Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 25 feb 2005 21:53

het duurde even om dit doorgelezen te hebben,
maar dit was leuk ja echt vermakelijk! en leerzaam :)

herkende zelf ook wel eigen foutjes ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 28 feb 2005 01:39

hoi, ik werd geattendeerd op dit topic door spacy, en het heeft me een paar dagen gekost om er doorheen te komen (oke, ik had op zich ook nog wel wat andere dingen te doen), maar nu zou ik er dan toch graag op willen reageren, al doen jullie dat al een paar dagen niet meer :mrgreen:

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit echt een gaaf onderwerp vind om zo met elkaar over te praten. Het geeft denk ik een heleboel duidelijkheid en inzicht in elkaars wezen.

Toch wil ik nog wel wat kanttekeningen plaatsen..
In mijn vorige relatie ben ik heel duidelijk tegen wat dingen aan gelopen. Dat kwam m.i. omdat die jongen wat sommige dingen betreft meer op een meisje leek en ik meer op een jongen. De jongen ik kwestie was bijvoorbeeld niet echt rationeel, maar zei dat alleen maar. Toen de relatie stukliep op dingen als zijn cynisme en mijn allergie daar tegen en het feit dat we ook in allerlei andere opzichten elkaar niet konden accepteren zoals we waren, liet hij zich zo lijden door emoties dat hij eerst dacht en toen pas deed en zo mij nogal veel leed heeft berokkend. Hij wilde ook alles helemaal uit den treuren bespreken, terwijl ik daar veel minder behoefte aan had en het bij mij helemaal niets duidelijker maakte en juist alleen maar meer pijn op riep. Ook was de relatie ten dele door de gebrekkige onderlinge communicatie vastgelopen. Hij was verbaal zo enorm veel sterker, dat hij zelfs over me heen praatte toen ik het uit probeerde te maken, een maand of twee voordat ik het uiteindelijk over de mail uit heb gemaakt, omdat het anders niet over kwam... Toen hij er achter kwam dat ik (na ongeveer een maand, op compleet zuivere wijze) weer verkering had, werd hij ook nogal kwaad en is hij me zelfs op mijn school op komen zoeken. Juist omdat ik deze reactie al verwacht had, had ik besloten het hem eerst niet te vertellen en er mee te wachten totdat hij er echt overheen zou zijn... Helaas kon de vriend van een van mijn beste vriendinnen zijn mond niet houden en heeft hij het dus verteld.
Met dit voorbeeld wilde ik dus duidelijker maken dat het ook best wel eens de jongens kunnen zijn die wat minder rationeel denken en wat impulsiever handelen...
graag zou ik willen weten hoe jullie hier tegen aan kijken...

P.s. Het gaat nu heel lekker hoor in mijn nieuwe relatie :D, mijn nieuwe vriend houd enorm veel rekening met mijn mening, vaak zelfs meer dan ik nodig vind :oops: maar ja, dat is wel heel lief. Met hem kan ik het ook gewoon overal over hebben, maakt niet uit wat, en dat is wel heel erg belangrijk denk ik in een relatie. Je hoeft je niet te schamen voor je zwakheden, want je mag weten dat de ander van je houd zoals je bent..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2005 11:23

hananja schreef:hoi, ik werd geattendeerd op dit topic door spacy, en het heeft me een paar dagen gekost om er doorheen te komen (oke, ik had op zich ook nog wel wat andere dingen te doen)...

't Zijn inderdaad ook wel flink wat pagina's, inmiddels.

hananja schreef:...maar nu zou ik er dan toch graag op willen reageren, al doen jullie dat al een paar dagen niet meer

Van mijn trouwe discussiegenoten wozz en Cathy hoor ik inderdaad niks meer.
Cathy zal zich toch niet de pokken geschrokken zijn van mijn grap over die date (p. 10) en gillend dit forum verlaten hebben...? :mrgreen:

hananja schreef:Met dit voorbeeld wilde ik dus duidelijker maken dat het ook best wel eens de jongens kunnen zijn die wat minder rationeel denken en wat impulsiever handelen...
graag zou ik willen weten hoe jullie hier tegen aan kijken...

