gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 08:13

Nee dat is niet bekend. Maar dat wil toch niet zeggen dat het niet zo is?
Zeker wat Paulus betreft, die zichzelf een ontijdig geborene noemt sluit ik het in elk geval niet uit dat hij Jezus gekend heeft.

Dat laatste acht ik ook zeker niet onmogelijk. Maar waar het me om gaat is dat ik het criterium "Jezus tijdens Zijn leven gekend hebben" in de bijbel niet terug kan vinden.

Hoe bedoel je boek en vers? O, omdat het niet in de Bijbel staat? Maar niet alles staat in de Bijbel hoor. De uitvinding van de computer staat ook niet in de Bijbel en toch is ie er. Je kunt dus alleen bewijzen wat wél in de Bijbel staat, maar van wat er niet staat kun je niet zeggen dat het dan ook niet waar is. Ja, dat is ook zo'n beetje jou redeneertrant vaak hè?

Ik zeg ook wel eens iets wat daar op lijkt maar volgens mij is er een wezenlijk verschil. Ik stel vaak de vraag of iets is toegestaan. Als ik dan in de bijbel geen expliciet verbod of duidelijke aanwijzingen tegen de specifieke zaak zie dan stel ik dat het in principe is toegestaan. Heel anders wordt het als je de vraag stelt of iets verboden is. Als je op grond van de bijbel wilt stellen dat iets verboden is moet er in de bijbel sprake zijn van een verbod of duidelijke aanwijzingen. Als die er niet zijn kun je niet zomaar zeggen dat iets verboden is. Neem b.v. het celibaat. Als je de vraag stelt of voorgangers mogen trouwen dan vind je daarover niet direct expliciete bijbelteksten. Op basis daarvan is het m.i. gerechtvaardigd om te zeggen dat voorgangers mogen trouwen. Als je stelt dat voorgangers niet mogen trouwen dan mist daarvoor elke bijbelse grond. Je kunt je dan moeilijk beroepen op het feit dat niet alles in de bijbel staat.

Analoog daaraan mist de bewering dat de gaven van de Geest hebben afgedaan m.i. elke bijbelse grond.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jun 2005 08:39

Klaas schreef:Dat laatste acht ik ook zeker niet onmogelijk. Maar waar het me om gaat is dat ik het criterium "Jezus tijdens Zijn leven gekend hebben" in de bijbel niet terug kan vinden.

Mar wie niet gelooft dat de geestesgaven tijdelijk kunnen zijn, moet pleiten voor her-invoering van het apostel-ambt. Hoe moet ik me dat ambt eigenlijk nu voorstellen?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 09:01

Mar wie niet gelooft dat de geestesgaven tijdelijk kunnen zijn, moet pleiten voor her-invoering van het apostel-ambt. Hoe moet ik me dat ambt eigenlijk nu voorstellen?

Je moet de zaak denk ik allereerst iets nuanceren. Ik ontken nl. niet dat er gaven of bedieningen kunnen zijn die van tijdelijke aard zijn. Of ze van tijdelijke aard zijn zou uit de bijbel moeten volgen.

Om je vraag te beantwoorden zou je dus eerst moeten analyseren wat het apostelambt inhoudt. Op basis daarvan kun je vervolgens zeggen hoe je dat vandaag de dag zou kunnen invullen.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 11:28

Klaas schreef: Neem b.v. het celibaat. Als je de vraag stelt of voorgangers mogen trouwen dan vind je daarover niet direct expliciete bijbelteksten.

Matth. 8:14; "En Jezus gekomen zijnde in het huis van Petrus, zag zijn vrouws moeder te bed liggen, hebbende de koorts."
Die tekst staat er nou net wel. Want Petrus was getrouwd én apostel.
Volens de Bijbel gaat dat dus goed samen. Het celibaat is dus een duivels RK verzinsel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 11:32

Het gaat me niet om het celibaat; wellicht is dat idd niet zo'n handig voorbeeld. Het gaat me om het principe.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jun 2005 11:33

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Maar ik las nog wel dat Paulus het apostolaat als eerste gave noemde. En om apostel genoemd te mogen worden moest je dus Jezus Christus hebben meegemaakt op aarde.

