homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:05

reform schreef:Je hebt gelijk dat ik daarmee moet oppassen. Maar uit de redenatie van denkertje....is dat (homo wordt hetero --> zonde) naar mijn inziens een logische gevolgtrekking. Dat zou dan opeens wel een zonde zijn......
Hoe verklaar je dat dan? Is dat een zonde volgens jou?

Of het een zonde is weet ik niet, wel dat het zonde is. Je bent hoe je bent, en als je onder druk van anderen tegen je aard ingaat om je maar te conformeren aan je omgeving, lijkt het me dat je daar niet gelukkig van wordt. En een leven vol eenzaamheid, frustratie en schuldgevoel kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Wat me net te binnen schiet zijn mensen die "in een verkeerd lichaam worden geboren". Lichamelijk man, maar geestelijk volledig vrouw, of andersom. Nu kunnen die mensen tegenwoordig gelukkig hulp krijgen en zich laten ombouwen, maar er zullen vast ook wel weer mensen zijn die zeggen dat dat niet mag van God, en dat je dus maar je hele leven iemand moet spelen die je niet bent. Diep treurig.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:06

reform schreef:Natuur (natura = latijns) kan betekenen hoe je bent geboren. In het grieks betekent natuur physies (groei). Dat kan betekenen een door God beoogde groei en een schreefgroei. In romeinen spreken ze echter over natuur als physies (groei). In die context lijkt het me dan ook zeer waarschijnlijk dat ze het hebben over de door God beoogde groei.

Tja, dan is een homo die krampachtig hetero moet spelen om te voldoen aan de druk uit zijn omgeving een ernstig geval van scheefgroei.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jul 2006 12:16

Mrsokkie schreef:Of het een zonde is weet ik niet, wel dat het zonde is.

Dit snap ik niet helemaal?

Je bent hoe je bent, en als je onder druk van anderen tegen je aard ingaat om je maar te conformeren aan je omgeving, lijkt het me dat je daar niet gelukkig van wordt. En een leven vol eenzaamheid, frustratie en schuldgevoel kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Natuur betekent in het grieks groei. Als er iets mis (betekent niet dat het een zonde is) maar is wel in strijd met de scheppingsorde. Als je een been hebt is dat geen zonde, maar niet overeenkomstig met de bedoelingen van God. Je mag het repareren. Als je homo bent dan is het geen zonde om te veranderen.

Wat me net te binnen schiet zijn mensen die "in een verkeerd lichaam worden geboren". Lichamelijk man, maar geestelijk volledig vrouw, of andersom. Nu kunnen die mensen tegenwoordig gelukkig hulp krijgen en zich laten ombouwen, maar er zullen vast ook wel weer mensen zijn die zeggen dat dat niet mag van God, en dat je dus maar je hele leven iemand moet spelen die je niet bent. Diep treurig.

Als je transseksueel bent (somatisch man, maar neurologisch vrouw), lijkt me een onbouw in het beginsel geoorloofd (geen modegril).

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jul 2006 12:21

Tja, dan is een homo die krampachtig hetero moet spelen om te voldoen aan de druk uit zijn omgeving een ernstig geval van scheefgroei.

Dat is idd schreefgroei. Maar een verandering (een homo die hetero wordt) vloeit niet altijd voort uit druk van de omgeving.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:31

reform schreef:Dit snap ik niet helemaal?

Was slechts een grapje over het gebruik van de term zonde die voor ongelovigen wat anders betekent dan voor gelovigen. (Je kent die grap toch wel van die dominee die een enorme erectie krijgt bij het zien van een knap meisje en denkt: Wat moet ik nou? Ook als ik niks doe, is het het zonde.)

Natuur betekent in het grieks groei. Als er iets mis (betekent niet dat het een zonde is) maar is wel in strijd met de scheppingsorde. Als je een been hebt is dat geen zonde, maar niet overeenkomstig met de bedoelingen van God. Je mag het repareren. Als je homo bent dan is het geen zonde om te veranderen.

Waarmee je impliciet suggereert dat er iets mis is met homo-zijn. Als er niks mis is hoef je het ook niet te veranderen.

