De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 feb 2005 10:08

Joh. 8:31-32; "Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken."

Ik denk dat het betekent dat je (zo dicht mogelijk) bij de bijbelse waarheid moet proberen te blijven. dan zul je waarheid begrijpen.

is dit voor jou een argument voor het thuisblijven? want dan vind ik het erg vergezocht
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 11:02

M@rije schreef:
Joh. 8:31-32; "Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken."

Ik denk dat het betekent dat je (zo dicht mogelijk) bij de bijbelse waarheid moet proberen te blijven. dan zul je waarheid begrijpen.

Maar dat staat er niet. Dat maak jij er nu van. Er staat hoe we waarlijk een discipel kunnen zijn, nl. door in Zijn woord te blijven en vervolgens spreekt de Heere Jezus daar een klip en klare belofte over uit. Namelijk, dat we dan de waarheid verstaan en er door vrijgemaakt zullen worden. Hij spreekt niet in bewoordingen van 'proberen' of 'zo dicht mogelijk'. Je past nu de tekst aan aan jouw norm.
M@arije schreef:is dit voor jou een argument voor het thuisblijven? want dan vind ik het erg vergezocht

Waarom zou juist dit argument vergezocht zijn? Ik denk dat je dat van elk argument zou zeggen wat ik gebruik. Feit is wel, dat je het argument niet kunt ontzenuwen behalve dan door de tekst aan te passen.
En dat zou voor mij een argument moeten zijn om naar de kerk te gaan? Kijk, dat is nou juist de reden dat ik thuis blijf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 feb 2005 13:25

jas schreef:Voor alle duidelijkheid, ik ben alleen. Mijn vrouw gaat naar de kerk (pkn)

*Probeert zich voor te stellen hoe dat ieder jaar weer gaat, als haar wijkouderling of predikant op huisbezoek komt...*
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:33

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Voor alle duidelijkheid, ik ben alleen. Mijn vrouw gaat naar de kerk (pkn)

*Probeert zich voor te stellen hoe dat ieder jaar weer gaat, als haar wijkouderling of predikant op huisbezoek komt...*

Mijn vrouw is zelf wijkouderling en krijgt geen huisbezoek. Overigens zijn mijn contacten met de pkn goed. En ik speel regelmatig kerkdiensten voor ze. Maar dat zul je je waarschijnlijk ook niet voor kunnen stellen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2005 15:36

jas schreef:Het is helemaal niet belangrijk of je er wat aan hebt. Ik praat niemand naar de mond.

Nee idd. 8) Maar dat bedoelde ik ook niet. Ik krijg als ik de voorgaande reacties nog eens lees meer het gevoel dat we langs elkaar heen stonden te praten.
Jas schreef:Omdat je me beschuldigt van dingen die niet waar zijn. Je doet het voorkomen alsof ik mensen oproep de kerk te verlaten en dat is niet zo.

Welke dingen heb ik je dan beschuldigt? Ow... volgens mij was dat meer een vraag van mij dan dat ik dat als feit zei. Dat we allemaal dan maar thuislezers moeten worden zoiets vroeg ik. (en dat was een gemeende vraag geen gemene.)
Jas schreef:Iedereen zegt dat het om de prediking van Jezus borgwerk gaat, als men dat zou ontkennen zou het te gemakkelijk zijn om de leugen aan te wijzen. Dat geloof ik allemaal wel. De vraag is, hoe Hij verkondigd wordt.

Dat is waar.

Jas schreef:Nee, ik heb geduld en leg het graag nog een paar x uit.

Ok gelukkig, want die indruk gaf je niet von ik in je eerste reactie naar mij toe, maar misschien had dat met het moment te maken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 00:49

Yael schreef:
jas schreef:Het is helemaal niet belangrijk of je er wat aan hebt. Ik praat niemand naar de mond.

Nee idd. 8) Maar dat bedoelde ik ook niet. Ik krijg als ik de voorgaande reacties nog eens lees meer het gevoel dat we langs elkaar heen stonden te praten.
Jas schreef:Omdat je me beschuldigt van dingen die niet waar zijn. Je doet het voorkomen alsof ik mensen oproep de kerk te verlaten en dat is niet zo.