En wat houdt dat meegemaakt hebben dan in? Paulus zelf heeft geen omgang met Christus gehad toen Hij nog op aarde rondliep. Daarnaast worden ook mannen als Titus en Timotheus aangeduidt als apostel. Of zij Jezus ooit ontmoet hebben is volgens mij al helemaal niet bekend.

Om apostel te kunnen zijn, moest men een ooggetuige zijn van Jezus' optreden.
Paulus vormt hierop een uitzondering. Hij zag deze vereiste in zichzelf vervuld, omdat hij de opgestane Christus ontmoet heeft op de weg naar Damascus.

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Maar dat het er alleen kon zijn bij de apostolische bediening. Met het verdwijnen van het apostolaat verdwenen ook die andere bijzondere gaven.

Boek en vers?

Ik heb even gezocht waar de auteur van mijn boek precies op doelde, en ik kwam uit bij 1 Kor. 12:28:
En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Oké, daar staat niet heel direct iets over verdwijning, maar wel dat het met het apostelschap begonnen is.
Ik betwijfel overigens of er mensen zijn die beweren dat er vandaag nog apostelen zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat een consequentie is van hoe de charismatischen redeneren.

Overigens denk ik niet dat er vandaag geen gaven van de Geest meer zijn, maar eerder dat het karakter ervan wat anders is dan in de begintijd vlak na Pinksteren. Pinksteren is niet opgeheven of zo. Bepaalde gaven die in die begintijd nodig waren in tegenstelling tot nu, zijn er nu niet meer. (Dat was even een algemene opmerking tussendoor. Dus ga me hierover nou niet gelijk het hemd van mijn lijf vragen ajb.)

[Ik vind het overigens het prettigste als je bij het citeren van andersmans tekst de naam erbij zet, net zoals ik hier doe. Dan weet ik bijvoorbeeld ook wanneer je op mij reageert. Dat ongedefinieerde 'quote' stoort mij wel eens.]
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 11:50

Boekenlezer schreef:Om apostel te kunnen zijn, moest men een ooggetuige zijn van Jezus' optreden.

Waar staat dat?

Ik heb even gezocht waar de auteur van mijn boek precies op doelde, en ik kwam uit bij 1 Kor. 12:28:
En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Oké, daar staat niet heel direct iets over verdwijning, maar wel dat het met het apostelschap begonnen is.

En dat het daarmee begonnen is zegt toch niets over het verdwijnen? Het is ook opmerkelijk dat een aantal van de gaven blijkbaar verdwenen zijn terwijl andere gewoon zijn blijven bestaan. Volgens mij is het trouwens discutabel om het ten eerste, tweede en derde op te vatten als een chronologische opsomming.

Ik betwijfel overigens of er mensen zijn die beweren dat er vandaag nog apostelen zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat een consequentie is van hoe de charismatischen redeneren.

Volgens mij zijn zulke mensen er iig nog in diverse apostolische broederschappen. Of dat terecht is is sterk afhankelijk van je definitie van apostel.

[ik probeer elke eerste quote van een persoon te beginnen met naam en toenaam; ik zie dat ik dat idd een paar keer vergat. Mijn excuses]

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 12:15

Het ligt er inderdaad aan wat je onder het begrip "apostel" verstaat.

Wat kenmerkte de apostelen?

Jezus had hen uitgezocht en tot zijn leerlingen gemaakt. De reden gaf hij bij de roeping al aan: Jullie worden vissers van mensen. Nadat de opleiding van de discipelen is voltooid kunnen ze aan het werk als apostel. Jezus geeft hen de opdracht mee: Gaat heen, maak alle volken tot mijn discipelen en doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en leer hen onderhouden, al wat ik u bevolen heb. Als de Geest wordt uitgestort zie je ook dat de apostelen zich met die taak gaan bezighouden.