Als je transseksueel bent (somatisch man, maar neurologisch vrouw), lijkt me een onbouw in het beginsel geoorloofd (geen modegril).

Ik ben benieuwd of iedereen zo ruimdenkend is, maar dit is misschien iets voor een ander topic.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:33

reform schreef:Dat is idd schreefgroei. Maar een verandering (een homo die hetero wordt) vloeit niet altijd voort uit druk van de omgeving.

Het zal vast voorkomen dat dat niet zo is, maar wegen die uitzonderingen op tegen de meerderheid waarin groepsdruk en schuldgevoel wél de doorslag geven je seksuele aard te onderdrukken?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jul 2006 12:50

Mrsokkie schreef:Waarmee je impliciet suggereert dat er iets mis is met homo-zijn. Als er niks mis is hoef je het ook niet te veranderen.

Klopt dat suggereer ik ook. Er is ook iets mis mee (niet negatief bedoeld). Dat ze zo gebroen worden kunnen ze niets aan doen (net als mensen met één been geboren worden, geen armen hebben). Het is tegen de scheppingsorde (er is iets mis mee). Het kan ten positieve veranderd worden, maar dat hoeft niet. Je kan er wel proberen mee te leven, hoe moelijk het ook is (ja ik heb makkelijker praten).
Laatst gewijzigd door reform op 15 jul 2006 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jul 2006 12:52

MrSokkie schreef:
Het zal vast voorkomen dat dat niet zo is, maar wegen die uitzonderingen op tegen de meerderheid waarin groepsdruk en schuldgevoel wél de doorslag geven je seksuele aard te onderdrukken?

Ja en dat eerste lijkt me daarom zeker geen zonde (een verandering naar de scheppingsorde zoals God het bedoeld heeft). Het zou heel goed kunnen dat de meerderheid groepsdruk en schuldgevoel de doorslag geven je sekusele aard te onderdrukken. Homofilie is geen zonde, wel het bedrijven daarvan. Die mensen zullen het ook zeker niet makkelijk hebben......

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 15 jul 2006 14:38

REform schreef:Homofilie is geen zonde, wel het bedrijven daarvan
Als ik je posts goed lees kom ik tot de conclusie dat je verandering van iemand met 1 been in een 'staat tot-verhouding' plaatst met verandering van de homoseksueel. De aanpassing is j.i goed omdat dit het doel dient dichter bij de scheppingsorde te leven. Wetende dat totdat het einde daar is de gevolgen van de zondeval eerder zullen verergeren dan minder worden denk ik dat dit water naar de zee dragen is omdat het doel - overleven in het hier en nu overeenkomstig de scheppingsorde - steeds moeilijker zal worden en tekort doet aan de mogelijkheden om God te zoeken ondanks gebreken. Iemand die homo is wordt nooit hetero of andersom, iemand die heiden is kan wel gaan geloven dat God bestaat en van hem of haar houd. Mijn moeder denkt dan nog steeds dat die tot het geloof gekomen persoon zich zal gaan gedragen overeenkomstig de kerkelijke normen en dat dat de toetssteen is van wat God heeft gedaan. De persoonlijke gevolgen voor die persoon die God heeft leren kennen zullen niet bestaan uit onwaarschijnlijk grote veranderingen mits er een wonder gebeurt. Een wonder is geen middel om de door de zondeval beschadigde mens mee te redden van kenmerken waardoor de mens afwijkt van de scheppingsorde! Er wordt ook niet om toestemming gevraagt door de mens in relatie tot God maar door een mens als minderheid in relatie tot een meerderheid van mensen die ogenschijnlijk voldoen aan de kenmerken van de scheppingsorde. Denk jij dat die toestemming gerechtvaardigt is en/of dat de christenhetero autotiteit heeft die niet of wel te geven, in naam van de Almachtige en Eeuwige?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

bert84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bert84 » 15 jul 2006 15:41

