Verkering en bevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 nov 2004 14:54

Andre schreef:
Pivo schreef:Wanneer het meisje zwanger is weet iedereen dat ze 'het gedaan hebben'. Er zullen zeker ook stelletjes zijn die het doen maar niet zwanger worden en dan komt het dus niet openbaar dus hoeven ze geen schulbelijdenis te doen voor de kerkenraad.

Sorry, ik blijf het RTL 4 achtig amusement vinden.
Even ter geruststelling ik ben niet tegen de tucht, ken deze ook van dichtbij in de Ger. vrijgem. kerk ivm echtscheiding.
Het branden van een cd is voor God net zo erg daar heb je gelijk in, maar meestal is dat niet een zonde die heel de gemeente weet!
Dus heeft het geen amusements waarde?

nee je ziet het verkeerd! maar als heel de gemeente weet dat er iemand gezondigd heeft doet die persoon schulbelijdenis zodat ook heel de gemeente weet dat die persoon er echt spijt van heeft! Daarnaast en dat is het belangrijkste, zal deze persoon belijdenis bij God moeten doen! Dit moet elk mens bij elke zonde doen!

André

Berichtdoor André » 16 nov 2004 15:17

Pivo schreef:
Andre schreef:
Pivo schreef:Wanneer het meisje zwanger is weet iedereen dat ze 'het gedaan hebben'. Er zullen zeker ook stelletjes zijn die het doen maar niet zwanger worden en dan komt het dus niet openbaar dus hoeven ze geen schulbelijdenis te doen voor de kerkenraad.

Even ter geruststelling ik ben niet tegen de tucht, ken deze ook van dichtbij in de Ger. vrijgem. kerk ivm echtscheiding.
Het branden van een cd is voor God net zo erg daar heb je gelijk in, maar meestal is dat niet een zonde die heel de gemeente weet!

nee je ziet het verkeerd! maar als heel de gemeente weet dat er iemand gezondigd heeft doet die persoon schulbelijdenis zodat ook heel de gemeente weet dat die persoon er echt spijt van heeft! Daarnaast en dat is het belangrijkste, zal deze persoon belijdenis bij God moeten doen! Dit moet elk mens bij elke zonde doen!

Oke, dat ieder mens belijdenis bij God wil doen, zegmaar vergeving van je zonden vragen ben ik met je eens.
Maar probeer me met een onderbouwt argument te overtuigen wat de meerwaarde is van schuldbelijdenis doen bij de kerkenraad.
En dan niet met het argument dat ik het verkeerd zie.........
Ik zie namelijk geen toegevoegde waarde dat de hele gemeente kan aanwijzen, heh kijk die en die zijn dat die voor hun huwelijk gemeenschap hebben gehad.
Twee meter daar achter loopt een stelletje dat wel voorbehoedsmiddelen gebruikt. :?
Kerkenraad weet van nix, mooi toch?
Maar God weet alles, dus ja, graag een argument............

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 nov 2004 15:31

zoals ik al eerder zei is het een onderdeel van de kerkelijke tucht! het is een manier om mensen erop te wijzen dat ze tegen God zondigen. Als een waarschuwing naar de gemeente om niet zulke zonden te doen en als een bekentenis van schuld van een zonde die openbaar gekomen is naar geloofsgenoten toe! Wanneer er geen schuldbelijdenis wordt gedaan zou iedereen maar raak kunnen zondigen en zou het lijken alsof men er geen spijt van heeft. Het is een manier om na een gedane zonde weer een kans te krijgen op opnieuw te beginnen. Juist om te voorkomen dat men scheef aangekeken wordt! het wordt heus niet alleen gedaan wanneer stelletjes zwanger raken alleen dat is een zonde die het meest openbaar komt. Wanneer mensen iemand die schuldbelijdenis gedaan heeft, erop aan kijken zijn ze verkeerd bezig aangezien ze zelf ook zondig zijn! Bij stelletjes die voorbehoedsmiddelen gebruiken komt de zonde niet openbaar dus kan er geen schuldbelijdenis gevraagd worden!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 16:30

Andre schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:En ik keten me niet vast aan mijn kinderen maak je geen zorgen.
Eerder andersom ;-)

