Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 apr 2013 10:34

hubert schreef:God vraagt überhaupt niets rechtstreeks. God is geest. Het zijn steeds mensen die bv in de Bijbel over God geschreven hebben. Een reflectie van gedachten. Wat ze van Hem dachten, hoe zij Hem ervoeren en wat Hij volgens hen wilde.
Daaruit zijn allerlei beelden van God ontstaan.

Eens, maar om de discussie enigszins on-topic te houden ga ik daar hier niet over uitweiden. ;)

hubert schreef: In sommige kerken (zeker de streng reformatorische) heeft men gekozen voor een bepaald (beperkt) godsbeeld en voor een letterlijk lezen en uitleggen van de Bijbel. Als je je enigszins verdiept in de Bijbel dan kom je er al snel achter dat letterlijk lezen en interpreteren onzinnig is. Dat leidt dan weer tot gedachten rond bv homofilie die ronduit stuitend zijn. Soms is men wel wat pastoraler, maar bevrijdend is die theologie niet. Het staat zo haaks op het centrale Bijbelse thema: Je naaste liefhebben als jezelf.

Been there, done that. :?
hubert schreef:Natuurlijk moet je niet alleen blijven Pollewop. Er staat niet voor niets in het begin van de Bijbel dat dat niet de bedoeling (niet goed) is. Het is een groot goed om je nabij te weten met iemand die van je houdt. Of dat nou een man of een vrouw is. De Bijbel heeft vanuit haar historie en cultuur uiteraard meer oog voor mannetje/vrouwtje verhoudingen (net zoals andere MiddenOosten culturen) , maar wij zijn inmiddels wat verder en weten dat er ook andere mogelijkheden zijn. Daarom neem ik Paulus niet zo serieus als hij het over de seksuele misstanden in de gemeente heeft. Daar gaat het in deze discussie niet om.

De befaamde historische context. :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 apr 2013 10:47

Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is waarom veel hetero's zo fanatiek worden als het over homoseksualiteit gaat. Het raakt hun over het algemeen niet persoonlijk, maar toch is daar een bekeringsdrift die de gemiddelde Jehova's getuige niet zou misstaan...

"Ja maar we moet ze toch waarschuwen" hoor je dan.
En dan komen voor de zoveelste keer 'de 7 bijbelteksten' over je heen.
Alsof homo's die niet veel beter kennen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2013 10:54

Wat verwacht je dan hier JeeWee?
Ik heb geen 7 Bijbelteksten gestrooid hier, noch doe ik aan bekeringsdrift, want dat zal mij nooit gelukken.
Dus in deze voel ik me niet aangesproken.
Maar het is wel een discussieforum en kennelijk moet iedereen het met jou eens zijn?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 apr 2013 11:03

hubert schreef:Het staat zo haaks op het centrale Bijbelse thema: Je naaste liefhebben als jezelf.

Sorry hoor, maar is dat het centrale thema in de Bijbel? Als dat het enige doel is, dan hebben we God toch niet nodig? Dan doen humanisten het beter lijkt me...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 apr 2013 11:12

Wat is volgens jou dan het centrale thema van de Bijbel?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 apr 2013 11:18

schelpje3 schreef:Maar het is wel een discussieforum en kennelijk moet iedereen het met jou eens zijn?

Kennelijk heb je ooit gelezen dat ik keer op keer heb benadrukt dat ik elke mening respecteer, dus ook die van mensen die zaken anders zien. Maar die vrijheid houd op zodra mensen de vrijheid van anderen gaan beperken.

Probeer eens na te denken over het verschil tussen discussie en dialoog
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2013 11:29

Waarin voel je je dan beperkt (door mij)?
En dit forum is nu eenmaal een discussieforum en geen dialoogforum :wink:
Dan zouden we een vergadering moeten beleggen.
Zolang er nog antwoord gegeven wordt, de discussie wordt aangegaan, vind ik het hoopvol.
Erger is, als men je negeert.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 apr 2013 12:34

Tante Pollewop schreef:Wat is volgens jou dan het centrale thema van de Bijbel?
Dat er een God is die het beste met ons voor heeft.

Dat zou ik op dit moment zeggen, maar misschien is het nog teveel naar ons toeberedeneert. Liefde voor God en liefde voor de medemens vloeien daar uit voort (dat zou moeten) volgens mij . Liefde voor de medemens als centrale thema is absoluut niet Bijbels. Hoe kun je uberhaupt een thema Bijbels centraal noemen als de naam van God er niet in voor komt? Dat lijkt juist heel erg op het ongeloof dat de Bijbel beschrijft (dat is: God terzijde schuiven, andere zaken boven Hem plaatsen). Het klinkt en is mooi, om de naasteliefde centraal te stellen, maar het doet te kort aan de Bijbel. Dat zou God tot slaaf van de mens maken. In de trant van Christus had zich maar beter op moeten offeren zodat ik in de hemel kom, want anders had ik Hem niet gehoeven.

PS en ja liefde voor de medemens vind ik heel belangrijk, en die mening kan ik zeer goed rijmen met dit centrale thema.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 apr 2013 12:35

JeeWee schreef: Maar die vrijheid houd op zodra mensen de vrijheid van anderen gaan beperken.
Kun je aanwijzen waar dit gebeurt in jouw ogen?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 apr 2013 12:44

alexander91 schreef:Dat er een God is die het beste met ons voor heeft.

