Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jan 2005 13:20

Jas,

Wat ik jou buitengewoon kwalijk neem is dat je de integriteit van mijn geloof aantast.
Je smijt met onbijbels hier en onbijbels daar.
Wie ben jij dan wel? Een hooggeleerde heer die de wijsheid en kennis in pacht heeft?

Riska

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 jan 2005 13:30

jas schreef:
Optimatus schreef:God heeft Noach beloofd niet nog eens een zondvloed op de mensheid los te laten. Ik geloof dan ook niet dat God die vloedgolf veroorzaakt heeft.

Als jij het woord wil gaan verkondigen, moet je het wel goed doen.
Dat heeft God nl. nooit beloofd. Er staat dat de wateren niet meer zullen zijn tot een vloed om ALLE mensen te verderven. Dit was ook niet het laatste oordeel hoor, als je dat dacht.

Gen 9,11
Ik dan richt mijn verbond met u op, dat voortaan niets dat leeft, meer door de wateren van de zondvloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen zondvloed meer wezen zal, om de aarde te verderven.

Me dunkt, dat de aarde nu wel voor een groot deel verdorven is*, en Optimatus zo te zien toch een goed punt heeft.

*deels in letterlijke zin, en deels figuurlijk, omdat dit ook vele mensen over de gehele wereld emotioneel enorm aangrijpt, en dus zeer geraakt heeft.

Dat liefde/haat gedoe is voor mij dat ook "het" struikelblok om te kunnen geloven, als gesteld wordt, dat god almachtig en rechtvaardig is, hoe zou je dit dan kunnen toelaten, ik kan dat echt niet rijmen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 13:32

Riska schreef:Jas,

Wat ik jou buitengewoon kwalijk neem is dat je de integriteit van mijn geloof aantast.
Je smijt met onbijbels hier en onbijbels daar.
Wie ben jij dan wel? Een hooggeleerde heer die de wijsheid en kennis in pacht heeft?

Riska

Ik tast de integriteit van jouw geloof niet aan. Je mag geloven wat jij wilt, dat is allemaal puur persoonlijk. Ik heb niets aan wat jij gelooft, en jij niet aan wat ik geloof. Maar dat neemt niet weg, dat ik omdat jij jouw geloof hebt, alles moet aannemen wat je zegt. En je verkondigt gewoon een alg. verzoeningsleer. Dat is de meest sadistische leer die er bestaat, omdat ieder mens daardoor geleerd wordt dat hij na dit leven naar de hemel gaat, terwijl dat niet zo is. De Bijbel leert nl. dat niet iedereen naar de hemel gaat, en dat Jezus niet voor iedereen verzoening heeft gedaan. Daarom is het vreselijk sadistisch mensen dat voor te houden en ze zo voor de eeuwigheid te bedriegen. Want wat zal het toch vreselijk zijn, als je er maar op los leeft en denkt, 'het maakt toch niet uit, ik ga toch naar de hemel want Jezus heeft voor al mijn zonden betaald' en dan voor de Rechter van hemel en aarde te moeten verschijnen, zonder Borg en te moeten horen: Gaat weg van Mij, gij vervloekte, Ik heb u nooit gekend.
Iets dergelijks wil je toch mensen niet aandoen? Ik vind dat echt het toppunt van sadisme, al zul je het zo wel niet bedoelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 13:38

Er was eens een koning die een land bestuurde dat hij helemaal perfect had gemaakt, er was volkomen harmonie, er was vrede, eten en drinken voor iedereen, maar helaas voor de koning, zijn onderdanen wilden zelf de macht hebben over dat koninkrijk. De koning was erg verdrietig hoe hij zag dat zijn onderdanen zijn perfecte land vernielden, elkaar vermoorden, verkrachten en bestalen. Nu zul je misschien denken, als ik die koning was zou ik ze lekker in hun sop gaarkoken en nooit meer naar het land om kijken, maar deze koning had zo'n verdriet van alles dat hij zijn zoon, de prins naar het koninkrijk stuurde, maar wat deden ze? De inwoners wilden de prins en de koning niet geloven, en vermoorden de prins.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 13:39

Cisca schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:God heeft Noach beloofd niet nog eens een zondvloed op de mensheid los te laten. Ik geloof dan ook niet dat God die vloedgolf veroorzaakt heeft.

Dat heeft God nl. nooit beloofd. Er staat dat de wateren niet meer zullen zijn tot een vloed om ALLE mensen te verderven. Dit was ook niet het laatste oordeel hoor, als je dat dacht.

Gen 9,11
Ik dan richt mijn verbond met u op, dat voortaan niets dat leeft, meer door de wateren van de zondvloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen zondvloed meer wezen zal, om de aarde te verderven.

Me dunkt, dat de aarde nu wel voor een groot deel verdorven is*, en Optimatus zo te zien toch een goed punt heeft.

*deels in letterlijke zin, en deels figuurlijk, omdat dit ook vele mensen over de gehele wereld emotioneel enorm aangrijpt, en dus zeer geraakt heeft.

Dat liefde/haat gedoe is voor mij dat ook "het" struikelblok om te kunnen geloven, als gesteld wordt, dat god almachtig en rechtvaardig is, hoe zou je dit dan kunnen toelaten, ik kan dat echt niet rijmen.

Slap excuus, dit laatste. Zou je zonder die ramp wel geloofd hebben dan? Dus ondanks dat je niet geloofd, geef je nu toch God de schuld van je ongeloof. Maar goed, dat terzijde.
Die tekst uit de NBG is zeer misleidend. In de SV staat duidelijk alle vlees, de NBV spreekt van 'alles wat leeft' . Wat je zegt dat dit een groot deel van de aarde betreft, is natuurlijk onzin. En bovendien, God heeft meer oordelen dan alleen oordelen die de hele wereld betreffen hoor. Dit was ook niet het laatste oordeel. Er zullen nog vele volgen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 jan 2005 14:00

jas schreef:
Cisca schreef:
jas schreef:

Gen 9,11

Slap excuus, dit laatste. Zou je zonder die ramp wel geloofd hebben dan?

Nee, dat is geen slap excuus, en voor die ramp gebeurde geloofde ik ook al niet meer, daarvoor heb ik te veel aan onrechtvaardigheid in mijn leven meegemaakt.

jas schreef:Dus ondanks dat je niet geloofd, geef je nu toch God de schuld van je ongeloof. Maar goed, dat terzijde.

Hoeft niet terzijde, door wat ik allemaal heb meegemaakt is het me ten ene male onmogelijk te geloven dat er een god zou bestaan, hoezo zou ik hem ergens de schuld van kunnen geven dan, die ligt eerder bij degene die mij ooit bij hebben gebracht, dat er wel een god zou bestaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 14:03

Cisca schreef:
jas schreef:
Cisca schreef:
Over naastenliefde gesproken, wie is hier sadistisch bezig, eerder Jas dan Riska, lijkt mij zo !:)

En dan ook even uitleggen waarom je dat vind svp.

Dat lijkt me heel duidelijk, jij bent nu op een heel kwetsende manier naar Riska toe bezig, terwijl zij dat naar jou toe niet is.

Nee, dat zie je verkeerd. Riska stelt een alg. verzoeningsleer. Dat is onbijbels en sadistisch omdat het mensen iets laat geloven wat niet waar is. Ik ben dus niet sadistisch omdat ik de waarheid zeg, maar Riska omdat ze de waarheid niet zegt. Maar we zijn alweer gekwetst. Laat maar.

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 14:04

dit topic was een getuigenis van riska :shock:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 14:07

sela schreef:dit topic was een getuigenis van riska :shock:

Ik heb al gezegd dat ik niet de integriteit van haar geloof in twijfel trek. Maar het geloof is geen vrijbrief om een alg. verzoening af te kondigen. Riska stelt duidelijk dat zij vindt dat het geen straf van God kan zijn, omdat Jezus voor de zonden betaalt heeft. Dat is alg. gesteld en ontneemt God het recht om ooit ook nog maar één oordeel naar deze wereld te zenden. Dat is dus gewoon onjuist.
Maar iedereen gelooft maar wat ie wil, het komt vanzelf wel een keer uit hoe het zit.

sela

Berichtdoor sela » 12 jan 2005 14:13

jas schreef:
sela schreef:dit topic was een getuigenis van riska :shock:

Ik heb al gezegd dat ik niet de integriteit van haar geloof in twijfel trek. Maar het geloof is geen vrijbrief om een alg. verzoening af te kondigen. Riska stelt duidelijk dat zij vindt dat het geen straf van God kan zijn, omdat Jezus voor de zonden betaalt heeft. Dat is alg. gesteld en ontneemt God het recht om ooit ook nog maar één oordeel naar deze wereld te zenden. Dat is dus gewoon onjuist.
Maar iedereen gelooft maar wat ie wil, het komt vanzelf wel een keer uit hoe het zit.

marcus9
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
41 Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware. [speciaal voor jou in bold..]

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 12 jan 2005 14:26

Slotje om de gemoederen even tot bedaren te brengen, tevens een report naar de Religie-mods, die zullen deze zaak verder afhandelen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 jan 2005 17:46

oke de ergste troep is verwijderd. Vanaf nu on-topic blijven en niet op de man spelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 00:22

Ik blijf niet aan de gang, maar we hebben het hier toch echt over een paar tectonische platen die die vloedgolf hebben veroorzaakt. God heeft het niet veroorzaakt en ook niet tegengehouden. Feit is dat er 130.000 doden ronddobberen op de golven en dat dit een ramp van ongekende omvang is.

Riska en ik geloven in precies dezelfde God als iedereen hier op Refoweb m.u.v. de atheïsten en de zoekenden. Laat daarover geen misverstand zijn. Over mijn misschien-roeping het Woord te bedienen loopt al een topic, dus daar hoef ik hier niet op in te gaan, noch over de ware leer en de alverzoening.

In plaats van te kafferen op anderen is het misschien wel eens zinvol om te bidden voor de overlevenden daar in Azië en Afrika die van voren af aan moeten beginnen met leven. Hier filosoferen over de oorzaak van de ramp vind ik eigenlijk ietwat vruchtenloos.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”