Die mensen zijn er nu nog steeds. We noemen ze geen apostelen meer.... maar ze hebben dezelfde taken. Ze brengen het evangelie aan mensen die niet geloven. Het zijn evangelisten en zendelingen noemen we ze nu.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jun 2005 12:34

Marnix schreef:Die mensen zijn er nu nog steeds. We noemen ze geen apostelen meer.... maar ze hebben dezelfde taken. Ze brengen het evangelie aan mensen die niet geloven. Het zijn evangelisten en zendelingen noemen we ze nu.

En zo noemen we de profeten tegenwoordig dominee, bedoel je :?:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 12:38

ikke nie

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 18:14

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Die mensen zijn er nu nog steeds. We noemen ze geen apostelen meer.... maar ze hebben dezelfde taken. Ze brengen het evangelie aan mensen die niet geloven. Het zijn evangelisten en zendelingen noemen we ze nu.

En zo noemen we de profeten tegenwoordig dominee, bedoel je :?:

Dat is nog even de vraag. Profetie is in de bijbel iets anders dan het uitleggen van de schriften. Profeten zeiden ook dingen aan en zo... een profeet deed meer dan de schrift uitleggen.... Allicht hebben dominees wel wat van de profetie-gave.... alleen ik de vraag of alleen de dominees die gaven hebben... of dat er meer in de gemeente zijn... lastig he...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jun 2005 20:47

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Om apostel te kunnen zijn, moest men een ooggetuige zijn van Jezus' optreden.

Waar staat dat?

Op blz. 122 van De charismatische beweging van ds. C. Harinck. :mrgreen:
Daar verwijst hij naar Handelingen 1:8 en 1:22. Daar zei Jezus dus tegen zijn discipelen, die later de apostelen zouden worden, dat zij kracht van de Heilige Geest zouden ontvangen, zo iets.

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb even gezocht waar de auteur van mijn boek precies op doelde, en ik kwam uit bij 1 Kor. 12:28:

En dat het daarmee begonnen is zegt toch niets over het verdwijnen? Het is ook opmerkelijk dat een aantal van de gaven blijkbaar verdwenen zijn terwijl andere gewoon zijn blijven bestaan. Volgens mij is het trouwens discutabel om het ten eerste, tweede en derde op te vatten als een chronologische opsomming.

Ik had het ook niet zo zeer over verdwijnen. Daarom zei ik ook: Oké, daar staat niet heel direct iets over verdwijning... Het was meer zo bedoeld van: misschien helpt het de discussie wat verder. We zien wel wat we ermee kunnen. En ook: wie weet is er meer te noemen. Dus als een soort van begin.
Maar ja, jij vraagt nu eenmaal altijd het hemd van het lijf. Je kan hier niet één komma plaatsen, zonder duizend vragen van jou te krijgen. Waarom weet ik niet.

Verder mag je toch aannemen dat 'ten eerste... ten tweede... etc.' een betekenis heeft. En als ik zo de vertaling van het vers bekijk, ja, dan vind ik de gedachte aan een (soort van) tijdsvolgorde geen raar idee. Ik zie immers staan: En God heeft sommigen aangesteld ..., ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 22:40

Boekenlezer schreef:Op blz. 122 van De charismatische beweging van ds. C. Harinck. Daar verwijst hij naar Handelingen 1:8 en 1:22. Daar zei Jezus dus tegen zijn discipelen, die later de apostelen zouden worden, dat zij kracht van de Heilige Geest zouden ontvangen, zo iets.

Hm, Hand.1:21&22 lijkt me dan de sterkste bewijstekst. Uit de groep van oorspronkelijke volgelingen van Jezus moet een apostel gekozen worden. Dat lijkt op zich te pleiten voor Harincks verklaring. Kritisch als ik ben vraag ik me echter af of deze eis gericht is op het specifieke ambt of op de specifieke situatie. Daarom volgt daaruit mi niet dat het apostelambt verdwenen is omdat er geen mensen meer zijn die Christus persoonlijk kenden.

