wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 23:24

Geloven hetzelfde als wedergeboren? ligt er aan hoe je gelooft.
ik denk dat als je je druk maakt over die vraag dat je een grote kans hebt om al wedergeboren te zijn ja. God is dan immers met je bezig en je wilt zelf ook serieus op weg met God.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:29

joris schreef:Geloven hetzelfde als wedergeboren? ligt er aan hoe je gelooft.
ik denk dat als je je druk maakt over die vraag dat je een grote kans hebt om al wedergeboren te zijn ja. God is dan immers met je bezig en je wilt zelf ook serieus op weg met God.

als je echt gelooft?

Of anders gezegd, als je afhankelijk bent van God, als je je deel voelt van Christus' lichaam. Dan ben je wedergeboren?

Dan nog een vraag, kan geloof echt zijn zonder schuldbesef?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:36

dat lijkt mij niet. want het geloven heeft geen nut als je geen schuldbesef hebt. waar moet je van verlost worden als je geen zonde hebt?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:44

joris schreef:dat lijkt mij niet. want het geloven heeft geen nut als je geen schuldbesef hebt. waar moet je van verlost worden als je geen zonde hebt?

Dat vraag ik me dus ook af. Maar ik voel me verlost en ontzettend vrij, en ik zie mezelf als onderdeel van de mensheid, en ik zie dat de mensheid ontzettend verdorven is. Niet dat ik me beter voelde, juist niet, voelde me zeg maar een hele slechte onder de slechten. Maar het is niet zo dat ik eerst een hele poos in de ellende heb gezeten ofzo, en dat God er toen was met Zijn redding.
Ik besefte eigenlijk pas dat ik slecht was, toen Hij al in me woonde. Of kan dat niet?

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:48

lizzz schreef:
joris schreef:dat lijkt mij niet. want het geloven heeft geen nut als je geen schuldbesef hebt. waar moet je van verlost worden als je geen zonde hebt?

Dat vraag ik me dus ook af. Maar ik voel me verlost en ontzettend vrij, en ik zie mezelf als onderdeel van de mensheid, en ik zie dat de mensheid ontzettend verdorven is. Niet dat ik me beter voelde, juist niet, voelde me zeg maar een hele slechte onder de slechten. Maar het is niet zo dat ik eerst een hele poos in de ellende heb gezeten ofzo, en dat God er toen was met Zijn redding.
Ik besefte eigenlijk pas dat ik slecht was, toen Hij al in me woonde. Of kan dat niet?

hoe merkte je dat Hij in je woont?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:56

joris schreef:
hoe merkte je dat Hij in je woont?

Ehm... moeilijke vraag. Nou ik kan het wel proberen te vertellen..

Hij leeft mij. Ik overleg ook veel met Hem, als ik niet weet wat ik moet doen, vraag ik raad, waarna ik meestal het goede doe. Maar vooral dat ik zelf niet meer leef eigenlijk, ik voel me een stukje Jezus. En we hebben ontzettend goede gesprekken! En Hij maakt me aan het lachen (overdag) en 's avonds aan het huilen. Hij geeft me moed, ik merk dat Hij het is.
En sinds ik geloof is er ontzettend veel veranderd, ik ben een ander mens geworden, nou ja, voor een deel anders. Karakteristieke dingen heb ik nog (soms vervelend genoeg) maar de scherpe kantjes zijn er af.
Hij straalt soms gewoon van me af...

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 11:15

gaaf lizz, hoe komt dat zo? ik bedoel: wat is er gebeurd? wat heb je gedaan?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 11:29

joris schreef:gaaf lizz, hoe komt dat zo? ik bedoel: wat is er gebeurd? wat heb je gedaan?

Ik weet het niet, Hij heeft wat gedaan... Als er al wat gebeurd is.

Ik was God kwijt, maar kon niet leven zonder Hem, ik zocht, maar kon Hem niet vinden. Ik riep, smeekte, schold, huilde, vervloekt Hem, maar het maakte gewoon niks uit. Het bleef stil, maar nu zie ik aan veel wat toen gebeurde dat Hij liefdevol om me heen was, Hij liet me gewoon alles vertellen wat me dwars zat, liet me mn frustraties uiten, daarna kwam Hij met het antwoord.
Wat hebben we eigenlijk een bijzondere God, wij kiezen steeds partij tégen Hem, maar Hij kiest steeds weer voor ons. Terwijl Hij zonder ons ook gelukkig zou zijn, Hij heeft ons helemaal niet nodig, en wij denken dat we Hem ook niet nodig hebben, maar Hij blijft ons maar roepen, helpen en gelukkig maken!

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 11:33

gaaf lizz.

dat is wat ikhier heel vaak zeg he. Als God eenmaal echt in je leven bezig is dan zijn er bijna geen vragen meer. God is er gewoon en daarmee uit!
zo is het ook met mensne die tot geloof komen vanuit '' de wereld'' . waarwij over kunnen discusieren is voor hen zo ongelooflijk logisch!!!!

vooral dat stukje van: God roept. Wie zet de eerste stap, wie moet zich bekeren fo moet je bekeerd worden? Iemand die tot bekering komt weet dat donders goed: God doet het! en wij doen mee!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 11:46

ja, mooi is dat he. Zit je over heel veel dingen in, worden al je problemen gewoon weggevaagd. Je moet ze alleen wel kwijt wíllen...

Geloven lijkt zo ingewikkeld, maar het is glashelder. En uiteindelijk komen we ondanks alle meningsverschillen op de zelfde plek uit.
Als je ooit met God in discussie bent geweest, lijken veel discussies enorm nutteloos en onzinnig.

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 11:48

lizz zei
Je moet ze alleen wel kwijt wíllen

dit is een sleutel denk ik, lizz. Je moet problemen kwijt willen en durven los te laten. Het lijkt soms alsof we verslaafd zijn aan onze problemen. We weten hoe we er van af kunnen komen, we weten de weg naar Jezus maar we houden vast aan onze problemen omdat we er aan gehecht zijn geraakt.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 11:55

Tja, geloof lijkt een sprong in het diepe, terwijl je juist opgetrokken wordt in de hemel!

Ik denk dat we ook bang zijn onze zelfstandigheid te verliezen.
Er worden zo enorm veel onnodige zorgen gemaakt...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jun 2003 12:58

Heej waarom ben ik nou ineens geabonneerd op deze thread (dat ik er meels van krijg), is dat voorbestemd ofzo?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 13:00

Ja, ik wist gewoon dat je wel zou komen kijken ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 13:02

das nou leiding lalage

Terug naar “Archief”