Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 sep 2004 09:27

Dat moet naar voor je zijn geweest, Joepie.

Het neemt echter niet weg dat er nergens in de bijbel staat dat je op zondag niet iets zo mogen doen.

Het is mij al veel vaker opgevallen dat er een bepaalde willekeur is met betrekking tot geboden die in de Torah staan opgetekend.

Er staat nergens in de bijbel dat je niet op zondag mag reizen, als God dat had gewild, dan had Hij dat laten optekenen. Er zijn zoveel kerken en mensen die zelf voor God willen spelen, door zelf allerlei dingen op te leggen etc.

En Caprice, als jij zondags in de kerk zit en er wordt voorgelezen: zes dagen zul je werken, maar de zevende dag de dag van God zul je rusten. Vind jij dan ook niet raar dat jij dan op de eerste dag van de week dat aan hoort?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 09:30

alex leusink schreef:Als we het dan toch zo doen, dan zal ik maar zeggen dat de trein van nu de ezel van toen was, en Jezus liep, Hij zat niet op een ezel, ging evenmin met de ezel naar Nazareth om Zijn moeder te bezoeken.

Misschien was er een ezelstaking? Of te veel aren op de weg?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2004 09:49

Sabra schreef:Er staat nergens in de bijbel dat je niet op zondag mag reizen, als God dat had gewild, dan had Hij dat laten optekenen. Er zijn zoveel kerken en mensen die zelf voor God willen spelen, door zelf allerlei dingen op te leggen etc.

Nee, er staat alleen dat ik op de sabbathdag zal rusten van mijn werk.
En als dat voor mij de zondag is, en voor jouw de zaterdag. Dan houd dat dus in dat jij op zaterdag dingen niet doet die anderen wel doen, en ik op zondag niet.
En ik denk dat er tegenwordig niet zoveel dingen meer opgelegd worden.
Het eten van offervlees tijdperk hebben we ondertussen wel gehad.
Alleen vraag ik me weleens af of we ooit nog weleens iets niet doen om de ander.
Wij proberen in deze godloze maatschappij zo veel mogelijk ons leven zo in te delen dat een ander aan ons het Gij geheel anders kan zien.
Dat we daardoor een licht zijn voor de wereld om ons heen.
Dat wij dus op zondag niet reizen is daarvan één gevolg.
En zo zijn er nog genoeg dingen waarin we proberen om niet wereldgelijkvormig te worden. Al wordt dat onder invloed van de satan steeds moeilijker voor de Christen om zich daarin nog te onderscheiden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 09:54

Dit reizen op zondag gedoe vind ik echt allemaal zo wettisch. Ik reis gewoon op zondag hoor, lopend, fietsend, auto en per trein. Soms ook nog per vliegtuig.
Vanaf zondag ga ik op mn hometrainer naar de kerk.

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 30 sep 2004 10:26

lekker boeiend of je op zondag reist... tis een rustdag dat klopt.... maar er zijn soms verplichtingen.... bijv familie die belijdenis doen ofzow.... en dan moet je 1,5 uur reizen... so what??
En weet je hoe lekker t me lijkt om op zondag middag op de motor te stappen en 's middags rond te touren! k bedoel dat doe je ook op de fiets.... dus waarom ook niet op de motor? Omdat dat toevallig vanzelf gaat? of meer herrie maakt?
laat iedereen voor zich uitmaken wanneer hij/zij reist. als diegene denkt dat hij/zij daar goed aan doet dan ist goed toch???
Im an JesusFreak

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2004 10:56

Waarom is belijdenis doen een verplichting? Dat doet die persoon ook heus wel zonder dat jij erbij bent. Die doet het toch voor God en Zijn gemeente?
Je ziet, dat wat voor de één een noodzaak is, is het voor de ander niet.
En daarin kunnen we dus "vrij" onze beslissingen nemen.
Als we het maar voor onszelf ten volle verzekerd doen.
Dus wat je doet, doe dat niet twijfelende of het goed of kwaad is.
Wees ervan zeker dat wat je doet goed is. En dat kan wel eens anders zijn dan voor mij.
Laatst gewijzigd door joepie op 30 sep 2004 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 sep 2004 11:00

Ik ben van mening dat wij hierin iedereen vrij moeten laten. De bijbel spreekt nergens over het houden van zondag, wat voor mensen dan misschien nu de rustdag is.

Er worden teveel dingen opgelegd, o.a. deze wettische dingen. Er staat toch niet voor niets dat Jezus de wet doorbroken heeft. Bovendien leidt al dat wetticisme tot onderlinge wrijvel bij christenen en het verschuiven van de aandacht naar zaken die niet belangrijk zijn.