Ik had het ook niet zo zeer over verdwijnen. Daarom zei ik ook: Oké, daar staat niet heel direct iets over verdwijning... Het was meer zo bedoeld van: misschien helpt het de discussie wat verder. We zien wel wat we ermee kunnen. En ook: wie weet is er meer te noemen. Dus als een soort van begin.

En ik zag het verband met verdwijnen (want daar hadden we het over) helemaal niet. Ik mag dat toch van mijn kant inbrengen in de discussie.

Maar ja, jij vraagt nu eenmaal altijd het hemd van het lijf. Je kan hier niet één komma plaatsen, zonder duizend vragen van jou te krijgen. Waarom weet ik niet.

Ach, je weet wat ze zeggen over gekken en vragen....

Verder mag je toch aannemen dat 'ten eerste... ten tweede... etc.' een betekenis heeft.

Waarom? Er zijn zat opsommingen waarin die termen puur als een soort aandachtstreepjes gebruikt worden. 'Ten eerste, tweede etc' kan dan net zo goed vervangen worden door 'A, B, C etc.'

En als ik zo de vertaling van het vers bekijk, ja, dan vind ik de gedachte aan een (soort van) tijdsvolgorde geen raar idee. Ik zie immers staan: En God heeft sommigen aangesteld ..., ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna...

Dat 'daarna' lijkt op chronologie te slaan, maar kan net zo goed bedoeld zijn als rangschikking binnen de opsomming. Wat ik tegen een chronologische opvatting vind pleiten is ten eerste het feit dat de chronolgie in de context van het vers geen rol speelt en ten tweede dat ik deze chronologie verder niet terug vindt in de bijbel. Je kunt nog volhouden dat er eerst apostelen waren, maar van de rest van de chronologie is ons niets bekend.

Heb je trouwens gezien dat de uitleg van de Kanttekeningen een beetje wringt met Hand. 1:20-26? Volgens de Kanttekenaren worden apostelen direct door Christus zonder tussenkomst van menselijke middelen geroepen. Je moet dat toch aardig oprekken als je de verkiezing van Mattias zo wilt zien.

Verder nog een paar observaties van mijn kant. Gewoon als aanzet voor de discussie, zullen we maar zeggen ;-)

Het woord apostel wordt in de bijbel niet geheel eenduidig gebruikt. Die indruk heb ik iig en met mij blijkbaar de Kanttekenaren. In het commentaar bij 2 Kor.8:22 staat o.a. Gr. Apostelen; gelijk dit woord ook voor allerlei leraars en gezanten somwijlen genomen wordt. Zie Rom. 16:7.

Daarnaast viel het me op dat ook in de Didache (nog) gesproken wordt over apostelen.
Chapter 11. Concerning Teachers, Apostles, and Prophets. Whosoever, therefore, comes and teaches you all these things that have been said before, receive him. But if the teacher himself turns and teaches another doctrine to the destruction of this, hear him not. But if he teaches so as to increase righteousness and the knowledge of the Lord, receive him as the Lord. But concerning the apostles and prophets, act according to the decree of the Gospel. Let every apostle who comes to you be received as the Lord. But he shall not remain more than one day; or two days, if there's a need. But if he remains three days, he is a false prophet (...).

Volgens sommigen gaat het hier over de 12 apostelen die op het moment van schrijven nog in leven zouden zijn. Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk omdat het allereerst nogal veelgevraagd zou zijn van deze oude mannen om nog van deur tot deur te gaan, maar daarnaast zul je van 1 van de 12 toch niet gaan beweren dat hij een valse profeet is.

Dat laatste valt trouwens ook op: blijkbaar zijn de begrippen apostel en profeet sterk met elkaar verbonden. Ze komen de deur in als apostel en gaan de deur uit als profeet.

