lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 17:55

jas schreef:
M@rije schreef:
Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Als je nou even had gedaan wat ik voorstelde, kan ik me niet voorstellen dat je nog zo stellig kunt zeggen dat iedereen een welbewuste keuze zou maken tot het plegen van TS.

Ik denk dat een daad gepleegd in wanhoop idd niet een bewuste keus is. Maar die vraag is voor mij in de discussie niet relevant. Waar het mij om gaat is of God Zijn kinderen aan een dergelijke wanhoop overgeeft.

Het kan ook oprechte christenen overkomen... de praktijk is daarover wel duidelijk genoeg voor mij. Als jij beweert dat dit toch niet zo is en in feite dus aangeeft dat wie in daarin valt geen echt kind van God was anders was dat niet gebeurd, dan vind ik dat een ernstige misdaad van je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 18:58

jas schreef:

Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Sorry ik wil niet al te off-topic gaan maare ik snap niet zo goed hoe je dit kan zeggen en in een ander topic dit kan zeggen:

jas schreef:
Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Hoe rijm je dat met elkaar?

goede opmerking :?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 apr 2005 20:23

M@rije schreef:
Als een gelovige psychisch ziek wordt, helemaal in de war raakt en zonde begaat of zelfs zelfmoord pleegt geen vergeving van God krijgen omdat zo iemand niet meer weet wat hij/zij doet?

Ik denk zeker dat God dit kan en wil vergeven. Bovendien wordt zelfmoord hier afgeschilderd als een grote zonde. Ik bedoel: we brengen gradaties aan in zonden, terwijl er volgens de Bijbel geen onderscheid in wordt gemaakt, uitgezonderd de zonde tegen de Heilige Geest.
Dus ik snap niet waarom we dan zonden als zelfmoord, seks voor het huwelijk en prostitutiebezoek erger maken dan alle andere zonden als liegen of stelen.

Omdat een mens door zelfmoord zelf een eind maakt aan zijn genadetijd. Het is voorbij, definitief. En ik had trouwens zelf al een uitzondering gemaakt voor geesteszieken omdat ik mij bij Bavinck aansloot.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 22 apr 2005 21:11

Mapleleaf schreef:
gurl schreef:
jas schreef:Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Sorry ik wil niet al te off-topic gaan maare ik snap niet zo goed hoe je dit kan zeggen en in een ander topic dit kan zeggen:

jas schreef: Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Dan neemt niet een mens maar de overheid, die het zwaard draagt, recht.

De overheid zijn toch ook mensen...?

Jas???
stomp niet af, blijf slijpen

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 apr 2005 21:41

over de doodstraf is al een ander topic.

Wel heb ik moeite met het argument van Jas dat zelfmoord een vorm van moord is omdat het woord het zelf al zegt. Voor zover ik weet wordt er in de Bijbel niet over moord gepraat als het gaat om Saul, Achitofel of Judas.

Als de stokbewaarder in handelingen 16 de hand aan zichzelf wil slaan wordt inderdaad een vorm van doden gebruikt die ook voor moord gebruikt wordt. Maar sterkere vormen zoals Paulus in zijn brieven gebruikt voor "moord" worden hier niet gebruikt.

Misschien dat suicide voor deze discussie een meer eerlijk begrip is. Dan is het woord niet al suggestief voor de vraagstelling.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 apr 2005 22:32

M@rije schreef:
jas schreef:

jas schreef:
Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

goede opmerking :?

Begrijp je dat nou echt niet? De doodstraf is geen moord. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Als iemand in gerechtelijk juiste zin de doodstraf krijgt, is dat niet te vergelijken met wanneer iemand zn buurmans hersenpan inslaat.
Dus zo'n snuggere opmerking vond ik het niet. Maar ja, als je zoekt om iemand op zn woorden te pakken, als je zo je best doet daarvoor, snap ik dat je met deze 2 quotes heel blij was.
Jammer voor je, ze spreken elkaar helaas niet tegen. Gewoon verder zoeken hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 apr 2005 22:34

gurl schreef:
Mapleleaf schreef:
gurl schreef:
jas schreef:Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

jas schreef: Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Dan neemt niet een mens maar de overheid, die het zwaard draagt, recht.

De overheid zijn toch ook mensen...?

Jas???

Ik vind dit gewoon een erg domme opmerking. Zie mijn antwoord aan marije

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2005 07:11

De doodstraf is geen moord.

Je kunt zeggen wat je wilt, en met bijbelteksten smijten om het te rechtvaardigen, maar als de ene mens de anderd dood blijft dit moord, of het nu gerechtvaardigd is of niet.

Je zegt dat je een uitzondering maakt voor geesteszieken, waarom dan niet voor zelfmoordenaars? Niet altijd, maar in een aantal gevallen, staat dit gelijk aan elkaar. Een geestesziek iemand kan rare dingen doen, daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens. En een van die dingen is het plegen van zelfmoord. Dit komt niet altijd voort uit een bewuste keuze.