Als er mensen zijn die op zondag niet met de trein willen reizen, dan zijn zij daar vrij in. Maar niemand kan mij op bijbelse gronden verwijten dat ik dat wel doe.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 sep 2004 12:57

optimatus schreef:Sorry, Johannes, maar dit is wartaal. Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto. Dan neem jij de trein naar Groningen of ben jij zo harteloos dat je pas een dag later komt als vader al lang en breed in het mortuarium van het ziekenhuis ligt?

wie neemt nu de trein die altijd te laat is, je stelt net na kerktijd. dat betekent dat je om 4 uur pas in maastricht op zijn vroegst kan aankomen. en je vader zou de avond niet halen. dus erg twijfelachtig dat je die vervoersmiddel pakt. bijna ieder huisgezin heeft een auto dus hoef jij de mensen van de ns niet te verplichten om te werken voor jou.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2004 13:03

johannes1 schreef:
optimatus schreef:Sorry, Johannes, maar dit is wartaal. Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto. Dan neem jij de trein naar Groningen of ben jij zo harteloos dat je pas een dag later komt als vader al lang en breed in het mortuarium van het ziekenhuis ligt?

wie neemt nu de trein die altijd te laat is, je stelt net na kerktijd. dat betekent dat je om 4 uur pas in maastricht op zijn vroegst kan aankomen. en je vader zou de avond niet halen. dus erg twijfelachtig dat je die vervoersmiddel pakt. bijna ieder huisgezin heeft een auto dus hoef jij de mensen van de ns niet te verplichten om te werken voor jou.

En wat als je niet genoeg benzine hebt om die plaats te halen? :?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 sep 2004 13:04

jas schreef:bovendien, denk jij dat je als werkende maar zo weg kunt blijven van je werk al is het je naaste familie die aan het dood gaan is? dan mag je je wel eens gaan verdiepen in het arbeidsrecht.

de werknemer die door een plotselinge gebeurtenis waarvoor hij zonder uitstel maatregelen moet nemen, geen arbeid kan verrichten, heeft recht op verlof met behoud van salaris voor een korte, naar billijkheid te bereken tijd.

en overigens zal geen baas je dwars zitten als je ouders overlijden lijkt mij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 13:05

johannes1 schreef:bijna ieder huisgezin heeft een auto dus hoef jij de mensen van de ns niet te verplichten om te werken voor jou.

Voor mij hoeven ze niet te werken hoor. Maar aangezien ze het toch doen, neem ik gewoon de trein op zondag. Als ze niet werken vind ik het ook best, dan neem ik mn kameel of ezel. Ligt er aan welke van de 2 volgetankt staat, want tanken mag natuurlijk ook niet op zondag. Nou ok, tanken nog wel, maar geen zegeltjes aannemen dan. Nou ok, zegeltjes kan nog wel, maar in elk geval niet op zondag opplakken. Nou ja, opplakken kan nog net, maar niet meer op zondag de kaart in gaan leveren. Ok, wel inleveren, maar dan zeggen dat je de volgende dag pas je geld of kado komt ophalen. Nou ja, neem dat kado dan ook maar mee, maar dan wel in het gebed voor het eten er even een woord van dank aan wijden. Nou ok, danken doen we niet op zondag. Of was het nou tanken? Ben nu de draad kwijt.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 30 sep 2004 13:28

joepie schreef:
johannes1 schreef:

En wat als je niet genoeg benzine hebt om die plaats te halen? :?

Dan ga je tanken. Dat is bij ons althans de gebruikelijke manier om je tank weer vol te krijgen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 14:05

johannes1 schreef:
jas schreef:bovendien, denk jij dat je als werkende maar zo weg kunt blijven van je werk al is het je naaste familie die aan het dood gaan is? dan mag je je wel eens gaan verdiepen in het arbeidsrecht.

de werknemer die door een plotselinge gebeurtenis waarvoor hij zonder uitstel maatregelen moet nemen, geen arbeid kan verrichten, heeft recht op verlof met behoud van salaris voor een korte, naar billijkheid te bereken tijd.

en overigens zal geen baas je dwars zitten als je ouders overlijden lijkt mij.

Realiseer je je wel dat sommige mensen een week tot 2 weken "op sterven" kunnen liggen? Dan gaat dat calamiteitenverlof echt niet meer op hoor. Voor ouders heb je meestal recht op verlof van de dag van overlijden tot en met de dag van begrafenis, maar het is per cao verschillend.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 30 sep 2004 14:20

Sommige mensen willen geen gebruik maken van bijv. openbaar vervoer of benzinestations etc. op een zondag. Dat is dan toch een persoonlijke keuze? Ik snap niet dat sommigen hier daar zo over vallen... :roll:
Of moeten ze gedwongen worden gebruik te maken van zulks op een zondag? :|
Het lijkt wel alsof de eigen mening alleen gerechtvaardigd kan worden door dat van een ander belachelijk te maken....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 sep 2004 14:21

je vader overlijdt toch plotseling in jou voorbeeld

Terug naar “Archief”