Dat zou ik op dit moment zeggen, maar misschien is het nog teveel naar ons toe geredeneerd. Liefde voor God en liefde voor de medemens vloeien daar uit voort (dat zou moeten) volgens mij. Liefde voor de medemens als centrale thema is absoluut niet Bijbels. Hoe kun je überhaupt een thema Bijbels centraal noemen als de naam van God er niet in voor komt? Dat lijkt juist heel erg op het ongeloof dat de Bijbel beschrijft (dat is: God terzijde schuiven, andere zaken boven Hem plaatsen).

De Bijbel is een boek van en voor mensen, dus wat is het probleem precies als God niet genoemd wordt in het centrale thema?

Misschien is de term 'centraal thema' niet helemaal de term die de lading dekt. Ik bedoel meer de boodschap die overblijft nadat je alle overbodige ballast en achterhaalde gedeelten weglaat. (En nee, niet gaan chargeren nu.)

alexander91 schreef:Het klinkt en is mooi, om de naastenliefde centraal te stellen, maar het doet te kort aan de Bijbel. Dat zou God tot slaaf van de mens maken. In de trant van Christus had zich maar beter op moeten offeren zodat ik in de hemel kom, want anders had ik Hem niet gehoeven.
Dit zijn vreemde gevolgtrekkingen die ik niet zo snel zou maken.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 apr 2013 12:59

Tante Pollewop schreef:De Bijbel is een boek van en voor mensen, dus wat is het probleem precies als God niet genoemd wordt in het centrale thema?

Misschien is de term 'centraal thema' niet helemaal de term die de lading dekt. Ik bedoel meer de boodschap die overblijft nadat je alle overbodige ballast en achterhaalde gedeelten weglaat. (En nee, niet gaan chargeren nu.)
Ik geloof dat de Bijbel de openbaring van God aan de mens toont.
Je kunt volgens mij het Oude Testament niet samenvatten in 1 zin zonder God te noemen, en doe je dat wel, dan is Gods reactie daar overduidelijk over te lezen in dit deel van de Bijbel.
Je kunt volgens mij het Nieuwe Testament niet samenvatten in 1 zin zonder Christus (en dus ook God) te noemen.

De Bijbel kan een boek van en voor mensen zijn, maar de boodschap is dat er een God is, en hoe Hij is, kunnen we in de Bijbel lezen. Als God niet centraal gesteld wordt, dan is dat in volledige tegenspraak met de gehele Bijbel.

De boodschap van naasteliefde vloeit voort uit wat ik het centrale thema noem, maar naasteliefde wordt overduidelijk gelijkgesteld, en genoemd NA de liefde die we moeten hebben voor God.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2013 21:09

Jewee
Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is waarom veel hetero's zo fanatiek worden als het over homoseksualiteit gaat. Het raakt hun over het algemeen niet persoonlijk, maar toch is daar een bekeringsdrift die de gemiddelde Jehova's getuige niet zou misstaan...

Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Het is een kleine kwestie en raakt de meeste mensen absoluut niet. Ook hebben ze er geen last van en toch kunnen of willen ze het verschijnsel homofilie niet accepteren. Dat is nog daaraantoe, maar sommige christenen willen het zelfs bestrijden.Zou het te maken hebben met een soort van geestelijke armoede in hun eigen leven? Dit is dan een makkelijk issue om dat te camoufleren. Ook kan het te maken hebben met de eigen seksuele onzekerheid qua oriëntatie. Ten slotte zou het ook te maken kunnen hebben met een vorm van jaloezie. Homo's staan vaak vrijer in het leven en genieten op andere wijze dan het doorsnee gezinnetje.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2013 21:19

Alexander Liefde voor de medemens als centrale thema is absoluut niet Bijbels.

Hoe kom je daar nu bij? Het is nota bene een uitspraak van Jezus zelf: de samenvatting van de Wet.
Uiteraard gaat daar de liefde voor God aan vooraf, maar volgens mij valt het samen.
Als je de medemens liefhebt, heb je God ook automatisch lief.
Een andere invalshoek zou kunnen zijn dat God ons liefheeft en dat wij dat slechts hoeven aan te nemen in geloof en vandaaruit de medemens liefhebben enz.
Wat ik van de Bijbel denk te begrijpen is dat God liefde is en dat wij moeten volgen in het beoefenen daarvan.
Met alle gebreken vandien, maar dan komt Chritus in beeld met zijn verzoenende boodschap en offer.
Toch een mooie religie!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2013 21:33

hubert schreef:
Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Het is een kleine kwestie en raakt de meeste mensen absoluut niet. Ook hebben ze er geen last van en toch kunnen of willen ze het verschijnsel homofilie niet accepteren. Dat is nog daaraantoe, maar sommige christenen willen het zelfs bestrijden.Zou het te maken hebben met een soort van geestelijke armoede in hun eigen leven? Dit is dan een makkelijk issue om dat te camoufleren. Ook kan het te maken hebben met de eigen seksuele onzekerheid qua oriëntatie. Ten slotte zou het ook te maken kunnen hebben met een vorm van jaloezie. Homo's staan vaak vrijer in het leven en genieten op andere wijze dan het doorsnee gezinnetje.

Hoe badinerend en generaliserend.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2013 21:48

JeeWee schreef:Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is waarom veel hetero's zo fanatiek worden als het over homoseksualiteit gaat. Het raakt hun over het algemeen niet persoonlijk, maar toch is daar een bekeringsdrift die de gemiddelde Jehova's getuige niet zou misstaan...

"Ja maar we moet ze toch waarschuwen" hoor je dan.
En dan komen voor de zoveelste keer 'de 7 bijbelteksten' over je heen.
Alsof homo's die niet veel beter kennen...

Een tekst kennen, zegt niets, maar of men deze gehoorzaamt.

Terug naar “Archief”