen hebben. En zeker bij uitzonderlijke gebeurtenissen blijkt naderhand vrijwel altijd dat het niet helemaal klopte - anders zouden ze inmiddels niet meer als uitzonderlijk beschouwd worden. En dus juist bij uitzonderlijke verhalen is het verstandig om de bull-shit detector nog wat gevoeliger in te stellen, en een vaatje met korrels zout klaar te zetten, ook als het verhalen zijn van bekenden.
Je kent me duidelijk niet ;)
Ik zal zéér zeker niet zomaar klakkeloos iets aannemen. Ben behoorlijk kritisch.
Ik heb niet gezegd dat ze er niet bij waren, alleen dat ik er niet bij was. Zij waren er namelijk wèl bij. En ik heb absoluut geen enkele reden om hen niet te geloven, al was het alleen al omdat het absoluut geen mensen van de sterke verhalen zijn en het hele nuchtere Filipino's zijn.
Nogmaals, je hoeft me niet te geloven.
Als ik het als 'gewoon' mens bekijk zeg ik: je zult het wel niet uit je duim zuigen en wel goed opgelet hebben en goed opgelet hebben dat die andere mensen ook goed opletten, dus ga ik ervan uit dat het waarschijnlijk wel gebeurt is. Er kunnen dan nog steeds details anders zijn, bijv. het kind was bijna dood, bijv. in zware coma. Maar dan is het ook een wonder als het weer opstaat en gezond is! Dus dat detail maakt niets uit.
Ik zou wel eens een boek willen schrijven met bewezen wonderen. Dus van meer dan 1 getuige. En dan alle getuige materiaal volgens historisch-juridische maatstaven vastleggen.
Maar, goed, dan heb je nog mensen die zeggen dat het niet klopt. Dus zouden er minimaal twee mensen moeten zijn die zo'n boek schrijven :-)