Moderator: Moderafo's
Nee, Jas, dat is het niet! Paulus roept Korinthe hier zich niet op te bekeren, maar verteld aan Korinthe dat hij die oproep dat als hij aan het evangeliseren is.Jas schreef:En 2 Kor. 5:20; "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen".
Geen oproep tot bekering?
Dat is een rethorische vraag: hij verwacht dat de lezers 'ja' zullen zeggen, dus dat ze erop vertrouwen van Christus te zijn. Ik niet op alle andere teksten reageren.Jas schreef:In 2 Kor. 10:7 zegt hij: "Ziet gij aan wat voor ogen is? Indien iemand bij zichzelven betrouwt, dat hij van Christus is,...
Als je naar zo'n kerk gaat, heb je al heel vaak het Evangelie van Jezus Christus gehoord, als het goed is. Als er dan mensen zijn die zich niet willen bekeren, dan is dat hun verantwoordelijkheid. Als gelovige heb ik behoefte aan vast spijs. In Heb vraagt de schrijver of hij weer van voor af aan moet beginnen met de leer van God, het Dopen, de Bekering, de Oplegging de Handen, het Eeuwig oordeel, terwijl de mensen toe moesten zijn aan vaste spijs!Jas schreef:De gemeente werd idd aangesproken als zijnde ware gelovigen. Wat een vreselijke verleiding is er over de zich gereformeerd noemende kerken gekomen.
Nathanael schreef:Nee, Jas, dat is het niet! Paulus roept Korinthe hier zich niet op te bekeren, maar verteld aan Korinthe dat hij die oproep dat als hij aan het evangeliseren is.Jas schreef:En 2 Kor. 5:20; "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen".
Geen oproep tot bekering?
Vergelijk: Ik vertel jullie dat ik aan mijn baas vraag: "Mag ik een dag vrij?" Heb ik nu aan jullie gevraagd om een vrije dag? Nee, ik heb jullie verteld wat ik aan de baas vraag.
jas schreef:Als jij deze tekst zo interpreteert en aan mensen uitlegt, ben je niet anders dan een grote verleider, een vos die de wijngaard verderft.
Ik hoop niet dat je ook maar één seconde gedacht hebt dat ik dit als tegenargument zou accepteren?
De tekst blijft dus gewoon staan.
Melodious Tonk schreef:jas schreef:Als jij deze tekst zo interpreteert en aan mensen uitlegt, ben je niet anders dan een grote verleider, een vos die de wijngaard verderft.
Ik hoop niet dat je ook maar één seconde gedacht hebt dat ik dit als tegenargument zou accepteren?
De tekst blijft dus gewoon staan.
![]()
Tjonge, wat een tolerante kijk op de zaak.
Fijn ook dat je je van zorgvuldige argumenten bedient.
Jas schreef:Als jij deze tekst zo interpreteert en aan mensen uitlegt, ben je niet anders dan een grote verleider, een vos die de wijngaard verderft.
Nathanael schreef:Jas schreef:Als jij deze tekst zo interpreteert en aan mensen uitlegt, ben je niet anders dan een grote verleider, een vos die de wijngaard verderft.
Jas je zegt dit tegen mij. Als je vind dat ik een vos ben, stuur me dan een mailtje en vermaan me op grond van de Bijbel. Nu veroordeel je mij.
Ik zal me hieronder verdedigen, en zal niet meer reageren als er geen onderbouwe argumenten op tafel komen.
In 2 Kor 4 legt Paulus zijn werk, bediening uit. Paulus legt uit dat hij de "bedekselen der schade" heeft "verworpen" en "niet vertraagt" (vs.16). Hij leg in de eerste helft van hoofdstuk 5 uit zijn verwachting uit (vs.1-10) en zegt dan dat hij de "mensen" beweegt "tot het geloof" (vs 11), omdat hij "de schrik de Heeren" kent (ook vs.12). Dan legt hij in meer detail uit waarom en hoe hij de mensen tot dat geloof beweegt dat uitloopt op de uitspraak in vs. 20 "laat u met God verzoenen". Dat is Paulus' prediking. Deze 'u' zijn op grond van het voorgaande stuk, Paulus' toehoorders als hij aan het evangeliseren is. En dit getuigenis van Paulus roept ook mij op om ook het evangelie te brengen. Ziedaar hoe ik tot deze uitleg kwam, en ja, natuurlijk, ik kan mij vergissen.
Ben jij met God verzoend? En roep je anderen op zich met God te laten verzoenen?
Dat hangt af van het onderwerp van de preek. Als dat de bediening van de verzoening is, dan ben ik het 100% mee eens. Er zijn ook andere bedieningen.Jas schreef:Als ik een preek zou houden, zou ik niet tegen mensen zeggen; "beste mensen, ik zeg tegen andere mensen dat ze zich met God moeten laten verzoenen", maar ik zou zeggen; "mensen, voor zover het nog niet gebeurd is, laat je met God verzoenen". Ik zou ze dus persoonlijk aanspreken, zoals Paulus hier ook doet.
Nathanael schreef:Dat hangt af van het onderwerp van de preek. Als dat de bediening van de verzoening is, dan ben ik het 100% mee eens. Er zijn ook andere bedieningen.Jas schreef:Als ik een preek zou houden, zou ik niet tegen mensen zeggen; "beste mensen, ik zeg tegen andere mensen dat ze zich met God moeten laten verzoenen", maar ik zou zeggen; "mensen, voor zover het nog niet gebeurd is, laat je met God verzoenen". Ik zou ze dus persoonlijk aanspreken, zoals Paulus hier ook doet.
Lalage schreef:Je moet inderdaad de cd luisteren, die mp3's zijn van mindere kwaliteit.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten