@ Lathron, dat Pcrtje zegt: "I'm doubting our Lord and my faith more and more..", komt voort uit het feit dat je hem niet de ruimte geeft om, in dit geval, Genesis 1 op een andere wijze te interpreteren dan dat jij dat doet. Dat probleem ligt nog dieper wanneer je stelt dat wanneer hij niet op jouw wijze gelooft, hij geenszins een christen zou zijn.
Afgelopen donderdag had ik exegese OT. Het ging dit keer over Ruth, en met name Ruth 1. Voor de mensen die hier minder bekend mee zijn: Ruth staat in de lijn der geslachten die uitloopt op Christus. Aan het eind, Ruth 4, lezen we dat David ook in de lijn der geslachten zit. Eén ding is zeker, in het verhaal zit een kern van waarheid. Dat ga ik nu niet uitdiepen, maar het feit dat bijvoorbeeld de Moabaitische in het geslacht van de koning David zit. En zo zijn er meer verhalen te pakken. Wanneer iemand Genesis 1 ander interpreteert, schrijft hij niet meteen God als Schepper af. Dat is echt een misvatting. Er zijn meer teksten die multi-interpretabel zijn in de Schrift. Daar biedt de geschiedenis mijns inziens ook gelegenheid toe. Ik ken, voor zover ik de credo's ken, geen credo die formuleert: Ik geloof in God, de almachtige Schepper, die de hemel en de aarde is zes dagen schiep. God werd wel altijd beleden als Schepper, dat is de kern, daar draait het om. God belijden als Schepper kan ook heel goed samengaan met de idee dat er evolutie zou zijn, als ik prof. Van den Brink, prof. Van de Beek en bijvoorbeeld prof. C. Dekker mag geloven, en nog vele anderen... (Misschien wel Plantinga, William Lane Craig, McGrath, John Lennox etc.)
Zeggen dat deze allemaal geen echte christenen zouden zijn gaat te ver, en kan ik ook eigenlijk niet serieus nemen. Want dat baseer je enkel op de interpretatie van Genesis 1? Dan moet je de Schrift nog meer eens wat beter nalezen, vooral de woorden van Jezus.
Maar laten we niet afdwalen. De stelling is volgens het topic dat macro-evolutie niet bestaat en de topic is dus niet: hoe moeten we nu de schepping interpreteren of iets in die richting. Bovendien: ik wil best de Hebreeuwse teksten analyseren door vertaling, morphologie, etymologie etc, want die standaard woordenboeken online zijn nu niet bepaald wetenschappelijk.