Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 15:09

blijblij schreef:De ChristenUnie en SGP in Bodegraven-Reeuwijk hebben ingestemd met 8 koopzondagen per jaar en 2 open supermarkten op zondag tussen 16.00-20.00....

(terwijl CDA, GroenLinks en PvdA tegen stemden)

Wanneer zou www.refdag.nl eens open gaan op zondag :) ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2013 15:14

mealybug schreef:Wanneer zou http://www.refdag.nl eens open gaan op zondag :) ?

Die houden ze speciaal voor jou op zondag dicht.
Omdat jouw tere gestel al dat negatieve nieuws niet aan kan, geven ze je een dag rust. 8)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 15:29

Bambi schreef:Die houden ze speciaal voor jou op zondag dicht.
Omdat jouw tere gestel al dat negatieve nieuws niet aan kan, geven ze je een dag rust. 8)

Ik zou bijna mee gaan doen aan tijddodende woordspelletjes...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2013 15:37

mealybug schreef:Ik zou bijna mee gaan doen aan tijddodende woordspelletjes...

Gezellig.....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 17:23

Aan de eerste 5 reacties te zien hadden de kosten van het onderzoek beter wat duurzamer besteed kunnen worden.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 dec 2013 22:03

Hilversum en Hengelo, nou nou wat een bible-belt zeg... :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 22:15

EenVasteBurcht schreef:Hilversum en Hengelo, nou nou wat een bible-belt zeg... :roll:

Waar moet het heen met de journalistiek ... :shock:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2013 22:17

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 14:27

In het Belgisch Gent is een rouwstoet op de bon geslingerd wegens fout parkeren. Zo bericht de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws maandag.

Een Gentse agent zag vrijdag dat een lijkenwagen en vier auto's op het plein voor de Sint-Michielskerk geparkeerd stonden. Aangezien er niet op het plein geparkeerd mag worden en er een parkeergarage in de buurt is, slingerde de agent de voertuigen op de bon.
Een woordvoerder van de politie noemt de actie maandag terecht. „Het is nu eenmaal verboden om daar te parkeren. Dus als ons personeel het nodig acht hen te bekeuren, dan moet ze dat doen.”
De begrafenisondernemer gaat in ieder geval de boete aanvechten.

telegraaf.nl

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 14:50

Naar aanleiding van de schrijftlezing hierbij een nieuwsberichtje uit de oude doos:

Een Rechabiet is nog geen dakloze
Frans Aja voelt zich gediscrimineerd vanwege zijn geloof. Hij wenst – als enige Nederlander – te leven als een Rechabiet, maar wordt aangezien voor een zwerver.

Behalve dat hij 51 jaar is, wil Frans Aja over zijn achtergrond niets kwijt. Zijn achternaam is ’bijbels’, zegt hij. En zijn tongval mag Oost-Europees aandoen, dat betekent nog niks. „Ook al trekt het Joodse volk van het ene land naar het andere, het blijft het Joodse volk. En een hond is een hond, uit welk nest hij ook komt.”

Een huis heeft Aja niet. Ergens in Friesland, tussen de weilanden, staat hij met zijn caravan. Het is dat zijn reuma het niet toelaat, maar anders zou hij het liefst in een tent wonen. „Christus had ook geen huis, hij logeerde bij mensen.”

Dat zou Aja ook kunnen doen, maar hij heeft de Bijbel bestudeerd en verkiest nu te leven als de Rechabieten. Dat oudtestamentische volk wordt in het bijbelboek Jeremia als voorbeeld gesteld voor de bevolking van Juda en Jeruzalem. De Rechabieten dronken geen alcohol, bezaten geen akkers en bouwden geen huizen, maar woonden in tenten.

Dat is ook Frans Aja’s ideaal. In het kampeerseizoen gaat dat prima, daarbuiten wordt het lastig. Niet zelden wordt hij dan aangezien voor zwerver en gesommeerd om naar de nachtopvang voor daklozen te gaan.

„De regels om mij aan te pakken, deugen niet”, zegt Aja. „Als ik buiten slaap in plaats van binnen, zou ik een gevaar zijn. En als ik anderhalve meter van de openbare ruimte inneem, veroorzaak ik zogenaamd overlast.”

Maar, zegt hij nog maar eens, hij is niet dakloos, maar woont – uit geloofsovertuiging – nu eenmaal niet in een stenen huis. Dat hem dat vrijwel onmogelijk wordt gemaakt, wijt hij aan de prestatieplicht waaraan de politie moet voldoen. Bovendien beschouwt Aja het als discriminatie vanwege zijn geloof. Per brief heeft hij provinciale politici en leden van de Eerste en Tweede Kamer van die misstand op de hoogte gebracht. „Ik vond het opvallend hoe slecht zij bereikbaar zijn”, zegt Aja. „Ze leven in hun eigen wereld, net als kinderen.”

Eén reactie heeft hij ontvangen, van de PvdA afdeling Groningen. „Zij zeiden: ’Wij kunnen ons niet voorstellen dat u van uw God niet in een huis mag wonen’. Maar zij hebben geen vat op geloof. En ze zijn niet in staat mijn standpunt te bevatten. Dat gaat hun verstand te boven.”

Natuurlijk, weet Aja, bevat het Oude Testament méér leefregels dan die van de Rechabieten. Neem de gedetailleerde spijswetten, of het onderhouden van de sabbat.

„Veel godsdiensten hebben allerlei regels”, zegt Aja. „Maar de Rechabieten werden gezegend om hun eenvoudige levenswijze. Zij leefden zoals hun voorouders hadden beloofd te zullen leven.”

Aja vermoedt dat hij de enige Rechabiet van Nederland is. „In de buurt van Israël moeten er nog meer wonen. En de Indianen die geen nomaden zijn maar wel in tenten wonen, stammen misschien ook af van de Rechabieten.”

Zijn strijd tegen de wijze waarop hij bejegend wordt, zegt Aja, gaat niet om zijn individuele situatie, maar om een hoger doel, een principe. „Ik ben een symbool. Ik houd vast aan mijn ideeën, dat staat mij vrij. De overheid moet zich niet zo bemoeien met hoe mensen willen leven.”

Tot eind oktober, begin november, zal hij het nog wel redden, zegt Aja. „Daarna zijn de campings gesloten. Dan heb ik een probleem. Ik zal mijn slaapzak en mijn matras pakken en me verstoppen. En dan maar hopen dat niemand me ziet en de politie belt.”

(uit Trouw, 2008)

Riska

Berichtdoor Riska » 16 dec 2013 15:02

Jvanslooten schreef:(uit Trouw, 2008)

Tjonge - dát bericht is op tijd!
echt een nieuwtje! :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 15:13

Riska schreef:Tjonge - dát bericht is op tijd!
echt een nieuwtje! :mrgreen:

Af en toe schiet me nog wel eens wat te binnen uit mijn vroege jeugd :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 15:25

DAT is pas een opmerkelijk nieuwtje :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 15:28

schelpje3 schreef:DAT is pas een opmerkelijk nieuwtje :lol:

Nee hoor ik weet alles nog. Heb het geheugen van een jonge olifant. Alleen de eerste twee, drie maanden zijn een beetje gedifusieërd...

Terug naar “Archief”