De meeste mensen onder ons hebben van kleins af aan geleerd dat homofilie/homoseksualiteit een vieze zonde is, een afwijking, die met wortel en tak uitgeroeid moet worden. Een christen weet toch dat de mens heiligmaking moet najagen, in die zin, dat seksuele gemeenschap heilig is en niet verdraaid mag worden? Het is ons toch geleerd dat ons lichaam een Tempel Gods is en dat seksuele zonden (als deze) invloed hebben op onze geest en ons verstand? Maar laten wij nu eens als moderne christenen kijken naar wat de Schrift hierover zegt, laten wij nu eens niet grijpen naar oude schrijvers, die onder invloed van hún voorgangers en dier tijd hun beeld vormden…

Binnen de kerk bestaan hoofdzakelijk drie standpunten over homofilie/homoseksualiteit.
1. Het meest “rechts” is de stellingname dat een homo in de macht van de duivel is en dat deze moet worden “uitgedreven”. Anders gezegd: een homofiel/homoseksueel kan niet in verhouding met God leven en is zodoende verloren.
2. Een tweede optiek meent dat een homo moet worden aanvaard als iemand die wél in een zinvolle verhouding met God kan staan, maar dat zo’n persoon niet betrokken mag raken in een homoseksuele verhouding.
3. Het meest vrijzinnige standpunt tenslotte, zegt dat indien iemand inherent homofiel georiënteerd is, moet worden toegelaten om zijn/haar seksualiteit uit te leven binnen het raamwerk van de christelijke normen, zoals dat ook in een heteroseksuele verhouding zou gelden.

Theoloog Johan Heyns onderscheidt vijf soorten van homoseksualiteit, te weten:
1. echte homoseksualiteit (homofilie), die inherent deel uitmaakt van de psycho-fysieke structuur van een persoonlijkheid, dus eenvoudig gezegd: de homoseksualiteit maakt net zo veel deel uit van iemands persoonlijkheid als enig andere karaktertrek;
2. pseudo-homoseksualiteit: iemand is heteroseksueel, maar gaat in bepaalde emotionele of sociale omstandigheden over tot homoseksuele acties;
3. noodhomoseksualiteit: dit komt veelvuldig voor in gevangenissen, kosthuizen en kloosters;
4. ontwikkelingshomoseksualiteit: dit behelst de experimentele fase in iemands persoonlijke seksuele ontwikkeling;
5. mode-homoseksualiteit: wordt gepraktiseerd uit protest tegen bepaalde morele opvattingen of binnen het raamwerk van sociale druk.

Om een zinvol gesprek te voeren over homofilie/homoseksualiteit is het van belang dat men zich oriënteert op hoe een échte homo (qua sexe) in elkaar zit. Gordon Isaacs en Brian McKendrick concludeerden na onderzoek dat één op de tien mannen, alleen al in Zuid-Afrika, homofiel geaard is. McKendrick voerde ook aan dat homofielen geen keuze hebben voor hun seksuele oriëntatie; zij kúnnen dit niet veranderen, al zouden ze het willen. D. Louw, thans verbonden aan een theologische faculteit van de Ned. Geref. Kerk (in Zuid-Afrika), merkte al in 1980 op dat de kern-homoseksualiteit een ongekozen toestand in de psycho-fysieke structuur van iemands seksuele oriëntatie is en dat het als zodanig niet als zonde kan worden beschouwd. In 1995 schrijft hij: “Die gemeenskap van die gelowiges moet almal akkommodeer en nie sekeres insluit en ander uitsluit nie”, waarbij hij doelt op de fout van het uitsluiten van praktiserende homofielen door gelovigen. Wij kunnen dit misschien moeilijk aanvaarden, maar we weten toch ook, dat we als mens een keuze kregen voor onze daden en níet een keuze voor ons biologisch gestel! We kunnen noch ons uiterlijk, noch ons innerlijk uitzoeken. Voor ons christenen heeft dit biologisch aspect een mindere relevantie dan de morele kant van de zaak: ’s mensen daden…

