(Wanneer)Mag je de ander veroordelen tot de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 04 nov 2004 14:30

:arrow:
Laatst gewijzigd door just_mary op 04 nov 2004 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 14:30

Optimatus schreef:Geloof je in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde?
Collateral schreef:Ja.

Hij liegt. Dit heeft hij geschreven:
Collateral schreef:Wijsheid (in de zin van kennis) is op zich inderdaad niet zaligmakend; ik denk dat dat bedoeld wordt. Verder geloof ik wel dat God bestaat, al weet ik het niet zeker. En er is geen God die dat met recht af kan straffen, want ik ben tot die overtuiging gekomen terwijl ik God zocht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 04 nov 2004 14:30

jas schreef:Ik ben voor vrijheid van godsdienst. Maar ik ga bijv. ook op een moslimsite niet allah lopen ontkennen waarmee ik dan moslims zou kwetsen. Dat doe jij hier wel. Je weet dat je mensen kwetst en je gaat er ook gewoon mee door. Je schept er dus een kennelijk behagen in dat christenen hier ruzie en onenigheid krijgen met elkaar. Dat vind ik ziek en duivels.

Een forum is om te discussieren. Over alles. Ook als mensen dan twijfels hebben over het feit dat de Heere Jezus wel of niet bestaan heeft, ook als mensen willen weten of homoseksualiteit wel of niet toegestaan is volgens de Bijbel, ook als mensen... Enz.
Natuurlijk moet je je mening wel zo formuleren dat je de betreffende persoon/personen niet persoonlijk aanvalt of afkraakt. Maar wel mag je je mening zeggen en daarop kritiek en weerlegging verwachten en geven (daar vraag je dan min of meer ook om).
Daar is een forum toch juist voor? Als ik op een Islamitische site kom probeer ik die mensen er ook van te overtuigen dat de Heere Jezus Gods zoon is, als daar bijv. een discussie over gaande is... Ja toch? Of moet ik dan denken: niet zeggen straks kwets ik hun nog? Het gaat toch om de waarheid? En dat de Heere Jezus Gods Zoon is IS de waarheid, daar ben ik persoonlijk van overtuigt en dat vertel ik dan ook aan iedereen die het maar horen wil en ook aan mensen die het niet willen horen. Dan ga ik die mensen niet voor duivels uitvloeken, maar zeggen hoe het wel is en wat de Bijbel over de Heere Jezus zegt. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 14:37

jas schreef:
Optimatus schreef:Geloof je in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde?

Collateral schreef:Wijsheid (in de zin van kennis) is op zich inderdaad niet zaligmakend; ik denk dat dat bedoeld wordt. Verder geloof ik wel dat God bestaat, al weet ik het niet zeker. En er is geen God die dat met recht af kan straffen, want ik ben tot die overtuiging gekomen terwijl ik God zocht.

Kun je dat even toelichten? Ik zie namelijk niet waarom ik hier gelogen zou hebben...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 14:42

just_mary schreef:
jas schreef:Ik ben voor vrijheid van godsdienst. Maar ik ga bijv. ook op een moslimsite niet allah lopen ontkennen waarmee ik dan moslims zou kwetsen. Dat doe jij hier wel. Je weet dat je mensen kwetst en je gaat er ook gewoon mee door. Je schept er dus een kennelijk behagen in dat christenen hier ruzie en onenigheid krijgen met elkaar. Dat vind ik ziek en duivels.

Een forum is om te discussieren. Over alles. Ook als mensen dan twijfels hebben over het feit dat de Heere Jezus wel of niet bestaan heeft, ook als mensen willen weten of homoseksualiteit wel of niet toegestaan is volgens de Bijbel, ook als mensen... Enz.
Natuurlijk moet je je mening wel zo formuleren dat je de betreffende persoon/personen niet persoonlijk aanvalt of afkraakt. Maar wel mag je je mening zeggen en daarop kritiek en weerlegging verwachten en geven (daar vraag je dan min of meer ook om).
Daar is een forum toch juist voor? Als ik op een Islamitische site kom probeer ik die mensen er ook van te overtuigen dat de Heere Jezus Gods zoon is, als daar bijv. een discussie over gaande is... Ja toch? Of moet ik dan denken: niet zeggen straks kwets ik hun nog? Het gaat toch om de waarheid? En dat de Heere Jezus Gods Zoon is IS de waarheid, daar ben ik persoonlijk van overtuigt en dat vertel ik dan ook aan iedereen die het maar horen wil en ook aan mensen die het niet willen horen. Dan ga ik die mensen niet voor duivels uitvloeken, maar zeggen hoe het wel is en wat de Bijbel over de Heere Jezus zegt. :)

