Daaruit weetje of je echt in Christus deelachtig bent (zijn mening).Marnix schreef:Ik bedoel dan jou dominee, waarvan je aangeeft dat hij de vierschaarervaring of wat het ook mag zijn, als noodzakelijk ziet voor je redding.

Moderator: Moderafo's
Needat is dus een voorwaarde?
Je hoort het ook weinig in de preek maar bij het lesje over de rechtvaardigmaking welYael schreef:volgens mij is dat van de vierschaar ook niet iets van de ger gem? ik ben van de cgk en sinds ds H. naar de gg is gegaan heb ik eigelijk vrijwel geen dominee meer horen spreken over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie.
ik zie het ook niet letterlijk.
Marnix schreef:Sorry hoor, maar als ik dingen als: "Je redding is afhankelijk van een ervaring van de vier scharen der consistentie" dan word ik een beetje ballorig.
En daarnaast is het een grap met een kern van waarheid... mensen hebben rechtvaardiging in allerlei stapjes en formules en schema's uitgetekend....
En daar mag best wel eens een grapje over worden gemaakt als mensen daar op zo'n manier mee omgaan.
Yael schreef:Waarom is de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie van levensbelang? Persoonlijk zie ik het vooral als een dogmatisch iets. Johannes 3:16 is duidelijk mi. Oftewel geloof is het belangerijkst.
PeterD schreef:Ik voelde me wel aangevallen op mijn kerkverband Raido.
Kritiek is goed, maar kom wel met gefundeerde kritiek, en reken een compleet kerkgenootschap niet af op wat één bepaalde persoon of een minderheid van het kerkverband zegt of doet.
Voorbeeld: ik mag niet zeggen dat Islamieten terug moeten naar hun eigen land omdat ze lui zijn, stelen, verkrachten etc.
Dat er een groep is die dat doet wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.
Ik bedoel maar, veel kritiek wordt geuit op de "gereformeerde Gemeente" terwijl vaak één individu of één gemeente als voorbeeld wordt gesteld. Daar ageer ik tegen.
Optimatus schreef:PeterD schreef:Ik voelde me wel aangevallen op mijn kerkverband Raido.
Kritiek is goed, maar kom wel met gefundeerde kritiek, en reken een compleet kerkgenootschap niet af op wat één bepaalde persoon of een minderheid van het kerkverband zegt of doet.
Voorbeeld: ik mag niet zeggen dat Islamieten terug moeten naar hun eigen land omdat ze lui zijn, stelen, verkrachten etc.
Dat er een groep is die dat doet wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.
Ik bedoel maar, veel kritiek wordt geuit op de "gereformeerde Gemeente" terwijl vaak één individu of één gemeente als voorbeeld wordt gesteld. Daar ageer ik tegen.
Vanuit de Gereformeede Gemeenten worden soms ook de meest (onterechte en) vreselijke dingen over de evangelische en rooms-katholieke christenen gezegd (oud-katholieken worden voor het gemak overgeslagen, die zijn met te weinig in aantal). Als ik soms lees wat er over dergelijke medechristenen geroepen wordt, vraag ik me vertwijfeld af waarom er dan niet iemand in zo'n dienst opstaat en zegt: "Ho, dominee, zo kan-ie wel weer." Bepaalde predikanten zijn in staat te bepalen wie er wel en niet ter helle varen. Dat vind ik niet toelaatbaar.
Wat wel opvallend is, is dat het wel degelijk is opgenomen in de kerkleer, maar dus blijkbaar niet alle dominees het toepassen.Wat nu gezegd wordt slaat vaak op één predikant. Dat is dus niet de hele GerGem. En overigens, zegt die predikant dat één keer of iedere dienst weer?
de spoedcursus rechtvaardigmaking in 10 dagen voor beginners?
Sorry Marnix, slechte grap. Dit is geen onderwerp om lollig over te doen.
PeterD schreef:Je gebruikt een aantal woorden zoals: soms en bepaalde.
Die woorden geven aan dat het niet altijd is en ook niet iedereen. Lees mijn post nog eens aandachtig door, dan lees je dat ik het niet fair vind een deel voor geheel worden aangezien.
1 predikant is niet representatief voor de gehele GerGem. Eén gemeente is ook niet representatief voor het gemeenteleven in de GerGem.
Wat nu gezegd wordt slaat vaak op één predikant. Dat is dus niet de hele GerGem. En overigens, zegt die predikant dat één keer of iedere dienst weer?
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 33 gasten