Spons schreef:ah dus als je in de kerkeraad zit ben je meer , hoger dan een gewoon gemeente lid en uitverkorenen om de deur te kunnen openen tot god,
volgens mij is het enige wat telt bij jou joepie tucht en macht over je kinderen, teminste zo proef ik het, en schuldbelijdenins doen voor de hele kerk als iemand zwanger is vindt ik nog meer iemand vernederen die her er al moeilijk genoeg mee zal hebben omdat de hele gemeente het al gezien heeft. nee dat noem ik niet christelijk iemand nog even door het slijk halen als afschrikking van de gemeente, daar doe je geen goed aan voor die mensen,
Er is maar een iemand die daar over zal oordelen en dat is Onze here God en niet de kerkraad die weer eens perse op het uiterlijk moet oordleen want dan zijn zij weer zo goed bezig in hun ogen. dan kom je op mij over als een farizeeer
Je schijnt mij denken te kennen?
En ik spreek alleen maar de Bijbel na. Schuldbelijdenis wordt allang niet meer voorin de kerk gedaan ten overstaan van de gemeente, maar gewoon bij de kerkenraad.
En ja, de kerkenraad hebben een speciale plek, en doordat je als kerkenraad de sleutels van het hemelrijk draagt is dat dus een grote verantwoording. Daarmee heb je ook een grotere verantwoordelijkheid, want er staat ook dat de zonde je erger aangerekend worden.
De teksten die erbij staan zijn deze: Mattheus 16 : 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.
Mattheus 18: 15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
Verder staat dit in de desbetreffende Cath:
Vraag 85: Hoe wordt het koninkrijk der hemelen gesloten en geopend door de kerkelijke tucht?
Antwoord:
Volgens het bevel van Christus worden zij die onder de naam van christen zich in leer of leven onchristelijk gedragen, eerst bij herhaling broederlijk vermaand.
Wanneer zij toch in hun dwalingen of schandelijk leven volharden, worden zij aangeklaagd bij de gemeente of bij hen die door de gemeente daarvoor aangewezen zijn.
Wanneer zij zich ook aan hun vermaning niet storen, worden zij niet langer tot de sacramenten toegelaten en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten.
Zij worden weer als leden van Christus en van zijn gemeente aangenomen, wanneer zij werkelijk beterschap beloven en bewijzen1.
1 Matt. 18:15-18; 1 Kor. 5:3-5, 11; 2 Kor. 2: 6-8; 2 Tess. 3:14, 15; 1 Tim. 5: 17; 2 Joh. 1: 10, 11.
En dan ook nog zegt de Bijbel dit: 1 Tim. 5: 17 De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht. 18 Immers, de Schrift zegt: Gij zult een dorsende os niet muilbanden, en: De arbeider is zijn loon waard. 19 Gij moet geen klacht tegen een oudste aannemen, tenzij er twee of drie getuigen zijn.
20 Wie in zonde leven, moet gij in aller tegenwoordigheid bestraffen, opdat ook de overigen ontzag hebben.
Of 1 Petrus 5: 1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.
5 Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
6 Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd. 7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.
Volgens mij genoeg om over na te denken. Zeker zeg ik dit niet omdat IK graag macht uitoefen. Want IK zit niet in de kerkenraad.