Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2005 19:49

Theodorus á Brakel schreef wat in 'Het geestelijke leven' over middelmatige zaken:

"Ende soo daer eenige middelmatige dingen mochten wesen, daer wy soo klaer Godts wille niet konden weten, soo moet nochtans het doen ofte laten van het middelmatig dink Godt niet mishagen, noch tegen Zijn Woord zijn, en dan soo mag men Godt vragen door het gebed, dat Hij ons ten besten berade: Want by Hem is raed en verstant, Prov. 8:14. En daerom kan hy ons eenen goeden raed geven, en ten besten na zijnen wille bestieren, en ondersoekt dan daer by, niet wat u best behaegt, maer wat u dunkt meest en best met Godts Woort, waer in ons Zijnen wille geopenbaert is, over een te komen; en verkiest dat te doen of te laten, met opheffinge des gemoeds tot Godt, dat gy niet voor en hebt Godt te vertoornen, ende weten tegens Zijnen wille te doen, maer dat gy altijt geern Zijn wille wilt doen, en Hem gehoorsamen, soo sal het een gerustigheyt maken in u conscientie."

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2005 20:25

En hier Johannes van der Kemp in zijn voorrede van de verklaring van de Heidelbergschen Katechismus over wat nu de ware Kerk van God is:

"Zyn nu de Joden Godts volk niet, veel minder zyn 't de Mahometanen: want hun Alkoran, (Godtsdienstigh en regelmatigh Boek) opgestelt door Mahomet, geholpen door eenen Nestoriaenschen Monnik met de zynen en eenige Joden, is samengeflanst uit eenige leerstukken, zoo uit den Bybel, die zonder schikking en 't achterste voor in dien Alkoran zyn ingevoegt, als uit eenige Heidensche overleveringen en vele eige verzonne beuzelingen. Velen van hunne leerstukken zyn belagchelik: hunne plichtplegingen zyn bygeloovig: vele van hunne zoo genoemde Geesteliken leven beestachtig, en alles is geschikt naer de begeerlikheit des vleeschs; en weinige dingen hebben ze welke de redelike ziel voldoen kunnen. Met geweldt is hun Godtsdienst den volkeren opgedrongen, met wreedtheit wordt hy voortgezet, en met het zwaerdt wordt hy staende gehouden. Hoe kan dit volk Godts volk zyn? 't Is ook by zich zelf veroordeelt: het wil toch niet over zyne leerstukken onderzocht worden: die 'er over zintwist moet sterven; Want een iegelik die quaedt doedt, haet het licht en hy komt tot het licht niet, op dat zyne werken niet bestraft worden, Joh. III: 20."

Dit is tenminste duidelijke taal. Laat dat degenen eens lezen die als 'christen' samen met de Islam op willen trekken.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 05 jan 2006 23:50

caprice schreef:En hier Johannes van der Kemp in zijn voorrede van de verklaring van de Heidelbergschen Katechismus over wat nu de ware Kerk van God is:

"Zyn nu de Joden Godts volk niet, veel minder zyn 't de Mahometanen: want hun Alkoran, (Godtsdienstigh en regelmatigh Boek) opgestelt door Mahomet, geholpen door eenen Nestoriaenschen Monnik met de zynen en eenige Joden, is samengeflanst uit eenige leerstukken, zoo uit den Bybel, die zonder schikking en 't achterste voor in dien Alkoran zyn ingevoegt, als uit eenige Heidensche overleveringen en vele eige verzonne beuzelingen. Velen van hunne leerstukken zyn belagchelik: hunne plichtplegingen zyn bygeloovig: vele van hunne zoo genoemde Geesteliken leven beestachtig, en alles is geschikt naer de begeerlikheit des vleeschs; en weinige dingen hebben ze welke de redelike ziel voldoen kunnen. Met geweldt is hun Godtsdienst den volkeren opgedrongen, met wreedtheit wordt hy voortgezet, en met het zwaerdt wordt hy staende gehouden. Hoe kan dit volk Godts volk zyn? 't Is ook by zich zelf veroordeelt: het wil toch niet over zyne leerstukken onderzocht worden: die 'er over zintwist moet sterven; Want een iegelik die quaedt doedt, haet het licht en hy komt tot het licht niet, op dat zyne werken niet bestraft worden, Joh. III: 20."

