hubert schreef:God vraagt überhaupt niets rechtstreeks. God is geest. Het zijn steeds mensen die bv in de Bijbel over God geschreven hebben. Een reflectie van gedachten. Wat ze van Hem dachten, hoe zij Hem ervoeren en wat Hij volgens hen wilde.
Daaruit zijn allerlei beelden van God ontstaan.
Eens, maar om de discussie enigszins on-topic te houden ga ik daar hier niet over uitweiden.

hubert schreef: In sommige kerken (zeker de streng reformatorische) heeft men gekozen voor een bepaald (beperkt) godsbeeld en voor een letterlijk lezen en uitleggen van de Bijbel. Als je je enigszins verdiept in de Bijbel dan kom je er al snel achter dat letterlijk lezen en interpreteren onzinnig is. Dat leidt dan weer tot gedachten rond bv homofilie die ronduit stuitend zijn. Soms is men wel wat pastoraler, maar bevrijdend is die theologie niet. Het staat zo haaks op het centrale Bijbelse thema: Je naaste liefhebben als jezelf.
Been there, done that.

hubert schreef:Natuurlijk moet je niet alleen blijven Pollewop. Er staat niet voor niets in het begin van de Bijbel dat dat niet de bedoeling (niet goed) is. Het is een groot goed om je nabij te weten met iemand die van je houdt. Of dat nou een man of een vrouw is. De Bijbel heeft vanuit haar historie en cultuur uiteraard meer oog voor mannetje/vrouwtje verhoudingen (net zoals andere MiddenOosten culturen) , maar wij zijn inmiddels wat verder en weten dat er ook andere mogelijkheden zijn. Daarom neem ik Paulus niet zo serieus als hij het over de seksuele misstanden in de gemeente heeft. Daar gaat het in deze discussie niet om.
De befaamde historische context.
