Zomaar even tussendoor, fraternoster, heb je toevallig De kring rond de Messias van Van de Beek of Hoop op God van Hoek gelezen?
Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Zomaar even tussendoor, fraternoster, heb je toevallig De kring rond de Messias van Van de Beek of Hoop op God van Hoek gelezen?
fraternoster schreef:Paulus presenteert de bekering van het volk Israël hier niet als iets wat later nog eens zal gebeuren. Hij heeft het m.i. over een realiteit in het heden: als er Israëlieten tot bekering komen, wordt de sluier weggenomen. Er staat trouwens nadrukkelijk: 'telkens wanneer'. En het enkelvoud is niet het volk israël, omdat het volk in de context steeds met een meervoud aangeduid wordt. Beter is dus de vertaling van de NBV: 'Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.' Vergelijk voor het individuele aspect trouwens Ex. 34:34, welks woorden hier gebruikt worden.
jas schreef: Als je de profeten leest, lijkt het trouwens ook alsof dat nooit anders geweest is.
In Rom. 11:25 zegt Paulus onomwonden dat de verharding voor een deel over Israël is gekomen totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. Hij zegt dit expliciet, nog met de toevoeging dat hij niet wil dat zijn broeders deze verborgenheid onbekend is. Het is dus een belangrijk citaat van Paulus dat hij hun en ook ons dat geheim wilde bekend maken. Zeker uit het laatste zinsdeel van die tekst "totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn".nl. tot zolang zal de verharding duren. Daarna zal die opgeheven worden.
Dat blijkt ook meteen uit vers 26 en 27. God refereert daar aan Zijn verbond met hun, nl. dat zij niet alleen naar het vlees Zijn volk zullen zijn maar nu ook naar het geestelijk zaad van Abraham, nl. in de wegneming der zonden om Christus verdienste tot Zijn volk gerekend zullen worden.
Yael schreef:Verder is het Messiaanse vrederijjk nog helemaal niet begonnen ik heb er iedergeval nog niks van gemerkt.
Dat lijkt me duidelijk. Het vrederijk ís aan het komen, zoals uit Openbaring blijkt.Lukas schreef: Eer in de hoogste hemelen aan God!
Vrede op de aarde voor de mensen in wie hij vreugde vindt!
Klaas schreef: Het lezen van de OT profetiën als uitsluitend betrekking hebbend op de kerk / nieuwe verbond is alleen structureel vol te houden met het nodige kunst- en vliegwerk. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de betekenis van zo'n profetie voor het toenmalige publiek.
fraternoster schreef:Jawel. Augustinus stelde de duizend jaar uit openbaring 20 symbolisch gelijk met tijd van de kerk, het koninkrijk van God. De tekst is meta-temporeel.
Dat vraag ik me af. Kijk, niet alle profetiën hebben betrekking op het komende rijk van de messias. Bijv. die van Hizkia's verlenging van het leven. Andere profetiën zijn heel complex, waarbij het perspectief steeds verschuift. Wat het betekent voor de toenmalige hoorders moet je je natuurlijk altijd afvragen. Elke profetie heeft maar 1 vervulling, die gezien het vaak complexe karakter wel verschillende stadia kan doorlopen, die pas achteraf kunnen worden vastgesteld.
Klaas schreef: Mijn probleem is dat de uitleg die aan sommige profetiën gegeven wordt om ze niet op Israël te laten slaan nogal vergezocht is. (als ik op een site als www.preterestarchive.com rondneus) krijg ik die indruk iig)
Dat wordt uiteraard mede of wellicht zelfs grotendeel bepaald door je eigen beleving. Dat wat ik geen plausibele verklaring vind kan dat voor jou wel zijn. Zolang je daarin niet mee kunt voelen zul je ook niet zoeken naar andere mogelijke verklaringen en het is dan ook niet mijn bedoeling je wat dat betreft hier en nu op andere gedachten te brengen. Ik herken bij Hoek echter een dergelijke moeite met sommige verklaringen en vind zijn zoektocht integer en waardevol. Omdat de keuze voor een bepaald standpunt niet zelden bepaald wordt door het verwerpen van het tegengestelde standpunt leek me het noemen van een dergelijke middenweg wel waardevol.
Ik denk dat gevoel hier niet zo'n rol bij speelt. Het gaat meer om je verwachtingspatroon. Als ik het NT lees, krijg ik de indruk dat de apostelen ervan uitgingen dat de profetiën over de eindtijd waren vervuld dan wel in vervulling aan het gaan waren.
Niettemin is het zo dat mijn zoektocht naar een coherente visie op de plaats van Israël nog volop bezig is. Maar ik weet wel waar ik het niet mee eens ben, zoals je wel gelezen hebt.
Maar ik denk dat ik Hoek wel eens ga lezen.
Klaas schreef: Precies: je krijgt de indruk dat... Daar is niets mis mee, maar het is mi gewoon niet keihard te maken dat de apostelen daar idd vanuit gingen. Het is jouw indruk vanuit de bijbelse gegevens. Deze indruk kan veranderen als je gaat kijken of een dergelijk standpunt is vol te houden als je naar de consequenties kijkt. Ik krijg het dan gewoon niet ronden ga me afvragen of mijn indruk wel helemaal goed is.
Als het NT nou een duidelijke leeswijze voor het OT zou bevatten was het wellicht anders
Voor een echte uitdaging pak je eerst Van de Beek. Als Rw/Db voor Randwijk/De Bildt staat woon je niet in de buurt maar anders mag je de boeken wel een keer komen lenen
Maar je verwachtingspatroon wordt wel beïnvloed door wat je inmiddels weet. Zoals ik boven al heb aangegeven ben ik er nog niet helemaal uit, dus een kritische reflectie is niet overbodig. Maar dat houdt niet in dat je dan maar een opvatting moet gaan aannemen waar allerlei haken en ogen aan zitten.
Uit de citaten uit het OT is best wel wat op te maken denk ik.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten