Uitverkiezing..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8290
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2005 10:28

parsifal schreef:
Lalage schreef:
Lalage schreef:Hey als jullie dat geloven, dat zoveel mensen voor eeuwig verloren gaan, wat zit je dan nog te luieren achter je computer? Laat dat je koud? Hoeveel zaai jij? Hoeveel van Jezus straal jij uit?

HOE kunnen jullie leven met het idee dat jij lekker naar God gaat en je buurman naar de hel? Ik kan daar absoluut niet mee leven en het gaat lijnrecht in tegen hoe ik God heb leren kennen door de bijbel en door wat Hij heeft gedaan in mijn leven.

Nogmaals, aan iedereen die gelooft in een eeuwige hel: Hoe kan je daarmee leven?

Dit bedoelde ik eigenlijk parsifal ;)


God is goed. Hij weet wat Hij doet, met die wetenschap is er heel goed te leven, ook als je naar de anderen kijkt. Juist vanuit de uitverkiezing zie ik een reden om minder overspannen met deze zaken om te gaan.

Trouwens ik wil deze bal ook wel terugkaatsen. De hel is in ieder geval vreselijk, of deze nu eeuwig is of niet (en ik geloof zeker dat hij eeuwig is) . Ook jouw buurman krijgt met hetzelfde te maken.

Tja, daar hou ik ook meestal maar aan vast. Je hebt helemaal gelijk ;) 't Lijkt me alleen niet logisch om alleen te geloven omdat je anders naar de hel gaat ;)

Ik ga hier nog wel meer studie over doen, over een paar maandjes hoor je meer van me ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2005 20:32

elbert schreef:
Marnix schreef:Zou de grote aandacht voor uitverkiezing daar ook niet wat mee te maken hebben? We weten denk ik wel dat we die opdracht niet voor niets hebben gekregen, maar maakt de uitverkiezingsvisie ons daar misschien ook niet een beetje lui in? We leren immers dat sommigen uitverkoren zijn en sommigen niet, sommigen gered worden en sommigen behouden... en dat dat toch al vast ligt.

Waarom dan evangeliseren? Als alles toch al vast ligt.....


Ik denk zelf dat hoe luier we daarin zijn, hoe minder zeker we kunnen zijn van onze eigen verkiezing. In de Bijbel worden we opgeroepen om onze roeping en verkiezing vast te maken (2 Petr. 1:10). Dit is dan niet bedoeld om zelf iets aan onze verkiezing te doen (want die ligt inderdaad vast), maar wel om ons daarin te verzekeren. Het is immers zo dat we niets van de verkiezing weten buiten een persoonlijk waar geloof? Daarom is het denk ik zo, dat als we lui hierin zijn, we onszelf geen goede dienst bewijzen: de zekerheid van die verkiezing is dan minder en kan zelfs zover gaan, dat we fundamentele twijfels hebben over onze eigen redding. En dat is gevaarlijk.


Okeej, dat is inderdaad duidelijk. Maar wat de kernvraag was, omdat ik daar nog even wat verder in door wil, is: Heeft die keuze om wel of niet te gaan evangeliseren ook invloed? Zoals ik al aangaf, als we allemaal met de armen over elkaar gaan zitten, zullen er minder mensen tot geloof komen en behouden worden, dan wanneer wij met zijn allen actief aan de slag gaan. Dat is toch wel een vaststaand feit? En die keuze hebben wij ook echt, geef je aan. Ik geloof absoluut dat God dingen voorziet..... maar ik geloof ook dat het feit dat Hij door mensen heen wil werken, ook een grote verantwoordelijkheid is die Hij aan ons geeft, een verantwoordelijkheid met consequenties voor het lot van mensen. Dat lijkt niet te rijmen met een al vaststaande groep uitverkorenen en misschien is dat ook niet zo (ik lees nergens dat daar later geen mensen bij die groep kunnen komen of er af kunnen gaan)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 01 sep 2005 21:30

Dit doet me sterk denken aan wat een nog best wel hele behoudende dominee ooit eens zei tegen iemand die met de uitverkiezing in de knoei lag:

"Vraag God dan maar of Hij je er nog bij wil zetten!"
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5107
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 sep 2005 22:43

frekje schreef:Dit doet me sterk denken aan wat een nog best wel hele behoudende dominee ooit eens zei tegen iemand die met de uitverkiezing in de knoei lag:

"Vraag God dan maar of Hij je er nog bij wil zetten!"
=D>

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 01 sep 2005 22:59

Voor een zeer diepgaand artikel over Gods onvoorwaardelijke verkiezing van sommige mensen enerzijds en Gods wil om alle mensen te redden anderzijds, lees het volgende artikel van John Piper:

http://desiringgod.org/library/topics/d ... wills.html

NB. Het is een lang, diepgaand artikel en in het engels, maar wel waardevol.

Zeer korte samenvatting:

De bijbel openbaart twee 'willen' van God: Zijn souvereine wil enerzijds, en Zijn morele wil anderzijds. Deze staan niet op hetzelfde niveau. In het artikel komen allerlei bijbels voorbeelden voor waarbij duidelijk wordt dat God de dingen zo bestuurd dat er dingen gebeuren die tegen zijn wil ingaan. Voorbeeld: De mensen die Jezus hebben laten lijden, hebben daarmee gezondigd. Tegelijk vertelt de bijbel dat God wilde dat het zo moest gebeuren; het was volgens Gods plan (Hand 2:23).

Uiteindelijk komt Piper dan, na veel voorbeelden, bij de conclusie dat het probleem niet ligt bij de twee willen van God. Hoe je het ook wendt of keert, de bijbel laat duidelijk zien dat uiteindelijk niet iedereen gered wordt, ook al wil God dat wel.

De vraag die gesteld moet worden is dan ook: wat zorgt voor deze 'beperking' van Gods wil (wens)? Waarom wordt uiteindelijk niet iedereen gered. Het antwoord luidt dat er iets moet zijn dat belangrijker is dan de wens om iedereen te redden. De vraag is nu wat dat is. Is dat: (1) de vrije wil van de mens? Of (2) de openbaring van de volle reikwijdte van Gods heerlijkheid in toorn en genade met als doel dat de mens God alle eer geeft voor zijn redding?

Piper kiest voor het laatste.

Lees vooral het artikel zou ik willen zeggen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 10:06

De bijbel openbaart twee 'willen' van God: Zijn souvereine wil enerzijds, en Zijn morele wil anderzijds. Deze staan niet op hetzelfde niveau. In het artikel komen allerlei bijbels voorbeelden voor waarbij duidelijk wordt dat God de dingen zo bestuurd dat er dingen gebeuren die tegen zijn wil ingaan. Voorbeeld: De mensen die Jezus hebben laten lijden, hebben daarmee gezondigd. Tegelijk vertelt de bijbel dat God wilde dat het zo moest gebeuren; het was volgens Gods plan (Hand 2:23).


Op zich lijkt me dat inderdaad wel reeel.... alleen zou ik dan niet spreken van 2 "willen" van God..... maar van Zijn wil en Zijn plan. Dat tweede kan je niet gelijkstellen met Gods wil.... Ik zie het eerder zo dat mensen tegen Gods wil in kunnen gaan, maar dat hij, niet dankzij dat, maar ondanks dat, zijn plan doorgaat, en hij zelfs die dingen gebruikt om zijn plan te vervullen.

