taal die wij begrijpen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 19:19

Ze spreekt zichzelf niet tegen.

Ze geeft aan dat de inhoud de tale Kanaaans is.... niet iedereen begrijpt de diepere inhoudelijke betekenis van het evangelie..... maar dat is iets anders dan begrijpelijkheid op basis van taalvormen.

Iemand kan me iets uitleggen op een begrijpelijke manier met begrijpelijke woorden... en toch snap ik het inhoudelijk niet... Maar dat ligt dan in ieder geval niet aan de manier van uitleggen. Als je hets niet begrijpelijk uitlegt zal de kans dat de ander het gaat begrijpen alleen maar kleiner worden.

Dat onderscheid moet je maken als je het hebt over het begrijpen van het evangelie, het verstaan van Gods Woord. En dat doet Mary en daarin spreekt ze zichzelf niet tegen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:22

O, ze gebruikte de term 'Tale Kanaäns' dus op een verkeerde manier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:31

Nee, ze maakt onderscheid tussen 2 zaken: Tale Kanaans en begrijpelijkheid door taalgebruik.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 09 dec 2004 20:04

caprice schreef:
just_mary schreef:Geen tale kanaans speciaal voor Gods kinderend dus. Of de mensen het aannemen of niet ligt bij hunzelf, de taal die je gebruikt moet in ieder geval gewoon simpel zijn en niet een speciaal taaltje voor de ingewijden.

Er is wel een taal die alleen Gods kinderen horen en begrijpen denk ik. Als er gepreekt wordt over de liefde van Christus, weten zij over wat het gaat. Iemand die niet gelooft heeft zoiets van: zal wel. Of als er gepreekt wordt over hoe fout je bent, zullen de mensen die dat beleden hebben voor God en dat gevoeld hebben, begrijpen wat er gezegd wordt in die zin. Iemand die dat nog nooit heeft gevoeld zal zeggen: zal wel.
Ik noem maar wat. Het gaat erom: de taal van God begrijpt niet iedereen, de taal waarin gepreekt wordt moet wel iedereen kunnen begrijpen.

De taal waar je in het tweede deel van dit antwoord op doelt, is de tale Kanaäns. Maar in het eerste stukje spreek je weer tegen wat je in het tweede stukje zegt.

Ik begrijp het niet. :roll:

Zat ik ook al te bedenken. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat ermee wordt bedoeld (met tale kanaans), beetje dom van mij dus om het dan zo te noemen :(
Maar hopelijk is mijn punt je wel duidelijk. Namelijk: geen speciaal kerkelijk taaltje (waarmee ik dus op de tale kanaans doelde), maar gewoon hedendaags nederlands. Dat zowel voor christelijke als niet-christelijke mensen goed te volgen is, ook al zullen gelovige mensen de diepere betekenis van de woorden beter begrijpen. Omdat zij geloven... Snap je?!

Terug naar “Archief”