Welke dingen heb ik je dan beschuldigt? Ow... volgens mij was dat meer een vraag van mij dan dat ik dat als feit zei. Dat we allemaal dan maar thuislezers moeten worden zoiets vroeg ik. (en dat was een gemeende vraag geen gemene.)
Jas schreef:Iedereen zegt dat het om de prediking van Jezus borgwerk gaat, als men dat zou ontkennen zou het te gemakkelijk zijn om de leugen aan te wijzen. Dat geloof ik allemaal wel. De vraag is, hoe Hij verkondigd wordt.

Dat is waar.

Jas schreef:Nee, ik heb geduld en leg het graag nog een paar x uit.

Ok gelukkig, want die indruk gaf je niet von ik in je eerste reactie naar mij toe, maar misschien had dat met het moment te maken.

Ok, sorry, ik ben ook wel eens prikkelbaar.
(als ik me niet geschoren heb)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 feb 2005 10:50

Namelijk, dat we dan de waarheid verstaan en er door vrijgemaakt zullen worden. Hij spreekt niet in bewoordingen van 'proberen' of 'zo dicht mogelijk'. Je past nu de tekst aan aan jouw norm.
M@arije schreef:

is dit voor jou een argument voor het thuisblijven? want dan vind ik het erg vergezocht

Waarom zou juist dit argument vergezocht zijn? Ik denk dat je dat van elk argument zou zeggen wat ik gebruik. Feit is wel, dat je het argument niet kunt ontzenuwen behalve dan door de tekst aan te passen.
En dat zou voor mij een argument moeten zijn om naar de kerk te gaan? Kijk, dat is nou juist de reden dat ik thuis blijf.

Ik lees nergens dat ik alles perfect voor elkaar zal krijgen hor! Sorry, maar dat vind ik zo ver gezocht! Alsof dat ooit zou kunnen. Misschien vind jij het water bij de wijn doen, en daar kan ik dan wel enigszins in meekomen. Maar als ik kijk naar mijn kijk op de dingen, dan sta ik daarachter. Het kan echter best zijn dat ik dingen verkeerd zie, omdat ik ze verkeerd uitgelegd heb gekregen of dat ik ze verkeerd heb geinterpreteerd. Hoewel er voor de Bijbel maar 1 ware uitleg mogelijk is (die niemand op aarde bezit naar mijn idee), zijn er 1001 en verschillende interpretaties van te maken als je het maar van zoveel mogelijk kanten belicht.

ík vind dit echt absoluut een rare tekst om aan te dragen als argument voor het thuisblijven. Dan had er wel gestaan:
De waarheid vind je niet in de kerk, en blijf daarom vooral thuis, en onttrek je van al mijn mooie beloften uit Mijn Woord.
Jij geeft aan dit vers dus ook je eigen draai, je maakt er dingen van die er niet staan.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 11:28

M@rije schreef:
Namelijk, dat we dan de waarheid verstaan en er door vrijgemaakt zullen worden. Hij spreekt niet in bewoordingen van 'proberen' of 'zo dicht mogelijk'. Je past nu de tekst aan aan jouw norm.
M@arije schreef:

Ik lees nergens dat ik alles perfect voor elkaar zal krijgen hor! Sorry, maar dat vind ik zo ver gezocht! Alsof dat ooit zou kunnen. Misschien vind jij het water bij de wijn doen, en daar kan ik dan wel enigszins in meekomen. Maar als ik kijk naar mijn kijk op de dingen, dan sta ik daarachter. Het kan echter best zijn dat ik dingen verkeerd zie, omdat ik ze verkeerd uitgelegd heb gekregen of dat ik ze verkeerd heb geinterpreteerd. Hoewel er voor de Bijbel maar 1 ware uitleg mogelijk is (die niemand op aarde bezit naar mijn idee), zijn er 1001 en verschillende interpretaties van te maken als je het maar van zoveel mogelijk kanten belicht.

