Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tcb
Verkenner
Verkenner

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor tcb » 08 dec 2012 00:23

@ Lathron, dat Pcrtje zegt: "I'm doubting our Lord and my faith more and more..", komt voort uit het feit dat je hem niet de ruimte geeft om, in dit geval, Genesis 1 op een andere wijze te interpreteren dan dat jij dat doet. Dat probleem ligt nog dieper wanneer je stelt dat wanneer hij niet op jouw wijze gelooft, hij geenszins een christen zou zijn.

Afgelopen donderdag had ik exegese OT. Het ging dit keer over Ruth, en met name Ruth 1. Voor de mensen die hier minder bekend mee zijn: Ruth staat in de lijn der geslachten die uitloopt op Christus. Aan het eind, Ruth 4, lezen we dat David ook in de lijn der geslachten zit. Eén ding is zeker, in het verhaal zit een kern van waarheid. Dat ga ik nu niet uitdiepen, maar het feit dat bijvoorbeeld de Moabaitische in het geslacht van de koning David zit. En zo zijn er meer verhalen te pakken. Wanneer iemand Genesis 1 ander interpreteert, schrijft hij niet meteen God als Schepper af. Dat is echt een misvatting. Er zijn meer teksten die multi-interpretabel zijn in de Schrift. Daar biedt de geschiedenis mijns inziens ook gelegenheid toe. Ik ken, voor zover ik de credo's ken, geen credo die formuleert: Ik geloof in God, de almachtige Schepper, die de hemel en de aarde is zes dagen schiep. God werd wel altijd beleden als Schepper, dat is de kern, daar draait het om. God belijden als Schepper kan ook heel goed samengaan met de idee dat er evolutie zou zijn, als ik prof. Van den Brink, prof. Van de Beek en bijvoorbeeld prof. C. Dekker mag geloven, en nog vele anderen... (Misschien wel Plantinga, William Lane Craig, McGrath, John Lennox etc.)

Zeggen dat deze allemaal geen echte christenen zouden zijn gaat te ver, en kan ik ook eigenlijk niet serieus nemen. Want dat baseer je enkel op de interpretatie van Genesis 1? Dan moet je de Schrift nog meer eens wat beter nalezen, vooral de woorden van Jezus.

Maar laten we niet afdwalen. De stelling is volgens het topic dat macro-evolutie niet bestaat en de topic is dus niet: hoe moeten we nu de schepping interpreteren of iets in die richting. Bovendien: ik wil best de Hebreeuwse teksten analyseren door vertaling, morphologie, etymologie etc, want die standaard woordenboeken online zijn nu niet bepaald wetenschappelijk.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 08 dec 2012 03:44

Katlheen schreef:En wat is er mis met een mis?
De naam zegt het al.
Volgens de wikipedia:
De mis is volgens de rooms-katholieke leer de onbloedige offerande van het Nieuw Verbond, waarin het lichaam en het bloed van Christus, onder de gedaanten van brood en wijn, door de priester aan het altaar aan God worden opgedragen en het offer van het kruis zodoende wordt hernieuwd.
Het offer van Christus was volbracht Johannes 19:30, dus welk offer dan ook daarna is zinloos. En om Christus bij iedere mis opnieuw te kruisigen is een ontkenning van Zijn offer aan het kruis.

De roomse kerk heeft zeer veel mensen op de brandstapel gezet omdat ze niet naar de mis gingen, of de mis niet bedienden als priester, of omdat mensen het ouweltje niet waardeerden enz. Zie de verhalen uit het martelarenboek van Haemstedius

Katlheen schreef:Tja, als zijn vriendin schrijft "ik brand van verlangen naar je liefde", belt hij natuurlijk spontaan de brandweer: mijn vriendin staat in brand....(gedwongen opname is dan natuurlijk niet uitgesloten).
Ja als je in brand gevlogen bent dan moetje wel opgenomen worden.
Maar het ging mij er om dat je sommige dingen echt letterlijk moet nemen. Ik schreef daar al eens een reactie op dus ik laat het hierbij.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2012 11:51

kees61 schreef:De naam zegt het al.
Volgens de wikipedia:
De mis is volgens de rooms-katholieke leer de onbloedige offerande van het Nieuw Verbond, waarin het lichaam en het bloed van Christus, onder de gedaanten van brood en wijn, door de priester aan het altaar aan God worden opgedragen en het offer van het kruis zodoende wordt hernieuwd.
Het offer van Christus was volbracht Johannes 19:30, dus welk offer dan ook daarna is zinloos. En om Christus bij iedere mis opnieuw te kruisigen is een ontkenning van Zijn offer aan het kruis.