Gevaarlijk is als je op deze manier alles wat gebeurt is toch een beetje "goed wil praten" onder het motto: Het was Gods plan en ondanks dat mensen tegen Zijn wil ingaan, was het dan toch Zijn wil, want Hij had het zo ingepland. Dan wordt opnieuw vergeten dat God mensen verantwoordelijkheid heeft gegeven, waarin ze ook echt konden kiezen. Was de zondeval Gods wil? Natuurlijk niet! Maar was het Zijn plan? Ik zou dat niet zo druven stellen. Het zou dan namelijk betekenen dat God van tevoren als dingen zou hebben gepland, die tegen Zijn wil ingaan... Dan zou God met Zijn plan tegen zijn eigen wil in gaan. Dat kan nooit zo zijn. En weer hou ik dan maar 1 mogelijkheid over: God geeft mensen de mogelijkheid om te kiezen, voor of tegen Hem, om Zijn wil te doen, of daar tegenin te gaan. Als mensen tegen Hem ingaan is dat niet zijn wil, en ook niet Zijn plan. Maar Hij gebruikt het wel, en voorziet het vast ook.... en Hij weet ondanks dat Zijn plan te vervoeren en daarbij zelfs dingen die tegen Zijn wil zijn te gebruiken om dat te bereiken.

Uiteindelijk komt Piper dan, na veel voorbeelden, bij de conclusie dat het probleem niet ligt bij de twee willen van God. Hoe je het ook wendt of keert, de bijbel laat duidelijk zien dat uiteindelijk niet iedereen gered wordt, ook al wil God dat wel.

De vraag die gesteld moet worden is dan ook: wat zorgt voor deze 'beperking' van Gods wil (wens)? Waarom wordt uiteindelijk niet iedereen gered. Het antwoord luidt dat er iets moet zijn dat belangrijker is dan de wens om iedereen te redden. De vraag is nu wat dat is. Is dat: (1) de vrije wil van de mens? Of (2) de openbaring van de volle reikwijdte van Gods heerlijkheid in toorn en genade met als doel dat de mens God alle eer geeft voor zijn redding?


Kijk... en met die conclusie ben ik het absoluut oneens. Gods wil is dat iedereen behouden wordt. De mens krijgt wel vrije wil. Waarom?

De mens zondigt, tegen Gods wil in.... Maar Hij gaat ondanks dat laat God de mens niet stikken, maar geeft ze een weg terug naar Hem, door Jezus Christus.

Was de zondeval dan toch Gods wil, en liet Hij, omdat Hij er "niet genoeg eer van kreeg" de mens in zonde vallen, zodat de mensen die gered worden nog dankbaarder zouden worden? Kon God alleen zijn goedheid kwijt, maar wou Hij ook even duidelijk maken hoe boos Hij kan zijn? Wil God dan dat iedereen behouden wordt, maar nog liever dat er velen verloren gaan, zodat eeuwig leven nog exclusiever zou worden en die groep die wel behouden wordt hem in verhouding nog meer eer geeft dan in het paradijs? Was het in het paradijs dan toch niet echt zeer goed, dat God besloot die situatie te veranderen?

Ik denk dat Piper hier de plank in zijn conclusie volledig misslaat. Waarom liet God de mens kiezen in het paradijs? Waarom gaf Hij de mens vrije wil? En waarom wil Hij dat iedereen behouden wordt, maar wordt niet iedereen dat. De eerste suggestie is juist. God wil geen praatpoppen, die als je op een knopje drukt met een monotoon stemmetje zeggen: Ik hou van U. God wil geen mensen die van Hem houden omdat ze niet anders kunnen, omdat ze zo ingeprogrammeerd zijn.

God zou met 1 knip in zijn vingers de hele wereld kunnen bekeren, de satan zo kunnen straffen dat de volle reikwijdte van zijn genade en toorn aan iedereen volledig duidelijk zou zijn en iedereen Hem zou eren. Waarom knipt Hij niet in zijn vingers? Omdat Hij geen robots wil..... omdat Hij het ontzettend belangrijk vind dat mensen hun hart aan Hem geven. Als je daar dieper over nadenkt wordt dat ook wel logisch. Je wil toch geen relatie met een robot? Als je weet dat je man/vrouw/vriend/vriendin alleen maar van je houdt omdat hij/zij niet anders kan dan mis je toch wat? Je wil toch graag horen dat die ander van je houdt, en dat je weet dat dat uit het hart komt... dat die ander er voor kiest om met je te leve, in plaats van dat alleen jij die keuze maakt?