Dat is nog enger.. :shock: :mrgreen:

Aragorn, schoonouders b.v. kunnen je met van alles helpen, oppas spelen, maar ze hebben ook geld enzo :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen: |:)|

Pivo schreef:zoals ik al eerder zei is het een onderdeel van de kerkelijke tucht! het is een manier om mensen erop te wijzen dat ze tegen God zondigen. Als een waarschuwing naar de gemeente om niet zulke zonden te doen en als een bekentenis van schuld van een zonde die openbaar gekomen is naar geloofsgenoten toe! Wanneer er geen schuldbelijdenis wordt gedaan zou iedereen maar raak kunnen zondigen en zou het lijken alsof men er geen spijt van heeft. Het is een manier om na een gedane zonde weer een kans te krijgen op opnieuw te beginnen. Juist om te voorkomen dat men scheef aangekeken wordt! het wordt heus niet alleen gedaan wanneer stelletjes zwanger raken alleen dat is een zonde die het meest openbaar komt. Wanneer mensen iemand die schuldbelijdenis gedaan heeft, erop aan kijken zijn ze verkeerd bezig aangezien ze zelf ook zondig zijn! Bij stelletjes die voorbehoedsmiddelen gebruiken komt de zonde niet openbaar dus kan er geen schuldbelijdenis gevraagd worden!

Toch vind ik dat alle hardrijders dan ook voorin de kerk moeten komen staan (door de kerkenraad na te trekken bij het CJIB), evenals de belastingontduikers (broeders, houdt contact met de Belastingdienst!), de driftkikkers en de ongelovigen en, en, en..

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 nov 2004 16:59

Aragorn schreef:Tja, zo weet ik ook nog wel een effectieve: zorg ervoor dat je elkaar nooit ziet. 8)

Acire brult het uit!!! hahahahaha :D

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 16 nov 2004 17:18

Acire schreef:
Aragorn schreef:Tja, zo weet ik ook nog wel een effectieve: zorg ervoor dat je elkaar nooit ziet. 8)

of doe gewoon je ogen dicht en praat alleen met elkaar.... :mrgreen:
Psalm 25:2 (ber.)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 16 nov 2004 17:18

Acire schreef:

of doe gewoon je ogen dicht en praat alleen met elkaar.... :mrgreen:
Psalm 25:2 (ber.)

joepie

Berichtdoor joepie » 16 nov 2004 18:04

Andre schreef:
Pivo schreef:
Andre schreef:

Oke, dat ieder mens belijdenis bij God wil doen, zegmaar vergeving van je zonden vragen ben ik met je eens.
Maar probeer me met een onderbouwt argument te overtuigen wat de meerwaarde is van schuldbelijdenis doen bij de kerkenraad.
En dan niet met het argument dat ik het verkeerd zie.........
Ik zie namelijk geen toegevoegde waarde dat de hele gemeente kan aanwijzen, heh kijk die en die zijn dat die voor hun huwelijk gemeenschap hebben gehad.
Twee meter daar achter loopt een stelletje dat wel voorbehoedsmiddelen gebruikt. :?
Kerkenraad weet van nix, mooi toch?
Maar God weet alles, dus ja, graag een argument............

Dat de ander schuldbelijdenis mag doen is een voorrecht. Daarmee kun je dus weer met een schone lei voor God en Zijn gemeente beginnen.
En staat er niet in de Bijbel dat je de openlijke zonde uit je midden weg moet doen?
Lees maar eens 1 Kor. 5.
En degene die in het geniep ook met elkaar naar bed gaan maar het geluk hebben niet zwanger te worden b.v. die zal God oordelen.
Die bevuilen als het ware de gemeente van Christus.