Vanuit een bijbels-ethisch perspectief kan een mens twee interpretaties geven:
1. de Schrift is ontzettend negatief over homoseksualiteit, of
2. de Bijbel zegt níks over homofilie als een aangeboren seksuele oriëntatie.
We hebben kunnen aantonen dat homoseksualiteit geen ziekte is, maar dat het genetisch bepaald is. Toch hoor je vaak de opmerking: wanneer je je leven maar hard genoeg aan Hem wijdt; geneest Hij de “ziekte” van homoseksualiteit. Ja, de Heere kan ALLES genezen, maar of Hij het wil is een andere feit! Bij de één zal de Heer een homo “genezen” en bij de ander laat Hij zoals hij/zij is. Maar vaker zien wij dat “genezen homosexuelen” weer terugvallen in hun “zonden”. Als we dit vreselijk discriminerende gegeven zo moeten noemen, dan geldt ook: God geneest ook niet ALLE kankerpatiënten! Hij neemt mensen zoals ze zijn. Homofilie is geen “zonde” zoals moorden of hoererij, maar een oneffenheid in de schepping van na de Zondeval. Zoals IEDEREEN oneffen is. Christenen die beweren dat IEDERE homo genezen dient te worden, moeten zelf ook, net als IEDERE christen genezen worden van:
• hoogmoedswaanzin (staat echt op nr. 1),
• luiheid (Kom van die stoel af: blijf niet altijd veilig tussen de kerkmuren en ga de wereld in en vertel over de Heer, ook bij ongelovige homo´s!!!),
• dwaasheid (denken vaak wanneer ze de Bijbel kennen, dat ze de Bijbel VERSTAAN en dat is een zeer groot verschil),
• anderen veroordelen met de Bijbel in de hand (dus God spelen),
• blindheid (voor Gods Woord in vele aspecten en opzichten),
• discriminatie in wat voor vorm dan ook
• dwangmatigheid (sektarisch, ook geestelijke dwangmatigheid naar God),
• enz.
Wie oordeelt zal geoordeelt worden, wie zondeloos is, werp de 1e steen. De Heere Jezus leert ons dat geloof in Hem ALTIJD voor verlossing zorgt. Altijd. En nergens staat er: ´je krijgt verlossing door Jezus Christus, mits je hetero bent. Ben je dat niet: ga dan met je ziekte naar de psychiater´. Homofilie een ziekte? Kanker is een ziekte. Aids is een ziekte, die voornamelijk door HETERO´S de wereld in kwam!!! Niet alleen door ongelovige hetero’s, maar zeker ook door christenen die bij wijze van spreken op hun 17e stiekem met jan-en-alle-man in de bosjes kruipen en zwanger van huis weglopen en zo van God afdwalen! Ja, hoe hard dit ook moge klinken, dit zijn zelfs statistische feiten.
Daarbij geeft de Bijbel een duidelijk beeld van homo´s én “homo´s”. Nergens hoor je de Bijbel met kritiek over homosexuelen die echt van elkaar houden.
De Bijbel heeft het over diverse sexuele ´vaardigheden´ die m.n. in de heteroseksualiteit (!) voorkomt: de anale sexualiteit en tegennatuurlijke seksuele neigingen van heteroseksuelen.
Want voor een heteroseksueel is homoseksualiteit tegen de natuur in en voor de homosexueel is heterosexualiteit tegen de natuur. God is Liefde. Door aanname van Zijn Zoon is het onbelangrijk of iemand homo is of niet. We hebben als mens allemaal andere dingen die God niet goed vindt, maar wel toe laat. Het zijn menselijke eigenschappen die wij hebben en die ook in de Bijbel niet goed gesproken worden. Iedereen heeft ze.
God heeft mijn leven
Anders geweven
dan ik had verwacht…

Toch heeft dit zegen
Op al mijn wegen
Altijd weer gebracht.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 jul 2006 16:46

reform schreef:Als je dus homo bent dan is de natuur (man-man). Dat zou betekenen dat het een zonde zou zijn als een homo een hetero wordt (man-vrouw), want dat is immers tegen z'n natuur (man-man). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat God zo'n verandering verbiedt. Ik denk daarom dat er iets anders met die tekst wordt bedoeld.

Ik denk inderdaad dat het een zonde is om als homo met een vrouw te trouwen! Om toch dicht bij te blijven een lamme kan niet lopen en moet dat ook niet proberen...