Iedereen heeft natuurlijk niet-rationele lagen in zich. Zeker ook mannen.
Als je alleen maar rede had, zonder wil en gevoel, zou je zijn als een computer die uit zichzelf helemaal niks doet, en slechts dingen doet op commando.

Bij die ex-vriend zie ik inderdaad ook niet-rationele gedragingen. Het is duidelijk dat jij de relatie niet meer met hem wil, maar rationeel zou m.i. zijn als hij nu zegt: 'Oké, ze wil niet meer, dus dat is gewoon zo. Ik moet weer de toekomst in kijken, vooruit kijken.' Het zal hem denk ik heel wat doen, dit hele gebeuren, en dat zal moeten herstellen bij hem. Afhankelijk van hoe veerkrachtig je bent en wat je gewend bent, neemt dat een bepaalde tijd in beslag.

Overigens... je hebt het wel weer snel kunnen vinden bij een andere vriend, moet ik zeggen. Ik bedoel dit nou even niet met het oog op jouw relaties (die ex en je nieuwe vriend). Maar: ik kom niet zo snel iemand tegen van wie ik nou echt denk: ik wil haar wel. Natuurlijk, er lopen heel wat meisjes rond aan wie wel iets leuks te zien valt, maar dat vind ik zelf nog niet direct reden tot relatie. Ik vind het wel eigenlijk belangrijk dat ik niet slechts wat kriebels voel, maar dat zo iemand een speciale waarde voor mij heeft.
Maar ja, jij bent ook van een heel andere leeftijd dan ik (niet denigrerend bedoeld!), en je hebt ongetwijfeld ook een heel ander karakter en zo. Je zal het heel anders bekijken en beleven dan ik, denk ik. (Ik zeg niet dat dat fout zou zijn. :) )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 28 feb 2005 11:40

Boekenlezer schreef:Maar ja, jij bent ook van een heel andere leeftijd dan ik (niet denigrerend bedoeld!), en je hebt ongetwijfeld ook een heel ander karakter en zo. Je zal het heel anders bekijken en beleven dan ik, denk ik. (Ik zeg niet dat dat fout zou zijn. :) )
@Boekenlezer, een wat algemene opmerking, ieder mens heeft wel eens de neiging om te denken voor een ander, hij zal wel dit bedoelen etc.
Als het om relaties/communicatie gaat is het verstandig om er voor te waken dat niet te doen.
(dit is niet bedoelt als een persoonlijke aanval, maar ter overdenking)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2005 12:35

André schreef:
Boekenlezer schreef:Maar ja, jij bent ook van een heel andere leeftijd dan ik (niet denigrerend bedoeld!), en je hebt ongetwijfeld ook een heel ander karakter en zo. Je zal het heel anders bekijken en beleven dan ik, denk ik. (Ik zeg niet dat dat fout zou zijn. :) )
@Boekenlezer, een wat algemene opmerking, ieder mens heeft wel eens de neiging om te denken voor een ander, hij zal wel dit bedoelen etc.
Als het om relaties/communicatie gaat is het verstandig om er voor te waken dat niet te doen.
(dit is niet bedoelt als een persoonlijke aanval, maar ter overdenking)

Bedankt voor de tip!

Kan dat dan vervelend overkomen wat ik voor hananja aan het einde neertypte?
Ik heb er op gelet. Toen ik het voor het eerst overlas dacht ik: dit kan fout overkomen. Daarom heb ik het overgelezen en erop gelet hoe het over kan komen, de formulering nog wat aangepast en er nog eens extra bijvermeld dat ik het niet denigrerend bedoelde.
Maar ja, neemt niet weg dat ik dan nog fouten zou kunnen maken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 28 feb 2005 13:29

Boekenlezer schreef:..Van mijn trouwe discussiegenoten wozz en Cathy hoor ik inderdaad niks meer.
Cathy zal zich toch niet de pokken geschrokken zijn van mijn grap over die date (p. 10) en gillend dit forum verlaten hebben...? :mrgreen:

:D :D Ik kom wel weer hoor, heb even weinig tijd. En dan kom ik niet 'onder het niveau' van de religie. :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 28 feb 2005 14:05

Boekenlezer schreef:
hananja schreef:...maar nu zou ik er dan toch graag op willen reageren, al doen jullie dat al een paar dagen niet meer

Van mijn trouwe discussiegenoten wozz en Cathy hoor ik inderdaad niks meer.