Oh? Maar Jezus heeft het toch altijd over "dit IS mijn lichaam?" Hier, kijk maar (Statenvertaling!!!): "‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’" - Matteüs 26:26.
En ook in bijvoorbeeld Matteüs 26:28, Marcus 14:22, Lukas 22:19, 1 Korinthe 11:24.

Of is dit de enige tekst in de Bijbel die niet letterlijk genomen hoeft te worden?

kees61 schreef:De roomse kerk heeft zeer veel mensen op de brandstapel gezet omdat ze niet naar de mis gingen, of de mis niet bedienden als priester, of omdat mensen het ouweltje niet waardeerden enz. Zie de verhalen uit het martelarenboek van Haemstedius
Klopt. En de gereformeerde kerk gooit nog steeds mensen op de (figuurlijke) brandstapel. En daar ben ik het grote voorbeeld van, want ik ben de gereformeerde kerk uitgezet toen ik christen werd en niet precies in haar straatje paste.
"Een libelle zweeft over het water..."

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 dec 2012 14:21

Wie zegt dat ik het over een rooms-katholieke mis had? En de manier waarop onze roomse broeders en zusters de eucharistie vieren heeft te maken met de teksten zoals door Pcrtje zijn geciteerd. De tegenwoordige tijd in die zinnen, en inderdaad, die hoeven dan niet letterlijk te worden genomen? En voor zover ik de Roomse leer begrijp, gaat het niet om het opnieuw offeren van Christus, maar de tegenwoordigheid van Zijn offer.

De protestant viert het symbolisch, hoewel men eet en drinkt tot eigen oordeel, waarna het brood voor de eendjes is. Het is maar net hoe belangrijk je het vindt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 dec 2012 14:25

Het is altijd lachen als niet Katholieken gaan praten over de H .Mis :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar goed deze draad ging over de evolutie groot en klein ;het bestaat niet het is een aapleugen en tegen de scheppings orde.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 dec 2012 14:27

Waarom zou het tegen de scheppingsorde ingaan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2012 14:39

Lichtzwaard schreef:Maar goed deze draad ging over de evolutie groot en klein ;het bestaat niet het is een aapleugen en tegen de scheppings orde.
Katlheen schreef:Waarom zou het tegen de scheppingsorde ingaan?
Niet serieus op ingaan. Met Kees61, kirdneh en co valt ergens nog te debatteren. :)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 08 dec 2012 15:16

Katlheen schreef:Waarom zou het tegen de scheppingsorde ingaan?

Omdat de man en de vrouw naar hun aard geschapen zijn zoals we in Genesis lezen. Jezus er het volgende over zegt: ‘Hebt u niet gelezen dat de Schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt? (Mat 19,4). ''Bij het begin'', dat is heul iets anders dan na een x aantal miljard jaar uit een enkele cel. Anders had vast iets in Genesis gestaan als:

In het begin schiep God de hemel en de aarde. Als volgt schiep God het.
Hij strekte vanuit niets over een tijd van miljarden jaren het uitspansel uit
en formeerde zo alle sterren, nevels en stelsel aan het firmament. Toen
God het heelal geschapen had, zag hij dat het goed was.
God beval dat de zon, de maan en de aarde tevoorschijn zouden komen
en bepaalde dat deze zouden dienen om vaste maanden, jaren en tijden
aan te geven.
Toen God de aarde, zon en maan geschapen had en alle dingen zijn plek
en zijn tijd gegeven had, zag hij dat het goed was.
Er was water op de aarde en uit het water deed God na verloop van tijd
het nietige leven ontspruiten, de algen en het zeewier. God sprak dat
vissen de wateren zouden bevolken en na verloop van tijd wemelde het
water van de vissen, elk naar hun aard.
Toen God het leven in de wateren zag en al de vissen die ontstaan waren,
zag hij dat het goed was.
God beval dat de tijd rijp was dat enkele uitverkorenen van de zeeplanten
en vissen het land zouden bevolken. Zo ontstonden het kruid, de struiken
en de machtige ceders en al hun gebladerte werd bevolkt door kruipend
gedierte, elk naar hun aard.
Toen God zag dat het land niet langer woest en leeg was, maar bevolkt
werd door allerlei gedierte naar hun aard, zag hij dat het goed was.

