Berichtdoor bert84 » 15 jul 2006 15:41
De meeste mensen onder ons hebben van kleins af aan geleerd dat homofilie/homoseksualiteit een vieze zonde is, een afwijking, die met wortel en tak uitgeroeid moet worden. Een christen weet toch dat de mens heiligmaking moet najagen, in die zin, dat seksuele gemeenschap heilig is en niet verdraaid mag worden? Het is ons toch geleerd dat ons lichaam een Tempel Gods is en dat seksuele zonden (als deze) invloed hebben op onze geest en ons verstand? Maar laten wij nu eens als moderne christenen kijken naar wat de Schrift hierover zegt, laten wij nu eens niet grijpen naar oude schrijvers, die onder invloed van hún voorgangers en dier tijd hun beeld vormden…
Binnen de kerk bestaan hoofdzakelijk drie standpunten over homofilie/homoseksualiteit.
1. Het meest “rechts” is de stellingname dat een homo in de macht van de duivel is en dat deze moet worden “uitgedreven”. Anders gezegd: een homofiel/homoseksueel kan niet in verhouding met God leven en is zodoende verloren.
2. Een tweede optiek meent dat een homo moet worden aanvaard als iemand die wél in een zinvolle verhouding met God kan staan, maar dat zo’n persoon niet betrokken mag raken in een homoseksuele verhouding.
3. Het meest vrijzinnige standpunt tenslotte, zegt dat indien iemand inherent homofiel georiënteerd is, moet worden toegelaten om zijn/haar seksualiteit uit te leven binnen het raamwerk van de christelijke normen, zoals dat ook in een heteroseksuele verhouding zou gelden.
Theoloog Johan Heyns onderscheidt vijf soorten van homoseksualiteit, te weten:
1. echte homoseksualiteit (homofilie), die inherent deel uitmaakt van de psycho-fysieke structuur van een persoonlijkheid, dus eenvoudig gezegd: de homoseksualiteit maakt net zo veel deel uit van iemands persoonlijkheid als enig andere karaktertrek;
2. pseudo-homoseksualiteit: iemand is heteroseksueel, maar gaat in bepaalde emotionele of sociale omstandigheden over tot homoseksuele acties;
3. noodhomoseksualiteit: dit komt veelvuldig voor in gevangenissen, kosthuizen en kloosters;
4. ontwikkelingshomoseksualiteit: dit behelst de experimentele fase in iemands persoonlijke seksuele ontwikkeling;
5. mode-homoseksualiteit: wordt gepraktiseerd uit protest tegen bepaalde morele opvattingen of binnen het raamwerk van sociale druk.
Om een zinvol gesprek te voeren over homofilie/homoseksualiteit is het van belang dat men zich oriënteert op hoe een échte homo (qua sexe) in elkaar zit. Gordon Isaacs en Brian McKendrick concludeerden na onderzoek dat één op de tien mannen, alleen al in Zuid-Afrika, homofiel geaard is. McKendrick voerde ook aan dat homofielen geen keuze hebben voor hun seksuele oriëntatie; zij kúnnen dit niet veranderen, al zouden ze het willen. D. Louw, thans verbonden aan een theologische faculteit van de Ned. Geref. Kerk (in Zuid-Afrika), merkte al in 1980 op dat de kern-homoseksualiteit een ongekozen toestand in de psycho-fysieke structuur van iemands seksuele oriëntatie is en dat het als zodanig niet als zonde kan worden beschouwd. In 1995 schrijft hij: “Die gemeenskap van die gelowiges moet almal akkommodeer en nie sekeres insluit en ander uitsluit nie”, waarbij hij doelt op de fout van het uitsluiten van praktiserende homofielen door gelovigen. Wij kunnen dit misschien moeilijk aanvaarden, maar we weten toch ook, dat we als mens een keuze kregen voor onze daden en níet een keuze voor ons biologisch gestel! We kunnen noch ons uiterlijk, noch ons innerlijk uitzoeken. Voor ons christenen heeft dit biologisch aspect een mindere relevantie dan de morele kant van de zaak: ’s mensen daden…
Vanuit een bijbels-ethisch perspectief kan een mens twee interpretaties geven:
1. de Schrift is ontzettend negatief over homoseksualiteit, of
2. de Bijbel zegt níks over homofilie als een aangeboren seksuele oriëntatie.