Ik lees net dat ik een trouwe discussiegenoot ben... wat leuk om te weten! :) Maar rustig maar, ik ben af en toe héél druk met m'n werk dus ik ga de boel weer doorlezen en waar nodig geef ik ook weer m'n mening, goed? ;)
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 28 feb 2005 16:15

:D ik begrijp dat je het gewoon als een doodnormale opmerking bedoeld.. En ja, ik ben het met je eens dat het heel snel was. Het punt was een beetje dat er, toen het uit ging, twee jongens waren die mij wel zagen zitten... Ik had hen die zomer leren kennen, maar toen had ik verkering en was ik dus bezet, maar ondanks dat waren ze me toch leuk gaan vinden. Van de een had ik het al eerder door, de ander heeft het eerst tegen proberen te houden omdat hij wist dat het niets zou worden (iig voorlopig). Deze jongens hebben me dus allebei vrij snel er na verkering gevraagt... De een was gewoon echt mijn type niet, maar de ander was wel echt een heel leuke jongen... Ik heb het eerst tegen proberen te houden, maar dat gaat gewoonweg niet als je zwaar verliefd bent... Na een maand hadden we toen dus verkering... :8>

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2005 16:38

Ik denk dat Boekenlezer ergens wel een beetje gelijk heeft. Als je jonger bent ben je vaak toch minder sceptisch en ga je eerder ergens voor dan wanneer je al een paar negatieve ervaringen gehad hebt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2005 22:53

hananja schreef::D ik begrijp dat je het gewoon als een doodnormale opmerking bedoelt.. En ja, ik ben het met je eens dat het heel snel was. Het punt was een beetje dat er, toen het uit ging, twee jongens waren die mij wel zagen zitten... Ik had hen die zomer leren kennen, maar toen had ik verkering en was ik dus bezet, maar ondanks dat waren ze me toch leuk gaan vinden. Van de een had ik het al eerder door, de ander heeft het eerst tegen proberen te houden omdat hij wist dat het niets zou worden (iig voorlopig). Deze jongens hebben me dus allebei vrij snel er na verkering gevraagd... De een was gewoon echt mijn type niet, maar de ander was wel echt een heel leuke jongen... Ik heb het eerst tegen proberen te houden, maar dat gaat gewoonweg niet als je zwaar verliefd bent... Na een maand hadden we toen dus verkering... :8>

Tsjonge, de jongens vallen als domino-stenen voor je! :mrgreen:

Nee, tegenhouden als je zwaar verliefd bent, dat valt inderdaad niet mee.
Het kan ook een situatie geven waarin je - eigenlijk ongewild en tegen je wil - het gevoel hebt dat je langzaamaan ingekapseld wordt, terwijl ondertussen het verstand twijfelt 'is dit nou het echte, de ware?'. Of dat nou fijn is...? :?
Tja, wat moet je dan, vraag ik mij wel eens af: toegeven, of ontlopen? Je weet niet hoe 'het landschap' eruit ziet als je de verkering krijgt. Maar ik heb toch ook een beetje zoiets van: ik wil wel eens eerst de krachtige overtuiging - zoals ik dat eerder ergens in deze discussie verwoord heb - voelen dat ik met de juiste van doen heb.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2005 23:01

Cathy schreef:
Boekenlezer schreef:..Van mijn trouwe discussiegenoten wozz en Cathy hoor ik inderdaad niks meer.

:D :D Ik kom wel weer hoor, heb even weinig tijd. En dan kom ik niet 'onder het niveau' van de religie. :D

:? onder het niveau van de religie... :? ???
Snap ik ff niet. Bedoel je de religie-afdelingen op dit forum (Algemeen, Bijbel, ...etc.)
Nou ja goed, we merken het wel weer. :D

wozz schreef:Ik lees net dat ik een trouwe discussiegenoot ben... :) wat leuk om te weten! Maar rustig maar, ik ben af en toe héél druk met m'n werk dus ik ga de boel weer doorlezen en waar nodig geef ik ook weer m'n mening, goed? :wink:

Oké, goed. :wink:

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 28 feb 2005 23:10

Maar ik heb toch ook een beetje zoiets van: ik wil wel eens eerst de krachtige overtuiging - zoals ik dat eerder ergens in deze discussie verwoord heb - voelen dat ik met de juiste van doen heb.

