Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 13:24

Marnix schreef:Ik bedoel dan jou dominee, waarvan je aangeeft dat hij de vierschaarervaring of wat het ook mag zijn, als noodzakelijk ziet voor je redding.
Daaruit weetje of je echt in Christus deelachtig bent (zijn mening). ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2005 13:48

Raido schreef:
Marnix schreef:Ik bedoel dan jou dominee, waarvan je aangeeft dat hij de vierschaarervaring of wat het ook mag zijn, als noodzakelijk ziet voor je redding.
Daaruit weetje of je echt in Christus deelachtig bent (zijn mening). ;-)

dat is dus een voorwaarde?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 14:09

dat is dus een voorwaarde?
Nee :) het is vooral een kwestie van definitie. Je hebt mensen die dit niet letterlijk zien (zoals ik) en mensen die het letterlijk zien, dus in ervaring God hebben gezien en de vierschaar ervaren.. (Lees Siebelink - De bloemen van Oscar Kristelijn)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2005 14:17

volgens mij is dat van de vierschaar ook niet iets van de ger gem? ik ben van de cgk en sinds ds H. naar de gg is gegaan heb ik eigelijk vrijwel geen dominee meer horen spreken over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie.

ik zie het ook niet letterlijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 14:47

Yael schreef:volgens mij is dat van de vierschaar ook niet iets van de ger gem? ik ben van de cgk en sinds ds H. naar de gg is gegaan heb ik eigelijk vrijwel geen dominee meer horen spreken over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie.

ik zie het ook niet letterlijk.
Je hoort het ook weinig in de preek maar bij het lesje over de rechtvaardigmaking wel :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2005 11:57

de spoedcursus rechtvaardigmaking in 10 dagen voor beginners? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 sep 2005 16:16

Marnix schreef:de spoedcursus rechtvaardigmaking in 10 dagen voor beginners? ;)

Sorry Marnix, slechte grap. Dit is geen onderwerp om lollig over te doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2005 17:27

Sorry hoor, maar als ik dingen als: "Je redding is afhankelijk van een ervaring van de vier scharen der consistentie" dan word ik een beetje ballorig. :D

En daarnaast is het een grap met een kern van waarheid... mensen hebben rechtvaardiging in allerlei stapjes en formules en schema's uitgetekend....

En daar mag best wel eens een grapje over worden gemaakt als mensen daar op zo'n manier mee omgaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 sep 2005 18:22

Marnix schreef:Sorry hoor, maar als ik dingen als: "Je redding is afhankelijk van een ervaring van de vier scharen der consistentie" dan word ik een beetje ballorig. :D

En daarnaast is het een grap met een kern van waarheid... mensen hebben rechtvaardiging in allerlei stapjes en formules en schema's uitgetekend....

En daar mag best wel eens een grapje over worden gemaakt als mensen daar op zo'n manier mee omgaan.

Nee Marnix, ook jij hebt een ieder in zijn waarde te laten, en dan past het voor schut zetten van mensen er niet bij. Helemaal niet als het over dit onderwerp gaat.
Dit zijn wezenlijke zaken, die van levensbelang zijn. Letterlijk, en het is ongepast daar geintjes over te maken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 sep 2005 18:29

Waarom is de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie van levensbelang? Persoonlijk zie ik het vooral als een dogmatisch iets. Johannes 3:16 is duidelijk mi. Oftewel geloof is het belangerijkst.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 sep 2005 18:39

Yael schreef:Waarom is de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie van levensbelang? Persoonlijk zie ik het vooral als een dogmatisch iets. Johannes 3:16 is duidelijk mi. Oftewel geloof is het belangerijkst.

Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Ik heb aangegeven dat de weg ter zaligheid geen onderwerp is om grapjes over te maken.
En daar laat ik het bij, we zijn behoorlijk off-topic bezig zo.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 22:03

PeterD schreef:Ik voelde me wel aangevallen op mijn kerkverband Raido.
Kritiek is goed, maar kom wel met gefundeerde kritiek, en reken een compleet kerkgenootschap niet af op wat één bepaalde persoon of een minderheid van het kerkverband zegt of doet.

Voorbeeld: ik mag niet zeggen dat Islamieten terug moeten naar hun eigen land omdat ze lui zijn, stelen, verkrachten etc.
Dat er een groep is die dat doet wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

Ik bedoel maar, veel kritiek wordt geuit op de "gereformeerde Gemeente" terwijl vaak één individu of één gemeente als voorbeeld wordt gesteld. Daar ageer ik tegen.

Vanuit de Gereformeede Gemeenten worden soms ook de meest (onterechte en) vreselijke dingen over de evangelische en rooms-katholieke christenen gezegd (oud-katholieken worden voor het gemak overgeslagen, die zijn met te weinig in aantal). Als ik soms lees wat er over dergelijke medechristenen geroepen wordt, vraag ik me vertwijfeld af waarom er dan niet iemand in zo'n dienst opstaat en zegt: "Ho, dominee, zo kan-ie wel weer." Bepaalde predikanten zijn in staat te bepalen wie er wel en niet ter helle varen. Dat vind ik niet toelaatbaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 sep 2005 06:34

Optimatus schreef:
PeterD schreef:Ik voelde me wel aangevallen op mijn kerkverband Raido.
Kritiek is goed, maar kom wel met gefundeerde kritiek, en reken een compleet kerkgenootschap niet af op wat één bepaalde persoon of een minderheid van het kerkverband zegt of doet.