(Is Genesis Historisch - Peter scheele)
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2012 15:21

Peter Scheele schreef:In het begin schiep God de hemel en de aarde. Als volgt schiep God het.
Hij strekte vanuit niets over een tijd van miljarden jaren het uitspansel uit
en formeerde zo alle sterren, nevels en stelsel aan het firmament. Toen
God het heelal geschapen had, zag hij dat het goed was.
God beval dat de zon, de maan en de aarde tevoorschijn zouden komen
en bepaalde dat deze zouden dienen om vaste maanden, jaren en tijden
aan te geven.
Toen God de aarde, zon en maan geschapen had en alle dingen zijn plek
en zijn tijd gegeven had, zag hij dat het goed was.
Er was water op de aarde en uit het water deed God na verloop van tijd
het nietige leven ontspruiten, de algen en het zeewier. God sprak dat
vissen de wateren zouden bevolken en na verloop van tijd wemelde het
water van de vissen, elk naar hun aard.
Toen God het leven in de wateren zag en al de vissen die ontstaan waren,
zag hij dat het goed was.
God beval dat de tijd rijp was dat enkele uitverkorenen van de zeeplanten
en vissen het land zouden bevolken. Zo ontstonden het kruid, de struiken
en de machtige ceders en al hun gebladerte werd bevolkt door kruipend
gedierte, elk naar hun aard.
Toen God zag dat het land niet langer woest en leeg was, maar bevolkt
werd door allerlei gedierte naar hun aard, zag hij dat het goed was.

Met die man kan ik praten!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 08 dec 2012 15:28

Pcrtje schreef:Met die man kan ik praten!

Dat heb ik nou met Jezus :mrgreen:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2012 15:43

Pcrtje schreef:Met die man kan ik praten!
JHM schreef:Dat heb ik nou met Jezus :mrgreen:
Hahaha! ;) Maar goed dat de schepping van Jezus is! Dan eer ik Hem namelijk direct en indirect wanneer ik met zoveel respect over de schepping des werelds praat met Scheele. :)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 dec 2012 16:13

Of je moet bedoelen dat er wetenschappers zijn die onderzoeken hoe het geschapene in elkaar zit en dat is doodnormale wetenschap en daar is niets mis mee. Je moet niet de evolutieleer laten meeliften met goede wetenschap.

En als de evolutietheorie nou meehelpt bij het het voorkomen van ziekten en bij het vinden van medicijnen??

http://www.kennislink.nl/publicaties/me ... -ontwerpen

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 161749.htm

Is daar wel iets mis mee??
Ook gif is geschapen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2012 16:15

De schepping

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.

2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.

3 En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht.

4 En God zag het licht dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.

5 En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

6 En God zei: Laat er een gewelf zijn in het midden van het water, en laat dat scheiding maken tussen water en water!

7 En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het gewelf is, en het water dat boven het gewelf is. En het was zo.

8 En God noemde het gewelf hemel. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag.

9 En God zei: Laat het water dat onder de hemel is, in één plaats samenvloeien en laat het droge zichtbaar worden! En het was zo.

10 En God noemde het droge aarde en het samengevloeide water noemde Hij zeeën; en God zag dat het goed was.

11 En God zei: Laat de aarde groen doen opkomen, zaaddragend gewas, vruchtbomen, die naar hun soort vrucht dragen, waarin hun zaad is op de aarde! En het was zo.

12 En de aarde bracht groen voort, zaaddragend gewas naar zijn soort en bomen die vrucht dragen waarin hun zaad is, naar hun soort. En God zag dat het goed was.

13 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dag.

14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren!

15 En laten zij tot lichten zijn aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde! En het was zo.

16 En God maakte de twee grote lichten: het grote licht om de dag te beheersen en het kleine licht om de nacht te beheersen; en ook de sterren.

17 En God plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde,

18 om de dag en de nacht te beheersen en om scheiding te maken tussen het licht en de duisternis. En God zag dat het goed was.

19 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vierde dag.

20 En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!

21 En God schiep de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was.

22 En God zegende ze en zei: Wees vruchtbaar, word talrijk, en vervul het water van de zeeën; en laten de vogels talrijk worden op de aarde!

23 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vijfde dag.

24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo.

25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was.

26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!

27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.

28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

29 En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.

30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.

31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

Die God kan ik eren en danken voor Zijn almacht.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2012 16:20

schaapje schreef:Die God kan ik eren en danken voor Zijn almacht.
Geloof jij dat ik dezelfde God met je eer?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2012 17:07

Pcrtje schreef: Geloof jij dat ik dezelfde God met je eer?

Als jij gelooft in de Here Jezus die gestorven is voor jouw zonden en opgestaan is uit de dood, prctje
dan wel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”