Daar ontbrak het dus bij die eerdere relatie in het begin ook aan. Ik denk idd dat je wel heel zeker moet zijn om een relatie te beginnen en niet van die twijfelgevoelens meer moet hebben, want dan hoop je dat die over zullen gaan, maar dat gebeurd niet en dan wordt het voor allebei een teleurstelling...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mar 2005 10:16

hananja schreef:
Maar ik heb toch ook een beetje zoiets van: ik wil wel eens eerst de krachtige overtuiging - zoals ik dat eerder ergens in deze discussie verwoord heb - voelen dat ik met de juiste van doen heb.

Daar ontbrak het dus bij die eerdere relatie in het begin ook aan. Ik denk idd dat je wel heel zeker moet zijn om een relatie te beginnen en niet van die twijfelgevoelens meer moet hebben, want dan hoop je dat die over zullen gaan, maar dat gebeurd niet en dan wordt het voor allebei een teleurstelling...

Alleen kom je zo'n hele echte nauwelijks tegen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je zo iemand bent tegengekomen, is dat een heus wonder!
Wat ik me ook wel eens afvraag: zouden bepaalde mensen zo iemand vaker tegenkomen dan anderen?

Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gelezen dat het voor hoogbegaafde mensen lastig is om een partner te vinden. Immers, intelligente mensen passen bij een intelligente partner. Al weet ik niet of dat nou ook gelijk zou moeten inhouden dat je qua IQ nagenoeg gelijk zou moeten zijn... Dat lijkt me ook weer wat sterk.
En daar heb ik nooit over gelezen, maar ik kan me ook voorstellen dat bepaalde emotionele gevoeligheden ook een rol spelen. En dan moet ik even nader gaan omschrijven wat ik bedoel. Dat is lastig, want het berust een beetje op mijn intuïtie wat ik nu beweer. Ik had het over intellectuele intelligentie, maar ik kan me ook voorstellen dat bepaalde soorten emotionele intelligentie een rol spelen bij 'vallen op'. Zoals een muzikale gevoeligheid. (Schijnt trouwens ook wel weer intellectueel te zijn.)
Maar als ik naga op wat voor dames ik gevallen ben in het verleden, dan zijn daar wel eens een gemeenschappelijke kenmerken in te ontdekken. Dat muzikale hadden ze bijvoorbeeld, en die gevoeligheid daarvoor, die dames op wie ik viel. Dat werkt overigens in het redeneren wel één bepaalde kant op: de dames op wie ik viel hadden die muzikale aanleg. Andersom kun je het niet zo toepassen. Je kunt niet zeggen dat ik op alle muzikale dames val. Er is dus geen reden om direct te gaan zeggen: 'Hé, die is muzikaal... iets voor jou?'
Dat zijn zo van die dingen die je door ervaring opmerkt.

Wat die verliefdheid betreft, ik heb ook wel eens iemand een uitspraak horen doen die nog weer heel wat radicaler is dan wat ik beweerde. Die zei: "Verliefdheid is iets waar je nooit aan toe moet geven." Hij zei dat verliefdheid geen basis voor een relatie is, omdat het na langere tijd toch weer over gaat.
Eigenlijk moet je zo iemand dan beter kennen om zo iemand daarin echt te begrijpen, merk ik dan. Immers, het zal wel binnen de context van zijn levenservaringen en karakter passen dat hij dat zo zegt.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 mar 2005 10:23

niet
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mar 2005 10:26

Maar ik herken wel duidelijk wat je schrijft, hananja.
Bij begin van verliefdheid let ik tegenwoordig nogal scherp op wat mijn intuïtie daarover te vertellen heeft. Door dat met verstand te doen kan ik vaak al een verwachtingspatroon voor mezelf maken. Meestal blijkt dan na langere tijd dat het wel klopt wat ik dacht. En verreweg meestal zegt die intuïtie: 'dit is wel een leuke aardige dame, maar de ware... nee, dat is nogal overdreven.'

Terug naar “Archief”