Voorbeeld: ik mag niet zeggen dat Islamieten terug moeten naar hun eigen land omdat ze lui zijn, stelen, verkrachten etc.
Dat er een groep is die dat doet wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

Ik bedoel maar, veel kritiek wordt geuit op de "gereformeerde Gemeente" terwijl vaak één individu of één gemeente als voorbeeld wordt gesteld. Daar ageer ik tegen.

Vanuit de Gereformeede Gemeenten worden soms ook de meest (onterechte en) vreselijke dingen over de evangelische en rooms-katholieke christenen gezegd (oud-katholieken worden voor het gemak overgeslagen, die zijn met te weinig in aantal). Als ik soms lees wat er over dergelijke medechristenen geroepen wordt, vraag ik me vertwijfeld af waarom er dan niet iemand in zo'n dienst opstaat en zegt: "Ho, dominee, zo kan-ie wel weer." Bepaalde predikanten zijn in staat te bepalen wie er wel en niet ter helle varen. Dat vind ik niet toelaatbaar.

Beste Optimatus,

Je gebruikt een aantal woorden zoals: soms en bepaalde.
Die woorden geven aan dat het niet altijd is en ook niet iedereen. Lees mijn post nog eens aandachtig door, dan lees je dat ik het niet fair vind een deel voor geheel worden aangezien.
1 predikant is niet representatief voor de gehele GerGem. Eén gemeente is ook niet representatief voor het gemeenteleven in de GerGem.

Wat nu gezegd wordt slaat vaak op één predikant. Dat is dus niet de hele GerGem. En overigens, zegt die predikant dat één keer of iedere dienst weer?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 07:22

Wat nu gezegd wordt slaat vaak op één predikant. Dat is dus niet de hele GerGem. En overigens, zegt die predikant dat één keer of iedere dienst weer?
Wat wel opvallend is, is dat het wel degelijk is opgenomen in de kerkleer, maar dus blijkbaar niet alle dominees het toepassen.

Zoals vaak over de RKK wordt gezegt dat 'ze' Maria vereren, dat 'ze' heiligen aanbidden, en dat er dus geen bekeerden in de RKK zullen zijn, want die gaan vast naar een kerk waar 'de waarheid' recht wordt bedient..

Waarmee je dus uitsluit dat er RKK'er in de hemel zullen zijn. De ene dominee doet het erger als de andere twee van de 5 dominees in Rijssen ageren fel tegen de RKK (Van Dieren en Mol), een dominee houdt onwijs van zingen terwijl de andere het meer een verplichting vind (Karels <-> Van Dieren), de ene dominee preekt meer evangelie de andere meer wet (Van Dieren/Mol <-> Karels/Schreuder)..

Ja er is veel verschil per dominee, zegt dat niets over de Gergem dan? Percies het zelfde geval is het met de RKK maar ja dat is natuurlijk een foute vergelijking.

de spoedcursus rechtvaardigmaking in 10 dagen voor beginners?

Sorry Marnix, slechte grap. Dit is geen onderwerp om lollig over te doen.

Het raakt wel de kern, 'onze' kerkleer 'verplicht' de rechtvaardigmaking in de concientie om te weten of je wedergeboren bent, dat is een groot dogmatisch stuk en aardig ontoegankelijk voor buiten/rand/jongkerkelijken.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 sep 2005 08:14

PeterD schreef:Je gebruikt een aantal woorden zoals: soms en bepaalde.
Die woorden geven aan dat het niet altijd is en ook niet iedereen. Lees mijn post nog eens aandachtig door, dan lees je dat ik het niet fair vind een deel voor geheel worden aangezien.
1 predikant is niet representatief voor de gehele GerGem. Eén gemeente is ook niet representatief voor het gemeenteleven in de GerGem.

De opmerking van Optimatus zal niet door iedere GerGemmer in gelijke mate worden herkend. Maar het is zeker geen uitzondering. Integendeel, het oordelen over het hart van anderen is een gangbare praktijk. Opmerkingen in de trant van "als je niet [zus of zo....], dan mag je 't nog wel eens nakijken", "als je niet [zus of zo...], dan ga je met een ingebeelde hemel naar de hel" zijn gemeengoed in de GerGem.

Oordelen over het hart past ons niet, zelfs niet als je ouderling of dominee van de GerGem bent!
Het is een cultuur van oordelen en veroordelen, praten over anderen - en dan niet in de zin van "mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen bevordere".

In die kerken waar men vaak zo negatief over spreekt, wordt doorgaans met méér respect over medechristenen gesproken en laat men het oordeel over iemands geestelijke staat -terecht- over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt.
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”