Als ik de bijbel lees is dat hetgene waar God echt aan hecht, zoveel dat Hij liever een miljoenen mensen die van Hem houden redt, dan miljarden robots met een kunsthart.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 10:17

Wat ik me soms afvraag is het volgende, is het niet gewoon beter voor jezelf (en je relatie met God) om andersom te redeneren.. God weet inderdaad wie er later bij Hem in de Hemel zullen zijn (dat is Bijbels), maar dat zegt toch niks over of God die mensen wel of niet heeft uitverkoren om zalig te worden? De uitverkiezing zou wat zeggen over God, hoe oneerlijk het verdeeld zou zijn, dat kan nooit Gods bedoeling zijn, God weet wie er bekeerd worden (Hij weet immers alles) maar dat zegt verder toch helemaal niets?

God weet ook dat jij morgen schoenen gaat kopen, maar jij hoeft er niet voor te zorgen dat jij die schoenen gaat kopen het zal gebeuren. God weet ook welke schoenen je gaat kopen, je hoeft niet te wachten tot dat je van God weet welke schoenen dat zijn, het zijn de schoenen die je koopt..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 10:58

Precies.... De bijbelse lijn is:

Bekeer je en geloof.

Geloof je? Dan ben je volgens de bijbel uitverkoren en bestemd tot het eeuwige leven.

De bijbel roept ons op om te geloven... en dan zeker te mogen zijn dat we uitverkoren zijn, bestemd voor het eeuwige leven.... in plaats van dat we geloven en ons vervolgens druk gaan maken over uitverkiezing... (ja, ik geloof het op zich wel maar ik weet niet of het ook voor mij is, dat moet God me laten merken)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 11:29

God wil geloof in zichzelf niet in de uitverkiezing, geloof en bekeer je inderdaad, en als je geloofd ben jij verkoren door God om bij Hem te zijn, natuurlijk wist God dat al lang van te voren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 sep 2005 11:56

Raido schreef:..., natuurlijk wist God dat al lang van te voren.


Inderdaad: God wist van tevoren al wat Hij in mensenharten ging doen. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 12:15

Hehe... maar dan komen we gelijk weer in een spanningsveld tussen uitverkiezing en menselijke verantwoordelijkheid :)

Als God dat wist, wist Hij dan ook wat Hij in andere mensenharten niet ging doen?

Hebben sommige mensen dan dankzij Adam geen kans, omdat het hen onmogelijk wordt gemaakt om die redding te ontvangen, omdat ze daarvoor niet geselecteerd zijn? En hoe is dat dan weer te rijmen met de teksten dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen behouden wordt, en de tekst uit 1 Joh 2 dat Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld? Waarom stierf Hij dan niet alleen voor de zonden van de uitverkorenen? En aangezien de bijbel zegt dat Hij voor de zonden van de hele wereld stierf, waarom wordt dan niet iedereen uitverkoren om behouden te worden, als dat wel Gods wil is?

Dat is het spanningsveld dat er dan is. Het spanningsveld dat ontstaat als de keuzeverantwoordelijkheid van mensen wordt weggelaten uit de bijbelse leer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 12:33

elbert schreef:
Raido schreef:..., natuurlijk wist God dat al lang van te voren.


Inderdaad: God wist van tevoren al wat Hij in mensenharten ging doen. :)
Al voor dat we in zonde vielen zelfs :)

Hebben sommige mensen dan dankzij Adam geen kans, omdat het hen onmogelijk wordt gemaakt om die redding te ontvangen, omdat ze daarvoor niet geselecteerd zijn?
Iedereen heeft kans, maar velen krijgen die niet door bijvoorbeeld de landelijke regering.