Klaas

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 07 jul 2005 09:59

De Heilige Geest wordt bedroefd als wij geen acht slaan op zijn ingevingen Efeziërs 4:30

Als het Levende Wood daarvoor waarschuwt, wat hebben dan al die geestegaven voor een zin, als de Heilige Geest -blijkbaar- niet meer in christenen kan wonen, omdat ze Zijn wetten overtreden en daarvoor de wet tot geboen van mensen maakt. (Tevergeefs eren zij Mij....Mattheüs 15:9)

Want de Heilige Geest is de bron van dien gaven 1 Korinthiërs 12:8-12
Die gaven zijn nodig om Gods gemeente tot één Lichaam te maken Romeinen 12:4-8

De eenheid wordt verkregen waarmee men Christus kan verheerlijken, door de kracht die er van uit gaat, voor zijn kerk 1 Petrus 4:10-12

De gaven, welke de Heilige Geest moeten groei en éénheid in het lichaam van Christus voortbrengen Efeziërs 4:8 en 11-16

We zijn verantwoordelijk voor die gaven tegenover God, omdat we ze -alleen- in overeenstemming met Gods wet kunnen verwezelijken (Jesja 8:20). Als wij menselijke geboden en wetten naleven (zoals de zondagviering) dan is het onmogelijk Gods Geestes gaven en bedieningen naar Gods maatstaven uit te voeren.

Al deze gaven hangen samen met de Gaven der der Profetie.

Alleen oprechte bestudering van de Bijbel, door gebed en onder leiding van de Heilie Geest kan ons op de juiste aspecten en weg wijzen die we moeten gaan. Dan pas kunnen we niet alleen gehel geheiligd worden maar ook de verheerlijking ervaren.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 07 jul 2005 10:48

Klaas schreef:Dat laatste acht ik ook zeker niet onmogelijk. Maar waar het me om gaat is dat ik het criterium "Jezus tijdens Zijn leven gekend hebben" in de bijbel niet terug kan vinden.

Dus kan het verhelderend zijn, om te onderzoeken, waar dat idee vandaan komt. In de vroegste kerk had men de neiging een speciaal gezag toe te kennen aan de apostelen, die Christus gekend hadden. Zij hadden immers informatie uit de eerste hand en ze kregen daardoor meer gezag van de gelovigen. Later, toen deze apostelen uitstierven, had men een probleeem. Aanvankelijk beschouwde men bisschoppen als opvolgers van de apostelen en dus ook apostolair (overigens, in de vroegkerkelijke terminologie was een bisschop een soort "voorzitter" van de oudsten in een plaatselijke gemeente, dus geen diocesane bisschop, zoals in de R.K. kerk). Dit wordt de "apostolische successie" genoemd, een begrip dat later door de R.K. kerk is omgebogen tot de vermeende opvolging van Petrus door de paus. En daar is later verzet tegen gekomen, omdat bij het "verval" van de kerk de bisschoppen die apostolische successie als een automatisme gingen beschouwen en daardoor veel macht naar zich toe trokken. Al in de eerste eeuwen is er daarom - terecht - verzet tegen het concept "apostolische successie". De tegenstanders sloegen maar direct door naar de stelling, dat de apostelen uniek waren en geen opvolgers hebben en dat er alleen in de tijd van het Nieuwe Testament apostelen waren. Ze hadden wel een criterium nodig en zo kwam men tot het criterium, dat een echte apostel Jezus gekend had. Het criterium komt dus niet uit bijbelse overwegingen voort, maar uit de wens een argument te hebben om de bisschoppen wat te laten inbinden.

Klaas schreef: Neem b.v. het celibaat. Als je de vraag stelt of voorgangers mogen trouwen dan vind je daarover niet direct expliciete bijbelteksten.

Wel, Paulus schrijft aan Timotheüs, welke eisen er aan oudsten gesteld moeten worden en daarbij hoort, dat ze "mannen van één vrouw zijn", dus geen polygamisten. Maar ze hoeven dus geen mannen van nul vrouwen te zijn!

