Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Evelien » 01 sep 2009 21:14

LeChat schreef:Wij kopen biologische melk, maar daar heb help je natuurlijk in feite alleen de 'biologische' boeren mee.

Als je het bij de Boer zelf haalt dan help je ze wel ja.

Maar koop je het in de supermarkt krijgen ze even veel als de andere boeren.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 sep 2009 21:54

Evelien schreef:Maar koop je het in de supermarkt krijgen ze even veel als de andere boeren.
Dus volgens jou maken de supermarkten daar alleen maar meer winst op? Want het is wel duurder dan 'gewone' melk...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 sep 2009 06:25

Het was trouwens pas op het nieuws dat de boeren de grootste vervuilers zouden zijn? :(
Maar ik koop mijn geitenmelkproducten gewoon in de supermarkt.

Vandaag stond in de krant dat de kleding van de merken: C&A, M en S, Prenatal, mis Etam en Wij gemaakt worden onder erbarmelijke omstandigheden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 sep 2009 07:17

Nog een reden om daar geen kleding te kopen :mrgreen:

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 02 sep 2009 07:23

Van de WE ook? ik dacht dat die daar juist wel bewust mee bezig waren. Verder is de H&M ook een winkel waar veel kleding verkocht wordt die door kinderen is gemaakt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2009 07:46

Bij WE verkopen ze juist dingen van ecologische katoen, dus dan zou je inderdaad verwachten dat ze ook wel op de arbeidsomstandigheden letten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 sep 2009 08:33

LeChat schreef:
Evelien schreef:Maar koop je het in de supermarkt krijgen ze even veel als de andere boeren.
Dus volgens jou maken de supermarkten daar alleen maar meer winst op? Want het is wel duurder dan 'gewone' melk...

jeps.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 sep 2009 08:35

tante-tortel schreef:Het was trouwens pas op het nieuws dat de boeren de grootste vervuilers zouden zijn? :(

Ja en weet je hoe dat komt?

Door de regels en wetjes die de overheid aan hen voorlegt om te boeren.

http://player.omroep.nl/?aflID=9870243

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 sep 2009 09:36

tante-tortel schreef:Vandaag stond in de krant dat de kleding van de merken: C&A, M en S, Prenatal, mis Etam en Wij gemaakt worden onder erbarmelijke omstandigheden.
Dus dan moeten wij daar geen kleding kopen? (ik bedoel om ons bewust te maken/houden van het milieu).... zelf ben ik er helemaal niet bewust mee bezig. Ik kan al niet alle kleding overal kopen wegens m'n lengte en brede schouders dan zou ik onderhand nergens meer kleding kunnen halen. Het meeste haal ik juist bij C&A en M&S.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 sep 2009 11:16

Het is natuurlijk wel zo christelijk om ook met milieuaspecten en met arbeidsomstandigheden waaronder bepaalde producten gemaakt worden rekening te houden. De kleding is niet voor niets zo goedkoop. :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 sep 2009 20:55

@Evelien: weer wat geleerd dan...

Ik dacht inderdaad dat WE wel 'faire' kleding wilde leveren...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 sep 2009 09:41

LeChat schreef:Ik dacht inderdaad dat WE wel 'faire' kleding wilde leveren...

Vanmorgen kwam ik toevallig het bericht hierover tegen op internet: de WE staat er inderdaad tussen.

Nederlandse kledingzaken betalen arbeiders in Azië vaak slechts een hongerloon.

Dat stelt de Schone Kleren Campagne (SKC) op basis van een woensdag gepresenteerd onderzoek naar de werkomstandigheden van arbeiders in India en Bangladesh.

70 tot 85 uur werken per week
Arbeiders die in die landen werken voor zaken als C&A, We, Prénatal, M&S Mode, J.C. Rags en Miss Etam krijgen volgens SKC gemiddeld te weinig betaald om van te leven. Het merendeel van de arbeiders werkt zeker 70 uur per week, voor een loon dat nog niet de helft is van wat nodig is om een gezin te onderhouden.

Volgens het onderzoek verdienen arbeiders die in Bangladesh kleren maken voor Prénatal, bijvoorbeeld gemiddeld iets minder dan 30 euro per maand. In dat land is ongeveer 89 euro per maand nodig om een gezin van zaken als huisvesting, voeding, kleding en scholing te voorzien. De arbeiders werken voor dat loon gemiddeld 85 uur per week, verdeeld over minimaal zes dagen.

In India liggen de lonen van de kleermakers gemiddeld tussen 37 en 51 euro per maand. Het zogenoemde leefbaar loon voor een gezin van vier personen ligt daar op 103 euro per maand.

De Schone Kleren Campagne is een platformorganisatie van onder meer ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib en vakbond FNV, die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Bron: ANP

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 sep 2009 10:46

Het is met name belangrijk om even te kijken waar het gemaakt is. De vero moda staat er bijvoorbeeld niet bij, maar ook daar verkopen ze erg goedkope kleding uit landen als India. Dat vertrouw ik dus ook niet en koop ik niet. Maar kleren van de WE die in een westers land gemaakt zijn, zijn dan wel weer prima. Maar wel goed dus om daar ook op te letten waar het gemaakt is.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 03 sep 2009 13:37

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet waar de kleding vandaan komt. Ik ben al lang blij als ik iets leuks kan vinden wat past :wink: . Maat xs is bij niet zo veel winkels te krijgen. En inderdaad, wel bij de WE.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 03 sep 2009 15:47

Kleding van Mexx kopen is ook erg af te raden. Zij willen geen inzicht geven in de productieprocessen... en dan weet je het wel...

Ik krijg er echt buikpijn van: 70 uur per week werken en dan nog zo weinig krijgen. En wij genieten ervan:S Echt vét oneerlijk!

Oh, ik vergat even dat ik afscheid heb genomen van RW. Foutje ;)

Terug naar “Archief”