Iedereen heeft kans om bekeerd te worden omdat we van Adam naar Jezus kunnen, God selecteerd niet, God weet alleen wie er later zullen zijn, God laat geen oprechte bidder staan!

En hoe is dat dan weer te rijmen met de teksten dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen behouden wordt, en de tekst uit 1 Joh 2 dat Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld?
Er gebeurd zoveel wat God niet wil maar wel toestaat. Iedereen kan door Jezus tot God komen, Gods offer is genoeg voor de zonde van alle mensen, het wordt alleen toegepast voor de mensen die later bij Hem/in Hem zullen zijn.

Waarom stierf Hij dan niet alleen voor de zonden van de uitverkorenen?
De term uitverkorenen is erg flexibel, uitverkorenen is een achteraf geziene term, als je bekeerd bent, en bij God zult zijn dan was je dus een van die mensen. Je mag niet met een instelling leven van 'ik ben uitverkoren dus wordt ik bekeerd'.

En aangezien de bijbel zegt dat Hij voor de zonden van de hele wereld stierf, waarom wordt dan niet iedereen uitverkoren om behouden te worden, als dat wel Gods wil is?
Omdat wij niet willen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 sep 2005 12:44

Dan maar mijn antwoorden op de gestelde vragen:

Marnix schreef:Hehe... maar dan komen we gelijk weer in een spanningsveld tussen uitverkiezing en menselijke verantwoordelijkheid :)

Als God dat wist, wist Hij dan ook wat Hij in andere mensenharten niet ging doen?


Ja (Rom. 9:11-15).

Marnix schreef:Hebben sommige mensen dan dankzij Adam geen kans, omdat het hen onmogelijk wordt gemaakt om die redding te ontvangen, omdat ze daarvoor niet geselecteerd zijn?


Jawel, alleen willen ze niet (menselijke verantwoordelijkheid). Overigens vind ik dit een misleidende vraag, alsof mensen onschuldige slachtoffers zouden zijn van de zonde in Adam. De mens wordt juist schuldig geboren en leeft dit ook uit. Als je het enkel probeert te bezien vanuit Gods rechtvaardigheid, dan is het nog een wonder dat er een kans voor ons mensen is.

Marnix schreef:En hoe is dat dan weer te rijmen met de teksten dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen behouden wordt, en de tekst uit 1 Joh 2 dat Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld?


De prediking (dus ook van deze teksten) is bedoeld om de verkiezing te actualiseren: wie gelooft en zich bekeert is behouden (en uitverkoren), wie niet gelooft en zich niet bekeert is verworpen. Wie op zo'n grote zaligheid geen acht slaat zal het oordeel niet ontvluchten. (Hebr. 2:3)

Marnix schreef:Waarom stierf Hij dan niet alleen voor de zonden van de uitverkorenen?En aangezien de bijbel zegt dat Hij voor de zonden van de hele wereld stierf, waarom wordt dan niet iedereen uitverkoren om behouden te worden, als dat wel Gods wil is?


Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld, opdat de uitverkorenen er deel aan zouden kunnen krijgen, want uiteindelijk hebben alleen de uitverkorenen hier deel aan. Maar aangezien het voor ons mensen niet duidelijk is wie er uitverkoren zijn en wie niet (dat weet alleen God), kan in principe iedereen uitverkoren zijn. Maar tegelijkertijd weten we ook dat niet iedereen uitverkoren is. Eigenlijk kunnen we alleen door het geloof zekerheid verkrijgen over onze verkiezing. Daar is dus de verkondiging op gericht: om mensen te bewegen tot het geloof (2 Kor. 5:11).

Marnix schreef:Dat is het spanningsveld dat er dan is. Het spanningsveld dat ontstaat als de keuzeverantwoordelijkheid van mensen wordt weggelaten uit de bijbelse leer.