Dit is tenminste duidelijke taal. Laat dat degenen eens lezen die als 'christen' samen met de Islam op willen trekken.

ik wil als christen graag samen met moslims optrekken, doe je dat niet dan geef je ze niet de kans om ze jezus te laten leren kennen.

en dat stukje van die oudvader, vind ik wel lekker kort door de bocht, hier wordt mijn hart niet week van maar onpasselijk.

ben zelf bezig in de christenreize naar de eeuwigheid van john buyan, wel geen oudvader, maar iets liever...
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2006 09:05

Zo'n haattekst ken ik eigenlijk alleen van Ayatollah Komeini (of was het Kolijni?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2006 10:46

En wie garandeert mij dat deze oudvader gelijk heeft?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2006 13:49

Wetregel 1: Een oudvader heeft altijd gelijk
Wetregel 2: Mocht een oudvader geen gelijk hebben, dan treedt onmiddelijk wetregel 1 in werking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2006 14:15

Marnix schreef:Wetregel 1: Een oudvader heeft altijd gelijk
Wetregel 2: Mocht een oudvader geen gelijk hebben, dan treedt onmiddelijk wetregel 1 in werking.
Dat heeft een oudvader zelf eens geschreven ja dus is het waarheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2006 14:16

:D:D:D hahaha :D:D:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jan 2006 16:24

esra schreef:
caprice schreef:En hier Johannes van der Kemp in zijn voorrede van de verklaring van de Heidelbergschen Katechismus over wat nu de ware Kerk van God is:

ik wil als christen graag samen met moslims optrekken, doe je dat niet dan geef je ze niet de kans om ze jezus te laten leren kennen.

en dat stukje van die oudvader, vind ik wel lekker kort door de bocht, hier wordt mijn hart niet week van maar onpasselijk.

ben zelf bezig in de christenreize naar de eeuwigheid van john buyan, wel geen oudvader, maar iets liever...

Het is scherp geschreven, wat Johannes van der Kemp over de islam schreef. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee onzin is. Laten we maar niet al te betweterig doen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jan 2006 19:07

"Zyn nu de Joden Godts volk niet

Daar wordt je inderdaad niet goed van. Nog super onBijbels ook.

Daarbij is het taalgebruik niet meer van deze tijd.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2006 19:13

Yael schreef:

Huh was me nog niet eens opgevallen dat stukje over Joden. Hallo ja, ik heb het altijd zo geleerd dat de Joden Gods volk waren en zijn, die lijn begint al notabene in het Oude Testament!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jan 2006 19:18

frekje schreef:
Yael schreef:

Huh was me nog niet eens opgevallen dat stukje over Joden. Hallo ja, ik heb het altijd zo geleerd dat de Joden Gods volk waren en zijn, die lijn begint al notabene in het Oude Testament!

Ja mij valt dat gelijk op.

De zaligheid is uit de Joden. (Johannes 4: 22b)
Het is gewoon een Bijbels gegeven, of men het nu toegeeft of niet. :P

Technico

Berichtdoor Technico » 06 jan 2006 19:24

Ik weet de context niet, aangezien het de eerste zin is. Het ziet eruit alsof het een conclusie is gebaseerd op wat ervoor geschreven is.

Ik zou zeggen de Joden zijn Gods volk, maar niet Gods Volk.

Wie weet bedoeld de oudvader dit.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jan 2006 19:28

Mijn onderschrift lijkt me vrij duidelijk. Gods volk, volk van God lijkt mij hetzelfde.

Het was overigens de eerste zin uit het verhaal van de beste oudvader.

Technico

Berichtdoor Technico » 06 jan 2006 19:34

Yael schreef:Mijn onderschrift lijkt me vrij duidelijk. Gods volk, volk van God lijkt mij hetzelfde.

Ik ben van mening dat de Joden niet automatisch een deel van het Lichaam van Christus worden en ze daarin niet tot het Volk van God behoren.
Maar het blijft staan dat het het volk van God is.

Ik vroeg me alleen af of de oudvader dit verschil soms ook maakte, buiten dan of jij vind dat dat kan of niet.

Yael schreef:Het was overigens de eerste zin uit het verhaal van de beste oudvader.

Heb je de oudvader thuis dan? ik kan het uit de posts hierboven niet opmaken. Volgens mij is het een deel van de voorrede.

Terug naar “Archief”