Maja de Bij schreef:Mar wie niet gelooft dat de geestesgaven tijdelijk kunnen zijn, moet pleiten voor her-invoering van het apostel-ambt. Hoe moet ik me dat ambt eigenlijk nu voorstellen?

Juist! Want er staat immers ook nergens, dat apostelen, profeten, herders, evangelisten en leraars uit de tijd zijn.

De visie van Calvijn op de Gaven was, dat deze na de "apostolische tijd" (het gebruik van die term impliceert, dat die tijd volgens Calvijn voorbij is, niet meer aan de orde zijn, behalve in zendingsgebieden, waar de kerk nog gegrondvest moet worden. Want volgens Calvijn dient dit alles ter grondvesting van de kerk, en zijn de Gaven in "een behoorlijk georganiseerde kerk" niet meer nodig.

Het is jammer voor Calvijn. Hij had dan wel een verklaring gevonden, waarmee hij het ontbreken van de Gaven in de kerk van de Reformatie kon rechtvaardigen, maar zijn redenering mist elke bijbels basis en is ook niet erg logisch. Zou God zich alleen maar actief (door profetie, woorden van kennis/wijsheid, tekenen en wonderen) bemoeien met een startende kerk en zich omdraaien en weglopen, als die kerk gegrondvest is? Het is een kronkel, gewoonweg ontstaan, doordat de Reformatie slechts een eerste stap was en men dat niet heeft ingezien. Er zijn nog meer stappen nodig, om datgene waar Rome de kerk van beroofd heeft, te herstellen.

Boekenlezer schreef:Overigens denk ik niet dat er vandaag geen gaven van de Geest meer zijn, maar eerder dat het karakter ervan wat anders is dan in de begintijd vlak na Pinksteren. Pinksteren is niet opgeheven of zo. Bepaalde gaven die in die begintijd nodig waren in tegenstelling tot nu, zijn er nu niet meer. (Dat was even een algemene opmerking tussendoor. Dus ga me hierover nou niet gelijk het hemd van mijn lijf vragen ajb.)

Hou je hemd maar aan, maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat dan wel en wat niet en welke bijbelse ondersteuning je daarvoor hebt. Ik zie in de bijbel echt GEEN ENKELE aanleiding voor wat voor soort "streep" dan ook tussen de tijd van het N.T. en nu.
Marnix schreef:Het ligt er inderdaad aan wat je onder het begrip "apostel" verstaat.
...
Die mensen zijn er nu nog steeds. We noemen ze geen apostelen meer.... maar ze hebben dezelfde taken. Ze brengen het evangelie aan mensen die niet geloven. Het zijn evangelisten en zendelingen noemen we ze nu.

"Apostel" komt van het Griekse "Apostolos" en het betekent: "gezondene". Als je kijkt naar wat ze deden in het N.T., dan waren het de fundamentenleggers van de kerk, gezonden om kerken te stichten en van een goed fundament te voorzien, maar ook daarna te begeleiden (dat deed Paulus o.m. door zijn brieven en door bij zijn reizen eerder gestichte kerken te bezoeken). Dat zie je idd vandaag nog bij bepaalde zendelingen (dat woord is trouwens gewoon een Nederlandse vertaling van "apostel") en ook in sommige pinkstergemeenten, waar één apostel meerdere gemeenten sticht. In de reformatorische kerken is er door de (overigens buitenbijbelse) synodale structuur geen ruimte voor.

Maja de Bij schreef:En zo noemen we de profeten tegenwoordig dominee, bedoel je?

Ik ken niet veel dominees die profeteren...

Klaas schreef:Volgens sommigen gaat het hier over de 12 apostelen die op het moment van schrijven nog in leven zouden zijn. Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk omdat het allereerst nogal veelgevraagd zou zijn van deze oude mannen om nog van deur tot deur te gaan, maar daarnaast zul je van 1 van de 12 toch niet gaan beweren dat hij een valse profeet is.

Zo oud is de didache niet, hoor.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Terug naar “Archief”