ík vind dit echt absoluut een rare tekst om aan te dragen als argument voor het thuisblijven. Dan had er wel gestaan:
De waarheid vind je niet in de kerk, en blijf daarom vooral thuis, en onttrek je van al mijn mooie beloften uit Mijn Woord.
Jij geeft aan dit vers dus ook je eigen draai, je maakt er dingen van die er niet staan.

Ik zeg niet dat dit DE tekst is om thuis te blijven hoor. Het is er één waaruit blijkt dat de waarheid wel degelijk te vinden is.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 feb 2005 14:47

Nu? Of later? Want er staan wel meerdere beloftes in de Bijbel die pas later waar zullen worden. Maar ja, nog steeds denk ik niet dat jij of enig ander persoon kan uitmaken wat DE waarheid is, ook al zou die wel te vinden zijn
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 feb 2005 15:39

M@rije schreef:Nu? Of later? Want er staan wel meerdere beloftes in de Bijbel die pas later waar zullen worden. Maar ja, nog steeds denk ik niet dat jij of enig ander persoon kan uitmaken wat DE waarheid is, ook al zou die wel te vinden zijn
Die is ook niet te vinden, Hij staat in De Bijbel, dat is het enigste, maar er wordt niet aangeven in de Bijbel wat tot de Waarheid behoord.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 feb 2005 15:49

De waarheid is niet iets, maar iemand, de Heere Jezus. Bij Hem moet je wezen. Wat mij betreft : in de kerk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 09 feb 2005 15:51

Wat ik nu nog steeds niet goed begrijp is het volgende: Dus jij bent echt de enige Jas die weet hoe de rechtvaardigmaking geleerd moet worden? Alle dominees (die toch ook theologie hebben gestudeerd) en andere theologen zien het fout en jij bent nog de enige in Nederland (met misschien nog een enkeling) die weet hoe de leer van de rechtvaardigmaking werkelijk in elkaar zit?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 16:53

Doortje schreef:Wat ik nu nog steeds niet goed begrijp is het volgende: Dus jij bent echt de enige Jas die weet hoe de rechtvaardigmaking geleerd moet worden? Alle dominees (die toch ook theologie hebben gestudeerd) en andere theologen zien het fout en jij bent nog de enige in Nederland (met misschien nog een enkeling) die weet hoe de leer van de rechtvaardigmaking werkelijk in elkaar zit?

Nee hoor, iedereen kan het weten. Maar men heeft van de rechtvaardiging een ingewikkeld systeem gemaakt. Er is maar één rechtvaardiging, nl., door het geloof. Maar men leert een rechtvaardiging van eeuwigheid, één voor, één door, en één in de vierschaar der consciëntie. Die leer vindt je nergens in de Bijbel terug en dat is ook niet de leer van de reformatoren. Dat 'systeem' is er later maar ingeslopen. Men heeft er een complex theologisch systeem van gemaakt. Sommigen verwijten mij nu arrogantie omdat ik zeg dat ik de Bijbelse rechtvaardigingsleer aanhang, maar ik kan het beter omdraaien. Men is zo arrogant om de Bijbelse rechtvaardigingsleer te verwerpen en men heeft zelf een systeem uitgedokterd waardoor de schijngelovigen op valse gronden gezet kunnen worden zonder kennis aan Christus te hebben, en de mensen die de oude rechtvaardigingsleer aanhangen worden verbannen en onder censuur gezet. Overigens is ook het afwijzen van de verkondiging van het aanbod van genade hier een uitvloeisel van. Die past nl. niet meer in het systeem.
Laatst gewijzigd door jas op 10 feb 2005 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 feb 2005 20:57

Vreemd dat ik die booschen dwaalleer niet herken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 21:10

Raido schreef:Vreemd dat ik die booschen dwaalleer niet herken..

Die wordt ook alleen in de GGiN en soms OGG geleerd. Maar het lijkt erop dat dat voor jas de enige bestaande kerken zijn (naast de remonstrantse).

Terug naar “Archief”