Heb jij dan behoefte om door iemand overtuigd te worden dat je de Bijbel maar met een grote korrel zout moet nemen, dat het Heilswerk van Christus nooit heeft plaatsgevonden, dat bekering ook plaatsvind in andere afgodendiensten, en dat daar een hoog niveau mee bereikt kan worden op de geestelijke trap? Je moest je schamen. Zulke mensen daar moet je eigenlijk niet eens mee discussieren. Die moet je maar beter wegdoen uit je midden, dat is de Bijbelse boodschap. Er mag gewoon geen plaats zijn voor dergelijke stellingen hier. Je verloochent je religie door het gesprek daarover aan te gaan met hem. Je roept hier met iedereen mee; "vrede, vrede, doch daar is geen vrede."Jer.8:11
Men heeft het maar over liefde hier. Maar wat is ware liefde dan anders dan de Liefde die uit God is? En uit die Liefde uit en voor God moeten dergelijke stellingen resoluut afgekapt worden. Er is eerst gediscussieerd met hem , daarna werd de toon feller, hij heeft vermaningen gehad, maar blijft bij zijn zondige stellingen. Dan moet je kappen. Dat is Bijbels en dat weet jij heel goed denk ik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 14:50

Collateral schreef:
jas schreef:

Kun je dat even toelichten? Ik zie namelijk niet waarom ik hier gelogen zou hebben...

Als jhe al niet zeker weet of God bestaat, hoe durf je dan te zeggen dat je gelooft dat Hij is de Almachtige en de Schepper van hemel en aarde?
Dat lijkt me toch behoorlijk tegenstrijdig. Als je in God gelooft, weet je dat nl. zeker. Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt, een bewijs der zaken die men niet ziet.
Dus ik blijf er bij, je hebt gelogen. Ik zal je achtervolgen en in de gaten houden zolang je hier op dat forum zit al wordt het mijn levenswerk. Ik haat je uit de grond van mijn hart omdat je mijn God en Jezus kwetst.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 15:01

jas schreef:Als je in God gelooft, weet je dat nl. zeker.

Geloven = zeker weten? Ik dacht het niet, en je hebt heel goed door wat ik bedoel, maar je kan het niet laten om mijn woorden anders op te vatten om me daarop te pakken. Laat het duidelijk zijn dat ik jou op meer leugens betrapt heb dan jij mij.

Ik zal je achtervolgen en in de gaten houden zolang je hier op dat forum zit al wordt het mijn levenswerk. Ik haat je uit de grond van mijn hart omdat je mijn God en Jezus kwetst.

Nu lijk je weer een farizeër of schriftgeleerde die Jezus haatte omdat hij in hun ogen God kwetste. Maar dankjewel. Jouw haat glijdt van me af als water van een eend. Het is een goede oefening in naastenliefde voor me. En ik heb je lief omdat je mijn medemens bent, en daarom bid ik voor je, en hoop ik dat God je op andere gedachten brengt. Ondanks dat die hoop vrij ijdel is, want je bent vergiftigd door een welhaast ongeneeslijke haat. Maar ook een ijdele hoop is soms het waard gehoopt te worden.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 15:05

jas schreef:Heb jij dan behoefte om door iemand overtuigd te worden dat je de Bijbel maar met een grote korrel zout moet nemen, dat het Heilswerk van Christus nooit heeft plaatsgevonden, dat bekering ook plaatsvind in andere afgodendiensten, en dat daar een hoog niveau mee bereikt kan worden op de geestelijke trap?

Je moest je zelf schamen, dat je suggereert dat ik het over 'het stijgen op de geestelijke trap' heb gehad. Je denkt God te verdedigen, maar je spreekt met dubbele tong. Denk je dat God dat leuk vindt???

Ik denk dat het gezond is om overtuigd te willen worden door de waarheid. De waarheid is belangrijker dan gevestigde ideeën, ook al lijken die ideeën tegen de waarheid te waarschuwen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 nov 2004 15:20

Geloven = zeker weten? Ik dacht het niet,

Geloven is zeker weten! Zie hebreeen 11:1

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 04 nov 2004 15:23

Collateral schreef:
jas schreef:Heb jij dan behoefte om door iemand overtuigd te worden dat je de Bijbel maar met een grote korrel zout moet nemen, dat het Heilswerk van Christus nooit heeft plaatsgevonden, dat bekering ook plaatsvind in andere afgodendiensten, en dat daar een hoog niveau mee bereikt kan worden op de geestelijke trap?