Verder zou ik er nog eens zondag 31 bij lezen.
De kerkenraad dragen dus de sleutels van het hemelrijk!
Dat wil nogal niet wat zeggen. Met een sleutel kun je dus iets openen of sluiten. En daarvoor is de tucht nodig.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 nov 2004 19:06

ah dus als je in de kerkeraad zit ben je meer , hoger dan een gewoon gemeente lid en uitverkorenen om de deur te kunnen openen tot god,

volgens mij is het enige wat telt bij jou joepie tucht en macht over je kinderen, teminste zo proef ik het, en schuldbelijdenins doen voor de hele kerk als iemand zwanger is vindt ik nog meer iemand vernederen die her er al moeilijk genoeg mee zal hebben omdat de hele gemeente het al gezien heeft. nee dat noem ik niet christelijk iemand nog even door het slijk halen als afschrikking van de gemeente, daar doe je geen goed aan voor die mensen,

Er is maar een iemand die daar over zal oordelen en dat is Onze here God en niet de kerkraad die weer eens perse op het uiterlijk moet oordleen want dan zijn zij weer zo goed bezig in hun ogen. dan kom je op mij over als een farizeeer

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 19:19

joepie schreef:Dat de ander schuldbelijdenis mag doen is een voorrecht.

Ik geloof niet dat de meesten dat zo ervaren. :) Ik heb er vooral moeite mee dat deze zonde er als enige zo uitgepikt wordt terwijl het mi. tot de minst 'erge' zonden behoort. Als er dan toch schuldbelijdenis gedaan moet worden, laten de dominee's die elkaar verketteren in kerkblaadjes maar beginnen (om een voorbeeld te noemen). Het lijkt ondertussen wel alsof alles dat met seks te maken heeft recht uit de afgrond komt terwijl de rest allemaal ook-niet-mag-natuurlijk-maar-ja-we-zijn-nu-eenmaal-zondig-en-je-kunt-toch-moeilijk-voor-alles-schuldbelijdenis-doen-bla-bla-bla.. dan zeg ik: of helemaal afschaffen, of consequent zijn.

Overigens hebben de sleutelen van het hemelrijk volgens mij alleen betrekking op de prediking, niet op de kerkenraad.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 nov 2004 19:37

Spons schreef:ah dus als je in de kerkeraad zit ben je meer , hoger dan een gewoon gemeente lid en uitverkorenen om de deur te kunnen openen tot god,

volgens mij is het enige wat telt bij jou joepie tucht en macht over je kinderen, teminste zo proef ik het, en schuldbelijdenins doen voor de hele kerk als iemand zwanger is vindt ik nog meer iemand vernederen die her er al moeilijk genoeg mee zal hebben omdat de hele gemeente het al gezien heeft. nee dat noem ik niet christelijk iemand nog even door het slijk halen als afschrikking van de gemeente, daar doe je geen goed aan voor die mensen,

Er is maar een iemand die daar over zal oordelen en dat is Onze here God en niet de kerkraad die weer eens perse op het uiterlijk moet oordleen want dan zijn zij weer zo goed bezig in hun ogen. dan kom je op mij over als een farizeeer

Je schijnt mij denken te kennen?
En ik spreek alleen maar de Bijbel na. Schuldbelijdenis wordt allang niet meer voorin de kerk gedaan ten overstaan van de gemeente, maar gewoon bij de kerkenraad.
En ja, de kerkenraad hebben een speciale plek, en doordat je als kerkenraad de sleutels van het hemelrijk draagt is dat dus een grote verantwoording. Daarmee heb je ook een grotere verantwoordelijkheid, want er staat ook dat de zonde je erger aangerekend worden.

De teksten die erbij staan zijn deze: Mattheus 16 : 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.
Mattheus 18: 15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Verder staat dit in de desbetreffende Cath:
Vraag 85: Hoe wordt het koninkrijk der hemelen gesloten en geopend door de kerkelijke tucht?

Antwoord:
Volgens het bevel van Christus worden zij die onder de naam van christen zich in leer of leven onchristelijk gedragen, eerst bij herhaling broederlijk vermaand.
Wanneer zij toch in hun dwalingen of schandelijk leven volharden, worden zij aangeklaagd bij de gemeente of bij hen die door de gemeente daarvoor aangewezen zijn.
Wanneer zij zich ook aan hun vermaning niet storen, worden zij niet langer tot de sacramenten toegelaten en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten.
Zij worden weer als leden van Christus en van zijn gemeente aangenomen, wanneer zij werkelijk beterschap beloven en bewijzen1.

