Optimatus schreef:Gerdien B. schreef:Waarom wil je dan trouwen en gaan we niet gelijk samen wonen? (nu niet zeggen dat ik het zo wil, want dit is de weg waarlangs jij het ook wilt)
O ja?![]()
Jij had het al over trouwen zonder dat je gevraagd had of ik voor of tegen samen wonen ben

Gerdien B. schreef:Zo kan ik nog steeds niet aannnemen van jou dat je alles maar moet uitspitten. Dat nu net een schrijver uit die tijd met uitdrukkingen moest schrijven, daarom betekend dat nog niet dat de Bijbel ook zo van A tot Z in elkaar zit. Nu worden er ook nog boeken geschreven die vol zitten met beeldspraak, daarom betekend het niet dat alle boeken van deze tijd zo in elkaar zitten.
Nou, het is dat Poesjkin me nu verhindert op te staan om de Bijbel even te pakken, maar in Prediker staat een beeldspraak die zo beeldsprakerig is dat ik de beeldspraak er niet meer af kan krijgen (over maalsters die niet meer malen en bomen die wit worden en deuren die dichtgaan en zo).
Poesjkin stuur je anders ook gerust weg, dus dat is gewoon een smoes.
Kijk dat er in Prediker beeldspraak staat, betekend nog niet dat de tekst in Romeinen, Korinthe e.d. ook beeldspraak zijn!
Gerdien B. schreef:Oke, laten we een tekst pakken:
Romeinen 1:27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
Staat hier iets over een huwelijk? Staat hier iets over seks? Als ik dit "lees als een kind" en "niet uit ga pluizen" zie ik iets over schandelijkheid, maar wat wordt daar mee bedoeld? (waarmee we dus toch weer uit gaan pluizen).
Als kind is mij geleerd dat schande.. iets is om je voor te schamen. Dat je dus iets gedaan hebt wat niet mag. Dus zo lees ik die tekst

Overigens, als het niet de bedoeling is om de Bijbel uit te pluizen, waarom dan nog Bijbelstudie doen? Als iets uitpluizen is, is het wel studie.
Daar zit wat in.