Je moest je zelf schamen, dat je suggereert dat ik het over 'het stijgen op de geestelijke trap' heb gehad. Je denkt God te verdedigen, maar je spreekt met dubbele tong. Denk je dat God dat leuk vindt???

Ik denk dat het gezond is om overtuigd te willen worden door de waarheid. De waarheid is belangrijker dan gevestigde ideeën, ook al lijken die ideeën tegen de waarheid te waarschuwen.

De pot verwijt de ketel... dat die zwart ziet.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 15:37

TheKeimpe schreef:

Als ik geloof dat het CDA het goed gaat doen in de volgende verkiezingen, dan weet ik dat niet zeker. En zo bedoelde ik 'geloven'. Maar het is een raar woord, dat vaak tot verwarring leidt, dat geef ik toe.

just_mary schreef:
Collateral schreef:

Ik verwijt jas hier terecht dat hij op een slechte manier discussieert. Wat vriendelijkheid heb ik me inderdaad een beetje verlaagd tot zijn niveau, mede in de hoop dat hij door zou krijgen dat hij niet telkens hoeft te proberen om mij op verdraaide woorden te pakken. Maar goed, ik zal vanaf nu weer vriendelijk zijn. Ik werd er zelf onderhand ook een beetje moe van.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 16:24

Collateral schreef:
TheKeimpe schreef:

Als ik geloof dat het CDA het goed gaat doen in de volgende verkiezingen, dan weet ik dat niet zeker. En zo bedoelde ik 'geloven'. Maar het is een raar woord, dat vaak tot verwarring leidt, dat geef ik toe.

just_mary schreef:
Collateral schreef:

Ik verwijt jas hier terecht dat hij op een slechte manier discussieert. Wat vriendelijkheid heb ik me inderdaad een beetje verlaagd tot zijn niveau, mede in de hoop dat hij door zou krijgen dat hij niet telkens hoeft te proberen om mij op verdraaide woorden te pakken. Maar goed, ik zal vanaf nu weer vriendelijk zijn. Ik werd er zelf onderhand ook een beetje moe van.

Je hebt tot nu toe niets weerlegd hoor. Maar als je wilt discussieren op een normale manier vind ik het ook best. Geloof je werkelijk in Gods Almacht, dus dat Hij alles, maar dan ook alles kan, dat Hij de enige Bron is waaruit alle dingen voortkomen, dat er niets is, wat er is, dat niet door Hem gemaakt is en dat er herhalve ook niets is wat buiten het gebied van Zijn macht valt? (want dan is het immers geen almacht meer)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 16:28

Collateral schreef:

Als jij telkens maar verdraait wat je wel en niet gezegd hebt valt er met jou niet te praten. Je hebt wel degelijk gezegd dat het mogelijk is binnen andere godsdiensten om een hoog geestelijk niveau te bereiken. Dus ik snap niet dat je dat nu ontkent.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 16:33

Collateral schreef:Je moest je zelf schamen, dat je suggereert dat ik het over 'het stijgen op de geestelijke trap' heb gehad. Je denkt God te verdedigen, maar je spreekt met dubbele tong. Denk je dat God dat leuk vindt???

Hier, ik zal je met je leugens om je oren slaan:
Collateral schreef:Wat me altijd heeft geboeid, is het fenomeen 'bekering' - dat mensen zo krachtig door God bewerkt lijken te worden dat ze voor altijd in Hem geloven. Ik dacht vroeger altijd dat het alleen voorbehouden was voor christenen. Nu niet meer - gelukkig, want het betekende een behoorlijk dilemma voor me. Ik heb dingen gelezen over (oosterse) spirituele meesters, die een goddelijker leven leiden dan menig christen

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 16:37

jas schreef:Geloof je werkelijk in Gods Almacht, dus dat Hij alles, maar dan ook alles kan, dat Hij de enige Bron is waaruit alle dingen voortkomen, dat er niets is, wat er is, dat niet door Hem gemaakt is en dat er herhalve ook niets is wat buiten het gebied van Zijn macht valt? (want dan is het immers geen almacht meer)

In die zin geloof ik dat, dat ik het aannemelijk vind. Vooral dat Hij de Bron van alle dingen is spreekt me aan. Zijn almacht, dat vind ik een moeilijk begrip, dan zeg ik liever 'oppermachtig'. Bij almacht denk ik aan onmogelijke vragen als "Kan Hij een steen maken die zo groot is dat Hij hem niet op kan tillen?" Almacht omvat het begrip 'oneindig', en dat is een begrip dat ik me maar heel matig voor kan stellen.

Terug naar “Archief”