1 Matt. 18:15-18; 1 Kor. 5:3-5, 11; 2 Kor. 2: 6-8; 2 Tess. 3:14, 15; 1 Tim. 5: 17; 2 Joh. 1: 10, 11.

En dan ook nog zegt de Bijbel dit: 1 Tim. 5: 17 De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht. 18 Immers, de Schrift zegt: Gij zult een dorsende os niet muilbanden, en: De arbeider is zijn loon waard. 19 Gij moet geen klacht tegen een oudste aannemen, tenzij er twee of drie getuigen zijn.
20 Wie in zonde leven, moet gij in aller tegenwoordigheid bestraffen, opdat ook de overigen ontzag hebben.

Of 1 Petrus 5: 1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.
5 Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
6 Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd. 7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.

Volgens mij genoeg om over na te denken. Zeker zeg ik dit niet omdat IK graag macht uitoefen. Want IK zit niet in de kerkenraad.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 nov 2004 19:42

Aragorn schreef:

Ik geloof niet dat de meesten dat zo ervaren. :) Ik heb er vooral moeite mee dat deze zonde er als enige zo uitgepikt wordt terwijl het mi. tot de minst 'erge' zonden behoort. Als er dan toch schuldbelijdenis gedaan moet worden, laten de dominee's die elkaar verketteren in kerkblaadjes maar beginnen (om een voorbeeld te noemen). Het lijkt ondertussen wel alsof alles dat met seks te maken heeft recht uit de afgrond komt terwijl de rest allemaal ook-niet-mag-natuurlijk-maar-ja-we-zijn-nu-eenmaal-zondig-en-je-kunt-toch-moeilijk-voor-alles-schuldbelijdenis-doen-bla-bla-bla.. dan zeg ik: of helemaal afschaffen, of consequent zijn.

Overigens hebben de sleutelen van het hemelrijk volgens mij alleen betrekking op de prediking, niet op de kerkenraad.

Er wordt ook gerust voor andere zonde ook openbare schuldbelijdenis gedaan. Je denkt toch niet dat het alleen gebeurd bij mensen die zwanger zijn geworden?
Alleen gaat het wel om OPENBARE zonde. En of je wilt of niet, om een zwangerschap kun je moeilijk heen :wink:
Dus het niet voor alles schuldbelijdenisbla bla gedeelte gaat niet op. Want dat wordt ook gedaan.
Als iemand b.v heeft gezondigt tegen het 8 ste gebod en dat is openbaar geworden. Maar ook tegen dat gebod kun je makkelijk in het geniep zondigen. Denk maar aan belasting ontduiking o.a.
Dus ook als er zonde openbaar worden tegen andere geboden dan vooruitgrijpen op het huwelijk wordt schuldbelijdenis gedaan.

En de sleutels van het hemelrijk hebben op beide betrekking.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 16 nov 2004 19:50

volgende vraag...is zwanger voor het huwelijk wel een zonde?? staat toch niet in de 10 geboden en ook niet extreem duidelijk in de bijbel...dus om vooral daar nu zo zwaar aan te tillen is mijns inziens erg vernederend

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 20:14

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Er wordt ook gerust voor andere zonde ook openbare schuldbelijdenis gedaan. Je denkt toch niet dat het alleen gebeurd bij mensen die zwanger zijn geworden?

Jawel. In theorie niet, maar in praktijk wel. Heb jij weleens meegemaakt dat het in andere gevallen ook gebeurde? Ik niet..

Alleen gaat het wel om OPENBARE zonde. En of je wilt of niet, om een zwangerschap kun je moeilijk heen :wink:

Waar ik grote moeite mee heb is het enorm scheve en vertekende beeld dat er ontstaat van zonde doordat in de praktijk alleen voor deze zonde schuldbelijdenis wordt gedaan.

En de sleutels van het hemelrijk hebben op beide betrekking.

Hm, waar haal je dat vandaan? Ik weet even niet waar ik het moet nazoeken, dus vraag ik eerst maar naar jouw bron. :)

joepie

Berichtdoor joepie » 16 nov 2004 20:16

Ja, daarmee grijp je vooruit op het huwelijk. En volgens mij is daar al een topic over ;-)

Terug naar “Archief”