Ook als je suicide blijft zien als zelfmoord, zou ik toch willen wijzen op de moordenaar aan het kruis. Het behaagde de Here deze man op het laatste moment van zijn leven te bekeren. En wie had dat kunnen bedenken? Ik vind dat tekenend voor de liefde van de Here Christus, voor ons zondige mensen. Want laten we niet net doen of wij een haar beter zijn dan anderen.
Engaged @ 07-01-2005

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 apr 2005 07:14

parsifal schreef:over de doodstraf is al een ander topic.

De rest over dit onderwerp wordt als off-topic verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2005 07:22

Okidoki :D
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2005 11:56

jas schreef:
M@rije schreef:
Als een gelovige psychisch ziek wordt, helemaal in de war raakt en zonde begaat of zelfs zelfmoord pleegt geen vergeving van God krijgen omdat zo iemand niet meer weet wat hij/zij doet?

Ik denk zeker dat God dit kan en wil vergeven. Bovendien wordt zelfmoord hier afgeschilderd als een grote zonde. Ik bedoel: we brengen gradaties aan in zonden, terwijl er volgens de Bijbel geen onderscheid in wordt gemaakt, uitgezonderd de zonde tegen de Heilige Geest.
Dus ik snap niet waarom we dan zonden als zelfmoord, seks voor het huwelijk en prostitutiebezoek erger maken dan alle andere zonden als liegen of stelen.

Omdat een mens door zelfmoord zelf een eind maakt aan zijn genadetijd. Het is voorbij, definitief. En ik had trouwens zelf al een uitzondering gemaakt voor geesteszieken omdat ik mij bij Bavinck aansloot.

Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.

En wat de uitzonderingen voor geesteszieken betreft... is niet iedereen die zelfmoord pleegt op de een of andere manier geestelijk ziek of geestelijk ziek gemaakt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jm » 23 apr 2005 13:58

Marnix schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.

En wat de uitzonderingen voor geesteszieken betreft... is niet iedereen die zelfmoord pleegt op de een of andere manier geestelijk ziek of geestelijk ziek gemaakt?

Marnix, helemaal mee eens. Natuurlijk maakt iemand die suicide pleegt een eind aan zijn genade tijd, maar om dan de conclusie te trekken dat hij dus geen genade heeft gekregen? Die conclusie vind ik niet in de Bijbel. Als God iemand bekeert heeft staat diegene rein voor God, door Jezus Christus. De vergeving van zonden hangt niet af van de vraag om vergeving van een gelovige, maar vergeving krijg je uit genade, als God je aanziet in Zijn Zoon. Want als het eerste zo was, is genade geen genade meer, zie mijn eerdere reactie. Zo ie zo zou dan niemand zalig worden, want heb jij al je zonden al beleden aan God? Dus Jas, het verband dat jij legt is volgens mij niet juist.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 15:28

M@rije schreef:
De doodstraf is geen moord.

Je kunt zeggen wat je wilt, en met bijbelteksten smijten om het te rechtvaardigen, maar als de ene mens de anderd dood blijft dit moord, of het nu gerechtvaardigd is of niet.

Je zegt dat je een uitzondering maakt voor geesteszieken, waarom dan niet voor zelfmoordenaars? Niet altijd, maar in een aantal gevallen, staat dit gelijk aan elkaar.

Op die groep doel ik ook. Maar niet iedereen die zelfmoord pleegt is geestesziek. Bij lange na niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 15:30

Marnix schreef:Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.

Ik geloof er niet meer in. Een kind van God, die goed bij zn verstand is, pleegt geen zelfmoord. Dat is nu mijn def. mening.

Marnix schreef:En wat de uitzonderingen voor geesteszieken betreft... is niet iedereen die zelfmoord pleegt op de een of andere manier geestelijk ziek of geestelijk ziek gemaakt?

Het antwoord daarop is heel kort: Nee!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 15:32

Marnix schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Als je nou even had gedaan wat ik voorstelde, kan ik me niet voorstellen dat je nog zo stellig kunt zeggen dat iedereen een welbewuste keuze zou maken tot het plegen van TS.

Ik denk dat een daad gepleegd in wanhoop idd niet een bewuste keus is. Maar die vraag is voor mij in de discussie niet relevant. Waar het mij om gaat is of God Zijn kinderen aan een dergelijke wanhoop overgeeft.

Het kan ook oprechte christenen overkomen... de praktijk is daarover wel duidelijk genoeg voor mij. Als jij beweert dat dit toch niet zo is en in feite dus aangeeft dat wie in daarin valt geen echt kind van God was anders was dat niet gebeurd, dan vind ik dat een ernstige misdaad van je.

Als jij vindt dat ik door een andere mening te hebben als wat jij voor 'jouw waarheid' houdt, een misdrijf pleeg, dan moet je me aanklagen. Je bent verplicht een misdrijf aan te geven. Als je me pb't en me belooft dat je het ook echt doen zult, krijg je mn persoonlijke gegevens.

Terug naar “Archief”