Denk je dat de gereformeerde verkiezingsleer die verantwoordelijkheid ontkent? Dat denk ik niet.
Wat de gereformeerde verkiezingsleer wel ontkent, is dat de grond voor onze zaligheid (mede) gelegen zou zijn in onze eigen wil en werken buiten God (Rom. 9:16).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 12:54

Jawel, alleen willen ze niet (menselijke verantwoordelijkheid). Overigens vind ik dit een misleidende vraag, alsof mensen onschuldige slachtoffers zouden zijn van de zonde in Adam. De mens wordt juist schuldig geboren en leeft dit ook uit. Als je het enkel probeert te bezien vanuit Gods rechtvaardigheid, dan is het nog een wonder dat er een kans voor ons mensen is.
Heb je dat wel helemaal goed? We leven toch onder de SMET van de zonde? Adam was verantwoordelijk voor ons allemaal, hij maakte het kapot (met Eva) en wij lijden daar onder, volgens mij hebben wij geen schuld aan de zonde, wat ons niet zondeloos of zorgeloos maakt natuurlijk, wij vallen onder Adam, daarom zijn wij zondig.

De prediking (dus ook van deze teksten) is bedoeld om de verkiezing te actualiseren: wie gelooft en zich bekeert is behouden (en uitverkoren), wie niet gelooft en zich niet bekeert is verworpen. Wie op zo'n grote zaligheid geen acht slaat zal het oordeel niet ontvluchten. (Hebr. 2:3)
Mijn leraar zegt het anders, wie gelooft en bekeerd wordt is uitverkoren en dus behouden.. het is niet verkeerd, het accent ligt anders.

Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld, opdat de uitverkorenen er deel aan zouden kunnen krijgen, want uiteindelijk hebben alleen de uitverkorenen hier deel aan.
Uitverkorenen zijn de gelukkige mensen die bekeerd zijn door God, Jezus stierf voor de zonden van de hele wereldn, iedereen kan bekeerd worden maar niet iedereen heeft de Heelmeester nodig. Ook hierin wil ik het accent verleggen, jij zegt: 'want uiteindelijk hebben alleen de uitverkorenen hier deel aan.' Ik zou zeggen 'Iedereen kan hier deel aan hebben, mensen die daar deel aan hebben zijn de uitverkorenen'.

Denk je dat de gereformeerde verkiezingsleer die verantwoordelijkheid ontkent? Dat denk ik niet. Wat de gereformeerde verkiezingsleer wel ontkent, is dat de grond voor onze zaligheid (mede) gelegen zou zijn in onze eigen wil en werken buiten God
Wat geheeld Bijbels is inderdaad, we zijn geneigd tot al het kwaad... zoals Rammstein het zo goed zegt : 'Gott weiss Ich will kein Engel sein'
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 02 sep 2005 13:07

Heb je het artikel zelf gelezen, Marnix?

Marnix schreef:Op zich lijkt me dat inderdaad wel reeel.... alleen zou ik dan niet spreken van 2 "willen" van God..... maar van Zijn wil en Zijn plan. Dat tweede kan je niet gelijkstellen met Gods wil.... Ik zie het eerder zo dat mensen tegen Gods wil in kunnen gaan, maar dat hij, niet dankzij dat, maar ondanks dat, zijn plan doorgaat, en hij zelfs die dingen gebruikt om zijn plan te vervullen.


Denk even aan Judas. Jezus zelf voorspelde dat Judas Hem zou verraden. Jezus wist dus dat Hij verraden zou worden, Hij wist ook wanneer, en Hij wist ook door wie. Jezus had voorkennis. Wilde God dat Judas Jezus zou verraden? Het enig juiste antwoord is: Ja en Nee.

Ja, want er gaat niets buiten de wil van God om. Het was Gods wil dat Jezus verraden zou worden en overgeleverd en bespot en gekruisigd. Allemaal zondige dingen, maar God wilde dat het zo zou gebeuren.

Nee, want de daad van Judas gaat in tegen zijn geboden. En dus houdt God Judas verantwoordelijk voor deze daad.

