Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 mei 2006 14:15

Ik geloof eerlijk gezegd dat we niet overal wat achter moeten zoeken. De meeste alternatieve geneeswijzen zijn echt niet duivels of occult o.i.d.
Het is misschien wel handig om, bij een onbekende geneeswijze, even te bekijken hoe het werkt en waar het vandaan komt e.d. voordat je het gaat gebruiken. Dan weet je zeker dat het niet verkeerd is :wink:
- Home is in my head -

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 03 aug 2006 16:03

Lalage schreef:Je moet onderscheid maken tussen de homeopathische dingen met een D-nummer erop en die dat niet hebben. Volgens mij zit er in Echinaforce flink wat kruiden. Maar je hebt ook flesjes waar D-30 op staat en dan krijg je dat verhaal van 1 molecuul in het IJsselmeer. Het getal achter de D geeft aan hoe vaak het verdund is. Ik zou zeggen: verspil je geld niet aan dat soort watertjes. Maar Echinaforcetabletten heb ik hier staan en daar staat op dat ze sterk geconcentreerd zijn. En als ik die dingen dan toch al heb, kan ik ze net zo goed eten. Ik weet alleen niet of ik ze nog een keer zou kopen.

Ik heb trouwens in het verleden wel baat gehad bij homeopathie, maar het kan ook wel zijn dat ik eroverheen groeide. Je weet het niet he.

Echinaforce is geen homeopathisch middel.
Maar alles wijst er op dat het wel kwakzalverij is.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 03 aug 2006 19:06

Çluny schreef:
Lalage schreef:Je moet onderscheid maken tussen de homeopathische dingen met een D-nummer erop en die dat niet hebben. Volgens mij zit er in Echinaforce flink wat kruiden. Maar je hebt ook flesjes waar D-30 op staat en dan krijg je dat verhaal van 1 molecuul in het IJsselmeer. Het getal achter de D geeft aan hoe vaak het verdund is. Ik zou zeggen: verspil je geld niet aan dat soort watertjes. Maar Echinaforcetabletten heb ik hier staan en daar staat op dat ze sterk geconcentreerd zijn. En als ik die dingen dan toch al heb, kan ik ze net zo goed eten. Ik weet alleen niet of ik ze nog een keer zou kopen.

Ik heb trouwens in het verleden wel baat gehad bij homeopathie, maar het kan ook wel zijn dat ik eroverheen groeide. Je weet het niet he.

Echinaforce is geen homeopathisch middel.
Maar alles wijst er op dat het wel kwakzalverij is.

?????????????????? onderbouwing?

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 03 aug 2006 19:17

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2337 ... dheid.html

Er zijn vele onderzoeken geweest, zolang Herr Vogel of andere groothandel er niet bij waren, genezingseffect: 0,0

Als ik verder zoek vind ik er nog wel meer.

Maar word je niet argwanend als je weet dat Herr Vogel zichzelf een nepdokterstitel gaf en dat een kruidendrankje onterecht als homeopathisch wordt aangeprezen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 07:03

Çluny schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/23370471/Amerikaans_onderzoek:_echinacea_niet_effectief_tegen_verkoudheid.html

Er zijn vele onderzoeken geweest, zolang Herr Vogel of andere groothandel er niet bij waren, genezingseffect: 0,0

Als ik verder zoek vind ik er nog wel meer.

Maar word je niet argwanend als je weet dat Herr Vogel zichzelf een nepdokterstitel gaf en dat een kruidendrankje onterecht als homeopathisch wordt aangeprezen?
Vogel heeft niet alleen genezingsmiddelen. Veel dingen zijn verlichtend. Weet je trouwens hoeveel natuurlijke middelen: planten, in synthetische medicijnen zijn verwerkt? De natuur kan absoluut helpen bij bepaalde ziekten. Alleen slaat het bij de ene mens wel aan, en bij de andere niet. Dat is met synthetische medicijnen ook. Het voordeel van de natuur is, dat je er zoveel van kunt nemen als je wilt, vaak.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 aug 2006 07:32

L'être extraterrestre schreef:[ Weet je trouwens hoeveel natuurlijke middelen: planten, in synthetische medicijnen zijn verwerkt? De natuur kan absoluut helpen bij bepaalde ziekten. Alleen slaat het bij de ene mens wel aan, en bij de andere niet. Dat is met synthetische medicijnen ook. Het voordeel van de natuur is, dat je er zoveel van kunt nemen als je wilt, vaak.

nou, vooral dat laatste zou ik niet te vaak proberen. Dollekervel is ook puur natuur.

Het gaat er maar om dat medicijnen eerst moeten worden getest in een dubbel-blind experiment voor je er allerlei uitlatingen over kan doen. Dat, plus het feit dat homeopatische medicijnen chemisch gezien niet te onderscheiden zijn van puur water maakt het allemaal wel wat twijfelachtig.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 aug 2006 07:44

Çluny schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/23370471/Amerikaans_onderzoek:_echinacea_niet_effectief_tegen_verkoudheid.html

Bij genezingseffect 0,0 zou ik de test niet vertrouwen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 aug 2006 07:59

parsifal schreef:

tenzij ze het placebo-effect hebben verrekend.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 aug 2006 08:06

MrSokkie schreef:
parsifal schreef:

tenzij ze het placebo-effect hebben verrekend.

Dan nog :), niet significante effecten of zelfs kleine negatieve effecten okee, maar een effect van 0,0 wijst op fraude.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 aug 2006 08:39

parsifal schreef:Dan nog :), niet significante effecten of zelfs kleine negatieve effecten okee, maar een effect van 0,0 wijst op fraude.

Tja, de opmerking die dit leuke zijspoortje startte was ook niet al te genuanceerd. Ik zou het daar maar op houden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2006 10:29

Waarom werkt het bij mij dan altijd wel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 aug 2006 10:34

Raido schreef:Waarom werkt het bij mij dan altijd wel?

Wat werkt bij jou wel?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2006 11:07

marina87 schreef:

Wat werkt bij jou wel?
Eeechinaaafooorce ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 aug 2006 11:15

Raido schreef:
marina87 schreef:

Wat werkt bij jou wel?
Eeechinaaafooorce ;)

Placebo-effect?

Terug naar “Archief”