We hebben kunnen aantonen dat homoseksualiteit geen ziekte is, maar dat het genetisch bepaald is. Toch hoor je vaak de opmerking: wanneer je je leven maar hard genoeg aan Hem wijdt; geneest Hij de “ziekte” van homoseksualiteit. Ja, de Heere kan ALLES genezen, maar of Hij het wil is een andere feit! Bij de één zal de Heer een homo “genezen” en bij de ander laat Hij zoals hij/zij is. Maar vaker zien wij dat “genezen homosexuelen” weer terugvallen in hun “zonden”. Als we dit vreselijk discriminerende gegeven zo moeten noemen, dan geldt ook: God geneest ook niet ALLE kankerpatiënten! Hij neemt mensen zoals ze zijn. Homofilie is geen “zonde” zoals moorden of hoererij, maar een oneffenheid in de schepping van na de Zondeval. Zoals IEDEREEN oneffen is. Christenen die beweren dat IEDERE homo genezen dient te worden, moeten zelf ook, net als IEDERE christen genezen worden van:
• hoogmoedswaanzin (staat echt op nr. 1),
• luiheid (Kom van die stoel af: blijf niet altijd veilig tussen de kerkmuren en ga de wereld in en vertel over de Heer, ook bij ongelovige homo´s!!!),
• dwaasheid (denken vaak wanneer ze de Bijbel kennen, dat ze de Bijbel VERSTAAN en dat is een zeer groot verschil),
• anderen veroordelen met de Bijbel in de hand (dus God spelen),
• blindheid (voor Gods Woord in vele aspecten en opzichten),
• discriminatie in wat voor vorm dan ook
• dwangmatigheid (sektarisch, ook geestelijke dwangmatigheid naar God),
• enz.
Wie oordeelt zal geoordeelt worden, wie zondeloos is, werp de 1e steen. De Heere Jezus leert ons dat geloof in Hem ALTIJD voor verlossing zorgt. Altijd. En nergens staat er: ´je krijgt verlossing door Jezus Christus, mits je hetero bent. Ben je dat niet: ga dan met je ziekte naar de psychiater´. Homofilie een ziekte? Kanker is een ziekte. Aids is een ziekte, die voornamelijk door HETERO´S de wereld in kwam!!! Niet alleen door ongelovige hetero’s, maar zeker ook door christenen die bij wijze van spreken op hun 17e stiekem met jan-en-alle-man in de bosjes kruipen en zwanger van huis weglopen en zo van God afdwalen! Ja, hoe hard dit ook moge klinken, dit zijn zelfs statistische feiten.
Daarbij geeft de Bijbel een duidelijk beeld van homo´s én “homo´s”. Nergens hoor je de Bijbel met kritiek over homosexuelen die echt van elkaar houden.
De Bijbel heeft het over diverse sexuele ´vaardigheden´ die m.n. in de heteroseksualiteit (!) voorkomt: de anale sexualiteit en tegennatuurlijke seksuele neigingen van heteroseksuelen.
Want voor een heteroseksueel is homoseksualiteit tegen de natuur in en voor de homosexueel is heterosexualiteit tegen de natuur. God is Liefde. Door aanname van Zijn Zoon is het onbelangrijk of iemand homo is of niet. We hebben als mens allemaal andere dingen die God niet goed vindt, maar wel toe laat. Het zijn menselijke eigenschappen die wij hebben en die ook in de Bijbel niet goed gesproken worden. Iedereen heeft ze.
God heeft mijn leven
Anders geweven
dan ik had verwacht…
Toch heeft dit zegen
Op al mijn wegen
Altijd weer gebracht.