Ik wil overigens absoluut niet de indruk wekken dat ik dit zonder blikken of blozen opschrijf. Ik vind dit ook ontzettend moeilijk.
Waarom heeft Jezus Judas niet tegengehouden? Hij wil toch alle mensen redden? Waarom? Waarom? Ik snap het niet. Maar de bijbel zegt dit wel. We kunnen hier niet stilletjes overheen lezen.

Gevaarlijk is als je op deze manier alles wat gebeurt is toch een beetje "goed wil praten" onder het motto: Het was Gods plan en ondanks dat mensen tegen Zijn wil ingaan, was het dan toch Zijn wil, want Hij had het zo ingepland. Dan wordt opnieuw vergeten dat God mensen verantwoordelijkheid heeft gegeven, waarin ze ook echt konden kiezen. Was de zondeval Gods wil? Natuurlijk niet! Maar was het Zijn plan? Ik zou dat niet zo druven stellen. Het zou dan namelijk betekenen dat God van tevoren als dingen zou hebben gepland, die tegen Zijn wil ingaan... Dan zou God met Zijn plan tegen zijn eigen wil in gaan. Dat kan nooit zo zijn.


Het is geen 'goed-praten'. En de bijbel is ook heel duidelijk over eigen verantwoordelijkheid. En verder: de bijbel geeft inderdaad aanleiding te geloven dat God dingen heeft gepland die tegen Zijn (morele) wil ingaan. God heeft toch immers al in de eeuwigheid voor de grondlegging der wereld het plan opgevat om mensen zalig te maken in Christus?

'Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;' (2 Tim 1:9)

Voor de tijden der eeuwen! God heeft dus van tevoren (voorkennis) gezien dat de mens zou vallen, maar God heeft ook tevoren gezien dat Christus zou lijden en sterven en verraden etc. (Hand 2:23). Sterker nog: Hij heeft het zo bedoeld (Ef 1:3-4).

Ik heb zelf nog een tijdje op het standpunt gestaan, dat alles conditioneel zou zijn. Dus dat Gods plan bestond uit ALS-DAN uitwerkingen (ALS de mens in zonde valt, DAN verlos Ik ze in Christus). Maar dat strookt niet met wat God over Zichzelf zegt:

'Brengt ulieder twistzaak voor, zegt de HEERE; brengt uw vaste bewijsredenen bij, zegt de Koning van Jakob. Laat hen voortbrengen en ons verkondigen de dingen, die gebeuren zullen; verkondigt de vorige dingen, welke die geweest zijn, opdat wij het ter harte nemen, en het einde daarvan weten; of doet ons de toekomende dingen horen. Verkondigt dingen, die hierna komen zullen, opdat wij weten, dat gij goden zijt; ja, doet goed, en doet kwaad, dat wij verbaasd staan, en te zamen toezien.' (Jes 41:21-23)

Hier heeft God het over afgoden. Hij zegt eigenlijk: bewijs maar eens dat dit goden zijn, kunnen zij 'de dingen, die hierna komen zullen' verkondigen? Nee, dat kan de HEERE alleen, zoals blijkt:

'Ziet, de voorgaande dingen zijn gekomen, en nieuwe dingen verkondig Ik; eer dat zij uitspruiten, doe Ik ulieden die horen.' (Jes 42:9)

En ook hier:

Gedenkt der vorige dingen van oude tijden af, dat Ik God ben, en er is geen God meer, en er is niet gelijk Ik; Die van den beginne aan verkondigt het einde, en van ouds af die dingen, die nog niet geschied zijn; Die zegt: Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen.
(Jes 46:9-10)

God weet precies wat er gaat gebeuren, en door wie. Het is niet voorwaardelijk. Waarom? Omdat Hij Zelf de geschiedenis bepaalt. Gods werken zijn Hem van eeuwigheid aan bekend.

