They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 16:28

Hoe wordt een geest gemeten? naar het aantal quotes?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jan 2005 11:57

Als dat zo is heb ik een zeer geniale geest. :) Maar ik zou wel graag reacties zien van bijvoorbeeld Henkie, al mag jij ook best reageren...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jan 2005 00:09

Ik hoop een paar dagen op vakantie te gaan. Als er niet teveel is gepost, kom ik hier vanzelfsprekend op terug ;-)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jan 2005 11:18

Tof, ik wacht af!

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 12:41

Ik heb de discussie een klein beetje gevolgd en dan zie je dat iedereen teksten op een andere manier interpreteert. B.v de tekst 'hotel Californication' die de revue al is gepasseerd. Een vind dat er geen satanische boodschap er acher zit en de ander juist wel. Wat is nu waar? Kan je dat beoordelen? Moet je alle bronnen gelezen hebben om dit goed te kunnen beoordelen? Of hangt het helemaal van jezelf af hoe jij het interpreteert? Of van je geloofsovertuiging? Ik weet het niet!

Een ding helpt mij in ieder geval wel: Door wie is de muziek geinspireerd? En ik kan me niet voorstellen dat groepen als AC/DC, Black Sabbath, ozzy osbourne, mayhem door God zijn geinspireerd. Nummers als Highway to hell (AC/DC), Deathcrush (Mayhem) A National Acrobat (Black Sabbath), wellicht met enorme muzikale begaafdheid, kan toch niet christelijk zijn. Dan kan je wel roepen 'het zijn allemaal vergelijkingen, en zo wordt het niet bedoeld'. Alzou het niet zo bedoeld zijn, dan vind ik de teksten een voor een inhoudsloos.

Ik kijk door mijn bril en ik zie mijn werkelijkheid!
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 13:03

Highway to hell is dacht ik ook het enige zware nummer van AC/DC

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 13:12

Raido schreef:Highway to hell is dacht ik ook het enige zware nummer van AC/DC

Al zou dat het enige slechte nummer zijn, die muziek is gewoon fout geinspireerd. Dat kan je als je christen bent toch niet ontkennen!

En deze van AC/DC
-Hell ain't a bad place to be
-Damned
-Hell bells
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 13:22

Damned gaat over het gebruik van drank, drugs, seks, onorginaliteit... inderdaad taalgebruik zou ik niet zo gebruiken.

De rest zijn inderdaad nummers die ik niet ken, niet wil kennen, en ik vind ACDC rotmuziek, daarbij nog wil ik vermelden dat ik geloof dat deze muziek niet voor of van God is... Persoonlijk vind ik nog al wat veschil zitten tussen Mayhem en AC/DC naar mijn idee doet AC/DC het vooral op shockeren en populair te zijn, en Mayhem uit het 'geloof'.
Laatst gewijzigd door Raido op 07 jan 2005 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jan 2005 13:22

Ik snap wat je bedoelt Reform. Maar m.i. zit er nogal een verschil tussen Mayhem en AC/DC.

Veel dingen hangen van interpretatie af (Hotel C. bijvoorbeeld). Maar natuurlijk zijn er gewoon bands die overduidelijk een houding hebben die tegen het christelijk geloof ingaat.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 13:34

kurtyo schreef:Ik snap wat je bedoelt Reform. Maar m.i. zit er nogal een verschil tussen Mayhem en AC/DC.

Veel dingen hangen van interpretatie af (Hotel C. bijvoorbeeld). Maar natuurlijk zijn er gewoon bands die overduidelijk een houding hebben die tegen het christelijk geloof ingaat.

Ik ben geen metalkenner, maar ik heb zojuist enkele teksten van Mayhem gelezen. Ik wordt er in ieder geval niet vrolijk van.
Kurtyo jij als muziekkenner vind jij dit goed:

- De Mysteriis Dom Sathanas
- Cursed in eternity

Hier worden gewoon de rituelen van satanspraktijken beschreven.
Het is misschien minder direct dan AC/DC, maar ik zou dat nooit met een brevedigend hart naar kunnen luisteren!
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jan 2005 13:38

Ik raad je overigens aan het artikel van D.A. Butler te lezen. Aragorn verwijst er naar in zijn openingspost. De link staat erbij...

Verder snap ikw at je bedoelt. En ik ben het met je eens dat een band als Mayhem niet bevordelijk is als je er als christen met je hart naar luistert. Ikzelf kan me voorstellen dat ik het ooit weer ga luisteren, maar uitsluitend voor onderzoek en om te weten het er muzikaal en tekstueel voorstaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 14:23

Persoonlijk vind ik Mayhem takkeherrie, maar er zijn mensen die het mooi vinden. Ik vind hun teksten totaal niks, maar dat is mijn reden. Ik hou meer van het wat medolieuzere metal zoals dat van Sonata Arctica, Stratovarius of Hammerfall

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 14:29

kurtyo schreef:Ik raad je overigens aan het artikel van D.A. Butler te lezen. Aragorn verwijst er naar in zijn openingspost. De link staat erbij...

Verder snap ikw at je bedoelt. En ik ben het met je eens dat een band als Mayhem niet bevordelijk is als je er als christen met je hart naar luistert. Ikzelf kan me voorstellen dat ik het ooit weer ga luisteren, maar uitsluitend voor onderzoek en om te weten het er muzikaal en tekstueel voorstaat.

Ik heb het artikel een beetje vluchtig doorgelezen. Ik vind het een positief stuk, het wordt gelukkig op een andere manier belicht. Niet vanuit eem eenzijdige 'wettische angst bril' Teksten die op t eerste gezicht enorm fout lijken te zijn, worden genuanceerd. Alleen vind ik dat die nuance soms te ver wordt doorgevoerd. Zulke teksten brengen echt wel wat te weeg. Metalconcerten die uiteindelijk leiden tot enorme vechtparijden met enkele doden tot gevolg, komt niet alleen door de mensen die daar komen. Uiteraard bepaal jezelf hoe je met die teksten omgaat, maar die teksten/metalconcerten vergemakkelijken het allemaal wel. Dan zeggen ze dat de tekst vaak als een grap of om mensen te shockeren bedoeld is, vind ik erg gemakkelijk. De satan gebruikt ook humor en shockeringen om mensen tot aggresie aan te zetten. Je kan die teksten wel heel objectief benaderen, maar dat doet en kan niet iedereen. Sommige laten zich helemaal door de muziek mee slepen. en ik geloof echt dat de Satan zulke situaties gebruikt om zieltjes te winnen.

Ik kan helaas niet altijd objectief teksten beoordelen en ik wordt serieus angstig zodra ik zulke muziek dan luistert.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 14:35

Zulke muziek als in Mayhem (black metal) of zulke muziek als in het hele genre van metal/rock?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 14:43

Raido schreef:Zulke muziek als in Mayhem (black metal) of zulke muziek als in het hele genre van metal/rock?

Ik zeg zeker niet dat alle metal/rock verkeerd is. Integendeel er zullen ongetijfeld vast hele goede bands bijzitten zonder foute inspiratie! Wie ben ik om daar over te oordelen? Groepen als AC/DC, Mayhem en black sabbath zou ik als christen in ieder geval niet naar kunnen luisteren.
Afbeelding

Terug naar “Archief”