Zelf geloof ik wel dat verandering mogelijk is, maar ik geloof niet dat God dat vraagt. Hij heeft mij mooi gemaakt!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 jul 2006 16:49

MrSokkie schreef:
Denkertje21 schreef:Denkertje 1:27 En insgelijks ook de mannen, die van uit hun geaardheid het gebruik der vrouw moeten nalaten, hebben liefde opgevat voor een andere man, hetgeen ook een lichamelijke reactie heeft. God heeft dit alzo niet bedoeld, zij dienen zich te onthouden van dergelijke relaties.

Grappig trouwens, dat in je poging tot duidelijkheid je toch weer vervalt in onduidelijk taalgebruik. Onder een lichamelijke reactie kun je natuurlijk van alles verstaan :mrgreen:

Ik wil gewoon niet schofferen of mensen op de tenen trappen. Daarom probeer ik het zo net mogelijk te zeggen...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 jul 2006 16:53

reform schreef:Maar een verandering (een homo die hetero wordt) vloeit niet altijd voort uit druk van de omgeving.

Waar vloeit dat dan uit voort? Man, wat heb ik m'n leven lang gebeden om verandering en om dat ene pilletje dat me hetero zou maken. Alleen maar voor m'n omgeving. Want zo'n leven is, of beter gezegd wás niet makkelijk!

Ik heb er nu vrede mee, maar het is uitsluitend de omgeving die er geen vrede mee heeft! Kijk maar hier op het forum!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 jul 2006 17:01

Denkertje21 schreef:
reform schreef:Maar een verandering (een homo die hetero wordt) vloeit niet altijd voort uit druk van de omgeving.

Waar vloeit dat dan uit voort? Man, wat heb ik m'n leven lang gebeden om verandering en om dat ene pilletje dat me hetero zou maken. Alleen maar voor m'n omgeving. Want zo'n leven is, of beter gezegd wás niet makkelijk!

Ik heb er nu vrede mee, maar het is uitsluitend de omgeving die er geen vrede mee heeft! Kijk maar hier op het forum!

Hahaha, lieverd (dat kan ik tegn jou dan wel weer mooi zeggen zonder bijkomend gevaar 8) ), de mensen hebben er hier wel vrede mee, maar geven enkel hun mening, die men uiteraard probeert te onderbouwen met bijbelse argumenten. Ik geloof niet dat ook maar íemand die deelnam aan de discussie tot nu toe, jou en andere homo's veroordeeld om het feit dát je homo bent :wink:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 15 jul 2006 19:08

Smurffie schreef:
Denkertje21 schreef:

Hahaha, lieverd (dat kan ik tegn jou dan wel weer mooi zeggen zonder bijkomend gevaar 8) ), de mensen hebben er hier wel vrede mee, maar geven enkel hun mening, die men uiteraard probeert te onderbouwen met bijbelse argumenten. Ik geloof niet dat ook maar íemand die deelnam aan de discussie tot nu toe, jou en andere homo's veroordeeld om het feit dát je homo bent :wink:

Ben ik het met je eens. Op dit forum wordt er gelukkig nog redelijk normaal over dit onderwerp gesproken. En dat vind ik alleen maar positief!

Maar toch begrijp ik de reactie van Denkertje wel. Zodra mensen het niet van je weten gaan ze gewoon met je om, maar zodra ze van je weten dat je homo bent kan er soms best veel veranderen. Mensen kijken soms opeens totaal anders naar je en zijn het ook niet altijd eens met het standpunt wat je er zelf over hebt. Dat levert soms ook een spanningsveld op.

Het is wel goed bedoelt om daar meningen over uit te wisselen maar tussendoor kan er best een kwetsende/afwijzende opmerking tussen zitten en dat maakt de discussie niet gemakkelijker.

In de meeste gevallen is de vrede er wel in de omgeving, maar vooral op kerkelijk gebied valt dat soms vies tegen, terwijl het eigenlijk juist zo had moeten zijn dat je je daar beter op je plek had moeten voelen als homo. Helaas is daar nog niet in alle gevallen sprake van!
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”