En weer hou ik dan maar 1 mogelijkheid over: God geeft mensen de mogelijkheid om te kiezen, voor of tegen Hem, om Zijn wil te doen, of daar tegenin te gaan. Als mensen tegen Hem ingaan is dat niet zijn wil, en ook niet Zijn plan. Maar Hij gebruikt het wel, en voorziet het vast ook.... en Hij weet ondanks dat Zijn plan te vervoeren en daarbij zelfs dingen die tegen Zijn wil zijn te gebruiken om dat te bereiken.


Dus de loop van de geschiedenis wordt uiteindelijk niet bepaald door Gods plan alleen, maar ook door onze keuzes? Dat zou betekenen dat God niet alles voorziet, toch?

Kijk... en met die conclusie ben ik het absoluut oneens. Gods wil is dat iedereen behouden wordt. De mens krijgt wel vrije wil. Waarom?

De mens zondigt, tegen Gods wil in.... Maar ondanks dat laat God de mens niet stikken, maar geeft ze een weg terug naar Hem, door Jezus Christus.

Was de zondeval dan toch Gods wil, en liet Hij, omdat Hij er "niet genoeg eer van kreeg" de mens in zonde vallen, zodat de mensen die gered worden nog dankbaarder zouden worden? Kon God alleen zijn goedheid kwijt, maar wou Hij ook even duidelijk maken hoe boos Hij kan zijn? Wil God dan dat iedereen behouden wordt, maar nog liever dat er velen verloren gaan, zodat eeuwig leven nog exclusiever zou worden en die groep die wel behouden wordt hem in verhouding nog meer eer geeft dan in het paradijs? Was het in het paradijs dan toch niet echt zeer goed, dat God besloot die situatie te veranderen?


Ik vind het ook moeilijk. Ik durf het niet zover door te trekken, zoals je hierboven doet. Nogmaals ik begrijp het ook niet. God is God en geen mens.

Ik denk dat Piper hier de plank in zijn conclusie volledig misslaat. Waarom liet God de mens kiezen in het paradijs? Waarom gaf Hij de mens vrije wil? En waarom wil Hij dat iedereen behouden wordt, maar wordt niet iedereen dat. De eerste suggestie is juist. God wil geen praatpoppen, die als je op een knopje drukt met een monotoon stemmetje zeggen: Ik hou van U. God wil geen mensen die van Hem houden omdat ze niet anders kunnen, omdat ze zo ingeprogrammeerd zijn.


Ik denk dat je conclusie over 'praatpoppen' te kort door de bocht is. Denk aan Petrus. Jezus voorzegt hem zelfs dat hij Jezus zal verraden. Jezus wist dat hij dat zou doen. Toch is Petrus volledig verantwoordelijk voor deze daad.

God zou met 1 knip in zijn vingers de hele wereld kunnen bekeren, de satan zo kunnen straffen dat de volle reikwijdte van zijn genade en toorn aan iedereen volledig duidelijk zou zijn en iedereen Hem zou eren. Waarom knipt Hij niet in zijn vingers? Omdat Hij geen robots wil..... omdat Hij het ontzettend belangrijk vind dat mensen hun hart aan Hem geven. Als je daar dieper over nadenkt wordt dat ook wel logisch. Je wil toch geen relatie met een robot? Als je weet dat je man/vrouw/vriend/vriendin alleen maar van je houdt omdat hij/zij niet anders kan dan mis je toch wat? Je wil toch graag horen dat die ander van je houdt, en dat je weet dat dat uit het hart komt... dat die ander er voor kiest om met je te leve, in plaats van dat alleen jij die keuze maakt?

Als ik de bijbel lees is dat hetgene waar God echt aan hecht, zoveel dat Hij liever een miljoenen mensen die van Hem houden redt, dan miljarden robots met een kunsthart.


OK, ik wil de discussie niet dood maken, maar graag eerlijk verder gaan. Daarom wil ik je vragen of je bijbelteksten wilt laten zien, waaruit blijkt dat de eerste suggestie (die van de vrije wil) inderdaad de juiste is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten